mboost-dp1

SXC - nighthawk7

Nordea Netbank ramt af nedbrud to gange på én dag.

- Via Computerworld DK - , redigeret af Pernicious

Et databaseproblem har drillet Nordeas it-folk så meget, at bankens onlinetjenester hele to gange i går var ude af drift.

I første omgang kom systemet op igen efter at have været nede fra seks morgen til henover middag, men allerede to timer senere var den gal igen.

Problemet berører alle 800.000 netbankkunder, og heller ikke Nordeas egne ansatte kan få adgang til tjenesterne.

De berørte onlinetjenester er nu kommet i luften igen.





Gå til bund
Gravatar #1 - mireigi
6. mar. 2009 07:16
Av av, den var slem. Mon deres databaser kører på IBM systemer? :)
Gravatar #2 - TuxDK
6. mar. 2009 07:23
På et eller andet punkt, hvis jeg hellere vide om det kører egne systemer, og hvilke, eller om de burger eksterne systemer, og igen hvilke.

At deres systemer går ned, er klart noget lort, men det kan altså ske. Så det er mere relevant, i hvert fald for folk som os, at få nogle mere saftige detaljer.

Hvis de også kører IBM, så synes jeg at IBM er begyndt at have et stort seriøst problem i danmark, eftersom de har haft abnormt mange nedbrud det seneste stykke tid.
Gravatar #3 - Palle
6. mar. 2009 07:24
Ja, det var lidt irriterende i går for os, som skulle bruge netbanken i går
Gravatar #4 - LordMike
6. mar. 2009 07:35
#2.
Har læst denne nyhed op til flere steder, og ingen af dem nævnte hvad problemet rent faktisk var :/
Gravatar #5 - froggiestone
6. mar. 2009 07:53
Ringede til deres hotline kl 08 og de sagde det var oppe igen indenfor en time.. yeah right.

Var dog godt klar over at det nok var lidt mere end en bagatel, da jeg ikke har oplevet det før, så lagde mig bare ind og sov videre.
Gravatar #6 - TrolleRolle
6. mar. 2009 08:51
Hvad er det lige som kvalificerer dette til at være en nyhed som er så vigtig at den skal på Newz?

Nordeas kunder har vel fået besked hvis de har forsøgt at logge ind. Alle andre kan vel være ligeglade.

Et system var nede i nogle timer.... det sker hele tiden... overalt... who cares?
Gravatar #7 - excentrikkeren
6. mar. 2009 09:06
Nej det sker ikke hele tiden, men er udtryk for at deres system ikke er godt nok. Forestil dig det var et A-kraftværk, eller en flyvemaskine.

Teknikken med redundante systemer er opfundet for det samme, omend det er dyrt.
Gravatar #8 - 3214N
6. mar. 2009 09:11
Man kan se i certifikatet når man går ind på netbanken, at ja- det er IBM.
Gravatar #9 - rasmusv
6. mar. 2009 09:15
#6 En bank er nede en hel dag... Det er nyheden. Du mener ikke det er relevant at alle kunder er fraskåret mulighed fra at selvstændigt at handle værdipapirer og foretage transaktioner via netbank?

Det er ikke normalt at bankernes internetsystemer er nede. Hvis du tror det trænger du til at have prøvet mere end en bank... Vi andre kan heller ikke være ligeglade. For de af os som har fattet at banken bare er endnu en butik og shopper rundt i dem som det passer os, så giver det her et dårligt indtryk af hvordan Nordea opererer.
Gravatar #10 - flacker
6. mar. 2009 09:54
#6 Er du ansat i Nordea? :)
Gravatar #11 - Sikots
6. mar. 2009 09:56
Jaa supporten har nok haft en sjov dag i går!

Der er nok nogle drift-/SAN-/udviklingsfolk som skylder kage til supporten i hvert fald :D

Men rimelig skidt at det har smadret ALLE kunders adgang. Redundans?
Gravatar #12 - x-site
6. mar. 2009 10:05
Jeg har Nordea, og havde ingen problemer med netbank i går.

Sjovt, som folk råber op lige så snart der er den mindste fejl, men okay dem som råber højst kender sikkert hellere ikke forskælden på en Harddisk og en processor, fejl vil altid opstå, udad set, hvem eller hvad der tager sig af en service, og der er ikke så meget andet at gøre end at lære af det og forhindre at den samme fejl sker igen.

Dette er en nyhed som lægger mere op til at være flamebait end en nyhed.

Jeg vil anbefale at man tager blyant og papir frem, evt. også en kugleramme, og så se, hvor mange fejl man selv laver i forhold til en maskine, når man har behandlet bare 1/1000 del af den data maskinen har klaret i løbet af en time.
Gravatar #13 - x-site
6. mar. 2009 10:07
Hvorfor kan man ikke give en nyhed en negativ stemme?
Gravatar #14 - Magten
6. mar. 2009 10:30
#12
Du er på et site for nørder.. Nedbrud på databaser, eller andre systemer, som er så fatale som det her, er interessant for mange herinde.. Specielt hvis man kunne få lidt mere info om hvor fejlen rent faktisk lå :)

Udover det så bliver det her netbank system også brugt af firmaer, som har deadlines der skal overholdes.. Mit gamle arbejde brugte fx Nordea til ekstremt mange transaktioner, og en hel dag uden adgang dertil betyder forsinkede medarbejdere og indbetalinger, og sure kunder der ikke får deres penge...

Er dig og #6 kollegaer? ;)
Gravatar #15 - TheUnknownSaint
6. mar. 2009 11:21
#14 > Men de bruger så nok Nordea Corporation netbank, som ikke var berørt af fejlen :)

Gravatar #16 - Magten
6. mar. 2009 11:30
TheUnknownSaint (15) skrev:
#14 > Men de bruger så nok Nordea Corporation netbank, som ikke var berørt af fejlen :)
Det var jeg så ikke klar over ;)
Gravatar #17 - x-site
6. mar. 2009 11:50
#14
Det kan jeg godt forstå og finder det også interessant når der er en beskrivelse af, hvad fejlen var, men denne "nyhed" indholder ikke noget konstruktivt på det område og som jeg læser det, lægger den kun op til mudderkast, der ikke nogen brugbare information andet end at deres service har været ned i et stykke tid i går, som ikke Newz materialet ved mindre der følger mere information om selve problemet der var skyld i det.

Btw. det eneste jeg har med Nordea at gøre, er at jeg er kunde hos dem.

Kan nyheds moderatoarne ikke være lidt mere kritiske overfor, hvilken nyheder de godkender, for ikke alle nyheder er noget vær efter 24 timer.
Gravatar #18 - graynote
6. mar. 2009 12:31
x-site (17) skrev:
#14
Kan nyheds moderatoarne ikke være lidt mere kritiske overfor, hvilken nyheder de godkender, for ikke alle nyheder er noget vær efter 24 timer.


Tjah, for mig var nyheden relevant, da jeg indsendte den, men, til info, det var også i går, mens nedbruddet endnu stod på.

For at give et helt konkret eksempel på, hvorfor det var relevant (for mig): Min alt andet end IT-kyndige kæreste ringede og spurgte om hjælp til at logge på, "for det kunne hun pludseligt ikke". Jeg har ikke selv Nordea som bank, så jeg var ikke klar over, at der var et nedbrud, hvilket besværliggjorde problemløsningen lidt.

Og, det må du næsten vide, det kan være sindssygt besværligt at få en ikke-IT-kyndig person til at forklare og beskrive et problem over telefonen. Jeg kunne med andre ord godt have brugt nyheden her - derfor indsendte jeg den.
Gravatar #19 - Smasher
6. mar. 2009 12:35
#17
Forstår så ikke hvorfor du overhovedet har LÆST denne nyhed nu den absolut intet siger dig.

Og hvorfor pokker du har svaret i tråden op til flere gange?!?

Ikke verdens mest spændende nyhed nej, men fint nok den er her... Specielt for Nordea kunderne som læser med herinde. Alle har sikkert ikke ringet til support og ved ikke om det var deres egen maskine det var galt med, eller Nordea's system.
Gravatar #20 - Septamus
6. mar. 2009 12:55
De er sikkert blevet hacket!

Og nu er systemet nede igen.

Hold heller øje med jeres visa dankort efter det her.
Gravatar #21 - Hjorten
6. mar. 2009 13:03
#20 hvad er det for noget fis at sige? Den virker ganske fint og er ikke blevet hacket af nogen som helst...
Gravatar #22 - Justin
6. mar. 2009 13:45
altid spændende når der kommer nogle spindoktorer forbi
Gravatar #23 - moulder666
6. mar. 2009 16:02
Jeg læste i går, at problemet lå i en af deres databaser - de gik dog ikke nærmere ind på, hvad fejlen var. De nævnte dog, at det var ALLE, der havde problemer med Nordeas internettjenester i de berørte tidsrum, også medarbejderne...skoddag at være supporter!

Gravatar #24 - TrolleRolle
6. mar. 2009 16:28
#7 og du tror måske at Nordea ikke kører med redundante systemer?

Nu ved jeg det godt nok ikke noget som helst om Nordeas systemer, men jeg tvivler sgu på at de ikke allerede har forsøgt at sikre sig mod denne slags ting.

Man skal huske på at alle systemer drives af mennesker, og mennesker kan lave fejl. Hvem ved? Måske lukkede de den ned med vilje for at rette en fejl som i løbet af natten havde påvirket flere hundrede tusind posteringer pga. at en eller anden nyansat havde lavet en kodefejl?

Det tager mange timer at lave rettelser på mange konti/posteringer.. og samtidig sikre sig at man ikke laver nye fejl.

Hvis man ved bare en smule om "redundante systemer", som du kalder det, så ved man også at der ikke er noget som hedder 100% oppetid. (Iøvrigt... 6 timer på et år... det er sgu alligevel over 99.93% oppetid, og egentlig ret flot.)

Denne nyhed lød netop i mine ører som en "Lad os nu få gang i noget mudderkast om Nordea og IBM. Så kan vi sidde her og være bagkloge og med vores lommeviden om raid og linux... lige forklare dem hvordan de burde have bygget deres system."

Iøvrigt er det da fedt at blive ratet Irrelevant, når der tydeligvis er mange andre som stiller samme spørgsmål som mig. Tag jer nu sammen...
Gravatar #25 - LsV
6. mar. 2009 17:41
Vi får nok aldrig vide hvad fejlen egentlig var, det bliver sikkert klassificeret som top hemmeligt.

Men ja, jeg holder lidt med #24, jeg gætter også på en menneskelig fejl, og at de alligevel kan holde et system oppe i 24/7/364 er sku da nogle gode udviklere - bare kig på computerspil branchen, der findes ikke nogle spil hvor der ikke kommer fejlrettelser, jo måske et enkelt eller 2, men alle de store spil stinker når de kommer ud på markedet...

Nå.. det var vidst noget irrelevant
Gravatar #26 - arne_v
7. mar. 2009 19:09
#1

Nordea har sikkert en masse IBM SW og HW, men om lige netop denne fejl er på noget IBM eller på noget fra en anden leverandør er ikke til at gætte.
Gravatar #27 - arne_v
7. mar. 2009 19:11
#4

Det er meget sjældent at der offentliggøres flere detaljer end "database problem". For det første vil man normalt gerne holde detaljerne internt (offentlig pegen fingren giver en dårlig stemning). For det andet er den almene offentlighed næppe interesseret i detaljerne.
Gravatar #28 - arne_v
7. mar. 2009 19:13
#6

Bank systemer går ikke ned hele tiden.

Af gode grunde - der er en forventning om at banker har rimeligt styr på deres IT systemer. Det skylder de dem selv, kunderne og samfundet.
Gravatar #29 - arne_v
7. mar. 2009 19:14
#8

Du kan se på certifikatet at databasen er DB2 eller at OS på database serveren er AIX eller at database server hardwaren er fra IBM ??
Gravatar #30 - arne_v
7. mar. 2009 19:20
x-site (12) skrev:
Sjovt, som folk råber op lige så snart der er den mindste fejl, men okay dem som råber højst kender sikkert hellere ikke forskælden på en Harddisk og en processor,


Faktisk ved jeg ikke hvad "forskælden" er på et eller andet af mærket Harddisk og en processor.

Er det noget som kan ordnes med wash and go ?

x-site (12) skrev:
fejl vil altid opstå, udad set, hvem eller hvad der tager sig af en service, og der er ikke så meget andet at gøre end at lære af det og forhindre at den samme fejl sker igen.


For vigtige IT systemer bruges der faktisk meget tid og mange penge på at forhindre at det sker.

x-site (12) skrev:
Jeg vil anbefale at man tager blyant og papir frem, evt. også en kugleramme, og så se, hvor mange fejl man selv laver i forhold til en maskine, når man har behandlet bare 1/1000 del af den data maskinen har klaret i løbet af en time.


1) Fejl relaterer sig ikke til beregninger.

2) Mennesker og computere fungerer forskelligt.

Så der er ikke meget pointe i det.
Gravatar #31 - arne_v
7. mar. 2009 19:22
x-site (17) skrev:
Det kan jeg godt forstå og finder det også interessant når der er en beskrivelse af, hvad fejlen var, men denne "nyhed" indholder ikke noget konstruktivt på det område og som jeg læser det, lægger den kun op til mudderkast, der ikke nogen brugbare information andet end at deres service har været ned i et stykke tid i går, som ikke Newz materialet ved mindre der følger mere information om selve problemet der var skyld i det.


Jeg mener ikke at:

firmaet offentliggør ikke detaljer om deres problem => der skal ikke skrives om problemet

er en sund politik.

Hverken for IT branchen eller nyhedsmedier !
Gravatar #32 - arne_v
7. mar. 2009 19:34
TrolleRolle (24) skrev:
(Iøvrigt... 6 timer på et år... det er sgu alligevel over 99.93% oppetid, og egentlig ret flot.)


6 timer nede på et år ved 24x7 er 99.93%

6 timer nede på et år ved 8x5 er kun 99.71%

Og vel er der ikke grund til total krise, men jeg vil ikke kalde det flot.

Jeg er ret sikker på at Nordeas target er højere.
Gravatar #33 - Lss_1405
7. mar. 2009 23:30
#arne_v

fik du kommenteret nogle indlæg?
Gravatar #34 - arne_v
8. mar. 2009 00:10
#33

Ser det ikke sådan ud ?

:-)
Gravatar #35 - myplacedk
8. mar. 2009 08:46
LsV (25) skrev:
bare kig på computerspil branchen, der findes ikke nogle spil hvor der ikke kommer fejlrettelser, jo måske et enkelt eller 2

Du tror ikke der kommer fejlrettelser i bank-systemer?

Jeg tror ikke der findes et banksystem, hvor der ikke bliver rettet fejl hver uge. (Medmindre det er en uge, hvor der praktisk talt er lukket.)

Jeg tror ikke der findes et banksystem, hvor der ikke er en lang liste over kendte (uløste) fejl og problemer.

Udfordringen er ikke at lave et fejlfrit system. Det kan man ikke, når det er så stort og komplekst.

Udfordringen er at sørge for at systemet som helhed, har en oppetid der er så høj som muligt. Jeg vil ikke hvad Nordeas mål er, men jeg tror ikke de når det denne måned.
Og så skal kritiske fejl selvfølgelig undgåes, og når man opdager fejl skal det løses lige så hurtigt, som prioriteringen påkræver. (Nogle fejl hiver man folk ud af kantinen eller sengen for, andre får lov til at vente i måneder.)

Et komplet bank-system (som alle banker jo har) består af ufatteligt mange små dele. Hundredevis af mennesker piller konstant rundt omkring, og ingen ved hvad alle laver. Det skulle da være en underlig dag, hvis det hele fungerer perfekt.
Gå til top

Opret dig som bruger i dag

Det er gratis, og du binder dig ikke til noget.

Når du er oprettet som bruger, får du adgang til en lang række af sidens andre muligheder, såsom at udforme siden efter eget ønske og deltage i diskussionerne.

Opret Bruger Login