mboost-dp1

Nokia

Nokia på vej med iPhone-konkurrent

- Via engadget - , redigeret af Net_Srak

På markedet for smartphones har Apple haft stor succes med deres iPhone, ligesom den har fået meget omtale i medierne. Verdens største producent af mobiltelefoner, Nokia, producerer årligt mange flere telefoner end Apple, men vil snart lancere en telefon, der direkte skal konkurrere mod iPhone.

Ved en konference i Redwood, Californien, fremviste Nokia en præsentation, hvor man kunne se, hvordan den kommende telefon ville virke og se ud. Ikke overraskende minder den meget om en iPhone.

Telefonen går p.t. under kodenavnet “Tube” og vil have mange af de samme funktioner som iPhone, samt nogle iPhone ikke har, f.eks. understøttelse af Java.

Nokia oplyste ikke noget om, hvornår de forventer at have et endeligt produkt klar.





Gå til bund
Gravatar #1 - SiniSael
8. apr. 2008 09:58
jaja - det måtte jo komme - men håber og tror da osse at Nokia kan lave et bedre produkt end iPhone - til dels fordi hvad jeg har læst rundt omkring har den overhovedet ikke levet op til alt den hype der har været. Også tror jeg Nokia's erfaring på området er en klar fordel til deres produkt.

Go Go Nokia - Kick apple butt :D
Gravatar #2 - alca11
8. apr. 2008 10:01
Ja hvis den skal op og konkurrere med det lækre design Apple er kendt for, så man man håbe at de snart (langt om længe) lægger deres ækle plastic sølv design fra sig.
Gravatar #3 - smiley
8. apr. 2008 10:15
#2
N96 og den nye N95 ser ud til at gøre det meget godt med det sorte. Jeg har så hverken haft den ene eller anden i hånden, men fint ser det ud.


Nokia har en rigtig god chance her, for at gøre op for de mangler iPhone har, blandt andet 3G understøttelse.
Hvis det bliver en design-mæssig konkurrent, så er det heller ikke værst at slippe for at få sin iPhone "bricked".
Gravatar #4 - DR KOBALL
8. apr. 2008 10:18
#2
Apple har valgt at satse på et mobil produkt, med 3 kæmpe processorer og har derfor alle mulige rigtig gode grunde til at lave et produkt i en kvalitet som burde være 100 % i top, da kunderne ikke kan vælge en anden model (fra apple)

Nokia har valgt at satse bredt, mange segmenter = mange produkter.

6500 slide er lavet i børstet stål, 8800, 8800 sirrocco, 8800e arte og 6500 classic er også telefoner laveti metal eller aluminium, så hvis man har lyst kan man sagtens få telefoner der ikke bruger plastic sølv, du skal bare betale for det.

#3 N95 i sort model er super nice, alt som den gamle n95 fejlede i hardwaren er blevet rettet.
N96 er guddommelig :-D

Jeg tror Nokia's "iphone" kan konkurrere med iphone, hvis den har samme feature set som deres nuværende s60 serier.

GPS, office viewer, PDF viewer, Flash player, push email, well jeg kunne blive ved :-D
Gravatar #5 - smiley
8. apr. 2008 10:27
#4
Det bliver også snart til en udskiftning.. jeg render rundt med en elastik om min N95 fordi batteri-dækslet har mistet 3 af sine 4 skrøbelige små kroge... Det er *ikke* kønt =(
Gravatar #6 - lorenzen
8. apr. 2008 10:27
Men med den kedelige brugerflade som Nokia har leveret i forhold til iPhone, så skal de da oppe sig en del.

Jeg har en iPhone, og den eneste grund til at jeg følre den er bedre end alt andet, er brugerfladen. Selve telefonens fysiske design er ikke noget specielt.

http://www.version2.dk/artikel/5344
Gravatar #7 - knasknaz
8. apr. 2008 11:18
Når først folk efterligner, ved man de ikke kommer til at vinde kampen.
Gravatar #8 - DanaKaZ
8. apr. 2008 11:23
#1 Hvor har du læst det? Må sige at jeg synes de fleste virker godt tilfreds med telefonen og de fleste af de anmeldelser jeg har læst mener at den et langt stykke af vejen lever op til forventningerne.
Gravatar #9 - kg
8. apr. 2008 11:23
glem ikke "gamingvarianten" ved navn "taco-tube", eller minivarianten kaldet "microtube" (forkortet til uTube)
Gravatar #10 - Leonhard
8. apr. 2008 11:27
Hvordan kan den industri der kritiserede Apple da de lancerede iPhone svare på konkurencen ved at lave det ene ripoff efter det andet? Det ligner jo nærmest at deres mål er at man står nede i butiken og tror at man køber en iPhone, og først opdager at der står nokia på den når man er kommet hjem.
Gravatar #11 - Fjolle
8. apr. 2008 11:33
#10
Nu er det ikke en nyhed at lave en telefon med touchscreen. Neonode annoncerede deres telefon for lang tid siden, så alle er vel neonode rip-offs, eller?
Gravatar #12 - xtort
8. apr. 2008 11:35
@10: hvis du henviser til nokia, så har de vel næppe:

1.kritiseret apple for deres iPhone. tværtimod sagde de, at den ville gavne alle, da den bringer fokus på 'det mobile internet' og konvergerende enheder.

2. lavet det ene rip-off efter det andet af iPhone, da tube er deres første forsøg med touch.
Gravatar #13 - Kian
8. apr. 2008 11:53
# cyandk og DanaKaZ

Okay! En flamebait har intet med viden at gøre. En flamebait er når vedkommende siger at alle er nogle klovner og at alle burde hoppe ud fra en bro. Det er ikke flamebait når #1 siger at han har læst mange er utilfredse med deres iPhone fordi den ikke lever op til hypen. #1 har en pointe og jeg er ganske enig med ham - desl fordi Bluetooth-modulet ikke understøtter stereo (A2D-something) hvilket kunne være perfekt når nu det også er en iPod, og dels fordi Apple generelt slækker på teknologien - fx den manglende 3G og evne til at sende MMS. Mange bække små. Men alt dette er altså viden og må ikke forveksles med en holdning. Hvis man gør det så vil dit, DanaKaZ indlæg, #8, være en flamebait da den er totalt ligemed #1's - bare omvendt!
Den eneste holdning som #1 udtrykker er at han håber Nokia kan gøre det bedre - og det er altså ikke nok til en flamebait (i min private optik).

Hold nu for dævlon holdning og viden adskilt!
Gravatar #14 - danoise
8. apr. 2008 12:33
Temmelig barnlig kommentar Tom Libretto kom med, da Nokia jo netop har et produkt-sortiment med adskillige modeller og Apple kun en model (indtil videre).

Jeg forudser stor iPhone udbredelse på grund af 2 faktorer:
1: Brugeroplevelsen er i top, det er simpelthen en nem/lækker telefon at benytte.
2: Apple satser meget på thirdparty support (SDK), og med kun en model bliver udvalget af software med tiden stort.
Gravatar #15 - xtort
8. apr. 2008 12:43
@14: de satser jo netop ikke helhjertet på 3. parts programmer - http://mediamac.comon.dk/index.php/news/show/id=18...

det kommer nu nok også til at tage en rum tid, førend antallet af iPhone programmer matcher antallet til fx. symbiam/palm.
Gravatar #16 - DanaKaZ
8. apr. 2008 12:57
#13 Tilgengæld er det flamebait når man skriver:
Go Go Nokia - Kick apple butt :D

Hvilket vist sjovt nok er en holdning.

Det med bluetooth er sikkert for mange et reelt kritik punkt. Men det blev gjort klart fra starten af at iPhone hverken ville have 3g eller MMS, så det kan ikke have kommet som en overraskelse, og kan heller ikke have været en del af hypen. Desuden smider folk ordet hype rundt nu for tiden hvor det sjældent rammer rigtigt.
Gravatar #17 - Kian
8. apr. 2008 13:48
#16
Ja det er en holdning. Men så er det også flamebait at udtale at man fortrækker farven rød fremfor grøn. Det er lige lovligt overtolket at når man hepper på fx Nokia så flamebaiter man de andre, specielt når der er smilie bagefter. Hvis du tager flamebait som en så uskyldig kommentar som den du citerer så er der altså noget galt!

Jeg er ganske klar over at iPhonen overholder hvad der har været dens fundsats fra starten af. Men mangel på teknologier der er så grundlæggende vil jeg nu mene at man sagtens kan kritisere for. Også selvom man fra starten ved de ikke er at finde i produktet og derfor vil jeg mene at #1's kritik faktisk stadig er ret relevant. iPhonen downgrader på sin vis teknologien fremfor at vise at den kan noget nyt og det kan man nemt kritisere Apple for.

Hype er et lorteord men som jeg læser det så vil #1 sige at iPhonen har fået så meget omtale men hvis man kigger nærmere på den, så er den teknologisk ikke ret fed. Så jeg tror det #1 vil med ordet er at vise at i forhold til det fokus den har fået så kan den faktisk ikke ret meget - som at sætte et kasettebånd i montre og udstille det på CeBIT.


(Hilsen Peter der lige har bestilt en iPhone 16GB selv fra americanshopper.dk - og som btw ikke kan udstå Apple)
Gravatar #18 - DanaKaZ
8. apr. 2008 14:10
#17 Ja det kan vi jo diskutere resten af ugen og det gider jeg egentligt ikke. Jeg syntes at det var et flamebait, pga. en blanding af uunderbygget postulater, som jeg mener er direkte forkerte, og den gennerelle modvilje mod Apple der udvises tilsidst. Du er self entitled til at være uenig, men jeg er entitled til at rate ham flamebait.

Hvad han vil vise med ordet er ligegyldig idet han bruger det forkert. Apple "hypede" brugerfladen på iPhone og det "hype" lever den fuldt op til. Derudover kommer manden jo ikke selv med noget kritik, han dækker sig ind under at han skulle have hørt at andre ikke mener den lever op til "hypen", der er intet der tyder på at han overhovedet er klar over hvad iPhonen kan.

At du kan mene at den downgrader teknologien må jeg stå uforstående overfor, da iPhonen lige pt er det kratigste (ydelsemæssigt) stykke håndholdt elektronik der kan købes. Igen vil jeg understrege at al omtale fra Apple har onhandlet brugerfladen, og der kan den utroligt meget. Derfor har jeg det meget svært med når folk ikke mener den lever op til forventninger/hype, da det må have været deres egne forventinger/hype og derfor kun kan stå for deres egen regning.

Men siden du selv køber den må du jo mene at de ting Apple har valgt fra, ikke er så væsentlige som det Apple har valgt at iPhonen skulle kunne.
Gravatar #19 - Redrumrd
8. apr. 2008 20:19
iPhone er den eneste telefon som har vagt min interesse i meget meget lang tid, og jeg synes sq virkelig de har genopfundet mobiltelefonen. Det svære er sq ikke at finde noget mere crap man kan putte i telefonen det svære er at se va har vi egentlig brug for og så forbedre de ting i stedet og det synes jeg helt sikkert apple har gjort. Jeg har godt nok aldrig haft brug for at skulle sende en MMS det er dog latterligt og va ska jeg med en eller anden skod mp3 player indbygget nej tak gi mg en telefon med et godt og hurtig UI. probs til Apple for det!
Gravatar #20 - Whoever
8. apr. 2008 22:37
iPhone er nul og niks.
Det eneste iPhone har p.t. som andre ikke har er multi-touch touchscreen (og det kommer i andre telefoner, så snart den verserende patentsag ender i forlig).

Ellers har den INTET at byde på...Den egner sig ikke rigtig til business, man kan ikke rigtigt udvilke sine egne programmer til den, den egner sig slet ikke til teenagere...faktisk er den B&O telefonen om igen, bare pænere.

Med det sagt kan jeg nu godt forstå Apple (selvom det nok ikke er årsagen), når de ikke har 3G eller wifi. Det sluger batteri som bare fanden.
N95 ("classic, firmware version fra 03.2008) kan sagtens holde en dag, med flittig brug af både gps, kamera og 3G streaming. Men så snart man slår wifi'en til, så ryger batteriet lynhurtigt. Wifi er fint til absolutte nødstilfælde, men det kan sagtens udelades.
Hvad der tilgengæld ikke bør udelades er:
3G
MMS
GPS
Højopløsningskamera der kan autofokusere (til læsning af 2D barcodes)
Accellerometer (næsten det bedste ved N95'eren, og det tror jeg næsten iPhone også må have)
NFC/RFID reader/writer (som desværre kun er i 6131'eren fra Nokia)

Alle de ovenstående (på nær måske MMS) kendetegner en moderne mobiltelefon. Nu skrev #19 om et "hurtigt UI"; det kan godt være Apple har lavet en lækker og hurtig GUI (hvilket de trods alt har, UG&slange), men med accellerometeret (hvis de har kylet det ind) kan du lave et UI, der til enhver tid vil slå din GUI.
Gravatar #21 - Hald
9. apr. 2008 06:59
<sing> U can't touch this!.. </sing>
Ifon skal der mere end en normal dækfabrikant til at slå ud. Lad os nu bare se hvor meget de efteraber, og derefter kan vi jo sige om vi ik stadigvæk er træt af nokia's menuer og tunge brugerflade..

Jeg nægter stadig (som jeg sagde da jeg fik min første mobiltelefon..) at bærer 1g. nokia frivilligt nogensinde.
Gravatar #22 - Kian
9. apr. 2008 08:54
#18
Når man hører iPhonen blive omtalt så er det altså ikke med overskrifter som 'Revolutionerende GUI i iPhonen' - så er det altså med 'Revolutionernede iPhone' - det er ihvertfald de overskrifter jeg har læst og jeg har hørt. Og præcis derfor, igen, gir jeg #1 ret i at hypen er misvisende i forhold til hvad der er indholdet. Til gengæld kan du have ret i at Apple selv har præsenteret iPhonens GUI temmeligt meget frem for teknologisk indhold. Jeg vil bare stadig mene at pressen har valgt at hype iPhonen som en fantastisk telefon og det mener jeg er langt fra skudt over målet.

Selvfølgelig står det for egen regning når jeg skriver at telfonen downgrader. Og det gør den da også! Den lever ikke op til teknologiens standard og hvis det ikke er at downgrade så er jeg i tvivl om ordets betydning. Derimod har #1 en væsentlig pointe og jeg er enig i at Nokia tit og ofte har puttet seneste ny teknologi ind i deres topmodeller og altid været ret hurtigt fremme i skoene - så vidt jeg ved var de også nogle af de første med wifi i telefoner. Ligeledes er der igen common-technology som iPhone ikke understøtter - igen nævner jeg bluetooth i stereo og specielt da det er en iPod kan jeg næsten ikke forstå hvorfor Apple har valgt at sætte en gammel bluetooth-teknologi i når Nokia smider den i de fleste nye modeller selvom deres telefoner er ret belastende som afspillere. Se det er teknologisk downgrade hvis du spørger mig.

Så kan du sige den er kraftig osv men den kan jo ikke det den burde til dagens standard.

Grunden til at jeg køber den er at jeg gerne vil af med min Nokia9500 og over på en mobil hvor jeg kan anvende fx kalender, emails, kontaktpersoner mv ordentligt. PC Suite er virkelig dårligt og jeg er træt af at det er så panglet som det er. Jeg er, som du også selv nævner, fascineret af iPhones GUI men jeg skider personligt på om den har 3G eller ej. Dels fordi at hver gang der kommer noget nyt frem så går det halve år før det kommer til offentligheden og så kan man blive ved med at lege fangeleg, men også fordi jeg ikke gider browse net i bussen osv - jeg har det fint med wifi der dækker mine behov.

Og selvfølgelig så slipper jeg for at have min clix 2 i lommen også. Hvis iPhone også kunne lave te så slap jeg også for at slæbe rundt på en termokande hele tiden... men måske det kommer sammen med 3G i næste build.
Gravatar #23 - DanaKaZ
9. apr. 2008 10:22
#22 Igen, hvad pressen siger og hvordan de vælger at udlægge iPhonen må jo stå for deres regning. Og så kunne du jo også vælge at læse mere end bare overskriften. Langt de fleste artikler jeg har læst har været meget klare mht. hvad iPhonen kan og ikke kan. Og iPhonen er en fantastisk telefon!

Vil du ikke lige give en reference til den standart du omtaler?

Så hvis man laver noget der ikke indeholder det nyeste nye, så downgrader man teknologien?

Så kan du sige den er kraftig osv men den kan jo ikke det den burde til dagens standard.

Igen, en reference tak! Jeg har svært ved at se din snak om "standart" som andet end et vagt forsøg på at finde et eller andet at kritisere iPhonen for, det samme med "downgrade" af teknologi.

iPhonen gør det den gør, helt fantastisk. Hvilket jo så åbenbart resulterer i at folk der har en trang til at kritiserer Apple produkter, fokuserer på de ting den ikke kan. Hvor tendensen viser at en stor potion mennesker faktisk er komplet ligeglade med de ting den ikke kan, og synes at de ting den kan langt overskygger, disse fiktive "standarter" folk har omkring telefoner.

#20 Har du overhovedet holdt en iPhone i hånden. Lyder mest af alt som om at du blot har kigget på et specsheet og så valgt at trashe den udfra det.
Gravatar #24 - Whoever
9. apr. 2008 13:14
#23
Jep det har jeg.

iPhone gør ikke det den gør helt fantastisk. Den har en god GUI weee, og det er så det. Nå ja, så er den måske lidt lettere.
PÅ mere eller mindre alle andre punkter, hvis ikke alle, bliver den slået af typisk nokia eller sony-ericsson. Apple har jo blot taget deres force fra PC verdenen (nemlig pæn indpakning til en alt for høj pris) og kastet det ind i telefonverdenen. Det er smart rent forretningsmæssigt, ingen tvivl om det. Men det er ikke revolutionerende.

#22, nu ved jeg ikke hvad du bruger af kalender osv. men jeg har ingen problemer og skal ikke gøre noget aktivt for at synkornisere mellem exchange server og N95 (uden indblanding fra PC Suite).

Hvis Apple ville have en telefon som ikke kun blev købt af alle design-idioterne der giver 100k et stereoanlæg med præcis samme komponenter som Bilka/Denver anlægget, så havde de åbnet op i stor stil, og virkelig satset på 3rd party apps, især fordi de med en nix platform har en kæmpe fordel frem for Nokia (med Symbian).
Men nej, det er lige så facistiske som Nokia er...
Gravatar #25 - DanaKaZ
9. apr. 2008 13:24
#24 En god brugerflade kan betyde alt, især når det kommer til en produkt type som telefoner, hvor det for langt de fleste ikke er alverden den skal kunne.

En godt eksempel er iPhonens SMS implementation, som er bedre lavet end nogen anden løsning jeg har set fra Nokia, Sony-ericsson osv. og det samme med Safari. De Internet Browserer jeg har set på diverse high-end Nokia telefoner har været til grin, mere eller mindre ubrugelige da almindelig navigation er en pain.

Og jo iPhones brugerflade er fantastisk, den er nemmere, hurtigere og mere responsive end hvad der ellers er på markedet lige nu.

Apple har netop taget deres Force fra computerer med til telefonmarkedet, det er dog ikke det du nævner i dit lille flamebait. De har taget deres evne til at lave tingere nemmere og rare at bruge, og det har de gjort bedre end nogen andre har præsteret på telefonmarkedet.

At de har valgt nogle ting fra teknologisk er mindre vigtigt, for mig ihvertfald og også en god potion andre mennesker. Nogen vil mene at det er en dealbreaker uden MMS eller 3G, for mig er Nokia og Sony erricsons GUI en dealbreaker!
Gravatar #26 - fidomuh
9. apr. 2008 13:29
#24


iPhone gør ikke det den gør helt fantastisk. Den har en god GUI weee, og det er så det.


Ja, det er jo ogsaa det der er pointen?
GUI'et er hele saelge punktet.

HTC forsoeger ihaerdigt med deres Touch telefon, den er bare ikke i naerheden af iPhone naar vi snakker om GUI, desvaerre :/

Hvis Apple ville have en telefon som ikke kun blev købt af alle design-idioterne der giver 100k et stereoanlæg med præcis samme komponenter som Bilka/Denver anlægget


Hvis du tror det er samme komponenter, saa er det da dig der er idioten? :)

Ellers maa du da gerne pege paa det bilka anlaeg til bare 5000kr, som spiller i naerheden af det jeg har derhjemme.. :)

så havde de åbnet op i stor stil, og virkelig satset på 3rd party apps


Ah, som med et SDK hvor folk kan udvikle som de lyster? Eller hvad er det du ikke har opdaget? :D

for at synkornisere mellem exchange server og N95


OT: Du skal vel saette din N95 op til Exchange serveren, medmindre din telefon da paa magisk vis gaetter din exchange konto og kode? :)

Plus, hvor mange har en Exchange server i deres hjem? Wtf? :D

Naeh du, det havde vaeret langt mere relevant at fortaelle at N95 sync'er direkte med Outlook, hvilket er det samme der sker med iPhone / iCal.
Gå til top

Opret dig som bruger i dag

Det er gratis, og du binder dig ikke til noget.

Når du er oprettet som bruger, får du adgang til en lang række af sidens andre muligheder, såsom at udforme siden efter eget ønske og deltage i diskussionerne.

Opret Bruger Login