mboost-dp1

Nokia

Nokia lancerer korttjenesten Here

- Via TechCrunch - , redigeret af Net_Srak , indsendt af bbb2020

Vi har tidligere omtalt Nokias forholdsvis anonyme korttjeneste Nokia Maps her på siden, der leverer kort til blandt andet deres egne mobiltelefoner. Nu vil Nokia øge konkurrencen på nettet, mod tjenester som Google Maps, hvilket skal ske med en relancering af Nokia Maps som tjenesten “Here”.

Here kan findes på here.net, og introducerer en række funktioner, der er unikke for tjenesten. Blandt andet er det muligt at dele lokaliteter med andre på kryds af platforme, ved hjælp af hvad Nokia kalder “Collections”.

En anden funktion er 3D-kort af udvalgte områder, hvor for eksempel København kan ses i 3D, beregnet automatisk ud fra billeder taget i forskellige vinkler.

Ud over de nye funktioner og det nye Brand, så vil Nokia forbedre tjenesten med yderligere 3D-kort, som følge af opkøbet af firmaet Earthmine, der specialiserer sig i at kortlægge områder i 3D.





Gå til bund
Gravatar #1 - -N-
15. nov. 2012 08:25
Savner lidt til opløsningen, men synes det er en lækker tjeneste, rent guimæssigt, sammenlignet med google maps.
Gravatar #2 - Whoever
15. nov. 2012 08:42
Anonyme? Ja under eget navn måske. Men altså Bing Maps ER jo Nokia maps...
Gravatar #3 - vooze
15. nov. 2012 08:48
Hvordan kan Nokia have råd til at købe noget som helst ? ;)
Gravatar #4 - Robbss
15. nov. 2012 09:04
vooze (3) skrev:
Hvordan kan Nokia have råd til at købe noget som helst ? ;)


Bare fordi de ikke er de største længere betyder det ikke at de er løbet tør for penge.
Gravatar #5 - munch
15. nov. 2012 09:15
Det ser lovende ud med nye spændende funktionaliteter.

Det er dog ikke alle steder at de kan være med, mht. kvaliteten af kort. Prøv f.eks. at søge på Børkop i Google Maps og Here og se forskellen på deres sattelitbiller:
Here
Google Maps
Gravatar #6 - Maias227
15. nov. 2012 09:21
Der er lang vej igen i forhold til google maps, men det virker egentligt ganske ok.
Gravatar #7 - Valkar
15. nov. 2012 09:23
Godt med noget konkurrence. Det gør alt andet lige Google Maps bedre, da de er nødt til fortsat at være innovative for at holde førepositionen.
Gravatar #8 - amaby
15. nov. 2012 09:32
I mangler at skrive det også kommer til Android og iOS. Elsker at deres 3D funktion er uden Flash!
Gravatar #9 - Troels-K
15. nov. 2012 10:00
#7 konkurrence er sundt, så længe det ikke er Appel maps, så tror google jo bare de kan holder fri et par år... :D
Gravatar #10 - NeoNmaN
15. nov. 2012 10:01
Har lige prøvet det meget hurtig, og i KBH ja der viser den endag bus runeren indtegnet er faktsik imponeren håber de kommer med et iOS app, :)
Gravatar #11 - HenrikH
15. nov. 2012 10:04
Ser faktisk ok ud - Dæmonen i Tivoli ser dog noget sjov ud, da den regnes for en bygning og vil "røre jorden"....

EDIT: Men ting som gårde ser de faktisk ud til at få OK med, selv med træer...
Gravatar #12 - Keeper32
15. nov. 2012 10:06
Deres satellitbilleder fra Amager er godt nok gamle.
Hele området omkring Fields er en stor byggeplads, og bygningen jeg bor i blev trods alt færdig i 2005.

Men, hvis de kan skabe konkurrence og komme med fede features, så er de da velkommen =-)
Gravatar #13 - Brugernavn
15. nov. 2012 10:22
3D kort visningen er godt nok ret imponerende i KBH :-)
Gravatar #14 - BurningShadow
15. nov. 2012 10:39
#3

Nokia mangler ikke nødvendigvis penge, bare fordi de mangler kunder til deres seneste mobiltelefoner. For det første, var de jo i mange år en af de største på det marked, for det andet laver Nikia altså en del andet end mobiltelefoner.
Gravatar #15 - 1000tusind
15. nov. 2012 11:02
På en måde virker detaljeniveauet til at være bedre balanceret end Google Maps når man zoomer ind/ud. Det er selvfølgelig en smagssag.

3D visningen sluger godt nogle ressourcer på min pc, men det er super at det ikke kræver noget plugin for at køre.
Gravatar #16 - gramps
15. nov. 2012 11:22
Uanset hvad jeg gør, så rammer jeg ind i en fejl hvis jeg prøver at zoome ind. Jeg kan godt panorere og bruge 3D-funktionen til at zoome. Men hvis jeg går ud af 3D og prøver at gøre noget, så får jeg fine HERE-firkanter i stedet for et kort. Jeg er imponeret over 3D-funktionen, men så er det også det.

Hvis jeg prøver at søge efter en adresse, så begynder kortet at flimre så meget at jeg er glad for at jeg ikke har fotosensitiv epilepsi.
Gravatar #17 - Høegh
15. nov. 2012 13:05
'Nokia Maps' var/er jo også et kæmpe tilbageskridt fra hvad de tilbød på Symbian.

Nokia er, i min bog, gået fra at tilbyde en af de alle bedste kortfunktioner på markedet, til nu at tilbyde en af de dårligste.
Så forhåbentlig kan 'Here' bringe Nokia tilbage i front.


Udkommer 'Here' til alle WP-versioner, eller er det kun WP8 der får lov til at få en ordenlig kortfunktion - ligesom det også kun er WP8 modellerne der må kunne bruge kortfunktionen offline?
Gravatar #18 - XorpiZ
15. nov. 2012 13:13
Nokias WP7 telefoner har også offline-kort mig bekendt.
Gravatar #19 - Brugernavn
15. nov. 2012 13:20
XorpiZ (18) skrev:
Nokias WP7 telefoner har også offline-kort mig bekendt.

Ja, de har offline kort til navigationen, men man kan ikke søge adresser offline, med mindre man har søgt dem online, tidligere.

Så har du ikke roaming, og skal navigere et nyt sted hen, er det tough luck.
Gravatar #20 - amaby
15. nov. 2012 13:28
Apples Flyover og Nokias 3D ligner utrolig meget hinanden og kan da også se at de deler nogle af de samme problemer som fx operahuset i København
Gravatar #21 - Brugernavn
15. nov. 2012 13:32
amaby (20) skrev:
Apples Flyover og Nokias 3D ligner utrolig meget hinanden og kan da også se at de deler nogle af de samme problemer som fx


Jeg tænker også at det må være samme datagrundlag. Også fordi det må være begrænset hvor mange der har investeret i at lave det.
Gravatar #22 - Høegh
15. nov. 2012 13:36
XorpiZ (18) skrev:
Nokias WP7 telefoner har også offline-kort mig bekendt.


'Nokia Drive' tilbyder muligheden for at kunne downloade kort, og derefter bruge dem offline (og her formoder jeg kraftigt at man også kan bruge søgefunktionen til at finde adresser).

Men er man på gåben (Nokia Maps) og i udlandet, så

Brugernavn (19) skrev:
er det tough luck.




Og det er en utrolig underlig beslutning fra Nokias side. Når nu det netop er en af de områder som de altid har fået meget ros for.
Gravatar #23 - Brugernavn
15. nov. 2012 13:40
Høegh (22) skrev:
Og det er en utrolig underlig beslutning fra Nokias side. Når nu det netop er en af de områder som de altid har fået meget ros for.


Ja, en af mine grunde til at købe min Lumia 800, var mine tidligere erfaringer med Nokia Maps (nu Drive). Jeg blev slemt skuffet, da jeg ikke kunne bruge den til at navigere med på min ferie i Sverige.

Sørg for at have Oister eller 3, hvis I skal til Sverige eller Norge med en Nokia Drive. Så er det ikke så stort et problem endda.
Gravatar #24 - Høegh
15. nov. 2012 14:12
Brugernavn (23) skrev:
Ja, en af mine grunde til at købe min Lumia 800, var mine tidligere erfaringer med Nokia Maps (nu Drive). Jeg blev slemt skuffet, da jeg ikke kunne bruge den til at navigere med på min ferie i Sverige.


Det var også en af mine hovedgrunde.

Men 'Nokia Drive' burde da ellers netop virke fint i udlandet - efter diverse opdateringer, eller?

Brugernavn (19) skrev:
Ja, de har offline kort til navigationen, men man kan ikke søge adresser offline, med mindre man har søgt dem online, tidligere.

Så har du ikke roaming, og skal navigere et nyt sted hen, er det tough luck.


Så med andre ord, så kan du ikke rigtigt bruge kortfunktionen til noget praktisk (fordi man ikke kan søge efter adresser), selvom du har hentet alle kortene ned på din telefon?



Jeg har ikke selv rigtigt testet 'Nokia Drive', da jeg ikke har nogen bil.
Så jeg har kun brugt 'Nokia Maps', som jeg dog er ved at udfase til fordel for en google-maps app (men som desværre heller ikke fungere offline).
Gravatar #25 - Brugernavn
15. nov. 2012 14:20
Høegh (24) skrev:
Men 'Nokia Drive' burde da ellers netop virke fint i udlandet - efter diverse opdateringer, eller?

Nope, ingen søgning. Den kunne til nøds finde byer med 1000 indbyggere plus. Ingen veje.



Høegh (24) skrev:
Så med andre ord, så kan du ikke rigtigt bruge kortfunktionen til noget praktisk (fordi man ikke kan søge efter adresser), selvom du har hentet alle kortene ned på din telefon?

Jo, jeg kunne bruge det til at finde ud af hvor jeg var på det fysiske kort, jeg havde med som reserve. Men det er ikke ligefrem ideelt.
Kortene var hentede ned og lå i Drive. De kunne dog ikke hentes i Nokia Maps, da apps i WP7.5 ikke kan dele filer. Nokia Drive og Nokia Maps er forskellige apps, så jeg havde heller ingen interessepunkter, hvilket gjorde min tur lidt mere spændende når jeg skulle bruge benzin, dagligvarer og en tur på skadestuen.

Med andre ord, køb en billig GPS og hav den med i stedet. Eller få en ordentlig roaming aftale. Nokia Drive er ikke meget værd på en ferie i udlandet uden roaming.
Gravatar #26 - PHP-Ekspert Thoroughbreed
15. nov. 2012 14:24
Som nævnt før, så er opløsningen virkelig pot ringe!..

Jeg ved godt at jeg ikke bor i København, men stadig!

Nokia Here vs Google Maps vs Krak

http://peecee.dk/uploads/112012/Sk%C3%A6rmbillede_...

http://peecee.dk/uploads/112012/Sk%C3%A6rmbillede_...

http://peecee.dk/uploads/112012/Sk%C3%A6rmbillede_...
Gravatar #27 - amaby
15. nov. 2012 14:31
Jeg forstår ikke, hvor der endnu ikke er nogen af de store som har lavet et samarbejde med Krak. "Bum", så ville man have de bedste kort over DK.

Ps. er jeg den eneste som ikke anede Krak også havde 3D kort:

Men har også de samme problemer som Here og Apples Maps.
Gravatar #28 - PeterAndersen
15. nov. 2012 14:42
Jeg synes nu fortsat, at Google Maps er væsentligt bedre en Krak - især fordi der også er street view funktionen...

Med venlig hilsen
Peter Andersen
Gravatar #29 - Ylle
15. nov. 2012 14:51
Brugernavn (25) skrev:
Nope, ingen søgning. Den kunne til nøds finde byer med 1000 indbyggere plus. Ingen veje.

Høegh (24) skrev:
Så med andre ord, så kan du ikke rigtigt bruge kortfunktionen til noget praktisk (fordi man ikke kan søge efter adresser), selvom du har hentet alle kortene ned på din telefon?

Jo, jeg kunne bruge det til at finde ud af hvor jeg var på det fysiske kort, jeg havde med som reserve. Men det er ikke ligefrem ideelt.
Kortene var hentede ned og lå i Drive. De kunne dog ikke hentes i Nokia Maps, da apps i WP7.5 ikke kan dele filer. Nokia Drive og Nokia Maps er forskellige apps, så jeg havde heller ingen interessepunkter, hvilket gjorde min tur lidt mere spændende når jeg skulle bruge benzin, dagligvarer og en tur på skadestuen.

Med andre ord, køb en billig GPS og hav den med i stedet. Eller få en ordentlig roaming aftale. Nokia Drive er ikke meget værd på en ferie i udlandet uden roaming.

Jeg ved heller ikke lige hvordan det fungerer.
Nogle gange, så kan man sagtens finde adresser, byer, som man ikke har været på før (Jeg kan i hvert fald). Men nogle gange, så ja, der kan man ikke finde noget, og bliver nødt til at søge online.
Ved ikke lige hvor grænsen går tbh.
Gravatar #30 - amaby
15. nov. 2012 15:13
#28
Hej Peter Andersen med en test til hvilken hund man skal vælge.

Ikke at du formentlig skrev for at give noget til tråden ud over reklame, men jeg vælger at svare på din indlæg.

Jo, Krak har samme funktion som StreetView, de kalder det blot Gadefoto.

Med venlig hilsen
Frank Andersen
Gravatar #31 - Brugernavn
15. nov. 2012 15:20
Ylle (29) skrev:
Nogle gange, så kan man sagtens finde adresser, byer, som man ikke har været på før (Jeg kan i hvert fald).


Nu var jeg forholdsvist langt ude på landet, så det kan være derfor at den ikke fandt noget som helst, da jeg prøvede.
Gravatar #32 - thomaxz
15. nov. 2012 15:34
Eniro var et af de bedste kort, det havde skråfoto alle steder, og også noget semi 3d, men så købte de krak. skrotede deres eget til fordel for kraks lort.

Elelrs bruger jeg tid dgs kort, men jeg er begyndt at bruge mere og mere openstreetmaps og yournavigation.com
Gravatar #33 - Whoever
16. nov. 2012 08:29
Budapest fungerede fint med offline kort skal jeg hilse og sige...Nokia Maps altså, kunne søge alle veje og seværdigheder osv.
Gravatar #34 - Høegh
16. nov. 2012 09:09
Whoever (33) skrev:
Budapest fungerede fint med offline kort skal jeg hilse og sige...Nokia Maps altså, kunne søge alle veje og seværdigheder osv.



Du mener Nokia Drive?
For Nokia Maps fungere bestemt ikke offline - ikke engang i Danmark.
Gravatar #35 - Høegh
16. nov. 2012 09:20
Brugernavn (25) skrev:
Jo, jeg kunne bruge det til at finde ud af hvor jeg var på det fysiske kort, jeg havde med som reserve. Men det er ikke ligefrem ideelt.
Kortene var hentede ned og lå i Drive. De kunne dog ikke hentes i Nokia Maps, da apps i WP7.5 ikke kan dele filer. Nokia Drive og Nokia Maps er forskellige apps, så jeg havde heller ingen interessepunkter, hvilket gjorde min tur lidt mere spændende når jeg skulle bruge benzin, dagligvarer og en tur på skadestuen.



Helt utroligt, at de kan gå fra at tilbyde noget så fuldendt, til at tilbyde noget så middelmådigt.



Brugernavn (25) skrev:
Med andre ord, køb en billig GPS og hav den med i stedet. Eller få en ordentlig roaming aftale. Nokia Drive er ikke meget værd på en ferie i udlandet uden roaming.



Ja, eller også kan man købe sig en billig Symbian-telefon med GPS. Fungerer strålende i udlandet.
Gravatar #36 - XorpiZ
16. nov. 2012 09:22
http://www.nokia.com/dk-da/support/fejlfinding/?ac...

Maps virker offline, medmindre man vil se satellitbilleder eller søge efter POI.

Det påstår Nokia ihvf.
Gravatar #37 - Fjolle
16. nov. 2012 09:28
Det må være symbian versionen. WP7 versionen er 2.53 eller noget i den stil og har intet der ligner det der i indstillinger.
Gravatar #38 - Brugernavn
16. nov. 2012 09:33
Høegh (35) skrev:
Ja, eller også kan man købe sig en billig Symbian-telefon med GPS. Fungerer strålende i udlandet.


Ja, men så er resten bare ulideligt.
Gravatar #39 - Brugernavn
16. nov. 2012 09:33
Høegh (35) skrev:
Helt utroligt, at de kan gå fra at tilbyde noget så fuldendt, til at tilbyde noget så middelmådigt.

Enig
Gravatar #40 - atke
17. nov. 2012 11:12
Wow, jeg synes Here.net's nye 3D view er super cool. Men efter at have kigget jeres kommentarer igennem, viser det jo bare at Krak har det samme, men med langt bedre præcision. Det er godt nok imponerende at se sit villakvarter fra luften i 3D, hvor samtlige huse, træer og hække buler op. Det ville være genialt med en flysimulator der kan loade og cache data hurtigt nok, so man kan flyve rundt over sin by.

Der er jo flysimulator i Google Earth, men de satser desværre på at folk selv skal modellere sine huse i 3D, så mit villakvarter er helt fladt. Øv. Den måde Nokia of Krak kombinere mange fotos til 3D modeller virkelig genial, og det kan Google lære af.

Til gengæld kan man få en syret oplevelse af a vælge StreeView i Google Earth og navigere sit egen kvarter med piletasterne. Prøv det :oP
Gravatar #41 - Chewy
17. nov. 2012 21:25
@ #40
men de satser desværre på at folk selv skal modellere sine huse i 3D, så mit villakvarter er helt fladt.


Nu kan jeg ikke linke direkte til Google Earth (åbenbart), så nøjes med et SD. Men syntes ellers at Google Earth klarer det helt fint.
Faktisk bedre end nogen af de andre eksempler der har været i denne tråd...

http://peecee.dk/uploads/112012/googleearth.png
Gå til top

Opret dig som bruger i dag

Det er gratis, og du binder dig ikke til noget.

Når du er oprettet som bruger, får du adgang til en lang række af sidens andre muligheder, såsom at udforme siden efter eget ønske og deltage i diskussionerne.

Opret Bruger Login