mboost-dp1

Yoshikazu Tsuno/AFP

Nissan klar med hurtig genopladning til el-biler

- Via nydailynews - , redigeret af Pernicious

Det at genoplade en eldreven bil kan snart gøres lige så hurtigt som at tanke benzin på en almindelig bil. I hvert fald hvis det står til japanske Nissan Motors, der i samarbejde med Kansai University netop har udviklet en genopladnings-station, som kan lade en gennemsnitlig elbil op på bare 10 minutter.

Gennembruddet kom eftersigende, da forskerne ændrede den elektrode, der sidder i kondensatoren, fra kulstof til wolfram- og vanadiumoxid, hvilket viste sig at sænke opladningstiden så kraftigt, at forskerne kunne oplade en Nissan Leaf-elbil på bare 10 minutter, kontra de 8 timer en opladning plejer at tage.

Teknologien kan dog tage op mod 10 år at kommercialisere, men selvom teknologien ikke kommer på markedet i morgen, synes dette gennembrud at bringe elbiler tættere på den almindelige forbruger.

Udover at den nye oplader kan oplade elbiler mere end 40 gange så effektivt som Nissans tidligere model, er den også kun halvt så stor og forventes i fremtiden at blive markant billigere end de nuværende modeller.





Gå til bund
Gravatar #1 - kriss3d
12. okt. 2011 07:08
Nice. 10 minutter ville de fleste nok godt kunne undvære at stå ved en tankstation. Jeg ville ihvertfald ikke have noget imod det hvis jeg havde en elbil.
Gravatar #2 - Montago.NET
12. okt. 2011 07:09
10 ÅR !!!...

VI VIL HA DET I MORGEN... og kan til nøds vente 1-2 år...

KOM IGANG !
Gravatar #3 - Sofus99
12. okt. 2011 07:13
Lyder spændende, især hvis den teknologi også kan bruges i anden batteri sammenhæng, f.eks. mobiltelefoner, laptops osv.
Gravatar #4 - Juiceren
12. okt. 2011 07:30
Jesus christ, 10 år?!?
Sådan noget skal pushes hårdere end det er tilfældet i de hårdeste pornofilm, vi skal have udvikling på el fronten NU!

Gravatar #5 - Legin
12. okt. 2011 07:30
Sofus99 (3) skrev:
Lyder spændende, især hvis den teknologi også kan bruges i anden batteri sammenhæng, f.eks. mobiltelefoner, laptops osv.


... om 10 år + et evtentuelt patent sikkert holder det tilbage i endnu længere tid for alle andre. /sadpanda
Gravatar #6 - Qw_freak
12. okt. 2011 07:30
Tror der kommer til at skulle stå nogen vandvittig store kondensatorbanker for at kunne levere så meget energi på så kort tid uden at skulle lave skæve belastninger på el-nettet...
Gravatar #7 - TriGGy
12. okt. 2011 07:31
Jeg undrer mig over, hvordan det kan lade sig gøre at overføre så meget strøm på så kort tid.
Ifølge deres hjemmeside, er batteriet på 24kWh
Så hvis det skal lades op på 10 minutter, skal den trække 144 kW

På 240V, skal den så hive 600 Ampere.

Jeg tvivler på at elselskabet synes det er en god ide, hvis jeg hiver 600 Ampere igennem min installation.

Eller er det bare mig der er helt galt på den ?
Gravatar #8 - Qw_freak
12. okt. 2011 07:33
TriGGy (7) skrev:
Eller er det bare mig der er helt galt på den ?


se #6
Gravatar #9 - TriGGy
12. okt. 2011 07:40
#8
En ting er hvordan man skal kunne levere strømmen.
En anden ting, er hvordan den skal overføres til bilen.

Kablerne må da være enormt tykke.
Og så virker 144kW ikke umiddelbart noget som den almindelige forbruger burde beskæftige sig med.
Gravatar #10 - marcussen
12. okt. 2011 07:40
Troede ikke problemet var hvor meget strøm opladeren kunne levere, men hvor hurtigt batteriet kan modtage den strøm det for?

Bare smid et 10 tons svinghjul med 50k rpm på, så skal de sgu se en hurtig oplader.
Gravatar #11 - Alrekr
12. okt. 2011 07:43
#9: Kablerne ser tykkere ud end alm. kraftkabel (hvad jeg lige kan se). Samtidig er det formodentlig noget intelligent sikkerhed i stikket:

* Man sætter kablet i. Et lille følersignal registrerer bilen og siger Hej!
* Bilen siger Hej! Jeg vil godt lades op!
* Opladerstationen får besked fra bilen og fyrer op for strømmen.
Gravatar #12 - kriss3d
12. okt. 2011 07:46
Haha. Man kan lige forstille sig når folk lader på den lokale tankstation så dykker strømmen lige engang i de omkringliggende huse..

Ja de lader vel stille og roligt konstant fra nettet til nogle banke og så trækker strømmen derfra..
Havde man ikke noget kørende med udskiftelige batterier på et tidspunkt ? Altså at man betaler og bytter batterierne ud og sætter de gamle i en lader og kører videre ?
Gravatar #13 - TriGGy
12. okt. 2011 07:47
Alrekr (11) skrev:
#9: Kablerne ser tykkere ud end alm. kraftkabel (hvad jeg lige kan se). Samtidig er det formodentlig noget intelligent sikkerhed i stikket:

* Man sætter kablet i. Et lille følersignal registrerer bilen og siger Hej!
* Bilen siger Hej! Jeg vil godt lades op!
* Opladerstationen får besked fra bilen og fyrer op for strømmen.

Da teknilogien ikke er færdigudviklet endnu, må man formode at billedet er af den almindelige lader, som tager 8 timer om at lade.
Så kablet på billedet vil jeg tro er dimensioneret til 3kW og ikke 144
Gravatar #14 - Qw_freak
12. okt. 2011 07:50
en anden lille ting er det magnetfelt som kommer til at ligge rundt om lade-ledningen... det kommer til at kunne smide rundt med større ting hvis ikke der bliver kompenseret for det...
Gravatar #15 - TriGGy
12. okt. 2011 07:53
Qw_freak (14) skrev:
en anden lille ting er det magnetfelt som kommer til at ligge rundt om lade-ledningen... det kommer til at kunne smide rundt med større ting hvis ikke der bliver kompenseret for det...

Det er en feature, der gør at ladestationen selv kan trække bilen tættere på laderen, så kablerne ikke behøver være så lange :)
Gravatar #16 - HHomer
12. okt. 2011 07:53
Det kan jo være at de mange ovenstående problemstillinger er med til at give de 10 års udviklingstid, før vi andre får det i hænderne
Gravatar #17 - JakeTheMuss
12. okt. 2011 07:58
Sweet... Go nyhed...
Gravatar #18 - exeel
12. okt. 2011 08:27
Havde et dansk firma ikke allerede opfundet noget der kunne gør det på 10-20 minutter, som allerede nu var i produktion?
Gravatar #19 - Ihateit
12. okt. 2011 08:38
Synes det lyder rigtig fedt. Det er i den retning vi skal :-)
Gravatar #20 - HenrikH
12. okt. 2011 08:50
TriGGy (7) skrev:
Jeg undrer mig over, hvordan det kan lade sig gøre at overføre så meget strøm på så kort tid.

144 kW er "ikke mere" end ca. 210 A per fase i et 3-faset 0,4 kV system. Men dette vil også være nok til at hver enkelt ladestander sandsynligvis skal have sin helt egen 10 kV indføring >_<

Men et kabel med 3 ledere (og retur), hvor hver stykke kobber skal kunne klare min. 210 A, bliver hverken let ellet håndterbart.

Jeg vil dog tro, at dette ikke vil være til den gængse forbruger, men overvej tankstationer langs motorvejen (som en del steder ligger nær transmissionsnettet), så vil en sådanne tankstation jo "bare" skulle have 50+ kV leveret ind til deres 10 standere?

Har dog set den med 1-faset 600 A opladning fra et finsk universitet før, men igen som nævnt lidt oppe: Hvilke batterier kan klare det her?
Gravatar #21 - Jonas_
12. okt. 2011 08:59
Jeg tror ikke elværket bliver overrasket i mit område, de er vant til høje peaks når jeg tænder den stationære!!!
Gravatar #22 - Marsjo
12. okt. 2011 11:21
TriGGy (7) skrev:
Jeg undrer mig over, hvordan det kan lade sig gøre at overføre så meget strøm på så kort tid.
Ifølge deres hjemmeside, er batteriet på 24kWh
Så hvis det skal lades op på 10 minutter, skal den trække 144 kW

På 240V, skal den så hive 600 Ampere.

Jeg tvivler på at elselskabet synes det er en god ide, hvis jeg hiver 600 Ampere igennem min installation.

Eller er det bare mig der er helt galt på den ?


Nja, nu antager du jo altså at man gør det ved 240 V - det gør man formentligt ikke. Den japanske (og internationale) eksisterende quickcharge-standard, ChaDEMO lader ved op til 500V og spytter op til nogen og 60 kW ud. Laderen eksisterer allerede - I kan tage ind til Landgreven i København og se ChoosEvs stander - den i øvrigt gratis at bruge.

Alrekr (11) skrev:
(...) Samtidig er det formodentlig noget intelligent sikkerhed i stikket (...)


Jep - både i quick-charge og i de andre gængse standarder bruger man systemer med datakommunikation, der først sætter spænding på kablet, når det er sikkert tilsluttet i begge ender. Desuden kommunikeres med bilen om, hvor stor effekt bilens lader kan modtage.

kriss3d (12) skrev:

Havde man ikke noget kørende med udskiftelige batterier på et tidspunkt ? Altså at man betaler og bytter batterierne ud og sætter de gamle i en lader og kører videre ?


Jo, kør ud i Gladsaxe og se Better Places første batteriskiftestation eller snak med dem i deres showroom i Hellerup. Eller check betterplace.dk :)
Gravatar #23 - nwinther
12. okt. 2011 14:14
Interessant. Der skal bare være RIGTIG mange kabler på tankstationerne. Det er røv at komme ind til en tankstation og så holde bag 2-3 andre. Så ved man, at der lige går ½ time eller mere inden man selv kommer til. Jeg vil stadig mene, at de skal have teknologien ned på 5 minutter eller hurtigere for en optankning. Eller også skal de lave batterier som kan køre RIGTIG RIGTIG langt (1000+ km), så optankningerne bliver meget få (og derved køerne meget korte).
Gravatar #24 - MOA
12. okt. 2011 17:35
Det bedste ved elbiler må vel være den simple udformning, det er "blot" en generator/motor, nogle bremser, et batteri og styrtøj pakket ind i en kasse... jeg spår en meget billigere fremtid mht. mekanikerlønninger!

Glæder mig godt nok til at kunne sætte mig ind i min helt egen elbil og blot kunne nyde naturens lyde når man kører.

Mht. nyheden, så ville det smarteste nok være batterierne var udskiftelige og kunne tages ud af en robot under bilen der blot hænger dem op på et form for rullebånd der så lader den op indtil den kommer foran i køen igen... der skal godt nok være høj sikkerhed på de kabler her... bla. har jeg selv arbejdet på en Statoil og det var TIT det skete at folk kørte med håndtaget sidende i bilens side hvilket laver store skader... det her ville jo direkte være livsfarligt.
Gravatar #25 - TrolleRolle
12. okt. 2011 18:33
#24 Ja der er klart muligheder for en revolution inden for biler, når el-bilerne bliver et praktisk alternativ.

Desværre er der flere tåber som allerede er i gang med at ødelægge ideen om den lydløse bil. Tilsyneladende mener en del politikere at el-biler SKAL forsynes med højtalere og falsk motorlyd.

Ideen skulle være at advare de tåber som ikke ser sig for men blot lytter efter trafikken. Hvordan den slags personer undgår cykler har politikerne åbenbart ikke tænkt over.
Gravatar #26 - PinHigh
12. okt. 2011 20:58
TrolleRolle (25) skrev:
Ideen skulle være at advare de tåber som ikke ser sig for men blot lytter efter trafikken. Hvordan den slags personer undgår cykler har politikerne åbenbart ikke tænkt over.


HINT: En cykel slår ikke heeeelt så hårdt, som et 2 tons mobilt battery pack.....

Men OK, jeg har nu også selv for vane at se mig for, inden jeg krydser gaden, så kan godt følge dig et stykke af vejen.
Gravatar #27 - Alrekr
12. okt. 2011 21:49
MOA (24) skrev:


Glæder mig godt nok til at kunne sætte mig ind i min helt egen elbil og blot kunne nyde naturens lyde når man kører.


Du ved ikke at ca. 80 % af støjen på motorvej kommer fra dækkene kan jeg forstå. Allerede ved 30 km/t er der en stor mængde dækstøj.
MOA (24) skrev:
der skal godt nok være høj sikkerhed på de kabler her


Det er ikke besværligt. Hvis man allerede har intelligent løsning (se #11 og #22), så kræver det jo blot at ikke kun laderen ved at den skal lade, men at bilens computer ved, at den bliver ladet op. Hvis man så forsøger at køre af sted, så skal bilen fortælle føreren, at den er i gang. Tror faktisk det ville være meget let at inkorporere.
Gravatar #28 - Marsjo
12. okt. 2011 22:20
nwinther (23) skrev:
Interessant. Der skal bare være RIGTIG mange kabler på tankstationerne. (...)

Tanken er jo, at den typiske opladning foregår hjemme eller på arbejdet. Bilen er derved ofte tanket op, så man bruger kun quick charge til de længere ture.

MOA (24) skrev:

(...)
Mht. nyheden, så ville det smarteste nok være batterierne var udskiftelige og kunne tages ud af en robot under bilen (...)

Som better places eksisterende løsning? check deres hjemmeside :)

Alrekr (27) skrev:

Du ved ikke at ca. 80 % af støjen på motorvej kommer fra dækkene kan jeg forstå. Allerede ved 30 km/t er der en stor mængde dækstøj.

Helt enig - dækstøj er vigtigt. Men der er nu en kæmpe forskel inde i bilen (og uden for). Det skal prøves.

Alrekr (27) skrev:

Det er ikke besværligt. Hvis man allerede har intelligent løsning (se #11 og #22), så kræver det jo blot at ikke kun laderen ved at den skal lade, men at bilens computer ved, at den bliver ladet op. Hvis man så forsøger at køre af sted, så skal bilen fortælle føreren, at den er i gang. Tror faktisk det ville være meget let at inkorporere.

Jep. Sådan er det idag. Enhver elbil, der markedsføres idag kan slet ikke starte, når den lader. Computeren tillader det ikke.
Gravatar #29 - MOA
13. okt. 2011 06:23
Alrekr (27) skrev:
MOA (24) skrev:


Glæder mig godt nok til at kunne sætte mig ind i min helt egen elbil og blot kunne nyde naturens lyde når man kører.


Du ved ikke at ca. 80 % af støjen på motorvej kommer fra dækkene kan jeg forstå. Allerede ved 30 km/t er der en stor mængde dækstøj.


Det er ikke besværligt. Hvis man allerede har intelligent løsning (se #11 og #22), så kræver det jo blot at ikke kun laderen ved at den skal lade, men at bilens computer ved, at den bliver ladet op. Hvis man så forsøger at køre af sted, så skal bilen fortælle føreren, at den er i gang. Tror faktisk det ville være meget let at inkorporere.


Nyder ikke ligefrem naturen på motorvejen, jeg er fuldt klar over støjen kommer fra især dækkene og vindmodstanden... heldigvis ser vi som på ring 3 ved kbh, at de anvender den nye type asfalt der ikke larmer nær så meget.

Løsningen med kabler ville som beskrevet tidligere sagtens kunne lade sig gøre, jeg har bare set ret mange eksempler på hvordan folk sætter bilen igang med slangen siddende i med store skader til følge :-) her kunne man dog sørge for som du nævner, at bilen ikke kan startes når stikket sidder i... men ja uheld sker og jeg skal da ikke være den første der får sådan en omgang igennem kroppen :P
Gravatar #30 - nwinther
13. okt. 2011 09:10
Marsjo (28) skrev:
Tanken er jo, at den typiske opladning foregår hjemme eller på arbejdet. Bilen er derved ofte tanket op, så man bruger kun quick charge til de længere ture.


Kan vi ikke komme væk fra det hjemmeladningssystem. Jeg tror ikke på det. Når den slags løsninger præsenteres foregår det næsten altid i et kontrolleret miljø, hvor bilen bekvemt holder lige ved siden af kablet i tørre, ryddede rum. Kvinden har altid god tid til stille og behageligt at bevæge sig over til kablet, montere det og trykke på knappen, hvorpå hun får et orgastisk udtryk i ansigtet. Aahhh...

Det er bare de færreste steder, hvor folk rent faktisk har de muligheder, ligesom den smarte parkeringsplads med "better place" standeren også er fin og ryddelig. Ingen tænker på hvor improviseret vores virkelighed ofte er. Hov, så er der ikke flere parkeringspladser dér - hvor holder vi så? Pokkers, garagen er fyldt med træpiller, så jeg kan ikke lige holde dér. Hov, jeg HAR ingen garage! osv. osv.

Hvis man i stedet kan sælge elbilerne som vi kender det - med at vi tanker op en gang i mellem, efter behov, så tror jeg pillen glider langt lettere ned.

Jeg husker et afsnit af Top-gear, hvor James May skulle køre i en moderne (dengang) elbil, hvor man have "omtænkt" hele bil-konceptet. Man havde f.eks. fjernet pedalerne og i stedet gjort speeder og bremse integreret i rattet, så man skulle vride håndtagene (som rattet egentligt var) frem og tilbage for at bremse og gasse op. Vældig visionært. Men også død-upraktisk.

Jeg tror det vil være fint, hvis folk får MULIGHEDEN for at sjattanke hjemme eller på arbejde. Men det er en kæmpe hurdle, hvis man gør det til en præmis for, at systemet virker. Så tror jeg det modsatte - at folk ikke kan sjattanke, men "tankstation-tanke" er mere holdbart.
Gravatar #31 - Marsjo
14. okt. 2011 09:06
nwinther (30) skrev:
Kan vi ikke komme væk fra det hjemmeladningssystem. Jeg tror ikke på det. Når den slags løsninger præsenteres foregår det næsten altid i et kontrolleret miljø, hvor bilen bekvemt holder lige ved siden af kablet i tørre, ryddede rum. Kvinden har altid god tid til stille og behageligt at bevæge sig over til kablet, montere det og trykke på knappen, hvorpå hun får et orgastisk udtryk i ansigtet. Aahhh...


Altså det store "prøv -en-elbil"-projekt der kører, der virker det jo fint. Folk er generelt tilfredse og man får en masse erfaringer fra serviceudbydernes side. Desuden, så lur mig om du ikke ville tanke benzin derhjemme, hvis du havde en stander stående dér og prisen i øvrigt var lavere? Der er adskillige andre fordele, som forbrugeren mærker direkte:

- Det med prisen arbejdes der på... det viser sig jo at elselskaberne har stor interesse i at kunne kontrollere din lader, så de kan stabilisere elnettet - det er en service som du kan vælge som forbruger at "sælge" i form af at få en lavere elpris. Endvidere kan du tage på ferie og kortvarigt lade dem få brugsret over batteriet til at gemme overskydende strøm på, selvfølgeligt mod betaling.

- Dine batterier i elbilen holdes frostfri over vinteren, så du kører laaaangt længere og billigere om morgenen de første par kilometer. Desuden forlænges deres levetid.

- Din bil kan være varm og frostfri om morgenen, som hvis du havde et lille dieselfyr. Du sætter bare en timer.

- Batteriet bliver afbalanceret. Du kan _ikke_ udelukkende klare dig med quickcharge i en elbil - cellerne skal afbalanceres nu og da, ellers falder din rækkevidde blot støt indtil du er nede på måske 30-40% af normalt på en "fuld" opladning. Det er måske ikke at betragte som en fordel, men det er et teknologisk krav - uanset hvilken type batteri, du benytter. Det samme gælder iøvrigt for ens laptop - same story... den skal afbalances nu og da og det er dét der sker de sidste par procent af opladningen.

- Endeligt, så har du altid fuld tank - hver morgen!

Jeg er sådan set ikke uenig med dig i, at det er lettere for folk at fortsætte med at gøre det, som de er vant til - det tror jeg er ret menneskeligt. Og elbiler er heller ikke mirakuløse - de kræver en anden adfærd. Men tilgengæld giver de så også nogle andre fordele.

Med kombinationen af hverdags hjemmeladning til rutineturene, udskifteligt batteri og quick charge til 80% på 10 min til de længere gør dem (lidt) mere konkurrencedygtige - og efter min mening skal alle tre ting i spil, hvis elbilerne skal få kommerciel succes.
Gå til top

Opret dig som bruger i dag

Det er gratis, og du binder dig ikke til noget.

Når du er oprettet som bruger, får du adgang til en lang række af sidens andre muligheder, såsom at udforme siden efter eget ønske og deltage i diskussionerne.

Opret Bruger Login