mboost-dp1

unknown

Når virtuelle penge får værdi

- Via News.com.com - , redigeret af tmathiasen

CNET News har skrevet en artikel om et fænomen, der bliver mere og mere udbredt, nemlig handel af virtuelle goder for rigtige penge.

Fænomenet er ikke nyt, men på det seneste har f.eks. David Storeys køb af en virtuel ø i spillet Project Entropia til 26.500 dollars skabt en del opmærksomhed.

I de fleste tilfælde, hvor der handles med virtuelle objekter for rede penge, så er der tale om handler, der ikke er blåstemplet af producenten af spillet. Det ser man f.eks. i spil som Everquest og andre MMORPGs.

Modsat findes der spil som Project Entropia eller Second Life, der målrettet går efter at tilbyde virtuelle goder, der kan købes for kontanter.





Gå til bund
Gravatar #1 - noia51
9. feb. 2005 10:18
Er det det verdensøkonomien bevæger sig hen imod. Vi arbejder i virtuelle kontorer som virtuelle personer. Men det arbejde vores karakterer laver er reelt arbejde præcis underlagt samme vilkår som i den fysiske verden? Fascinerende!
Gravatar #2 - nikolaiownz
9. feb. 2005 10:29
snart sidder vi alle i en "telefonbox" med en computer og lever den virtuele verden :P


HELLE FOR AT VÆRE POPSTAR!

Og jeg håber at man kan finde en kode til evig penge. :)
Gravatar #3 - normie
9. feb. 2005 10:39
idclip
Gravatar #4 - AndersAndersson
9. feb. 2005 10:52
LIM <--------
Gravatar #5 - Sunrise
9. feb. 2005 11:00
hmm vi nærmer os matrix =)
Gravatar #6 - themuss
9. feb. 2005 11:01
Cypher: You know, I know this steak doesn't exist. I know that when I put it in my mouth, the Matrix is telling my brain that it is juicy and delicious. After nine years, you know what I realize? Ignorance is bliss.
Gravatar #7 - salva
9. feb. 2005 11:03
Har selv set et initiativ til World of Warcraft, hvor man på ren auktionvis på en hjemmeside kan byde på forskellige items og "gold" i WoW.

Fx kunne et sjældent sværd tilbydes for ~ 200 kr, og 100 kr ~ kunne veksles til fx. 10g INGAME.

Dette er dog ikke noget jeg støtter overhovedet, så jeg vil ikke poste adressen på det. Men det viser, hvor langt man vil gå.
Gravatar #8 - raz0
9. feb. 2005 11:11
Det minder mig om dengang Diablo II - Lord of Destruction kom ud. Da den første Zod rune blev fundet, røg den direkte på Ebay og blev solgt til omkring $1000. Dengang var jeg målløs over at folk ville betale så mange penge, eller bare penge overhovedet, for en virtuel ting, men i dag er det nærmest blevet normalt. I skrivende stund er der ikke mindre end 4428 Diablo II ting til salg på ebay. Egentlig forstår jeg stadig ikke hvorfor folk vil betale penge for dem. Det er jo lidt ligesom at bruge snydekoder.. man kommer alt for let til tingene. Hvad er det sjove i at være uovervindelig, hvis man ikke selv har kæmpet sig til sine ting? Personligt synes jeg lidt det ødelægger idéen i rollespil.
Gravatar #9 - TYBO
9. feb. 2005 11:23
Salva: Ser ikke noget galt i det.
Hvis man har givet 300kr for et spil så gør det ikke det store at give 100kr ekstra og komme lidt fedt fra start.
Gravatar #10 - plask
9. feb. 2005 11:29
#7

Enig. Det ødelægger fuldstændig tanken bag et online gamig community, at det nu skal til at være hvor mange midler man har til rådighed og ikke evnerne der sætter begrænsningner.

Så mangler vi bare at der bliver sat pengepræmier på højkant i div. online RPG og så har vi et lotteri under dække af et spil.

Folk vil naturligvis gerne vinde pengene og ofrer derfor endnu flere penge på div. items og hvad der nu ellers måtte være...
Gravatar #11 - Saxov
9. feb. 2005 11:55
#8, kunne være du skulle have lavet en mere precis søgning, med mindre man kan få en "SAAB 900 S 2.0i 16V DIABLO RED !LOOK! " i diablo 2, men skal ikke kunne sige.. har ikke set den sidste patch... ;)
Gravatar #12 - RainMaan
9. feb. 2005 12:17
#7 Nu er der bare det ved WoW, at i EULA'en står der at al handel med ting i WoW er forbudt og derfor slår blizzard hårdt ned på folk der handler med ting fra WoW :)

Hvilket jeg synes er en glimrende idé, for der er ikke noget værre end at se høj level figur løbe rundt og ikke ane en hat om hvad han/hun laver, fordi vedkommende har købt sig til det hele.
Gravatar #13 - raz0
9. feb. 2005 12:29
#11 Ja ja. Det var også bare for at få en idé om hvor meget der blev auktioneret på ebay. :)
Gravatar #14 - Miphisto
9. feb. 2005 13:05
#12 jeg tror langt de fleste er lideglade med hvad eula siger, har selv spillet eq i lang tid og der har faktisk være ting tilsalg på ebay eller nogle af de andre sites der handler med "online goods"

For nogle år siden blev en af de store (IGE) opkøbte af en en konkurrenter for 10 millioner dollars.

Jeg tror nu heller ikke Blizzard, SOE eller hvad de hedder bliver kede af det når de får gratis omtale fordi de der forgår handel med deres ting inde i spillene.
Gravatar #15 - DarcZide
9. feb. 2005 13:12
hmm... hvad nu hvis firmaet bag Project Entropia lukker i morgen?!?
Så har David Storeys købt en virtuel ø i en virtuel verden der ikke længere eksistere...
Hvad ejer han så?
Og hvilke garanti ordninger findes der?

Åbner både nye muligheder, men også nye problemer, specielt fordi det er en handel med et firma og ikke privat køb.
Gravatar #16 - HJ-sprinx
9. feb. 2005 13:41
#15 god pointe. Men lige i det tilfælde tror jeg ikke på at PE lukker, kunne forestille mig at den forretning er guld værd :P?
Gravatar #17 - Cyberguyen
9. feb. 2005 13:42
For ikke så lang tid siden læste jeg om én der var blevet dømt for at have stjålet en andens online effekter inde i et af spillene. Jeg kan desværre ikke helt huske dommen, selvom jeg kan huske at det overraskede mig hvor streng den var.
Gravatar #18 - Proximus
9. feb. 2005 13:58
#17
Er det denne du tænker på?
[url=http://www.newz.dk/forum/item/28051/#[/url]
Gravatar #19 - Cyberguyen
9. feb. 2005 14:02
#18 Nej - det var ikke den.

Men det viser bare at det ikke er et enkeltstående tilfælde *G*
Gravatar #20 - TWFH
9. feb. 2005 14:10
#14:
jeg tror langt de fleste er lideglade med hvad eula siger, har selv spillet eq i lang tid og der har faktisk være ting tilsalg på ebay eller nogle af de andre sites der handler med "online goods"
Nu ved jeg ikke hvad EQ's EULA siger fordi jeg aldrig har spillet det, og personligt pøller jeg kraftigt på mange af de regler der står i EULA'en til Windows XP (fordi de er direkte urimelige og selvmodsigende), MEN - jeg vil dog mene forskellen er stor, i hvert fald set ud fra mit moralske synspunkt - hvis man køber items "udenom spillet" anskaffer du dig ting af en anden vej end den tiltænkte, dvs. du har ikke på retfærdig vis anskaffet dig dette objekt og dermed snydt (du kunne lige så godt have skrevet idkfa for min skyld). På den måde ødelægger man helt sikkert fornøjelsen ved spillet, ikke alene for sig selv, men også for de, som rent faktisk har lagt en smule virtuelt blod, sved og tårer i deres character og dennes udstyr. Men i bund og grund snyder man jo egentlig kun sig selv, når man bruger virkelige penge på noget, som ikke findes som andet end en elektrisk puls på en server et eller andet sted. Alt det her sælge ting fra spillene til andre var en af de ting, som fik mig til at foragte visse Diablo II-spillere en overgang, og bestemt medvirkende til at jeg lagde spillet på hylden.

Jeg tror nu heller ikke Blizzard, SOE eller hvad de hedder bliver kede af det når de får gratis omtale fordi de der forgår handel med deres ting inde i spillene.
Igen; Blizzard tillader ikke handel med ting fra spillet udenfor spillet - af samme årsag kan mange af de rewards man får fra quests i WoW hverken sælges eller gives til en anden spiller, fordi de er "soulbound on pickup", og dermed kun kan sælges til butikkerne eller kværnes (hvis man er enchanter). Det er en grundene til at jeg ikke regner med at det bliver et problem ang. WoW, men man kan jo altid frygte det værste...
Jeg håber Blizzard har skudt hele konceptet med at tjene skejser på spillet (udenfor spillet) i sænk - man kunne vel også diskutere, hvorvidt salg af effekter fra spillet er lovligt iht. loven om ophavsret - men det tror jeg kun kun en evt. retssag vil kunne give os svaret på.


Min mening om Project Entropia er, at det virker sindssygt - hele ideen med at man finansierer sit spil ved hjælp af rigtige penge er jo galskab, og man kan undre sig over, hvor pengene rent faktisk bliver af. Nogen må jo få dem i sidste ende?

Og så har jeg vist allerede sagt mere, end godt er.
Gravatar #21 - xiphias
9. feb. 2005 14:11
#7
Du kommer ikke langt for 100-200 kr I Everquest II. De billigste enheder af valuta ligger på ~$30 og characters og items MEGET højere. Omkring $1000 for en næsten max lvl char...

Jeg er meget imod køb og salg af sådan noget (selvfølgelig kun i de spil der ikke er beregnet til det, EQ/WoW). Det er lamt at "snyde" ved at købe ting for rigtige penge eller bruge macroer til at komme foran, men der er desværre mange der ikke synes det samme :/

edit: Posten ovenfor siger meget godt hvad jeg mener, men blev skrevet mens jeg skrev den her :)
Gravatar #22 - Twister22
9. feb. 2005 14:14
Offtopic

nu samtalen kom forbi Diablo II
kan man stadig spille det på B.net hvis man køber spillet idag?? koster jo ikke mere end 100kr ifg. spilpriser.dk
Gravatar #23 - Expatriate
9. feb. 2005 14:16
Der er mennesker der køber sportsvogne til flere millioner fordi de synes det er sjovt at køre i dem. Det koster tusindvis af kroner i værditab når de kører i bilen, men de har det sjovt. Hvis man har råd til det og får glæde af at ens karakter i et online spil ejer en sjælden item, så er det vel ikke så meget anderledes.
Gravatar #24 - one
9. feb. 2005 14:30
Offtopic:
hehe, tænker bare på at i en virtuel Verden er programmøren vel gud. Så hvis jeg skulle lave et MMORGP, ville jeg ikke have dårlig samvittighed over at sælge et par Rare Items, til en eller anden skør japansk Fanatiker...

Kunne vel også lave en eller anden kult, og lave mirakler som ingen andre har set før. :D

Ontopic:
Tvivler lidt på at vi kommer til at spærre os selv inde i små virtuelle verdener. De eneste der gør den slags er HARDCORE-Computernørder, og mentalt handikappede. Der er jo altid oprørske unge, fornuftige mødre, Hippier og andet godtfolk som ikke gider hæmmes af digitale "dagligdags forbedringer".
Gravatar #25 - bnm
9. feb. 2005 14:38
Uddrag fra World of Warcrafts Terms of Service:

A. All title, ownership rights and intellectual property rights in and to the Game and all copies thereof (including, but not limited to, any titles, computer code, themes, objects, characters, character names, stories, dialog, catch phrases, locations, concepts, artwork, character inventories, structural or landscape designs, animations, sounds, musical compositions, audio-visual effects, storylines, character likenesses, methods of operation, moral rights, any related documentation, and "applets" incorporated into the Game) are owned or expressly licensed by Licensor. The Game is protected by the copyright laws of the United States, international copyright treaties and conventions, and other laws. All rights are reserved. The Game may contain certain licensed materials, and the licensors of those materials may enforce their rights in the event of any violation of this License Agreement.

Og godt nok er mange fede items bind on pickup (dvs. de kan ikke flyttes til andre chars bagefter), men der er rigtigt mange som "kun" er bind on equip (første gang nogen char bruger dem (ie. ikke bare har dem liggende i sin inventory)), desuden er gold altid (og bør selvfølgelig også være) frit flytbart mellem spillerne.

Så der kan sagtens foregå handel med items (for reel profit) uden at Blizzard vil have det, og jeg synes rent personligt at det arveste pis at nogen vil sælge/købe den slags når nu det opfordrer til botting (blandt andet ved automatiseret farming) og endnu mere inflation i spil økonomien end der i forvejen er :[
Gravatar #26 - adrinator
9. feb. 2005 15:27
Det grundlæggene problem ved salg af virtuelle ting er ejendomsret. Hvis det du anskaffer dig er dit, og efter almindelige markedskræfter har en værdig, vil du lide et tab såfremt spiller lukker eller noget data går tabt.

Det betyder, at firmaet bag spillet risikerer erstatningssager i massevis. Det er derfor, at spilfirmaer forbyder den slags. I det øjeblik de anerkender, at ting i deres verden har en pengemæssig værdi, og tingen er din, kan de pådrage sig ansvar.

EULA forbyder salg af ting og siger samtidig at alt i spillet tilhører firmaet. Derved har de effektivt afskåret sig fra at risikere søgsmål. Det er ikke sikkert at domstole vil anekernde at en virtuel ting i et spil har en værdi som firmat skal erstatte, men de vil ikke løbe risikoen og det kan jeg godt forstå.

Nogle firmaer er totalt ligeglade med at der sælges. De gør det klart, at det er ulovligt, og alt i spillet er deres. De gør dog bare ikke noget ved brud, men hjælper heller ikke en spiller der har brændt nallerne.
Gravatar #27 - phanta
9. feb. 2005 16:42
Har også hørt at folk inde på denner her chat-> n.dk, køber hinandens ting og brugere for irl penge. Det er lige overdrevet nok må jeg sige..
Gravatar #28 - wetfox
9. feb. 2005 16:51
#6 der er sku ik noget bedre end et godt matrix citat!..
Gravatar #29 - wetfox
9. feb. 2005 17:06
Offtopic
Jeg har faktisk lige lavet projektopgave om fremtidens teknologi... efter at studeret det i hele 5 dage :D fandt vi ud af lidt af hvert. Fjernsyn bliver først papirstyndt, og senere bliver det maling man maler på væggen.
Men tilbage til det virtuelle, nanobotter vil jo en dag svømme rundt i vores hjerne.. Dvs, de kan opfange tanker og følelser. Ikke nok med at vi kan sende tanker til hinanden, pretty wierd hva, men de kan vel også sende signaler til vores hjerne?
Dét vil så sige, de kan give os falsk tilfredstillelse, kærlighed, tryghed? Ingen brug for hash eller chokolade?
Med "linser" i øjnene, er fremtidens underholding lige til højrebenet, løbe rundt i Rødovre centeret og skyde alt i stykker.. Sparker en del røv på source-enginen hva?
Vores klassekammerater spurgte så om vores børn bliver virtuelle, så bliver vi jo altig rigtigt flere? Medmindre vi har maskinelle rugemødre, akkurat som i the matrix. Og årstallet de nævner i den film, 21xx så vidt jeg husker, kan det hele faktisk være virkelighed.. Glæder i jer?
Gravatar #30 - phanta
9. feb. 2005 19:38
#29 --> HELL YEAH !!!:D
Gravatar #31 - drbravo
10. feb. 2005 00:18
Jeg spiller computer for at have det sjovt - Det gør de fleste nok. Hvis nogle mennesker er for dovne til at "spille fra bunden" o løbe rundt og klaske myg med en rådden pind - og samtidig har røfen fuld af penge så må de gerne købe et eller andet virtuelt for min skyld. Og det med at "hvis spillet nu lukker bliver de sagsøgt" plejer der også at være noget disclaimer imod..

Jeg har spillet en del diablo, men aldrig købt / solgt items - jeg synes det var for besværligt.. Er temmelig doven :)
Gravatar #32 - xarrow
10. feb. 2005 11:55
#21:
Det er eb udbygning af brugerinterface og gør spillet lettere at håndtere uden at give spilleren nogen reel fordel. Kan reelt sammenlignes med at trykke hurtigere på tasterne. Det er kendt fra buyscripts i CS etc. som gør tingene lettere at udføre.

Kan ikke se hvad der er galt i det. Blizzard har selv sagt god for det, og har samtidigt sagt god for Custom UIs der er 3. parts filer der installeres for at forbedre styrefunktionerne. Der er intet lamt ved at spille spillet som det nu engang er tilladt. Jeg benytter selv Cosmos UI og er meget tilfreds med funktionalitet etc. Macroer er endda en indbygget funktion i spillet, som ikke kræver installation af 3. parts programmer. Hvad er problemet lige? :)
Gravatar #33 - parkush
10. feb. 2005 13:51
#29 For the crying out love of Jesus God.
Gravatar #34 - heby.dk
10. feb. 2005 22:35
At købe en virtuel flitsbue i et spil, svarer vel nogenlunde til at købe dig en bedre ketcher i den virkelige verden. Jeg kan ikke tage og føle på buen, men så igen, den skal heller ikke strenges op og vedligeholdes.

Jeg har brugt 1000'vis af timer i de sidste 10 år på at spille PC spil, synes egentlig, at for at få større glæde i de spil jeg spiller, godt vil bruge rede penge til at købe en eller anden virtuel forbedring. I f.eks. Diablo, eller Lineage, hvor det primært går ud på at slå nogle AI fjender ihjel, vil jeg hellere bruge en bue til 100 kr. som gør min spilleglæde så meget større, end at bruge 1000 timer på at finde eller lave den selv.

Jeg kan til hver en tid, sælge den igen, enten på eBay, eller i selve spillet, buen er ikke slidt, og den bliver ikke så hurtigt forældet som en ketcher i den virkelige verden, så det er vel stadig en god forretning ?

Klart, der er også en del prestige med i det her, vi bruger da masser af tid på at 'beundre' hinandens virtuelle udstyr, og der er gået lige så meget mode i rustninger i Lineage, som der er med cowby bukser i den virkelige verden, noget som bare er med til at gøre det hele lidt sjovere, og det er i bund og grund det, det drejer sig om.
Gravatar #35 - wetfox
11. feb. 2005 08:56
#33 jeg glæder mig da, tænk lige at spille cs i på strøget! eller i magasin
Gravatar #36 - bjerh
31. mar. 2005 14:41
#4 dummergøj.. LIM slettede alle ens penge, men gav en våben istedet... ;D
Gå til top

Opret dig som bruger i dag

Det er gratis, og du binder dig ikke til noget.

Når du er oprettet som bruger, får du adgang til en lang række af sidens andre muligheder, såsom at udforme siden efter eget ønske og deltage i diskussionerne.

Opret Bruger Login