mboost-dp1

SXC - tonyclough

Musikpirater køber mest musik

- Via The Independent - , redigeret af Pernicious

Musikbranchen klager ofte over, at ulovlig kopiering af musik er skyld i et lavere salg af lovlige kopier. Denne påstand har før stået for skud, og nu gør den det igen.

En ny engelsk undersøgelse viser nemlig, at folk, der piratkopierer musik, samtidig også er de, der bruger flest penge på at købe musik legalt. I gennemsnit køber de for 636 kroner årligt, mod bare 364 kroner årligt for de adspurgte, der svarede nej på spørgsmålet om de kopierer musik.

Undersøgelsen er bestilt af den britiske tænketank Demos, og kommer umiddelbart efter meldinger om en mulig three-strikes model fra den engelske økonomiminister. Demos har kritiseret dette i stærke vendinger og mener det i stedet vil skade musikindustrien.

En talsmand fra Demos kommenterer, at politikere og musikindustrien er nødt til at anerkende, at forbrugsmønstrene har ændret sig, og at forbrugerne kræver lavere priser samt nemmere adgang til musik.

Undersøgelsen omfattede 1000 personer mellem 16-50 år, der har adgang til internettet.





Gå til bund
Gravatar #1 - Longio
2. nov. 2009 14:28
Har denne nyhed nu ikke været her på newz lidt for mange gange?
Gravatar #2 - Jonasee
2. nov. 2009 14:31
#1

Vis der er nok der laver den undersøgelse og kommer frem til det resualtat kan det jo være at musikbranchen forstår det, men jo den har været her en dele gang
Gravatar #3 - KC
2. nov. 2009 14:32
hvad med film piraterne?
Gravatar #4 - Svupper
2. nov. 2009 14:37
At musik pirater køber mest musik giver jo bare pladeselskaberne endnu større grund til at gå efter musikpirater, eftersom de er de mest potentielle kunder.

jeg tror at denne "fact" er mere til gavn for anti-piraterne end skade.
Gravatar #5 - KC
2. nov. 2009 14:38
Svupper (4) skrev:
At musik pirater køber mest musik giver jo bare pladeselskaberne endnu større grund til at gå efter musikpirater, eftersom de er de mest potentielle kunder.

jeg tror at denne "fact" er mere til gavn for anti-piraterne end skade.


Det forstår jeg ikke, skal de nakke deres bedste kunder? Ahh først får de penge fra salget af musikken og derefter for bøden for kopien?
Gravatar #6 - graynote
2. nov. 2009 14:44
Jeg tror, at man skal være lidt forsigtig med at tilskrive musikpiraternes ekstra køb deres pirateri.

Måske har de simpelthen bare en større musikinteresse end gennemsnittet - det kunne forklare både de flere køb og deres fristelse af piratmusik.

Jeg siger ikke at det er sådan, det hænger sammen - det skal blot ses som et eksempel på, at man kan læse resultatet på flere måder.
Gravatar #7 - Chillyskye
2. nov. 2009 14:46
#6
Lige præcis min tanke.
Har det også på samme måde med film, henter måske en film i ny og næ, men er bestemt også i den gruppe der går oftes i biografen for at se nye film.
Gravatar #8 - jakobdam
2. nov. 2009 14:46
Faktisk har jeg kun ét ændringsforslag til alt musikbranchen har gang i nu.

Drop DRM.

Det er skyld i piratkopiering mere end noget andet.

Jeg har mange, mange sange jeg har købt gennem TDC Play, Bilka.dk/musik osv... - jeg kan IKKE huske hvor jeg har købt hvilke sange længere, ligesom jeg heller ikke kan huske hvor jeg har købt mine CD'er.

Efter en formattering af min PC skal disse sange BARE VIRKE!

Men nej - det gør de ikke. De skal genaktiveres, og denne fejler for op imod 70% af mine købte sange nu. Fordi DRM-serverne typisk er ændret og/eller gået ned, eller hvad deres undskyldninger nu er.

Resultatet er at jeg kun køber DRM-fri, men disse er i fåtal. Kan jeg ikke finde dem DRM-fri, hvad er så mit alternativ? Betale for en sang som nok ikke kan afspilles når jeg formatterer igen, eller får en ny computer?

Mine CD'er virker stadigvæk fint, selvom jeg har haft mange forskellige CD-afspillere i tidens løb. Og de skal ikke "genaktiveres".

Ok, lad os sige jeg bider den i mig - og køber med DRM på trods af alt mit bøvl med deres lort.

Nu har jeg så en masse sange i WMA med DRM, som jeg ikke kan bruge på min iPhone. Wow.

Så kunne jeg også gå over at bruge at iTunes udelukkende. Hvilket betyder at pladeselskaberne kun støtter iTunes, og så er al snak om fri konkurrence på markedet noget vi ikke snakker om.


Med andre ord: Pil det FUCKING DRM af alt musik - ellers vil folk køre så pissetræt i jeres copyright-protection-lort at de vælger at piratkopiere fordi man ikke kan regne med at det man har betalt for, vil fortsætte med at virke!

Og hvis I FORTSAT synes PIRATKOPIERING er skidt, så kom hjem til mig og få mine ~150 sange op og virke igen så jeg kan afspille dem. For jeg har betalt 6 kr. * 150 for dem, altså 900 kroner. Skal jeg bare sende jer en faktura eller kan I selv nå om og slikke jeres sammengroede røvhuller og få brækfornemmelsen - helt gratis?
Gravatar #9 - Tek
2. nov. 2009 14:58
#3 Filmproducenterne tjener vel MANGE penge, bare i det at folk går i biografen
Gravatar #10 - trylleklovn
2. nov. 2009 15:02
#9 De går for lud og koldt vand. De forsøger bare at udøve deres kunstnerisktiske behov, men de kan simpelthen ikke få det til at hænge sammen med en hverdag hvor de skal have penge til mad, fordi piraterne bare kopierer deres kunstværker.
Gravatar #11 - KaiserPingo
2. nov. 2009 15:08
#10

Fed ironi !

Og Sony tjener INTET på deres filmindustri..., øhhh nåh nej de tjener faktisk kassen !
Gravatar #12 - lughorn
2. nov. 2009 15:17
Jah, det kan da godt være at musik-piraterne bruger flest penge på musik. Men for at p2p skal fungere, kræver det også at der er nogen der har sangene.

Her tænker jeg måske at musik-piraterne ganske vist bruger en masse penge på at købe musik, men kunne det ikke tænkes at de deler musikken bagefter, og dermed mister musikindustrien alligevel penge?
Gravatar #13 - libormortis
2. nov. 2009 15:19
der er masser af programmer der kan fjerne DRM har jeg set, godt nok har jeg aldrig prøvet dem. prøv bare at lav en google søgning
Gravatar #14 - gnаrfsan
2. nov. 2009 15:21
1000 er da ikke ret mange. Kan det virkeligt være repræsentativt?
Ikke at jeg tvivler på undersøgelsen, men den bør stadig laves ordentligt.
Gravatar #15 - Orange
2. nov. 2009 15:25
gnarfsan (14) skrev:
1000 er da ikke ret mange. Kan det virkeligt være repræsentativt?
Ikke at jeg tvivler på undersøgelsen, men den bør stadig laves ordentligt.


Det er en ret almindelig grænse for sådanne undersøgelser, og stort set alle danske brugerundersøgelser vil have omkring 1000 respondenter. Det kan selvf. variere lidt afhængigt af hvor villige folk er til at deltage, men som regel betyder dette at man forlænger undersøgelsen, hvis man får for få. Får man "for mange" er det jo bare en bonus.
Gravatar #16 - Bastardo
2. nov. 2009 15:27
#14
1000 er meget standard antal, og mindre tal er oftest ligeså repræsentative.

OT:
Jeg downloader en del musik og køber en del musik, der er meget musik jeg gerne ville købe, men det er oftest kun tilgængeligt på piratvis og jeg gider fanme ikke have cd'er. Kun digitalt, tak.
Men omvendt, er det så ikke svært finde nogen unge mennesker med internet-adgang der ikke er musikpirater??
Gravatar #17 - Odyssey
2. nov. 2009 15:32
#8: Jeg kunne ikke være mere enig. Jeg synes dog at der er en del ting der tiltaler mig ved at handle i iTunes fremfor alle de latterlige danske shops: højere bitrate, ingen DRM og mp4/aac-formatet er rimelig godt understøttet rundt omkring.

Dine wma-filer ville du ikke engang kunne bruge på din iPhone selvom de er uden DRM.

Jeg knækkede min LOVLIGT købte wma-musik med FairUse4WM så jeg netop slap for den ballade der var med serverne.

Det eneste jeg savner i iTunes er muligheden for at købe musik i lossless. CPH Records har løst dette ved at lancere deres egen webshop hvor man endda kan købe Nephews seneste album i "studie"-kvalitet (24bit/96khz)
Gravatar #18 - vandfarve
2. nov. 2009 15:36
gnarfsan (14) skrev:
1000 er da ikke ret mange. Kan det virkeligt være repræsentativt?
Ikke at jeg tvivler på undersøgelsen, men den bør stadig laves ordentligt.


De to ovenstående siger det rigtig fint, da du ofte kan bruge blot 50-100 for at få nogle brugbare tal. Alt over 2.000 er næsten spildt, da sikkerheden bliver så marginalt bedre.

Ved 1000 respondenter har du en sikkerhed på 95% (SVJH - direkte fra nyrerne, men kan godt slå det op i min statistikbog, hvis du kræver det), hvilket er helt acceptabelt i socialvidenskaben. Alt over er, som sagt, overkill.

En lille sjov historie fra min metodeundervisning, som kan være til at belyse sagen (moralen kommer længere nede):

http://en.wikipedia.org/wiki/George_Gallup skrev:
In 1936, his new organization achieved national recognition by correctly predicting, from the replies of only 5,000 respondents, that Franklin Roosevelt would defeat Alf Landon in the U.S. Presidential election. This was in direct contradiction to the widely respected Literary Digest magazine whose poll based on over two million returned questionnaires predicted that Landon would be the winner. Not only did Gallup get the election right, he correctly predicted the results of the Literary Digest poll as well using a random sample smaller than theirs but chosen to match it.


Altså, en undersøgelse baseret på 5.000 personer slog en undersøgelse baseret på 2 millioner. Hvorfor? Fordi Gallup vidste, hvad statistik handlede om og udvalgte respondenterne korrekt.

Antallet af respondenter er derfor underordnet, hvis du ikke har dine metoder i orden. I 1936 blev Gallup mobbet - i dag har han grundlagt nok verdens største og mest magtfulde analyseinstitut. Et tilfælde? Næppe...

:)
Gravatar #19 - nissen
2. nov. 2009 15:53
"En talsmand fra Demos kommenterer, at politikere og musikindustrien er nødt til at anerkende, at forbrugsmønstrene har ændret sig, og at forbrugerne kræver lavere priser samt nemmere adgang til musik."

- Det er lige nøjagtigt mine holdninger + at det selvfølgeligt vil gavne kunstnerne meget mere.
Gravatar #20 - Dungdae
2. nov. 2009 16:12
#ib4 terra#
Pirater er snobbede snyltere der er for egoistiske til at betale for deres produkter!!!!
Gravatar #21 - Orange
2. nov. 2009 16:14
Dungdae (20) skrev:
#ib4 terra#
Pirater er snobbede snyltere der er for egoistiske til at betale for deres produkter!!!!


Terra jokes er ved at være ligeså generiske som Terra kommentarer ^^
Gravatar #22 - nissen
2. nov. 2009 16:14
#18 100% enig

Et eksempel for forkert metodebrug er mediernes meningsmålinger som oftest har så stor en standartafvigelse at det offenligtgjorte resultat reelt kunne være stik modsat.

vandfarve (18) skrev:

Ved 1000 respondenter har du en sikkerhed på 95% (SVJH - direkte fra nyrerne, men kan godt slå det op i min statistikbog, hvis du kræver det), hvilket er helt acceptabelt i socialvidenskaben. Alt over er, som sagt, overkill.


Ikke for at rette dig fordi jeg er selv i tvivl da jeg også har været væk fra det i mange år snart :)
Men hvis jeg husker korrekt er det vist at 95%af svarene er inden for en standartafvigelse x 2 i en normalfordeling og derfor skal signifikansniveauet være under 5%(0,05) for at man kan acceptere hypotesten.
Gravatar #23 - vandfarve
2. nov. 2009 16:18
nissen (22) skrev:
Men hvis jeg husker korrekt er det vist at 95%af svarene er inden for en standartafvigelse x 2 i en normalfordeling og derfor skal signifikansniveauet være under 5%(0,05) for at man kan acceptere hypotesten.


Rent metodenørderi:

Du har ret, men ved et antal respondenter omkring 1.000 vil du med 95% sandsynlighed forkaste H0-hypotesen, da dit pointestimat/konfidensinterval netop optræder således, at svarene ligger indenfor 2xstandardafvigelser.

Vi skulle derfor begge have ret, right? :)
Gravatar #24 - nissen
2. nov. 2009 16:25
Hehe ja det er sku også lang tid siden man har pillet ved det.
Men det er da altid noget at man kan huske bare lidt - også selvom det er usammenhængende fragmenter :)

Gravatar #25 - GormDK
2. nov. 2009 17:04
I forlængelse af diskussionen om repræsentativitet, kan man vel også nævne at denne undersøgelse giver et svar, dem der har betalt for den nok godt kunne tænke sig. Forhåbentligt er sammenhængen tilfældig, men jeg ved ikke meget om hvordan den slags foregår nu om dage.

Nyhed skrev:
Undersøgelsen er bestilt af den britiske tænketank Demos, og kommer umiddelbart efter meldinger om en mulig three-strikes model fra den engelske økonomiminister. Demos har kritiseret dette i stærke vendinger og mener det i stedet vil skade musikindustrien.
Gravatar #26 - jmorch
2. nov. 2009 17:22
Pladeselskaberne kan jo starte med at udgive den musik i Danmark som vi som forbrugere gerne vil have...
Dele af den musik jeg har stående på hylden, har ikke kunnet skaffes i Danmark de sidste 10-20 år, selvom det er CD'ere med meget berømte navne.
Nej, Sony Music har besluttet at EU ikke er interesseret i klassiske indspilninger som er mere end et par år gamle, så f.eks. indspilninger med nu afdøde dirigent Leonard Bernstein (som er i klasse med Herbert von Karjan) ikke længere forhandles i EU - selvom der vist er lavet et stykke over 100 indspilninger...

Så, der er måske sommetider en grund til uautoriserede downloads...
- foruden selvfølgelig et andet meget udbredt koncept, nemlig "shareware", hvor man ikke lige ved om det pågældende album er godt og derfor først henter det og lytter det igennem, for derefter at købe det, hvis det er godt...
De albums bliver kun solgt fordi forbrugerne først lytter til dem, i stedet for at afvise dem på forhånd.

Men, når produktstyring og marketing stadig ikke tager højde for at der er tale om digitale medier, varer det desværre nok meget længe inden underholdningsbranchen begynder at kigge fremad, i stedet for at skue bagud mod fordums storhed.
Det er altså ikke altid den samme procentdel af nyindspilninger som når at spille platin, selvom pladeselskaberne gerne så det...
Men, når der udgives mere og mere økonomisk orienteret musik, i stedet for kunstnerisk orienteret musik, er det selvfølgelig klart at det skal spille millionerne ind på et par uger, i modsætning til tidligere tiders års tid eller to.
Gravatar #27 - -N-
2. nov. 2009 17:38
#2 Hvad mender du? - Forstår hvad?

Hvad er det undersøgelsen viser? En ting er helt sikkert, den viser ikke at der bliver solg mere musik sik FORDI de piratkopiere, men blot at de som piratkopiere også køber mere musik. Der er en kæmpe forskel.

En forklaring der er langt mere sandsynligen end at piratkopiring fører til øget salg:

Gruppen der køber meget musik har en langt større interesse for musik og derfor høre mere forskelligt musik i større mængder. Man kan jo ikke forvente at frk. jensen der kun høre p1, som aldrig køber musik, er hende der piratkopiere.

Der er jo ikke noget unaturligt eller underligt i at folk der forbruger meget lovlig musik også forbruger meget ulovlig musik. Det fortæller kun at de er storforbrugere af musik og at det er dem der piratkopire mest.

Undersøgelsen identificere derfor kun hvem der piratkopirer (stor forbrugerne af musik), men ikke hvorfor.
Gravatar #28 - nissen
2. nov. 2009 17:53
Det ville da også være i musikbranchens interesse at finde ud af om undersøgelser som denne er korrekt. Jeg kan derfor ikke forstå hvorfor folk fra begge sider ikke er fælles om at få lavet en undersøgelse hvor de begge er tilfredse med fremgangmåden.
Hvis det viste sig at pirater køber mere musik ville det da kun være til musikbranchens fordel at kende til det - både fordi de ikke behøvede at skulle bruge penge på alle mulige forholdsregler, men også fordi de i ville kunne tilrettelægge deres markedsføring meget mere effektivt og dermed opnå mere salg.
Gravatar #29 - DrHouseDK
2. nov. 2009 17:54
Dungdae (20) skrev:
#ib4 terra#
Pirater er snobbede snyltere der er for egoistiske til at betale for deres produkter!!!!


You're doing it wrong.

Have you heard? Nasserøve is the word! :D
Gravatar #30 - f-style
2. nov. 2009 17:56
En af største ulemper ved musikken idag er at der er langt fra et godt musikalsk album til noget pop man hører i en måned. Jeg kan ikke komme i tanke om særligt mange numre jeg hører som er et år eller 2 gamle.
Jeg hører alt slags musik, fra rock, til pop over rnb til elektronisk. Men der er ikke meget der fanger mig må jeg godt nok indrømme. Så jeg tror også en stor del af sagen er kvalitet frem for kvantitet.
Lav hellere et album med 8 rigtigt gode og solide sange frem for at proppe hvert album med 20 sange hvoraf 1-2 er interessante.
Gravatar #31 - Slettet Bruger [3790325802]
2. nov. 2009 18:08
:P Det kan ligeså vel være at man har fået fat i nogen pirater med hjerneceller nok, til at regne ud at det vil være til deres fordel at svare at de køber meget musik :)
Gravatar #32 - kjeldmis
2. nov. 2009 18:56
Denne undersøgelse får lidt en blandet modtagelse hos mig.

Okay, dem der tager meget musik uden at betale for det, er kernekunderne. Jeg kunne forestille mig 2 scenarier der kommer ud af dette:

1: Vi promoverer musik hårdere for at nå ud til flere kunder, ved at benytte moderne salgsteknikker, Internettet og DRM-fri og ubeskyttet musik. Vi gør musik let tilgængeligt "When you feel like it!" for en pris, selvfølgelig.

2: Vi styrker kampen mod piraterne, da det er entusiasterne der stjæler vores musik, og entusiaster er der penge i!

... oh wait, jeg mente 1 scenarie.
Gravatar #33 - mballe
2. nov. 2009 23:56
jakobdam (8) skrev:
Faktisk har jeg kun ét ændringsforslag til alt musikbranchen har gang i nu.

Drop DRM.


Det har de nu altså gjort. Det musik du køber i iTunes og hos Amazon er uden DRM.
Gravatar #34 - gnаrfsan
3. nov. 2009 00:16
vandfarve (18) skrev:
Fordi Gallup vidste, hvad statistik handlede om og udvalgte respondenterne korrekt.

Se, så giver det mening. Det ville være ret nemt at ramme 1000, der passer ind i det man ønsker af statistikken.

Tak for alle de gode svar.

Og iøvrigt, som min kammerat havde som footer:
"Statistik er som et miniskørt. Det giver gode ideer, men skjuler det vigtigste."
Nogle gange i hvertfald :)
Gravatar #35 - Tomatsovs
3. nov. 2009 00:25
Godt man har Spotify... Dejligt alternativ, før det skulle man jo downloade :>
Men i følge mine observeringer, så køber musik/film-pirater også tit det de henter, de bruger det lidt som en try-out, for at se om filmen er værd at se mere end 1 gang, om de er de 200kr værd.
Gravatar #36 - ostelarsen
3. nov. 2009 03:11
#8 Well, brug dog music store i stedet så! Jeg kan ikke forstå dit argument med fri konkurrence. Hvis du kun køber ting i Music store, presser det jo netop de andre internetbutikker til at gøre noget ved DRM, det er jo Apple selv som har taget initiativet..
Gravatar #37 - Zigma
3. nov. 2009 07:03
f-style (30) skrev:

Lav hellere et album med 8 rigtigt gode og solide sange frem for at proppe hvert album med 20 sange hvoraf 1-2 er interessante.


De propper jo netop ikke en skive med 20 numre nu.
Nu smider de kun 12 numre på, men det er stadig kun 1 eller max 2 der er værd at høre.

Nu har de bare 2/3 af næste album med skodmusik, hvor de før skulle lave flere numre.
Gravatar #38 - Slettet Bruger [3790325802]
3. nov. 2009 07:30
Zigma (37) skrev:
Nu smider de kun 12 numre på, men det er stadig kun 1 eller max 2 der er værd at høre.


højst subjektiv holdning. på bl.a Krypterias albums er der tilnærmest kunn 1-2 der IKKE er værd at høre :) Samme gælder rammstein.

I skal bare lære at høre bedre musik ;)
Gravatar #39 - inckie
3. nov. 2009 07:35
Derfor er det stadigvæk ikke i orden, at piratkopiere musik.
Gravatar #40 - Target
3. nov. 2009 07:39
kjeldmis (32) skrev:
Denne undersøgelse får lidt en blandet modtagelse hos mig.

Okay, dem der tager meget musik uden at betale for det, er kernekunderne. Jeg kunne forestille mig 2 scenarier der kommer ud af dette:

1: Vi promoverer musik hårdere for at nå ud til flere kunder, ved at benytte moderne salgsteknikker, Internettet og DRM-fri og ubeskyttet musik. Vi gør musik let tilgængeligt "When you feel like it!" for en pris, selvfølgelig.

2: Vi styrker kampen mod piraterne, da det er entusiasterne der stjæler vores musik, og entusiaster er der penge i!

... oh wait, jeg mente 1 scenarie.


Og alligevel ved vi, at musikbranchen vælger at forfølge 2. scenarie
Gravatar #41 - Zigma
3. nov. 2009 07:47
SlettetBruger (38) skrev:
højst subjektiv holdning. på bl.a Krypterias albums er der tilnærmest kunn 1-2 der IKKE er værd at høre :) Samme gælder rammstein.

I skal bare lære at høre bedre musik ;)


Den er nok mere end generel holdning til størstedelen af det musik der bliver smidt på gaden.

Selvfølgelig vil der være albums der har flere gode sange, men de fleste albums der bliver sendt ud har 1-2 døgnfluer og det er så det.
Gravatar #42 - Orange
3. nov. 2009 08:10
SlettetBruger (38) skrev:
højst subjektiv holdning. på bl.a Krypterias albums er der tilnærmest kunn 1-2 der IKKE er værd at høre :) Samme gælder rammstein.

I skal bare lære at høre bedre musik ;)


Og det er ikke en subjektiv holdning, at Krypterias albums er gode?
Gravatar #43 - Slettet Bruger [3790325802]
3. nov. 2009 08:54
#42... ja ok det var lidt et selvmål :P

^^
Gravatar #44 - myplacedk
3. nov. 2009 09:41
lughorn (12) skrev:
Her tænker jeg måske at musik-piraterne ganske vist bruger en masse penge på at købe musik, men kunne det ikke tænkes at de deler musikken bagefter, og dermed mister musikindustrien alligevel penge?

Tjah, det er som man ser på det.

Fx. downloader jeg rigtigt meget musik, og betaler måske for 1% af det efterfølgende. Ergo burde jeg bruge 100 gange flere penge på musik.

På den anden side, før jeg fik mulighed for at downloade piratmusik nemt købte jeg aldrig musik. Ergo tjener de penge på at jeg piratkopierer.

Og ærligt talt - jeg kommer jo ikke til at bruge 100 gange så mange penge på musik uden at vinde i lotto. Men på papiret mister de penge på de 99% jeg bare sletter igen med det samme.
Gravatar #45 - Slettet Bruger [3790325802]
3. nov. 2009 09:53
Men for at vende tilbage til min pointe...

Jeg kender også virkelig mange albums hvor det kun er få sange der er catchy, og når jeg så siger at i skal lære at høre ordentlig musik fra ordentlige musikkere. Så er det bygget på at jeg også har albums hvor det er lige omvendt ^^ ergo må det jo være godt ;P

Man er jo selv ude om det hvis man køber numre med ham lady gaga, eller andre pop-banditter. :P

Synes det vidner lidt om at der er lagt mere tid og arbejde, i de albums der har flere numre der bare ikke er copypasta/generisk støj

Gravatar #46 - astrodude
4. nov. 2009 14:31
Der er brug for ny lovgivning, så vi uskyldige mennesker, der af og til udsættes for musik, kan få kompensation fra komponister og udøvende kunstnere. Hvem kender for eksempel ikke det fænomen, at man får en melodi ind i hjernen, som man uforvarende er kommet til at lytte til, når man tændte for radioen for at høre nyheder? Hele dagen går man og hører den melodi inde i hovedet. Derved udnytter musikindustrien en del af ens hjernekapacitet, både i form af hukommelse og beregningskraft. Det kan ikke være rimeligt, at vi skal stille dele af vores hjernekapacitet til rådighed for musikbranchen, uden at vi får en eller anden form for betaling for det.

Jeg mener, at kulturministeriet straks bør gå i gang med at få lavet en hjemmeside. Her skal man kunne gå ind at klikke på linket "Hjælp, jeg har været udsat for jeres musik," og derefter kan man indtaste sit kontonummer. Der bliver så overført 120 kr. dagen efter som kompensation for musikbranchens brug af ens hjerne.
Gå til top

Opret dig som bruger i dag

Det er gratis, og du binder dig ikke til noget.

Når du er oprettet som bruger, får du adgang til en lang række af sidens andre muligheder, såsom at udforme siden efter eget ønske og deltage i diskussionerne.

Opret Bruger Login