mboost-dp1

unknown

mp3 lovligt til eget brug ?

- Via forbrugerrådet -

Denne artikel fra forbrugerråderet, lovligøre en hel del mp3 på vores computere. Meget interessant læsning.





Gå til bund
Gravatar #1 - xbeeps
19. nov. 2001 16:53
Hvad er det for en nyhed!?!?!!!

Mp3 har da ALDRIG NOGEN SINDE være forbudt!!

HVAD ER DET FOLK IKKE FORSTÅR!!!

mp3 er forkortelsen for mpeg3 som er den standard man bruger til at komprimere f.eks. DVD. Man har så på computere udviklet programmer der kan komprimere og dekomprimere i dette format, og man gav de tilhørende filer forkortelsen mp3 i sin tid, fordi det naturligvis var det mest oplagte!

Hvis nyhedsskriveren tænker sig om så kan han også godt se at hvis mp3 var forbudt, så ville det også være forbudt at bruge f.eks. zip comprimering...

Det er ikke mp3 formatet der er anfægtet af NOGEN! mp3 har bare gjort det lettere at kopiere musik over internet - akkurat ligesom zip formatet har gjort det let at kopiere alt andet over internet.

Den side der henvises til skriver om hvad der er lovligt i forhold til den nye lov om digital kopiering. Førhen var det kun tilladt at kopiere til en analog kilde, til eget brug. Alt digital kopiering var forbudt, ud fra den tankegang at digitalt var tabsfrit (hvad mp3 LANGT fra er).

Jeg fatter ikke hvorfor folk ikke kan finde ud af at skelne mellem hvad man må og ikke må. Det har ALTID været ulovligt at stjæle fra andre, det gælder både musik og faste genstande. En tyv bruger måske en sort sæk til at slæbe sine tyvekoster væk i mens man på internet bruger mp3 formatet til at komprimere musikken så den ikke optager så meget båndbredde når man henter den. Det betyder jo ikke at det er forbudt at købe og opbevare sorte sække, ELLER benytte sig af mp3 formatet til at komprimere.
Gravatar #2 - Pernicious
19. nov. 2001 17:00
<STRONG>Beep</STRONG>: Der tager du lidt fejl, MP3 faldt ind under kategorien digital kopi, og det var derfor ikke lovligt med en MP3 udgave af et hvilket som helst copyright beskyttet stykke musik, før ændringen af loven.

Dette kan lyde som idioti da MP3 jo ikke er en nøjagtig digital kopi af originalen, men intet desto mindre var det tilfældet.

At selve teknologien i sig selv naturligvis ikke er ulovligt på nogen måde, er så en ganske anden sag. Men da den jo i 99,9% (eget estimat) af tilfældene benyttes til komprimering af copyrighted musik, er der dermed nærmest sat lighedstegn mellem MP3 og denne type musik.
Gravatar #3 - IceHunter
19. nov. 2001 17:10
Sjov de altid kun snakker om musik.
Må jeg bakke mine DVD'er op? Må jeg bakke mine VHSer op?

Iøvrigt, så er et jo rigtigt at mp3 aldrig har været et ulovligt format - nogen brugte det til ulovligt ting, men der var osse lovligt ting.

Og til Beep; nu står DVD to tekniske for mange ting, men det man traditionelt forstår ved DVD (dvs dem man køber i forretningerne) har ikke noget med mp3 at gøre, det er mpg2
Gravatar #4 - hejboel
19. nov. 2001 17:31
Det er da interessant at man gerne må kopiere en cd lånt på biblioteket.. det har mig bekendt ikke været lovligt da det ikke var ens eget eksemplar

Hejboel
Gravatar #5 - C#
19. nov. 2001 17:38
<STRONG>beep</STRONG>:

der tager du fejl, er ikke mpeg3

MP3 = MPEG1 Layer 3

typisk fejl mange gør inkl APG.

slå det selv op i f.eks MP3 plugin'en til winamp / http://www.iis.fhg.de/amm/techinf/layer3/index.htm... (dem der har "opfundet"på mp3)
Gravatar #6 - Lovechild
19. nov. 2001 18:22
Fedt... Og pludselig blev min ogg vorbis samling forøget med alt den musik mine venner og biblioteket kan skaffe. Lovligt..

Underlig lov... man fristes til at beskrive den som en 180 graders vending fra før..

Skal nok skabe lidt kaos !
Gravatar #7 - fzkuno
19. nov. 2001 18:55
Jaa beep, nu synes jeg lige du skulle få styr på dine tekniske udtryk:
mp3 = mpeg1 layer III
Mpeg3= en aldrig officielt frigivet videokomprimeringsstandard.
Den blev brugt i en periode inden for quicktime filer, men nu er det vise passé.

Jeg fatter nu stadig ikke at Mp3 skulle kunne betragtes som en direkte perfekt digital kopi af originalværket. For fanden du skærer jo masser af data væk..
Jeg kunne nu godt lide den med distinktionen mellem hvad der er din fest og en vens fest.
Du må ikke kopiere et originalværk og spille det ved en vens fest.... Nå.. så giv mig da håndjern på fordi jeg ikke gider slæbe mine sjældne GNR CD'er med til en kammis fest.
Gravatar #8 - castor
19. nov. 2001 20:12
Jeg tror den med lån fra venner / biblioteket er mistolket.
Det må da formodes sådan at du gerne må have en kopi af værket sålænge du låner originalen?
Ellers er da der intet der giver mening længere!!

mvh
Castor
Gravatar #9 - xbeeps
20. nov. 2001 00:42
Jeg giver mig mht. til mpeg1 layer 3 i stedet for mpeg3...men det ændrer nu ikke så meget i min holdning, for der er stadig ufatteligt mange der tror at mp3 er lig med ulovlig musik. De må jo lære det en dag :-/

Castor:
Loven er formuleret således at hvis et værk er offentligt tilgængeligt eller tilgængeligt gennem en ven, i ORIGINAL version, så er det lovligt at tage en kopi til EGET brug (og KUN til eget brug). Under offentligt tilgængeligt kommer biblioteket, og det er ligemeget om du nogensinde har lånt værket. Dine venners værker tæller naturligvis kun dennes originalværker og ikke hans kopier, for de var jo til EGET brug!
Gravatar #10 - Alexie
20. nov. 2001 02:31
>Må jeg bakke mine VHS'er op?

Yeps, det må du godt..Det er Analog signal.

PS: Der er også en lille ting man glemmer, så vidt jeg kan forstå på det hele er det også tilladt at brænde TV Series ud på CD..!! Rippet fra TV.!!
Gravatar #11 - Lovechild
20. nov. 2001 06:42
Sejt... Så skal der fandenme ses Futurama og X Files for vildt !
Gravatar #12 - Locutus
20. nov. 2001 07:33
Nå, ja men så skal jeg da rundt til mine venner og låne CD'ere. Underlig lov...?
Gravatar #13 - Hobitten
20. nov. 2001 12:20
det der med andre ord bliver sagt at man kan kopiere hvad du har lyst til og for dens sags skyld suge alt det mp3 du kan finde på nettet!

hvis nogen vil vide hvor du har det fra er det da bare noget du har lånt af en ven!!!
Gravatar #14 - Radek
20. nov. 2001 12:24
<STRONG>Loven er formuleret således at hvis et værk er offentligt tilgængeligt eller tilgængeligt gennem en ven, i ORIGINAL version, så er det lovligt at tage en kopi til EGET brug (og KUN til eget brug). Under offentligt tilgængeligt kommer biblioteket, og det er ligemeget om du nogensinde har lånt værket</STRONG>

ja sådan er det vist, men det har vist noget at gøre med at det jo ikke koster noget ekstra at biblioteket låner en CD ud 10 gange i stedet for 1 gang.
Spørgsmålet er så om det ændrer sig hvis bibliotekerne begynder at tage penge for hvert enkelt udlån ???
(Svar/kommentar udbedes)
Gravatar #15 - Deternal
20. nov. 2001 12:36
Jojo, sådan er lovet - man må kopiere så længe man har lovligt forlæg, sjovt nok var det IT branchen som fik det med at forlægget skulle være lovligt ind i loven og ikke Kunstnerbranchen, de var jo meget mere forhippet på at kunne score nogle flere afgifter på diverse brugsgenstande.

Det ER en underlig lov, og meningen fra IT branchen var selvfølgelig at man selv skulle eje en original for at kunne lave kopier, med denne lov er det jo umuligt for nogen at blive straffet, da en anklage myndighed aldrig vil kunne påvise at man ikke har haft fingrene i en japansk version af 6th day etc.
Gravatar #16 - xbeeps
20. nov. 2001 12:59
Deternel, du tager fejl. Den originale skal til enhver tid være tilgængelig enten fra bibilioteket eller fra en ven. Hvis din ven sælger sin CD, så er din kopi ulovlig. Det er op til dig at sørge for at de kopier du har, rent faktisk har en offentlig tilgængelig original til ENHVER tid - ikke kun da du kopierede den...
Gravatar #17 - Lovechild
20. nov. 2001 14:15
Ikke noget problem, de fleste CD'er kan skaffes hjem fra et hvert dansk bibliotek.... Kan ikke forstille mig at det er et problem.
Gravatar #18 - Deternal
21. nov. 2001 10:50
heh - du mener helt seriøst at en anklage myndighed ville kræve man påviste at ens 10gb mp3 samling var lovlig? - NEJ, i danmark er man forhåbentlig uskyldig til det modsatte er bevist og ANKLAGEMYNDIGHEDEN skal derfor PÅVISE at det er ulovlige mp3'er - hvilket de jo får utroligt svært ved.
Gå til top

Opret dig som bruger i dag

Det er gratis, og du binder dig ikke til noget.

Når du er oprettet som bruger, får du adgang til en lang række af sidens andre muligheder, såsom at udforme siden efter eget ønske og deltage i diskussionerne.

Opret Bruger Login