mboost-dp1

unknown

Monopol lignende tilstande

- Via Jyllands-Posten -

Det ser sløjt ud med konkurrencen på ADSL-markedet i Europa, ikke mindre end 85 procent af markedet er i gennemsnit under kontrol af de gamle monopolhavere. I danmark sidder TDC på over 80% af landets ADSL-forbindelser.

Denne næsten monopol lignende tilstand har bl.a. resulteret i at flere lande slet ikke er kommet igang med bredbånd endnu. Grækenland har f.eks. kun omkring 100 linier alt i alt på landsplan. EU har tidligere udtalt at de vil kigge på problemet.





Gå til bund
Gravatar #1 - xect
11. mar. 2003 08:19
Selvfølgelig sidder de der stadig. Det ville jo ikke holde med forskellige små-udbydere rundt omkring.
Gravatar #2 - BurningShadow
11. mar. 2003 08:24
#1
Jo, det ville holde, det vilel bare ikke holde priserne oppe!
Gravatar #3 - xect
11. mar. 2003 08:36
Priserne bliver måske højere med store virksomheder, men prøv at forestille dig 15 små internetudbydere med hver deres standard.

Jeg tror ikke engang det ville bliver meget billigere, fordi hver enkelt husstand ville jo ikke være dækket af mere end halvdelen af dem, medmindre de <STRONG>alle</STRONG> sammen skulle bruge de samme servere og netværk, og det ville for alvor bliver bøvlet, så ville de billigste jo bare være dem der betalte deres support-medarbejdere mindst.
Gravatar #4 - Odyssey
11. mar. 2003 08:41
En meget god nyhed, bortset fra at kommentaren
"I danmark sidder TDC på over 80% af landets ADSL-forbindelser." er ukorrekt, irellevant og ubetydelig.

Mig bekendt er der ikke kommet monopol i danmark siden sidste diskussion om dette. Jeg er stadig fri til at vælge en hvilken somhelst anden udbyder til ca. samme pris.

Men det ville da være godt hvis de fik gjort noget ved de RIGTIGE monopol tilstande i andre EU-lande
Gravatar #5 - Odyssey
11. mar. 2003 08:43
Hvorfor tæller de pr. borger istedet for pr. bolig?
Gravatar #6 - xect
11. mar. 2003 08:48
#5:
Nok fordi det får statistikken til at lyde bedre. De 80% ville nok ikke holde hvis det var pr. husstand.
Gravatar #7 - Acro
11. mar. 2003 08:59
#2:Nævn en dansk udbyder der er landsdækkende, og har lavere priser en TDC. Sammenlign evt. med priserne på TDC' egen side, således at resultatet ikke blot bliver gætterier.

Man får, i mine øjne, intet positivt ud af have tusinde udbydere - det kræver bare meget mere arbejde, selvfølgelig skal der være flere for at danne konkurrence på områder, men alle de forskellige produkter vi har her i Danmark skaber (synes jeg) blot forvirring af den største målgruppe.

Pro@ccess, NetExpress, Bredbånd, Boomtown, Dansk Kabel TV, StofaNet - for den almindelige forbruger er der kun prisen som forskel, for prisen er det eneste udbyderne markedsfører?

Det er IKKE dyrt at være online i Danmark, men hvis man ønsker at brokke sig - så kan det altid lade sig gøre.
Gravatar #8 - SPiR
11. mar. 2003 09:03
TDC er nogle lujere...
Gravatar #9 - Odin
11. mar. 2003 09:07
#7
Ikke dyrt at være online ?

Det kan da godt være mig der flueknæpper men @home tilbyder 1-2mbit cabelmodem i holland til 45 euro om måneden flatrate.

( Det skal siges at de hastigheder er målte tal og hastigheden kan både ligge over og under det nævnte )
Gravatar #10 - grav
11. mar. 2003 09:10
I DK har vi helt sikkert en næsten monopol-lignende tilstand.
Men det har da ikke resulteret i dårlig dækning og høje priser?!
Når Grækenland ikke kan fælge med hænger det vel nærmere sammen med landets generelt dårlige infrastruktur. Så vidt jeg ved er Grækenland et af EUs fattigste lande - mon ikke de har andet at tænke på end hurtige internetforbindelser?!
Gravatar #11 - fjols
11. mar. 2003 09:15




<B>#7</B>

Cybercity dækker lige så meget af Danmark som TDC gør og deres 256/128 kbit forbindelse er, så vidt jeg husker, 2 kr. billigere.
Gravatar #12 - sKIDROw
11. mar. 2003 09:15
Tjahh
Jeg er ikke interesseret medminde jeg får dem til at oprette REN internet UDEN FASTNET ABO!!!!
Gravatar #13 - Bubel
11. mar. 2003 09:18
Hmmm et stykke hurtig hovedregning....5.000.000 borgere i Danmark43 ud af 1000 har ADSL= 215.000 borgere i Danmark på ADSLPrisen på ADSL ligger på omtrendt 350 kr. pr måned.hvilket giver en månedlig omsætning på ca. 75 Mill danske kr. pr. Måned.Dette giver præcis en omsætning på 903 Mill om året.Fire ud af fem af forbindelserne tilhører TDC.= 722,4 Mill Årlig omsætning til TDCDet giver lidt stof til eftertanke...........
Gravatar #14 - seahawk
11. mar. 2003 09:18
#9:

Det var så et tilfælde - så napper vi lige NOGLE steder i sverige me - så har du to...

Men så begynder det også at knibe - kender en der lige er flyttet til irland - 60 euro om måneden for en 128/512 og en oprettelse på 400 euro...

Men bare fordi du kan finde ET eksempel på noget godt i holland betyder det jo absolut ikke at det generelt er bedre - jeg kunne jo sagtens hive bredbåndsbolaget frem som eksempel(10Mb for 250,-), og så sige at holland er pissedyre!
Gravatar #15 - seahawk
11. mar. 2003 09:19
#13:

At det dybest set er småpenge vi snakker om? Har lidt svært ved at forstå hvad din konklusion er... :o)
Gravatar #16 - sKIDROw
11. mar. 2003 09:21
#14

Skal vi nu ikke holde BBB ude, da du som ene mand ikke kan få noget hos dem.. ;)
Kræver jo at hele blokken kommer på.
Gravatar #17 - Pally
11. mar. 2003 09:26
#13

Og? Hvad med driftsomkostninger, teknikere, support (fnis), administrativt personale osv osv der er knyttet til deres bredbåndsafdelinger?

Uden de tal osse (og sikkert en masse andet jeg har glemt), så er din hovedregning lige præcis nul og en fis værd.
Gravatar #18 - wildchild
11. mar. 2003 09:27
Så drop dem da!!!
Det er sku da efterhånden belastende at høre på hvordan folk brokker sig over TDC - kan I ikke lide dem, fint så drop dem, kan I ikke lide MS fint så drop dem.

*grrr*

sorry - er bare træt af den der "vi skyder efter de store"
Gravatar #19 - seahawk
11. mar. 2003 09:29
#16:

Og historien fra holland fortæller jo netop heller ikke noget om hvad betingelserne er - det var sådan set det der var mit argument - at hive ET eksempel ud af sammenhængen er fjollet!

Jeg tror f.eks. ikke at du finder et eneste land(måske pånær korea og deromkring) hvor så stor en procentdel af befolkningen KAN få dsl... :)

Derudover er det jo mere og mere almindeligt at netop andelsbolig og ejerboligforeninger går ud og finde en fælles internetløsning(Udover min private dsl har vi eks. en delt 11Mb forbindelse hvor jeg bor til 49/måned)
Gravatar #20 - liquidator
11. mar. 2003 09:29
Problemet med TDC er jo at de oprettede deres tele-net da de havde monopol, derfor kan de bedstemme hvad de andre udbydere skal give for at benytte deres net. Hvis de sætter denne pris højt nok, vil TDC jo automatisk blive billigere. Det svare til at et godsfirma bygger en masse veje mens de er e'det eneste der må bygge veje og transportere gods, så finder staten på at alle andre også må transportere gods på firmaets veje, men skal betale firmaet for at bruge vejene. Så kan det firma der ejer vejene også bedstemme hvad det skal koste for de andre at transportere gods, ved at regulere prisen for brug af vejene.

Tobias
Gravatar #21 - seahawk
11. mar. 2003 09:30
#18:

90% herinde er jo bare stortudende børn der aldrig kunne finde på at følge deres holdninger - de har jo ingen... ;o)

Og det er jo 1000 gange lettere for dem at hyle op end at skulle begynde selv at ændre verdenen - glæder du dig ikke bare til de kommer ud på arbejdsmarkedet? ;)
Gravatar #22 - seahawk
11. mar. 2003 09:32
#20:

Forkert - prisen for at leje sig ind på nettet må TDC IKKE bestemme, men denne pris bliver fastsat af telestyrelsen!

Men derudover mener jeg(Selv om jeg er stor fortaler for privatisering) at det nok havde været snedigst hvis selve telenettet i danmark var blevet bevaret som et statsejet selskab og man havde nøjedes med at sælge alt det andet!
Gravatar #23 - Acro
11. mar. 2003 09:53
#9:Der er nogle få der er bedre (og billigere) - men der er /mange/ der er dårligere og dyrere. Så det der egocentriske trip med at vi sagtens kan få det bedre skulle måske holdes lidt tilbage, og lade andre komme på banen.
Jeg mangler stadig en fornuftig argumentation for hvad en privatperson skal bruge en linje der er hurtigere end 2 Mbit til?
#11:CyberCity er ikke landsdækkende, der er flere steder de selv siger at de ikke kan levere, på trods af at deres kampagne lover noget andet.
#13:Du tror ikke også at deres udgifter er det større også? Selvfølgelig er det "billigere" at vedligeholde 100.000 kunder end at sørge for 10 - men de skal jo også forske, betale lønninger - og meget andet.
#22:Jeg mener at TDC har planer om at frasælge hele deres kunde-virksomhed, og i fremtiden kun tage sig af kabler - netværk, og store kunder. Men det er kun hvad jeg har hørt.
Gravatar #24 - hoth
11. mar. 2003 09:59
Monopollignende er i ét ord!
Gravatar #25 - fjols
11. mar. 2003 10:05
<STRONG>#23:</STRONG>
Hvilke steder er det så? Jeg har prøvet at taste et par numre ind på deres formular på deres side og alle ser ud til at kunne få. Om de så kan levere ved jeg ikke, men jeg har aldrig hørt om at de ikke kunne på nogle lovede steder. Jeg bor selv så langt væk fra lov og ret at jeg kun kan få 256/128 og selv der ser Cybercity ud til at kunne levere.
Gravatar #26 - HuXi
11. mar. 2003 10:27
nu sidder i jo alle og brokker jer over TDC, og at det er dem der sidder på kablerne. men hvis jeg ikke husker helt forkert blev TDC delt i to for at ungå monopol. nemlig en del der kun tager sig at kabler, og så en del der tager sig af alt det andet. men ok, det kan jo også bare være mig der husker forkert.
Gravatar #27 - pokemon
11. mar. 2003 10:59
Jeg glæder mig til at Telia Bredbånd @home kommer på banen igen.
Gravatar #28 - lerbech
11. mar. 2003 11:40
# 12 det er skam muligt at ha adsl hos tdc og telefon hos nogle andre, jeg har det nemlig og det har været muligt siden 1/1-2003 hvis ikke før
Gravatar #29 - grav
11. mar. 2003 12:04
#26:
Det er en intern opdeling, som reelt set ikke betyder det store for konkurrencen.
Gravatar #30 - DiZaster
11. mar. 2003 12:17
Hvor hurtig en forbindelse er påkrævet for at tale live med en person i feks. England. (Via et Firewire kamera) Skal være i en ordentligt kvalitet uden lag eller lign.?

Har en lillebror i England så derfor ;-)
Gravatar #31 - Bubel
11. mar. 2003 12:17
#15 #17 #23

Jeg har udelukkende regnet deres omsætning ud og har endda lagt mig i den lave ende.
Der er ikke taget højde for udgifter, når man regner med omsætningen. Så snakker vi indtægten, og der aner jeg intet om hvad udstyr til ADSL opkoblinger koster, eller hvor stor en del af deres support og teknikere der er dedikeret til ADSL.

Det eneste jeg sagde var at det gav stof til eftertanke......

Men der burde da være råd til en del for 722 Mill.
Hvis de har lønninger til ca. 200 Mill. (Hvilket svarer til 500 Fuldtidsansatte på en gennemsnitsløn på 400.000)
Så er der stadig 522 Mill. til udstyr.
Gravatar #32 - seahawk
11. mar. 2003 12:24
#31:

Husk lige at trække de 140mio fra de betaler i moms af det beløb...
Gravatar #33 - Bubel
11. mar. 2003 12:42
Lige borstset fra at de sikkert kan trække lønninger oa. fra...
Gravatar #34 - H.E.R.O.
11. mar. 2003 12:50
bare vi slipper for tele dk og deres PPPoE lort
Gravatar #35 - seahawk
11. mar. 2003 12:56
#33:

Lønninger kan ikke trækkes fra i moms...

Det var bare for at illustrere at hele regnestykket er grebet ud af den blå luft!
Gravatar #36 - TWFH
11. mar. 2003 13:04
Jeg kan sagtens forstå at TDC er så godt som den eneste udbyder af ADSL i Danmark, men hvis de udnytter deres position til at tryne de andre, hvilket ikke umiddelbart lader til at være tilfældet, skal de da have på frakken for det. At TDC ejer kablerne i den danske undergrund giver ingen mening - det eneste det betyder er, at de der allerede har betalt for kablerne (gennem skatten dengang Tele Danmark var en statsejet virksomhed) skal betale en gang til. Samtidig er det en styrkeposition for TDC, da andre udbydere ikke ligefrem kan påstås at have resourcer til at grave kabler ned i en sådan størrelsesorden. Og god service? Dunno... Da vi første gang skulle have ADSL (i stedet for den skod ISDN løsning de kunne tilbyde), nægtede de først "fordi der var for langt til centralen, og så ville vi ikke kunne komme på". Efter en del brok gik de dog med til at levere - men kun 256/128Kb. Det kan man ikke leve med (jeg kan i hvert fald ikke), så efter flere ugers brok opgraderede de til en 512, hvilket ifølge TDC stadig ikke kunne lade sig gøre. Sidste punkt på den internetmæssige evolution var for mit vedkommende en 1024Kb forbindelse - som TDC først nægtede at opgradere til. Mere brok førte til gang i sagerne, og kan i dag suge med 120-128 KB/sec. TDC fastholder dog stadig at det ikke kan lade sig gøre.

Samme historie udspillede sig for naboen, da det kom ham for øre at vi havde fået ADSL. TDC nægter, mand insisterer, TDC nægter, mand insisterer, TDC bøjer sig.
Det er sgu' da en mærkelig måde at drive forretning på. Og så deres "64/64 bredbånd". Det burde være forbudt bevidst at vildlede folk.
Gravatar #37 - BurningShadow
11. mar. 2003 13:07
#34
Endeligt noget forniftigt fra dig!
Gravatar #38 - Bubel
11. mar. 2003 13:13
#36

Hvor langt bor i fra centralen?
Gravatar #39 - grav
11. mar. 2003 13:15
#34:
Du slipper nok ikke bare lige for TDC, men deres PPPoE-"lort" bliver formodentligt nedprioriteret i forhold til deres DHCP-løsning.
Gravatar #40 - Bubel
11. mar. 2003 13:17
#35
Øv.... (Godt jeg ikke sidder med regnskab til hverdag)
Ja det er grebet ud af den blå luft ;-)
Men jeg synes alligevel det er tankevækkende at en ADSL forbindelse koster så meget.....
Gravatar #41 - seahawk
11. mar. 2003 13:19
#40:

Så meget???

Prøv nu igen at sammenligne med resten af europa - det er enormt billigt i danmark!

Husk også at traffik ikke er gratis - noget man definitivt mærker det øjeblik man har servere stående ude i byen... :)
Gravatar #42 - Kadann
11. mar. 2003 13:24
#40 -

Hos TDC tager det omkring 2 år fra installationen af en 256/128 ADSL forbindelse før den giver overskud pga. alle de udgifter der er i forbindelse med oprettelsen.

Hos de andre udbydere er det 4-5 år.. primært pga. dyrere udstyr, f.eks. Cisco-udstyret som CC og Tiscali brugte på et tidspunkt.
Gravatar #43 - sKIDROw
11. mar. 2003 13:55
#28 Lerbech

Jeg snakker om at slippe for at have fastnetabo i det hele taget.
Og det kan jeg så vidt jeg kan forstå stadig ikke.
Derfor har de SELV fravalgt mig som kunde.. ;)
Bliver hos CC indtil jeg kan få:

http://www.fth-bredbaand.dk
Gravatar #44 - seahawk
11. mar. 2003 14:07
#43:

Hvis ikke min hukommelse svigter mig helt, faldt der en dom i en sag netop om dette hvor det blev kendt i strid med konkurrenceloven at kræve at folk også havde fastnetabbonoment, MEDMINDRE tdc kunne påvise at det var teknisk nødvendigt, hvad det i de fleste tilfælde ikke er!

Det er også en af de ting der generer mig, men jeg har bare ikke fået mig nosset sammen til at gøre en sag ud af det... :)

Og når man læser konkurrenceloven skulle jeg mene at det er en rimelig klar overtrædelse!
Gravatar #45 - wildchild
11. mar. 2003 14:42
#21
enig :o)
Gravatar #46 - Sjakalen|
11. mar. 2003 14:58
#27: Ja det kan du og så rolig gøre!! for det er bare pisse godt og billigt :o) har det selv og flere af mine venner har det. priser fra 350,- (for 5000mb) og op til 650,- med fri download. den samme hastighed hos TDC koster 911,-kr :o) mit dl er på under 5000mb så jeg betaler kun 350,- og er meget glad :o) kommer jeg over de 5gb koster det så 0.10øre.pr.mb op til de 8000mb.

Har selv haft ADSL fra TDC i 3 år. (fra 20-9-99) og det sidste ½år hadet jeg 2048/512kb og jeg kan sku ikke se/mærke nogle forskel på hastigheden.. men mit ping er klart laver i dag og syns det til tider føles bedre end med TDC's når man surfer
Gravatar #47 - Regus
11. mar. 2003 15:01
#23
HDTV og audio streamning til f.eks. en husstand med 4 personer - det er måske ikke så satans aktuelt endnu men det bliver dent nok heller ikke hvis ikke tilbudet om båndbredden kommer...
Jeg kan f.eks. se hvad man skal med Radio (tradiotionel form), CD og DVD det var dat meget mere oplagt at leje det til streamning på internnettet (hvorfor ikke skifte skuffen i DVD afspilleren ud med et netstik?)
Gravatar #48 - tricker
11. mar. 2003 15:33
FUCK DEN FRI KONKURENCE!!
det er denne der har skabt disse monopoler.
Gravatar #49 - cwboy
11. mar. 2003 17:52
#43 #44
Mener at kunne huske, at TDC tilbyder "bredbånd" sammen med en såkaldt "bærelinje" (man skal selvfølgelig betale - det er jo TDC) i stedet for et fastnetabonnement. Trods alt skulle det være billigere end et telefonabonnement, men stadig en ekstraomkostning ifht. andre ADSL-udbydere.
De har selvfølgelig ikke gjort så meget ud af at markedsføre denne løsning, da de jo har interesse i at holde så mange som muligt med telefoni hos TDC TeleDanmark.
Gravatar #50 - DaQuar
11. mar. 2003 19:01
#48 - ja, ik, og "ned med alt!"

sæt du dig bare ind på fedtebrødet igen fætter
Gå til top

Opret dig som bruger i dag

Det er gratis, og du binder dig ikke til noget.

Når du er oprettet som bruger, får du adgang til en lang række af sidens andre muligheder, såsom at udforme siden efter eget ønske og deltage i diskussionerne.

Opret Bruger Login