mboost-dp1

Tesla

Model 3-prisen skal sænkes: Tesla fyrer tusinder

- Via CNN - , indsendt af arne_v

Elon Musk annoncerer fyringer af syv procent af medarbejderne hos Tesla.

Tesla har aktuelt ansat omkring 45.000 medarbejdere – ud af dem skal 3.150 nu fyres.

Det sker for at kunne gøre prisen på Model 3 billigere, hvilket ifølge Elon Musk er nødvendigt for at kunne forblive konkurrence-dygtige.

Den danske pris på Teslas Model 3 blev afsløret tidligere på måneden – læs om det her.

I tredje kvartal af 2018 præsenterede Tesla et overskud på 312 milioner dollars, men et overskud i samme størrelsesorden vil angiveligt ikke blive gentaget i fjerde kvartal.





Gå til bund
Gravatar #1 - MOA
22. jan. 2019 05:17
Forståeligt nok, prisen skal ned.

I DK lader det til der er solgt ca 300 ialt inkl alle forudbestillingernr frem til d.d. af Model 3. Og 30’ Kona’er.

Man kan roligt sige at Løkkes plan om 1 mio elbiler om knapt 10 år kommer til at fejle.

Ikke noget under når vi får af vide elbilerne næsten ikke har afgift på men så er prisen alligevel 200k højere end alle andre lande ... og da bilerne skal betales med nogle af verdens dyreste nettokroner så tror jeg danskerne holder igen til teknologien er gennemtestet eller prisen matcher alle andre lande.
Gravatar #2 - CBM
22. jan. 2019 06:58
#1: jeg er fuldstændig enig.

Men her i Danmark har vi altid været lang bagefter resten af verden i transport sektoren... DSB kører stadig med ældgamle diesel tog, bilerne på vejene er også for de fleste vedkommende ældgamle.. og hvorfor? fordi biler koster ekstremt meget i indkøb, drift og vedligeholdelse her i Danmark...

Og det hele med verdens dyreste nettokroner som du nævnte...
Gravatar #3 - Ni
22. jan. 2019 08:07
#1 Det skyldes jo, at forhandlere og producenter skruer prisen op, når skatten går ned. De kan jo se at betalingsvilligheden er der på benzinbilerne.

... Og igen, danskerne er verdens absolut dummeste forbrugere, de betaler bare og forstår ikke, at prissætningen er deres egen skyld.

Vi har trods alt 20% uforklaret merpris ift. resten er EU. Kort sagt, vi er 20% dummere forbrugere end resten af EU :-)
Gravatar #4 - CBM
22. jan. 2019 08:55
Ni (3) skrev:
#1 Det skyldes jo, at forhandlere og producenter skruer prisen op, når skatten går ned. De kan jo se at betalingsvilligheden er der på benzinbilerne.

... Og igen, danskerne er verdens absolut dummeste forbrugere, de betaler bare og forstår ikke, at prissætningen er deres egen skyld.

Vi har trods alt 20% uforklaret merpris ift. resten er EU. Kort sagt, vi er 20% dummere forbrugere end resten af EU :-)

på den anden side har vi også tradition for at politikerne skal provokere udlandet når det handler om afgifter.. tænk bare på olie krisen og el biler for eksempel
Gravatar #5 - T_A
22. jan. 2019 09:30
Fra starten af var det jo også meningen at Tesla 3 fabrikken skulle være meget mere automatisk end den endte med at blive og for at få Tesla 3 på gaden var de nød til at gøre mange af processerne manuelle og hyre folk ind til at arbejde disse stationer.

Hvis de nu er ved at få børnesygdommene ud på processen, så giver det jo også mening de vil fyre de ekstra folk de tog ind.
Gravatar #6 - arne_v
22. jan. 2019 15:57
#Tesla

Jeg har lidt svært ved at se Tesla's vej fremad.

Tesla er grundliggende et luxus-mærke.

Tesla 3 er en ordinær bil til en luxus-pris.

De øvrige Tesla er luxus-biler til en over-luxus-pris.

Bil-journalister elsker at prøvekøre en luxus-bil som Tesla.

Kendisser kan godt lide at vise deres miljøbevisthed ved at køre i en Tesla.

Elon Musk er god til at skaffe presseomtale.

Men det ændrer ikke på at markedet for luxus-biler er begrænset.

Hvis el-biler skal tage over, så er der brug for mere bedskedne el-biler.

Og jeg må indrømme at jeg stadig ser plugin-hybrid som en langt mere praktisk biltype end ren el.
Gravatar #7 - CBM
22. jan. 2019 16:05
Arne_v... Jeg er helt enig

Og det bliver kun værre efterhånden som afgifter stiger / kommer igen på el biler
Gravatar #8 - Claus Jørgensen
22. jan. 2019 16:48
#6

Og jeg må indrømme at jeg stadig ser plugin-hybrid som en langt mere praktisk biltype end ren el.

Det er også langt mere brændstof økonomisk, specielt til folk der holder meget i kø (commute til/fra arbejde).
Gravatar #9 - mega2507
23. jan. 2019 05:42
I der siger at en Model 3 er SÅ meget dyrere i DK skal måske lige prøve at sætte jer ind i vores afgift system her i DK.

Hvis i kigger på prisen i US:
https://3.tesla.com/model3/design#battery

Hvis man lige er hurtig til at trykke på ESC et par gange så man ikke bliver redirected til den danske side, kan man se at en Tesla Model 3 Dual Motor i US koster 51000 USD, uden "rabat". I USA må man jo åbenbart godt reklamere med en pris man har trukket ud af røven, ved at gætte på hvor meget man spare i brændstof og modregne det i den pris man siger bilen koster, men lad nu det ligge.

Omregner man 51k USD til DKK via google siger den lige pt. 335036,98kr

Så ligger vi lige moms til, som der er på ALLE danske varer, det har intet med bil afgifter at gøre, og så får man 418796,25 kr.

Og da der ER afgifter på elbiler i 2019, på alt hvad der oversiger 400k DKK pga. bundfradraget, kommer de 2 prisen faktisk rimeligt tæt på hinanden.

https://www.motormagasinet.dk/article/view/638947/...

Så vi bliver faktisk ikke snydt for nogen 20% besparelse, og hvis man bare har en lille smule tålmodighed og venter på "mid range" eller "standard range" modellerne der koster under 400k, og kan nøjes med en bil der er 5,9 sek fra 0-100, ja så skal man faktisk slet ikke betale mere i DKK end andre steder hvis man køber i 2019 eller 2020.

Sammenligner man en Model 3 med f.eks. en VW Golf GTI DSG Performance som er 6,2 sek fra 0-100 og sætter de tilsvarende krydser som en Model 3 har som standard altså, 18" fælge, stor navi, elsæder, panorama glas tag, dynamisk led, premium lydsystem, app connect, front og baksensor og bak kamera, ja så ender vi med en priser på over 640.000 danske kr. Jeg ved godt at en VW helt sikkert er skruet bedre sammen, men det er fanme også noget af en pris forskel. Hvis man så også begynder at kigge på brændstof forbrug vs fast pris aftale til 600 kr pr måned hos clever for frit forbrug af el, ja så syntes jeg faktisk sådan en Model 3, begynder at se lidt interessant ud.
Gravatar #10 - Sn3akr
23. jan. 2019 11:38
#9 Nu er pointen nok at gennemsnittet langt fra har økonomi til at smide 450k+. Gennemsnitlig smider vi ca 150k (FOR NYE BILER), så at politikerne ævler om klima og elbiler, handler nok mere om at de gerne selv vil have en billig Tesla, end det handler om miljøet.

Hvor mange herinde har en bil til mere end 450k? (jeg har ikke!)

Gravatar #11 - Target
23. jan. 2019 13:39
Double post... :-(
Gravatar #12 - Target
23. jan. 2019 13:40
Sn3akr (10) skrev:

Hvor mange herinde har en bil til mere end 450k? (jeg har ikke!)

Den ene af mine biler havde en nypris på omkring kr. 2.000.000,- Men det har jeg så ikke givet for den, da jeg har købt den brugt... :-)
Bortset fra det, så er der faktisk en række elbiler som koster omkring kr. 300.000,- fra nye af. Der er der faktisk rigtig mange der kan være med.
Når man f.eks. kigger på https://fdm.dk/nyheder/nyt-om-biler/2018-07-her-er... (en halvt år gammel artikel) så ligger Nissan Qashqai og VW Golf på henholdsvis 2. og 3. pladsen er mest solgte biler. I samme prisleje kan man købe elbiler som f.eks. Kia e-Niro (kr. 280.000,-), Hyundia Kona (kr. 275.000,-) og Nissan Leaf (kr. 287.000,-)
Gravatar #13 - CBM
23. jan. 2019 13:57
Sn3akr (10) skrev:
#9 Nu er pointen nok at gennemsnittet langt fra har økonomi til at smide 450k+. Gennemsnitlig smider vi ca 150k (FOR NYE BILER), så at politikerne ævler om klima og elbiler, handler nok mere om at de gerne selv vil have en billig Tesla, end det handler om miljøet.

Hvor mange herinde har en bil til mere end 450k? (jeg har ikke!)


jeg har en ny bil til 125k og jeg ville under ingen omstændigheder kunne have råd til en der var dyrere
Gravatar #14 - arne_v
23. jan. 2019 13:59
#9

Det skal nok passe at en Tesla 3 er et super godt tilbud sammenlignet med en VW Golf GTI DSG Performance i Danmark.

Men jeg tvivler på at det vil skaffe mange købere til Tesla 3. Det er ikke en stor gruppe af bilkøbere.

Og det kniber også lidt for mig at se det rimelige i at dem der køber en Tesla 3 i.s.f. en VW Golf GTI DSG Performance skal have en speciel afgiftsnedsættelse på mange hundredetusinde kroner.
Gravatar #15 - mega2507
23. jan. 2019 17:23
#9 En Golf er som #12 skriver en af de mest solgte biler i DK i familie bils klassen. Der er da sikkert mange som aldrig ville købe sådan en fra ny, og istedet venter til de kan få en til halv pris 4 år brugt, og så kunne det også gå med Model 3, hvis det viser dig at de første teslas batterier også fungere fint når de er 10-12 år.

Men det er jo altså desværre batterierne der er det dyre ved elbiler som det er nu. Derfor er det lige præsis elbiler til under 400k vi skal have gang i, for man får bare ikke nogen ny elbil der kan bruges til noget som helst for 125k kr som det er idag. Den ville have en rækkevidde på under 100km, og det er der stort set ingen der ville bruge deres penge på. Så hvis man som land vil have gang i elbils salget er det sådan man er nødt til at gøre. Jo flere der køber elbiler med store batterier jo billigere bliver batterierne, og i løbet af en årrække år vil man kunne få en lille elbil med fornuftig rækkevidde.

Det har jo virket i Norge at gøre noget tilsvarende, de har endda været fritaget for moms. Hvilket har medført at hver tredje nye bil der bliver solgt i Norge er en elbil.

https://ekstrabladet.dk/biler/knap-hver-tredje-sol...
Gravatar #16 - arne_v
23. jan. 2019 18:18
mega2507 (15) skrev:

#9 En Golf er som #12 skriver en af de mest solgte biler i DK i familie bils klassen.


Ja.

Men det er næppe top modellerne til 450000 eller 600000 som sælger det store antal.
Gravatar #17 - arne_v
23. jan. 2019 18:22
Target (12) skrev:

Bortset fra det, så er der faktisk en række elbiler som koster omkring kr. 300.000,- fra nye af. Der er der faktisk rigtig mange der kan være med.
...
I samme prisleje kan man købe elbiler som f.eks. Kia e-Niro (kr. 280.000,-), Hyundia Kona (kr. 275.000,-) og Nissan Leaf (kr. 287.000,-)


Præcis.

De ser ikke så godt us som Tesla eller accelererer lige så hurtigt, men det er formentligt dem som skal gøre el-bilerne almindelige i Danmark.

Gravatar #18 - zymes
23. jan. 2019 19:39
Er der nogle der har planer om hvordan folk der bor i lejligheder osv., som ikke har mulighed for at sætte egen lader op i indkørslen, skal lade op når "vi alle" har fået lavet skiftet til el? Skal de holde 40 minutter på den lokale el-tank?

Jeg ville gerne have en elbil, men udover prisen ville opladning blive et problem som jeg bor nu (og altid har gjort det..).
Gravatar #19 - arne_v
23. jan. 2019 22:25
#18

Mere end 40 minutter.

Prøv selv med forskellige stik typer her:

https://leccy.net/cars/tesla_model_3

Advarsel: du bliver muligvis hooked på en plugin-hybrid efter at have set tallene.
Gravatar #20 - CBM
24. jan. 2019 05:12
zymes (18) skrev:
Er der nogle der har planer om hvordan folk der bor i lejligheder osv., som ikke har mulighed for at sætte egen lader op i indkørslen, skal lade op når "vi alle" har fået lavet skiftet til el? Skal de holde 40 minutter på den lokale el-tank?

Jeg ville gerne have en elbil, men udover prisen ville opladning blive et problem som jeg bor nu (og altid har gjort det..).

Jeg har samme problem
Gravatar #21 - Sn3akr
24. jan. 2019 08:32
#18+20 en forlængerledning ud af vinduet, så kan du nok køre den første uge, derefter vil du nok max kunne nå op på et sted mellem 50-75% power, med mindre du pjækker hver 2. dag for at lade bilen helt op :D
Gravatar #22 - CBM
24. jan. 2019 09:24
#21: så beholder jeg bare min benzin bil tak :-)

Det er iøvrigt muligt at købe spritnye benzin biler til 80k trods afgifter

Sig til når en el bil kan matche pris og rækkevidde på en sådan bil

Gravatar #23 - mega2507
24. jan. 2019 15:52
#22 Nu er der også kun 85% afgift på en bil til 80k fra ny, istedet for 150%. Man betaler så 150% af det der ligger over 87000 kr hvis jeg husker rigtigt.

Så ja man får helt klart mere for sine penge ved at købe en billig lille ny bil, som jo sikkert forurener mindre og derfor får rabat i registreringsafgiften. Så det er ikke kun elbiler der får rabat.

#19 Det ser jo desværre ud til at der ikke er ret mange der kan finde ud af at lave selve elbilsdelen som Tesla. Nissan Leaf som har lavet elbiler i over 10 år har stadig ikke fattet at væskekøle deres batterier, hvilket resultere i den såkaldte rapidgate, som gør at hvis du kører langt, vil du ved 3. opladning storset ikke kunne lade batteriet fordi det er blevet for varmt.

Hyundai Kona og E-Niro lider så under det modsatte, at de ikke har isoleret batteriet eller på andet måde sørget for holde det opvarmet, og kører mange i mange frostgrader vil batteriet til sidst ikke kunne lades ordenligt når det bliver for koldt.

Der er flere ting rent designnæssigt, jeg ikke syntes er fantastisk ved Tesla Model 3. Men når de får standard range modeller på marked, vil disse modeller umiddelbart kunne købes til under 300k, og de vil rent faktisk fungere ordenligt i alt slags vejr. Derudover har de deres superchargers som lige pt. kan lade deres biler 2x så hurtigt andre elbiler, og de har placeret dem langs E45 så man ikke skal midt ind i centrum af en by for at kunne lade sin bil mens man lige får noget at spise eller lign.
Gravatar #24 - arne_v
24. jan. 2019 16:20
mega2507 (23) skrev:

Hyundai Kona og E-Niro lider så under det modsatte, at de ikke har isoleret batteriet eller på andet måde sørget for holde det opvarmet, og kører mange i mange frostgrader vil batteriet til sidst ikke kunne lades ordenligt når det bliver for koldt.


Hmmm.

Jeg troede da at Hyundai Kona i Europa og Canada havde aktiv aopvarming og at det kun er i USA at de sælges uden.
Gravatar #25 - mega2507
25. jan. 2019 06:11
Bjørn Nyland tester her en e-niro i Norge og her er det vel at mærke kun -3 grader, og der viser det sig allerede at være et problem.



Han snakker også om det i nogle andre sammenligningsvideoer, jeg kan ikke lige huske hvilke.

Det viser bare at de andre producenter ikke er rigtigt seriøse omkring deres elbiler. Der også mange der mener at det mest af alt ligner såkaldte compliance biler, fordi de kun bliver fremstillet i 2000-5000 stk, så de kan sige de har elbiler og lever op til nogen CO2 krav til deres virksomhed. Hvis det er rigtigt, er det jo ikke mærkeligt de ikke har gjort specielt meget ud af teknikken for det koste jo alt sammen.
Gravatar #26 - CBM
25. jan. 2019 06:39
Pyt iflg Trump er klimaforandringer jo også bare fake news
Gravatar #27 - Bearminator
26. jan. 2019 23:25
‘Vi skal tænke på miljøet - jeg er bekymret’ så jeg en tråd der sagde herinde. Her ser i min pointe fra Den tråd ‘bare jeg ikke skal undvære noget’ (penge)

Jeg har det svært med folk der prædiker hvad andre bør tænke og gøre, uden at medregne sig selv
Gravatar #28 - arne_v
27. jan. 2019 04:27
#27

Jo.

Men spørgsmålet er jo også om den miljømæssige fordel ved at købe en Tesla 3 fremfor en lille benzinøkonomisk bil er det bedste man kan opnå for 500000 (hvadenten de betales af bilkøberen eller gives som afgiftsrabat af de danske skatteydere).

Gravatar #29 - CBM
27. jan. 2019 06:56
#27: det var min tråd og det var mere et spørgsmål om hvor galt det egentlig står til

Mht biler så hjælper en el bil ikke meget hvis den enten er for dyr til at jeg har råd til den eller ikke kan opfylde mine transport behov

Jeg er fx begyndt at bruge offentlig transport i det daglige for at nedbringe mit bidrag til co2 udledning
Gravatar #31 - CBM
30. jan. 2019 18:33
@arne: dyrt
Gravatar #34 - Sn3akr
8. feb. 2019 09:29
Jeg kan ikke lade være med at tænke om Tesla ender som en moderne .COM boble for el biler. Faldende aktier, stigende konkurrence og massive problemer i forholde til kritik i forhold til reservedele (som konkurrenterne gladeligt leverer) og deres brugt Tesla service som er blevet en farce i sig selv, med folk der venter i måneder på bilerne, eller registreringsattesterne, og derfor kun kan have bilen parkeret i indkørselen!

Der er ingen tvivl om at Tesla har et bjerg af udfordringer foran sig som de skal have gravet sig igennem, og det skal gå hurtigt, for ikke at blive løbet over ende af de store mærker som toyota, Hyundai osv, for med et stigende udvalg, vil Tesla kunderne også kunne blive fristet af billigere alternativer, hvor der før ikke var nogen alternativer. Dog har de andre stadig et stykke vej at at nå før de har samme erfaring som Tesla.

Største problem for Tesla er nok om de kan få det til at give overskud inden investorerne mister tilliden og trækker deres penge.
Gravatar #35 - arne_v
26. feb. 2019 02:22
Gravatar #36 - CBM
26. feb. 2019 04:51
#34: håber godt nok ikke de ender som .com boble
#35: det kan udvikle sig til en #LeaveMuskAlone ting tænker jeg (#LeaveBritneyAlone) :-)
Gravatar #37 - arne_v
26. feb. 2019 12:49
#36

Du kan godt regne med at SEC er iskolde overfor en eventuel Twitter storm.

De skal sikre at virksomhederne leverer korrekte oplysninger således at købere og sælgere af aktioner handler på baggrund af korrekte oplysninger.

Bevidst forkerte oplysninger kaldes security fraud. Gennemsnits dommen for security fraud er 52 måneder.

SEC har nok ikke meget erfaring med spredning af oplysninger via Twitter.

Men hvis ikke Elon Musk retter ind efterreglerne så ender han nok bag tremmer.
Gå til top

Opret dig som bruger i dag

Det er gratis, og du binder dig ikke til noget.

Når du er oprettet som bruger, får du adgang til en lang række af sidens andre muligheder, såsom at udforme siden efter eget ønske og deltage i diskussionerne.

Opret Bruger Login