mboost-dp1

newz.dk

Mobiltelefoni mellem selskaber skal være billigere

- Via IT- og Telestyrelsen -

Står det til IT- og Telestyrelsen, så skal der fra 1. maj 2011 blive billigere at ringe fra et mobilselskab til et andet.

I dag er prisen for den såkaldte terminering af opkald på op til 51 øre pr. minut (i HI3G’s net) og 44 øre pr. minut i TDC’s, Telias og Telenors net. Det er priser som styrelsen mener er for høj på grund af manglende konkurrence.

Udspillet fra IT- og Telestyrelsen er et udkast til prisafgørelse, hvor prisen maksimalt kan være på 33 øre pr. minut.

Ud over at give lavere priser når man ringer fra en mobiltelefon fra et selskab til en mobiltelefon i et andet selskab, så vil det også betyde lavere priser for opkald fra fastnettelefon til mobiltelefon.

IT- og Telestyrelsen skrev:
Øget konkurrence betyder lavere forbrugerpriser på mobiltelefoni. De lavere mobiltermineringspriser giver endvidere fastnetselskaber bedre mulighed for at sætte prisen ned på opkald til mobiltelefoner.

Udkastet skal nu i høring hvor høringsfristen er den 27. september. Hele udkastet kan læses her.





Gå til bund
Gravatar #1 - moulder666
27. aug. 2010 11:22
Hul i det - kunne de i stedet ikke tage sig sammen og kigge på roamingpriserne udenfor EU og få nogle aftaler op at stå der? (både ved internet og telefoni)

Det får jo de 51 øre der angiveligt er pga. "manglende konkurrence" til at ligne pebernødder!
Gravatar #2 - Zigma
27. aug. 2010 11:22
Øhh, hvad skulle det lige gøre for slutbrugeren?
Jeg giver 70 øre pr. minut uanset hvad den termineringspris vil være.

Jeg tvivler på at selskaberne vil sætte deres priser nævneværdigt ned. De tjener jo bare mere så.

Edit: Og som #1 siger: FIX ROAMING PRISER FØRST!
Det skal sgu ikke koste 120kr pr. MB uanset om jeg står i Timbuktu eller Thailand!
Gravatar #3 - El_Coyote
27. aug. 2010 11:34
Termineringsprisen er i betyder kun noget for toplinien i regnskaberne for teleselskaberne.

Deuden ændrer telestyrelsen priserne med jævne mellemrum.
Der er ikke nogen konkurrance på termineringsprisen fordi, de penge der bliver tjent med den ene hånd, bliver afleveret igen med den anden. Så det går normalt i nul.
Gravatar #4 - maeriksen
27. aug. 2010 11:42
En eurotarif på en krone pr. mb data ville være mere interessant for mit vedkomne.
Gravatar #5 - noeyewar
27. aug. 2010 11:58
Jeg synes det er et underligt sted at gribe ind. Termineringsprisen for både tale og sms (som de også vil ændre på) er vel relativt lav og i min verden skal selskaberne altså også have lov at tjene penge.

Vi har i forvejen nogle af de laveste priser i verden på telefoni. Istedet for fokus på termineringspriserne skulle fokus istedet være på alle de underlige gebyrer der bliver indført som gør det fuldstændigt umuligt for almindelige forbrugere at forstå en telefonregning (her er 3 et godt eksempel).

Alternativt kunne selskaberne måske tvinges til at udbygge deres net i udkantsområderne/øge deres kapacitet generelt hvilket vil komme forbrugeren til gode.

Vi har brug for mere overskuelighed og bedre dækning, ikke lavere pris og større konkurrence (der er vi i forvejen ualmindeligt godt stillet)
Gravatar #6 - nielsbuus
27. aug. 2010 12:12
Man kunne også forbyde taksering pr. påbegyndt minut, som er en ganske pervers opfindelse.
Gravatar #7 - duppidat
27. aug. 2010 12:12
#2 Det var dog idiotisk :P

Hvis terminerings prisen er på 1 kr så sætter selskaberne ikke minut prisen under det jo ...

Hvis den bliver sænket til 33 øre/min så skal du nok se en masse små selskaber (som f.eks. BiBoB og CBB engang var)

Det er jo et kunstigt gebyr, det koster ikke særlig meget at have nogle servere til at terminere kald.
Gravatar #8 - Decipher
27. aug. 2010 12:37
#1 og #2

I er med på, at en dansk myndighed ikke kan regulere hvad selskaber i udlandet tager for at du render rundt og roamer på deres net, ikke? Og når vi er uden for EU bliver det endnu sværere.

Kort sagt, hold op med at pive over noget totalt urelateret og urealistisk.
Gravatar #9 - one
27. aug. 2010 12:53
well mon ikke bare de finder et andet sted at sætte prisen op såå ... tror sgu ikke vi kommer til at mærke noget til det... Synes den mobilbranche er så uigennemskuelig som den kan blive!
Gravatar #10 - kurtadam
27. aug. 2010 13:20
Hvorfor skal selskaber kunne ringe sammen billigere end personer?
Gravatar #11 - moulder666
27. aug. 2010 13:38
I er med på, at en dansk myndighed ikke kan regulere hvad selskaber i udlandet tager for at du render rundt og roamer på deres net, ikke? Og når vi er uden for EU bliver det endnu sværere.
Kort sagt, hold op med at pive over noget totalt urelateret og urealistisk.


Så du, hvad jeg skrev? Jeg skal nok lige markere det vigtige denne gang:

kunne de i stedet ikke tage sig sammen og kigge på roamingpriserne udenfor EU og få nogle aftaler op at stå der?


Det er ikke et spørgsmål om, hvad der er "urelateret og urealistisk". Hvis du har fulgt lidt med, vil du vide, at EU har indført begrænsning på priserne ved roaming indenfor EU for mobiltelefoni, og vi kan jo nok blive enige om, at det så egentlig ikke burde være så meget sværere for nettrafik.

Nej, vores myndigheder kan ikke regulere - men de kan da presse på (i fællesskab med EU) for at få aftaler indført med andre lande, hvor det er logisk, at der er en mangel.

Og selvom der nok aldrig kommer aftaler med Zimbabwe og Burkina Faso er det da lidt suspekt, at de samme firmaer kan tage over den tidobbelte pris for data på Grønland - eller hvad?

Gravatar #12 - tipsen
27. aug. 2010 16:39
noeyewar (5) skrev:
Vi har i forvejen nogle af de laveste priser i verden på telefoni.

Har vi det?
Gravatar #13 - Blackwater
27. aug. 2010 17:56
Det lyder jo meget godt, jeg forstår bare ikke hvorfor en så gammel teknologi som at snakke i telefon ikke er nede på en gratis til 10 øre i minuttet pris, eftersom at vi har haft det i mange år og betaler abonnementer der burde dække omkostningerne.
Gravatar #14 - lorric
27. aug. 2010 18:15
#13 - Er det ikke lidt en tilsnigelse at kalde mobiltelefoni en "gammel teknologi"?

For det første er det ikke ret meget mere end 20 år siden man kunne få de første telefoner, som var til at bære. For det andet har teleselskaberne jo konstant skullet opgradere for at følge med nye teknologier. Det kræver investeringer, som har afskrivningstider.

Skal man føle sig gammel, hvis man ved hvordan man bruger en telefon med drejeskive?
Gravatar #15 - mapples
27. aug. 2010 18:53
Lidt bange for at hvis udbyderne bliver presset til at sætte prisen ned, så svarer de tilbage ved at forhøje evt. gebyrer eller lave nogle nye gebyrer hvis man kan.
Gravatar #16 - Dijkstra
27. aug. 2010 20:49
Termineringsprisen går som andre har nævnt lige op i det store løb - det f.eks. Telia skal betale for at terminere opkald til TDC får de jo tilbage når TDC kunderne ringer til Telia kunder.

Så hvorfor er IT & Telestyrrelsen interesseret i at begrænse det beløb?

Der kan være adskille gode grunde
1) Det bør gøre det billigere for små uafhængige selskaber. Om det gør det er dog ikke oplagt. Sonofon's priser til BiBoB dengang var jo (naturligvis) ikke alene termineringsafgifterne.

2) Det gør det billigere for andre systemer at terminere i et mobilt net (fastnet, IP og opkald fra udlandet). Sidstnævnte kan måske være for at Damark kan være klar til en fælles EU takst. Det er dog ren spekulation fra min side.

3) For at gøre det mere gennemskueligt hvad tingene koster.

4) For at gøre det lettere / sikrere for selskaber at "all you can eat" priser (48 timer/md eller måske endda mere)
Gravatar #17 - mknielsen
28. aug. 2010 02:25
#13 Hvis du læser materialet der henvises til, vil du opdage at 33 øre er det beløb en samtale koster, hvis et mobilnet bliver drevet optimalt (LRAIC). Men du mener at kunne gøre det 23 øre billigere end ITST's beregninger? Hvis jeg var dig, ville jeg sælge de beregninger til teleselskaberne og tjene kassen. Teleselskaberne vil kunne sparer mange millioner ;o)

Termineringspriserne bliver jævnligt justeret efter hvad ITST beregner at det koster teleselskaberne (LRAIC). Det er ikke særligt længe siden (30. april 2009) at termineringsprisen var helt oppe på 92 øre. 1. maj 2009 faldt prisen til 74 øre i minuttet. Siden da er der ikke sket noget med minutpriserne hos os forbrugere. Det eneste nye er abonnementer hvor man eks. betaler 399 kr. for 48 timers tale. Men for dem der betaler for forbrug, er minutpriserne så godt som uændret.

Til dem der syntes at forbrugerne med lavt forbrug skal betale mindre, må jeg sige at de ikke vil være med til at betale mobilnettene. Hvis alle havde en et forbrug på under 50 kr. om måneden, ville der ikke være mange penge at drive mobilnet for. Det er okay at kunder der køber 48 timer, får en minutpris på omkring 14 øre og at andre der bruger meget få penge betaler en krone i minuttet.

Og til sidst en lille note: Termineringspriserne er ekskl. moms.

Læs mere om LRAIC her:
http://en.wikipedia.org/wiki/LRIC
Gravatar #18 - fjols
28. aug. 2010 07:26
Jeg synes det er ufatteligt at det skal koste mig 19 øre at ringe indenfor Danmark, mens jeg kan ringe til Kina for kun 9 øre i minuttet med [url=www.lebara.dk]Lebara[/url]. Det giver altså ingen mening.
Gå til top

Opret dig som bruger i dag

Det er gratis, og du binder dig ikke til noget.

Når du er oprettet som bruger, får du adgang til en lang række af sidens andre muligheder, såsom at udforme siden efter eget ønske og deltage i diskussionerne.

Opret Bruger Login