mboost-dp1

Flickr - rockcohen

Mobilopkald uden for EU stiger kraftigt

- Via EPN.dk - , redigeret af Net_Srak

Efter knap 2 måneder med EU’s lov om en maksimumsgrænse for mobilopkald inden for EU på 4,54 kr, kommer nu de første reaktioner fra teleselskaberne.
Det er Telia, som lægger ud med at hæve priserne for opkald uden for EU’s grænser med op til 50 %.

Anders Monrad Rendtorff, Telia skrev:
Forklaringen er såre simpel: Vi har taget for lidt. Vi har tabt penge på det her,
Indtil videre er det kun Telia som hæver priserne, og blandt andet så afviser TDC, at de har lignene planer om det.
Jakob Holst, TDC skrev:
Vi har ikke konkrete planer om prisstigninger på mobile udlandsopkald. Men markedet bevæger sig hele tiden, og vi er nødt til at tilpasse vores priser til de indkøbspriser, vi kan forhandle os frem til,
Politikerne er dog ikke specielt glade for Telias tiltag.
Jørn Dohrmann, DF skrev:
Det er dybt useriøst. Dette viser bare, at selskaberne kun tænker med pengepungen, mens de tydeligvis er fløjtende ligeglad med deres kunder,
Det samme budskab lyder fra teleselskabernes brancheforening, Telekommunikationsindustrien (TI), som tager afstand fra Telias prisstigning og opfordrer kunderne til at sige fra og skifte til billigere selskaber.





Gå til bund
Gravatar #1 - MegaDragon
23. okt. 2007 13:20
Hvorfor er det altid, at når virksomheder laver noget, som gør det dyrere for deres kunder, så er de "fløjtende ligeglad med deres kunder"? Måske kunne det være at de foretrækker ikke at at få underskud. Det kan sku' da ikke være en overraskelse, at de bliver nød til at få pengene fra et andet sted, når EU siger de ikke længere kan tjene dem på udlandstelefoni inden for EU
Gravatar #2 - -N-
23. okt. 2007 13:49
... Og så siger ventre og de konservative at privatisering er godt... Ja for direktørene der får provision... Men hvad med os som pludselig skal betale vores surt tjente penge til overbetalte direktøres mega forbrug :-/

Håber virkelig at der bliver skredet ind overfor telia inden de andre begynder på det samme.
Gravatar #3 - Magten
23. okt. 2007 13:50
Hvor mange firmaer leverer lige en service som giver underskud?

#1
Helt enig...
Gravatar #4 - -N-
23. okt. 2007 13:51
#1 Nu er det ikke ligefrem underskud der præger mobiltelefoni branchen... Så måske derfor!
Gravatar #5 - -N-
23. okt. 2007 13:52
#3 Nu er det aldrig blevet dyrere at tale i telefon, så hvorfor bliver det pludselig en underskudsforretning, det lyder som et rigtigt dårligt argument for at hæve priserne
Gravatar #6 - Dr_Mo
23. okt. 2007 14:02
Tror næppe at det giver underskud med 10 kr/min fra USA? De har nu hævet den til 15 kr/min. Det har ihvertfald ikke givet dem en underskud på 5 kr/min før.
Gravatar #7 - Magten
23. okt. 2007 14:05
#5
Måske fordi de før har tjent det tabte ind på "indenfor-EU-telefonien" som jo er blevet sænket?

Jeg ved det selvfølgelig ikke 100%, jeg forholder mig til det der står, og det er at de har tabt penge på det.
Gravatar #8 - mathiass
23. okt. 2007 14:13
#1: De forsøger at udnytte en uigennemskuelig prisstruktur. Det er det eneste som sker her. Jeg har læst et andet sted at Telia i forvejen tog en dummebøde på 10 kr. i minuttet hvis deres kunder ringede fra uden for EU. Det er så 15 kr. nu.
Hvor meget koster det at sende data fra USA til dk?
Gravatar #9 - jewlebewle
23. okt. 2007 14:18
Igen er DF ude med en kommentar alene for at kommentere, tror nogen gange de snakker for at holde sig selv vågen.

Er Telia ikke et Aktie Selskab, så er det eneste de skal nemlig at gøre det bedst muligt for deres aktionære. Dette kan så godt være det samme som at få glade kunder, men ikke nødvendigvis.

Beklager jeg bringer politik ind i tråden, men syntes bare altid at man for en kommentar fra DF, jubii, hvorfor ikke for et af de 2 store partier som overvejer tingene.

Ps - Telia har da alle dage været dem med skyhøje priser, skod service men billige telefoner, så intet har ændret sig.
Gravatar #10 - -N-
23. okt. 2007 14:46
#7 Det vil slet ikke give nogen mening, som udgangspunkt forsøger de naturligvis at få de enkelte services til at give overskud i sig selv og eftersom indlandstelefoni frem udlandstelefoni har været et konkurrenceparameter ville de nok benytte udlandstelefonien til at financiere indlandstelefonien og ikke omvendt. Rent business mæssigt giver det på ingen måde mening at have underskud på et parameter der ikke indgår i firmaets konkurrenceevne på markedet.
Gravatar #11 - -N-
23. okt. 2007 14:48
#7 Det ville jo være indlandstelefonien der skulle betale underskudet og det er netop på den parameter at de er følsomme i forhold til markedet... Så jeg kan slet ikke se et argument for at det...
Gravatar #12 - guybursh
23. okt. 2007 15:10
Er der nogen der har styr på hvor meget konkuranterne til Telia tager for at tale uden for EU - til sammenligning? :)
Gravatar #13 - El_Coyote
23. okt. 2007 15:35
#12
du kunne prøve deres hjemmesider:
www.tdc.dk
www.sonofon.dk
:P
Gravatar #14 - dasbutt
23. okt. 2007 16:07
Så lad være med at bruge det.

Når man er ude bruger man heller ikke hotellets telefon, hvis man kan tænke sig om.

Selv med de nye "EU takster" er det stadig langt billigere bare at købe et taletidskort og så finde en telefonboks. Så koster det 1/4 af EU taksten.
Gravatar #15 - Chucara
23. okt. 2007 17:20
Tja... sørg for at der er internet på hotellet, og brug Skype *shrug* Problem solved.

Jeg ser intet galt i at et firma er for dyrt. Med fri konkurrence, er det vel altid muligt at skifte firma.
Gravatar #16 - Bjørn
23. okt. 2007 17:56
Anders Monrad Rendtorff, Telia skrev:
Forklaringen er såre simpel: Vi har taget for lidt. Vi har tabt penge på det her,


Det tror jeg simpelthen ikke på.

Kald mig snæversynet og kommenter at jeg skal komme med fakta og dokumentation for min udtalelse,- men jeg tror simpelthen ikke på det!
Gravatar #17 - procrastinator
23. okt. 2007 18:07
#15
Tja... sørg for at der er internet på hotellet, og brug Skype *shrug* Problem solved.

Det løser jo så intet, så snart man forlader hotellet.

Jeg ser intet galt i at et firma er for dyrt. Med fri konkurrence, er det vel altid muligt at skifte firma.

Problemet her er den uigennemskuelige prisstruktur - hvor mange tjekker udlandstaksterne ved alle lande hos alle selskaber før man vælger? De fleste vil oftest bare kigge på minut- og sms-taksterne og vælge det billigste i den kategori, og derfor har selskaberne kunnet sætte udlandstaksterne som de ville. Det er ødelæggende for konkurrencen, og derfor er denne lov blevet vedtaget.
Gravatar #18 - Oculus
23. okt. 2007 18:44
Forklaringen er såre simpel: Vi har taget for lidt. Vi har tabt penge på det her,Anders Monrad Rendtorff, Telia


Haha, ja klart. Telia har kørt med underskud på deres uden-for-EU udenlandstelefoni i 12 år, og det opdager de så lige nu hvor EU har påbudt dem at sænke priserne.

Det er ren vrøvl, det ved han, det ved du, det ved jeg og det ved aktionærerne også. Hvis ikke, så havde du sgu' holdt pænt bøtte med at de skulle ha' kørt med et 50% "underskud" i 12 år. For det er da ineffektivitet der ville skræmme enhver seriøs investor bort.

Hvis de ikke kan tjene penge på 10kr. pr. minut til USA, så er det et seriøst dårligt selskab, eller også taber stort set alle andre teleselskaber i DK kassen på deres USA telefoni.
Gravatar #19 - Trap26
23. okt. 2007 21:35
#18
Haha, ja klart. Telia har kørt med underskud på deres uden-for-EU udenlandstelefoni i 12 år, og det opdager de så lige nu hvor EU har påbudt dem at sænke priserne.


Næppe. Men deres priser på uden-for-eu-telefoni skal selvfølgelig ses i sammenhæng med deres prisstruktur i det hele taget. Telia kan sagtens have valgt at køre med underskud på uden-for-eu-services hvis de har vurderet at det SAMLET set har kunnet betale sig. Når forudsætningerne så ændrer sig, er det klart at Telia må reagere på det.

Det er ren vrøvl, det ved han, det ved du, det ved jeg og det ved aktionærerne også. Hvis ikke, så havde du sgu' holdt pænt bøtte med at de skulle ha' kørt med et 50% "underskud" i 12 år. For det er da ineffektivitet der ville skræmme enhver seriøs investor bort.


Mon ikke investorerne er totalt ligeglade med hvordan rentabiliteten er på uden-for-eu-telefoni er, hvis den SAMLEDE forretning giver det forventede afkast?

Hvis de ikke kan tjene penge på 10kr. pr. minut til USA, så er det et seriøst dårligt selskab, eller også taber stort set alle andre teleselskaber i DK kassen på deres USA telefoni.


Baserer du det på noget konkret eller gætter du bare? Jeg vælger blot at foholde mig til hvad der står i artiklen.
Gravatar #20 - Mezzo
24. okt. 2007 04:08
Kan kun holde med Poltikken....

Det er latterligt jeg er ikke stolt af at ha telia mere....
Gravatar #21 - caffery
24. okt. 2007 07:15
#9,

måske fordi DF gerne vil (og tør) give deres meninger til kende for befolkningen. I modsætning til de andre 2 store partier, der ofte ikke tør kommentere en masse ting og hvoraf det ene parti jo konstant skifter mening.

Synes sgu det er helt fint at DF faktisk er med på dupperne og følger med i danskernes og forbrugernes hverdag..men det er måske bare mig.
Gravatar #22 - myplacedk
24. okt. 2007 07:21
Flamebait mig bare, men jeg har nu mange bedre grunde til at forlade Telia. (Er i gang lige nu, damn de gør det svært.)
Gravatar #23 - Cozmodreng
24. okt. 2007 13:53
#21
måske fordi DF gerne vil (og tør) give deres meninger til kende for befolkningen. I modsætning til de andre 2 store partier, der ofte ikke tør kommentere en masse ting og hvoraf det ene parti jo konstant skifter mening.


Så vidt jeg ved er der li blevet udskrevet valg idag :) Første gang i mit liv jeg må stemme, ved godt hvem jeg vil stemme på! Er 100% enig.
Gå til top

Opret dig som bruger i dag

Det er gratis, og du binder dig ikke til noget.

Når du er oprettet som bruger, får du adgang til en lang række af sidens andre muligheder, såsom at udforme siden efter eget ønske og deltage i diskussionerne.

Opret Bruger Login