mboost-dp1

Mitsubishi
- Forside
- ⟨
- Forum
- ⟨
- Nyheder
SShadowS (4) skrev:Jeg er nu meget interesset i hvordan de vil udligne ikke bare trykket i selve stolen, men mere over og under kabinen. Ved i Taiwan har de en hvor de bruger store blæsere til at flytte luften så selve kabinen ikke skal være den der "skubber" luften.
Vakuum i elevatorskakten?
De skal bare lave elevatorstolen 16½m høj. Det største problem er om folk husker at holde fast når de når op til loftet. Ellers falder de ned igen.Montago (5) skrev:18m/s opad.... som bremser brat op pga. en dims i slæden...
Så kan man ikke længere bruge almindelige elevatordøre. I stedet skal man lave en sammenslutning i stil med måden man dokker en shuttle til en rumstation. Og elevatorstolen skal kunne klare en atmosfæres trykforskel mellem indersiden og ydersiden. Og der kommer til at være helt nye sikkerhedskrav til elevatorstolen, da en læk ville resultere i at passagererne ville blive kvalt.mireigi (6) skrev:Vakuum i elevatorskakten?
Og selv hvis man fik de ting håndteret ville man så have en farlig situation hver gang elevatoren gik i stå, fordi der kun var ilt nok til en begrænset periode.
En bedre løsning er nok at lave elevatorskakten bred nok til at luften kan komme forbi, og samtidigt kan man lave elevatorstolen større end den kabine passagererne sidder i. Så behøver elevatorstolen ikke være kasseformet, og man kan i stedet lave den aerodynamisk.
Alternativt kan man have et pumpesystem der kan flytte luft mellem elevatorens overside og underside. Mange små pumpesystemer der dækker afsnit på nogle få etager vil nok være mere praktisk end et pumpesystem der skal strække hele bygningens højde.
Det er hvis ved at være på tide at pensionere elevatoren.
Først kom trappen, så kome stigen, så kom elevatoren. Nu er det ved at være tid til at få fat i de teleportere fra Startrek. Alt andet er jo forældet.
Tænkt at kunne bo i Danmark og arbejde i et andet land og komme frem på 5sek.
Først kom trappen, så kome stigen, så kom elevatoren. Nu er det ved at være tid til at få fat i de teleportere fra Startrek. Alt andet er jo forældet.
Tænkt at kunne bo i Danmark og arbejde i et andet land og komme frem på 5sek.
#10
Hvor meget jeg end ønsker at være enig, så er det indtil videre en gang science fiction crap, som ikke kommer til at ske foreløbigt, og højst sandsynligt heller ikke i vores levetid.
Det betyder ikke at man ikke kan drømme, eller forske i det, men synes vi skal koncentrere os om hvad der rent faktisk er en mulighed, og ikke om hvad der kan lade sig gøre i en fjern fremtid, eller måske aldrig.
Jeg spår faktisk elevatorer med kunstig tyngde, og massedrev en større sandsynlighed end teleportering.
Hvor meget jeg end ønsker at være enig, så er det indtil videre en gang science fiction crap, som ikke kommer til at ske foreløbigt, og højst sandsynligt heller ikke i vores levetid.
Det betyder ikke at man ikke kan drømme, eller forske i det, men synes vi skal koncentrere os om hvad der rent faktisk er en mulighed, og ikke om hvad der kan lade sig gøre i en fjern fremtid, eller måske aldrig.
Jeg spår faktisk elevatorer med kunstig tyngde, og massedrev en større sandsynlighed end teleportering.
Så vidt jeg ved er de nuværende begrænsninger menneskets evne til at tilpasse sig lufttrykket.
Medmindre de så sørger for at der er større og større overtryk på de højere etager og elevatoren. Så vil passagererne få det ret ubehageligt når de skal længere op i bygningen.
Det er så vidt jeg ved ikke accelerationen der er det store problem.
Medmindre de så sørger for at der er større og større overtryk på de højere etager og elevatoren. Så vil passagererne få det ret ubehageligt når de skal længere op i bygningen.
Det er så vidt jeg ved ikke accelerationen der er det store problem.
SShadowS (4) skrev:Jeg er nu meget interesset i hvordan de vil udligne ikke bare trykket i selve stolen, men mere over og under kabinen. Ved i Taiwan har de en hvor de bruger store blæsere til at flytte luften så selve kabinen ikke skal være den der "skubber" luften.
kunne forestille mig at man laver et kegleformet kabinetag og plads omkring kabinen så luften let kan komme forbi..
mireigi (6) skrev:Vakuum i elevatorskakten?
Ville da ellers være fedt.
Når så elevatoren skulle til stueetagen kunne de bare lade den falde, det villa da give en på opleveren... Helle for glas gulv og loft..
Jeg går ud fra det du mener er at der på de højere etager skal være samme lufttryk som i stueetagen og altså et overtryk i forhold til lufttrykket udenfor bygningen.Jakob Jakobsen (12) skrev:Medmindre de så sørger for at der er større og større overtryk på de højere etager
Hvis det er det du mener, så må jeg sige at det skal du ikke regne med at tyngdekraften vil være med til. Der er ikke luftæt mellem de forskellige etager. F.eks. er der jo også trapper mellem etagerne. Så hvis du har samme lufttryk på to etager, så vil luften begynde at falde ned fra den øverste til den nederste.
#16
Ja, selvfølgelig et større overtryk i forhold til trykket uden for bygningen i samme højde.
Det kan lade sig gøre og bruges i mange bygninger, men det kræver et godt design af bygningen.
Ja, selvfølgelig et større overtryk i forhold til trykket uden for bygningen i samme højde.
Det kan lade sig gøre og bruges i mange bygninger, men det kræver et godt design af bygningen.
Opret dig som bruger i dag
Det er gratis, og du binder dig ikke til noget.
Når du er oprettet som bruger, får du adgang til en lang række af sidens andre muligheder, såsom at udforme siden efter eget ønske og deltage i diskussionerne.