mboost-dp1

Mitsubishi

Mitsubishi Electric vil bygge verdens hurtigste elevator

- Via engadget - , redigeret af Pernicious

Det japanske firma Mitsubishi Electric, der har hovedsæde i Tokyo, har i sinde at bygge verdens hurtigste elevator. Dette står klart, efter at firmaet i går annoncerede, at de har kontaktet Guinness rekordbog for at orientere denne om firmaets rekordforsøg.

Elevatoren skal opføres i Shanghais kommende varemærke det 632 meter høje Shanghai Tower, der i øjeblikket er under opførsel. Elevatorsættet er planlagt til at skulle føre gæster, ansatte og andre besøgende fra en etage til en anden med en hastighed på omkring 18 meter i sekundet, hvilket betyder, at man vil kunne blive transporteret fra kælder til 119. etage på blot lidt over 30 sekunder.

En tur som denne er imidlertid hård for den menneskelige krop, hvilket Mitsubishi mener, at firmaet har taget højde for. Det japanske firma vil således installere forskellige viberations-dæmpende- og lufttryks-kontrollerende mekanismer alene med det formål at give passagerer en behagelig tur.

Om elevatorsættet slår den nuværende rekord på 16,5 m/s må vi desværre vente lidt med at få afklaret, da Shanghai Tower først forventes at stå klar i 2014.





Gå til bund
Gravatar #1 - Törleif Val Viking
30. sep. 2011 10:29
Hvor hurtigt kan den tillade sig at accelere?
Gravatar #2 - p1x3l
30. sep. 2011 10:33
den ska bare accelerere til ~250km/t nedad på et sec eller to og bremse bræt.... skulle dog nok ha en mekanisme til at muge ud

men ja accelerationen og opbremsning er vel det største problem og så hastigheden nedaf før man letter fra gulvet
Gravatar #3 - Remmerboy
30. sep. 2011 10:35
jeg har prøvet verdens hurtigste dobbeltdækker elevator (på daværende tidspunkt) i vegas stratosphere tower. det var da tæt på at være ubehageligt. ikke pga accelerationen men mere deceleration og lufttrykænding.
det var "kun" 30fod/s
Gravatar #4 - SShadowS
30. sep. 2011 10:41
Jeg er nu meget interesset i hvordan de vil udligne ikke bare trykket i selve stolen, men mere over og under kabinen. Ved i Taiwan har de en hvor de bruger store blæsere til at flytte luften så selve kabinen ikke skal være den der "skubber" luften.
Gravatar #5 - Montago.NET
30. sep. 2011 11:02
18m/s opad.... som bremser brat op pga. en dims i slæden...

SMASK... så er loftet dekoreret :D
Gravatar #6 - mireigi
30. sep. 2011 11:54
SShadowS (4) skrev:
Jeg er nu meget interesset i hvordan de vil udligne ikke bare trykket i selve stolen, men mere over og under kabinen. Ved i Taiwan har de en hvor de bruger store blæsere til at flytte luften så selve kabinen ikke skal være den der "skubber" luften.


Vakuum i elevatorskakten?
Gravatar #7 - Nize
30. sep. 2011 11:57
#6

Vakuum alligevel? Det er sørme store krav til en elevatorskakt. :)

Et lille problem, og bum, så skal alle i elevatoren lige vente på trommehinder gror sammen :-)
Gravatar #8 - Jne91
30. sep. 2011 15:57
p1x3l (2) skrev:
men ja accelerationen og opbremsning er vel det største problem og så hastigheden nedaf før man letter fra gulvet


Du mener vel accelerationen nedad. Det er ikke noget problem at bevæge sig hurtigt med tyngdekraften.
Gravatar #9 - kasperd
30. sep. 2011 16:49
Montago (5) skrev:
18m/s opad.... som bremser brat op pga. en dims i slæden...
De skal bare lave elevatorstolen 16½m høj. Det største problem er om folk husker at holde fast når de når op til loftet. Ellers falder de ned igen.

mireigi (6) skrev:
Vakuum i elevatorskakten?
Så kan man ikke længere bruge almindelige elevatordøre. I stedet skal man lave en sammenslutning i stil med måden man dokker en shuttle til en rumstation. Og elevatorstolen skal kunne klare en atmosfæres trykforskel mellem indersiden og ydersiden. Og der kommer til at være helt nye sikkerhedskrav til elevatorstolen, da en læk ville resultere i at passagererne ville blive kvalt.

Og selv hvis man fik de ting håndteret ville man så have en farlig situation hver gang elevatoren gik i stå, fordi der kun var ilt nok til en begrænset periode.

En bedre løsning er nok at lave elevatorskakten bred nok til at luften kan komme forbi, og samtidigt kan man lave elevatorstolen større end den kabine passagererne sidder i. Så behøver elevatorstolen ikke være kasseformet, og man kan i stedet lave den aerodynamisk.

Alternativt kan man have et pumpesystem der kan flytte luft mellem elevatorens overside og underside. Mange små pumpesystemer der dækker afsnit på nogle få etager vil nok være mere praktisk end et pumpesystem der skal strække hele bygningens højde.
Gravatar #10 - RMJ
30. sep. 2011 18:02
Det er hvis ved at være på tide at pensionere elevatoren.

Først kom trappen, så kome stigen, så kom elevatoren. Nu er det ved at være tid til at få fat i de teleportere fra Startrek. Alt andet er jo forældet.

Tænkt at kunne bo i Danmark og arbejde i et andet land og komme frem på 5sek.
Gravatar #11 - gentox
30. sep. 2011 18:38
#10
Hvor meget jeg end ønsker at være enig, så er det indtil videre en gang science fiction crap, som ikke kommer til at ske foreløbigt, og højst sandsynligt heller ikke i vores levetid.

Det betyder ikke at man ikke kan drømme, eller forske i det, men synes vi skal koncentrere os om hvad der rent faktisk er en mulighed, og ikke om hvad der kan lade sig gøre i en fjern fremtid, eller måske aldrig.

Jeg spår faktisk elevatorer med kunstig tyngde, og massedrev en større sandsynlighed end teleportering.
Gravatar #12 - Jakob Jakobsen
30. sep. 2011 18:42
Så vidt jeg ved er de nuværende begrænsninger menneskets evne til at tilpasse sig lufttrykket.
Medmindre de så sørger for at der er større og større overtryk på de højere etager og elevatoren. Så vil passagererne få det ret ubehageligt når de skal længere op i bygningen.
Det er så vidt jeg ved ikke accelerationen der er det store problem.
Gravatar #13 - gentox
30. sep. 2011 18:45
#12
Vi vil gerne have at tingene går hurtigt, men er generelt for dumme til at indse, at det ikke kan lade sig gøre uden ubehag, det må næsten være konklusionen. :)
Gravatar #14 - Jonas_
30. sep. 2011 22:06
SShadowS (4) skrev:
Jeg er nu meget interesset i hvordan de vil udligne ikke bare trykket i selve stolen, men mere over og under kabinen. Ved i Taiwan har de en hvor de bruger store blæsere til at flytte luften så selve kabinen ikke skal være den der "skubber" luften.

kunne forestille mig at man laver et kegleformet kabinetag og plads omkring kabinen så luften let kan komme forbi..


mireigi (6) skrev:
Vakuum i elevatorskakten?

Ville da ellers være fedt.
Når så elevatoren skulle til stueetagen kunne de bare lade den falde, det villa da give en på opleveren... Helle for glas gulv og loft..
Gravatar #15 - Laziter
1. okt. 2011 01:02
64,8 Km/t.. Ikke så ringe, det er jo som en hyggelig tur i en rutsjebane, bare lodret :-D
Jeg tror jeg ville kunne bruge en dag eller to bare på at fise op og ned i sådan en elevator hehe
Gravatar #16 - kasperd
1. okt. 2011 08:54
Jakob Jakobsen (12) skrev:
Medmindre de så sørger for at der er større og større overtryk på de højere etager
Jeg går ud fra det du mener er at der på de højere etager skal være samme lufttryk som i stueetagen og altså et overtryk i forhold til lufttrykket udenfor bygningen.

Hvis det er det du mener, så må jeg sige at det skal du ikke regne med at tyngdekraften vil være med til. Der er ikke luftæt mellem de forskellige etager. F.eks. er der jo også trapper mellem etagerne. Så hvis du har samme lufttryk på to etager, så vil luften begynde at falde ned fra den øverste til den nederste.
Gravatar #17 - Jakob Jakobsen
1. okt. 2011 10:06
#16

Ja, selvfølgelig et større overtryk i forhold til trykket uden for bygningen i samme højde.

Det kan lade sig gøre og bruges i mange bygninger, men det kræver et godt design af bygningen.
Gå til top

Opret dig som bruger i dag

Det er gratis, og du binder dig ikke til noget.

Når du er oprettet som bruger, får du adgang til en lang række af sidens andre muligheder, såsom at udforme siden efter eget ønske og deltage i diskussionerne.

Opret Bruger Login