mboost-dp1

unknown

Millionerstatningskrav mod 160 studerende

- Via Jyllands-Posten -

APG har været ude med riven, 160 beboere på syv kollegier i Lyngby, står over for et samlet erstatningskrav på over en million kr. for piratkopiering.





Gå til bund
Gravatar #1 - Pong
17. jun. 2002 16:01
tjah, men man skal lige tage i betragtning at det jo er spredt over mange individer og ikke kun én.
Så det er vel okay.
Gravatar #2 - qXz
17. jun. 2002 16:12
De skulle lige skrave nogle penge ind så de kunne komme syd på....
Gravatar #3 - sKIDROw
17. jun. 2002 16:19
Princippet med at håndhæve ophavsretten er fin nok, men syntes deres jagt på mindreårige er smagløs...
Desuden hvornår har det fået politistatus?
Deres hovedopgave bør ene og alene være at opsnuse ulovligheder, hvorefter ordensmagten ordner paragrafferne!
"Jamen med politiet kommer vi jo ingen vegne..."
Nope.. men sådan er det også for os der får tømt lejligheden, efter et indbrud...
Gravatar #4 - Hektor
17. jun. 2002 16:47
#3 sKIDROw:
"Princippet med at håndhæve ophavsretten er fin nok, men syntes deres jagt på mindreårige er smagløs..."

[AntiPiratGruppen rejser nu krav om en erstatning på godt en million kroner fra de 160 beboere, der fortrinsvis er studerende på Danmarks Tekniske Universitet i Lyngby.]

Sidst jeg tjekkede, var hovedparten af de studerende på DTU myndige.

"Desuden hvornår har det fået politistatus?

Deres hovedopgave bør ene og alene være at opsnuse ulovligheder, hvorefter ordensmagten ordner paragrafferne!"


Sådan er ophavsretsloven ikke skruet sammen - ophavsretshaverne skal selv håndhæve deres rettigheder, det er yderst sjældent en politisag. Der trædes (forhåbentligt) heller ikke på nogles rettigheder, da APG (og andre) ikke bare kan rende rundt og kanøfle folk på må og få - der skal en dommerkendelse til.

[edit]
Jeg slår snart nogen ihjel over det her server-side script. 7. forsøg på at poste lykkedes, hvor jeg blev logget af undervejs. I tre forskellige browsere. HMN - bare vent til jeg finder ud af hvor du bor ... så bliver du [censur] til at lytte til Celine Dion mens du ser Gilligans Island!!!
[/edit]
Gravatar #5 - FISKERQ
17. jun. 2002 16:58
Jeg synes generelt det er lamt at tage den private sektor, tag dem ved roden. Dem der distributerer det. Og jeg mener ikke 10-20 folk der lige brænder cder til resten af befolkningen på kollegiet. Nej jeg mener sådan nogle der får smuglet flere hundrede tusinde cder ind hver dag. Det er sådan nogle der skal gås efter, og ja det homoscript til kommentarer er lamt, nogle skal lære php kan jeg se.
Gravatar #6 - Miwer
17. jun. 2002 17:35
øv jeg var vist ikke hurtig nok med at poste den nyhed... ville ellers have været min første *hulk*snøft*

*G* ;)
/Miwer
Gravatar #7 - NoBody
17. jun. 2002 18:01
En ting som jeg syntes er lidt underligt er at personen som ejede serveren tideligere skrevet i et indlæg.

"
Serveren har selvfølgelig ikke logget, så IFPI kan ikke se hvad folk har hentet, men selvfølgelig er der en brugerdatabase med folks login/IP. Alle account var IP låst for at forhindre at andre brugte logins, der ikke tilhørte dem.
"

Hvis ikke han har logget <STRONG>ALT </STRONG>så finder jeg det lidt underligt at der i brevene, som er sendt rundt, kan findes hvor mange numre, albums, film mm man har hentet. Der står også hvor mange GB der er hentet over den 3 måneders periode som de har valgt at fukusere sig på.

Hmmm bare en lille tanke.
Gravatar #8 - sKIDROw
17. jun. 2002 18:13
#4 Hektor
<STRONG>"Princippet med at håndhæve ophavsretten er fin nok, men syntes deres jagt på mindreårige er smagløs..." [AntiPiratGruppen rejser nu krav om en erstatning på godt en million kroner fra de 160 beboere, der fortrinsvis er studerende på Danmarks Tekniske Universitet i Lyngby.] Sidst jeg tjekkede, var hovedparten af de studerende på DTU myndige.</STRONG>
Okay..
Det havde jeg vist overset.
Dog stadig fjollet at lave klapjagt på småfisk på den måde..
Noget med at skyde spurve med kanoner.. ;o)<STRONG>"Desuden hvornår har det fået politistatus? Deres hovedopgave bør ene og alene være at opsnuse ulovligheder, hvorefter ordensmagten ordner paragrafferne!" </STRONG><STRONG>Sådan er ophavsretsloven ikke skruet sammen - ophavsretshaverne skal selv håndhæve deres rettigheder, det er yderst sjældent en politisag. Der trædes (forhåbentligt) heller ikke på nogles rettigheder, da APG (og andre) ikke bare kan rende rundt og kanøfle folk på må og få - der skal en dommerkendelse til. </STRONG>
Det det ved JEG godt, nogle gange tvivler jeg bare på de har forstået det... ;o)Derfor jeg helst så at de ikke kan andet end at bede POLITIET om at ransage.Imodsætning til APG, så stoler jeg på at politiet respektere vores rettigheder... :o)
Gravatar #9 - LaSG
17. jun. 2002 18:13
#2

Præcis! Anden grund er der ikke....

/ LaSG
Gravatar #10 - sKIDROw
17. jun. 2002 18:21
Ham APG Niels er en af grundene til at jeg HADER advokater.
Arogante svin som ham, burde fandme [censur]!!!
Gravatar #11 - Bish
17. jun. 2002 18:22
#7:
hmm... God pointe. Kan der være tale om at man stadig kan se ejeren af de filer der bliver uploadet??
Gravatar #12 - Disky
17. jun. 2002 18:47
skidrow:
med den mængde software er de ikke små fisk, de er et organiseret netværk af lovbrydere.

en lille fisk, er brian der har 2 ulovlige cd'er derhjemme, ikke hans storebror som distribuere via servere osv.
Gravatar #13 - sKIDROw
17. jun. 2002 19:07
#12

Well
Det kan du jo have ret i...
Det jeg menter, var at det sådan som jeg læser det kun var til eget forbrug.
Stadig ulovligt, men det er fumlegængeri vel også... ;o)
Gravatar #14 - Disky
17. jun. 2002 19:14
skidrow:
Hvordan kan det være til eget forbrug når personerne bag serverne tillod andre at hente det.

Så er det organiseret, og bestemt ikke bare en lille fisk.

Byt warez/mp3/divx og med hash/extasi/kokain synes du så det er okay ?
Gravatar #15 - sKIDROw
17. jun. 2002 19:39
=>Disky

Hmmm..
Kraftig sammenligning der.
Men okay det var min sammenligning med fumlegængeri vist også.. ;o)
Jeg syntes ikke nogen af tingene er acceptabelt, men jeg ved godt hvad jeg ville foretrække... ;o)
Gravatar #16 - NightBreaker
17. jun. 2002 19:43
<A href="mailto:[email protected]">[email protected]</A> og <A href="mailto:[email protected]">[email protected]</A> disse to email adresser vil meget gerne hvade masse af spam mail, de kan bare ikke få nok spam mail, så hvis du ligger inde med nogle sidder der bare er fuld af "nyttigt" information så syne sjeg helt klart du skulle give dem en hilsen, og husk de kan bare ikke få nok.

Som om man ikke ville kunne find noget lort de har lavet i deres liv. Der var en gang en undersøgelse der viste at 95 % af alle systemer i Danmark havde haft et program eller en anden form for data på deres computer som ikke måtte være der, eller havde overskrædet deres prøve tid. Så kom ikke at sige at "Vi fra APG har aldrig set noget ulovligt på vores computer.

Ahh det hjalp.
Gravatar #17 - Regus
17. jun. 2002 19:45
var der i øvrigt nogen der sagde en lille fjer der blev til fem høns...

ingenøren:
800.000
jp
omkring en mio
newz:
over en mio
Gravatar #18 - Berg
17. jun. 2002 19:57
Hvorfor lægger de ikke sag an mod DTU så? Hvis de kunne gøre det med Connect og de andre, kan de vil ligeså godt forlange at rektor skal rende rundt og tage stikprøvkontroller af elevernes computere... Det er vel trodsalt deres strøm der har gjort det muligt.
Gravatar #19 - sKIDROw
17. jun. 2002 20:09
#16

JEg har op til flere gange tilmeldt dem, alle de steder jeg kender... :o)
Gravatar #20 - Damgo
17. jun. 2002 20:29
#7 og #11

APG har jo nok haft en mand inde på kollegiet, og de har så efter at have lokaliseret serveren organiseret en aflytning af trafikken til og fra den, FTP trafik er jo normalt ikke krypteret, så det skulle ikke være det store problem.

De har så evt. logget data over en periode på 3 måneder for at finde ud af hvem der har hentet hvad og derefter slået til.
Gravatar #21 - Onde Pik
17. jun. 2002 21:55
#19

:rolleyes:
Gravatar #22 - etech2k
17. jun. 2002 22:10
Det er fuldstændigt absurt, at unge studerende som har store studie lån i forvejen, skal betale så store summer penge, pga. at APG ikke er organiseret nok til at fange de store fisk, men går efter uskyldige studerende!

/This Can't be happening
Gravatar #23 - annoia
17. jun. 2002 22:20
s/uskyldige/skyldige
Gravatar #24 - Negeren
17. jun. 2002 22:48

#22

Det kan ikke siges bedre.

Så er Disky velkommen med hans "Lille-Jens-skal-i-fængsel-fordi-han-har-stjålet-et-stykke-slik-hos-købmanden-selvom-jeg-selv-har-brudt-loven-engang-og-er-max-dobbeltmoralsk" holdninger.

Flame away .. men find venligst på nogen mere fornuftige argumenter end "jamen det er ulovligt".. osv. som du kommer med hver gang der er et copyrightsrelateret emne.
Gravatar #25 - C#
17. jun. 2002 23:14
findes der overhovedet store fisk i dk mere (tvivler lidt).
Gravatar #26 - Onde Pik
17. jun. 2002 23:27
#22

Har du brudt ophavsretten er du ikke uskyldig. Studerende eller ej.
Gravatar #27 - Pong
18. jun. 2002 00:03
#24
Flame away .. men find venligst på nogen mere fornuftige argumenter end "jamen det er ulovligt".. osv. som du kommer med hver gang der er et copyrightsrelateret emne


Hvad fanden skal man ellers sige ? det er sgu da ulovligt
Gravatar #28 - Kram
18. jun. 2002 00:30
Amen jeg loller da ;)
Gravatar #29 - DarkBorg
18. jun. 2002 02:03
Der er opstået et skæl mellem hvad den generelle befolkning opfatter som legitimeret. dvs. de oåfatter det ikke som værende ulovligt. det burde vel egentligt i et demokrati medføre en ændring af loven, hvis ikke en afskaffelse så en ændring der kan opfattes som mere legitim i befolkningen, så man derigennem kan mindske lovbrudene.

Men grundet de interesse grupper som representerer industriens interesser og influerer regeringernes beslutninger på området, Uretfærdigt store indflydelse er dette ikke sket endnu.

Der er en for stor hensyn tagen til virksomhedernes vilkår i det nuværende politiske system eller måske rettere er der en for lille hensyntagen til borgernes interesser.

argumentet med at det er ulovligt er af denne og andre grunde latterligt.
Gravatar #30 - Bubel
18. jun. 2002 05:41
#17 TV2 over 1 million

Desuden er der ifølge TV2 tale om AntiPiratkopieringsGruppen, altså en gruppe der er nedsat for at forhindre at folk kopiere konceptet pirat. Så vi udelukkende har rigtige pirater i landet og ikke de små snyltere der kunne finde på at kalde sig pirater. Eller?
http://nyhederne.tv2.dk/nyhed.php3?id=24515

Som relation var filmbranchen også meget imod at vhs blev indført i sin tid, og se hvor mange millioner de har tabt på at folk har kopieret film igennem tiden.
De var bare ikke snu nok til at forsøge at ændre holdningerne hos folk.
I dagens Danmark er det da ikke forbudt at optage en film der bliver sendt i fjernsynet. JO DET ER! Der er bare ingen der håndhæver den copyright.
Hvorfor tror i stadig radioværterne ødelægger musikken ved at snakke ind over start og slutningen af musikken. Det skal de for at undgå at folk sidder med deres båndoptager og kopierer musikken.

Jeg er træt af at høre af folk snakker om små fisk når Connect, kollegier osv. bliver busted. Det er organiseret kriminalitet! Det er selvfølgeligt synd for de personer der får bøder, men de må da have kendt risikoen.

Jeg synes personligt det ville være godt med en holdningsændring i det danske folk.

Bare de holder sig fra mit lille kælderlokale..... ;-)
Gravatar #31 - C#
18. jun. 2002 06:57
#30

jeg kender nu flere radioer både alm og netradio i dk hvor der ikke bliver snakket ind over muskken, sååå..
Gravatar #32 - [E]Desperado
18. jun. 2002 07:02
Det er smagsløst.

Hvorfor tager APG ikke til kina eller tailand hvor der er brug for dem ??.

" Der er ikke penge i det der nede, de får ikke en rød reje "

[E]D
Gravatar #33 - Disky
18. jun. 2002 07:04
etech2k:
Hvordan kan det være synd for studerende at de skal betale en straf for noget de med sikkerhed viste var ulovligt ?
Det er da den mest lamme udtalelse jeg længe har hørt (lige indtil jeg så #24)

Er det også synd for dem når de får en fartbøde, eller narko dom, osv ?

Det spader der distribuerer ulovlige ting via organiserede netværk er store fisk.


Negeren:
Jeg har aldrig sagt de skal i fængsel, men de skal lade være med at ynke over straffen for deres ulovligheder.
Men hvad med du selv kommer med nogle seriøse begrundelser for at det er helt okay, at de studerende er brund kriminelle og ikke skal straffes.

Darkborg #29:
'hvad den generelle befolkning' nu er du ude på dybt vand.
Du har måske ret i at de fleste ikke har noget imod man har et par ulovlige programmer på sin PC. Men jeg er rimelig sikker på at flertallet har noget imod denne organiserede distribution af ulovlige ting og sager.
Gravatar #34 - hansen2k
18. jun. 2002 08:17
1mil / 160 = 6250kr per mand

det er jo ingen penge, når man tænker på at de har haft ufatteligt mange gb fyldt med warez
Gravatar #35 - Gurgeh
18. jun. 2002 08:22
Til #20

Gad også godt vide hvordan de har fundet frem til synderne.
Den måde du beskriver der ligger sig vel meget tæt op af det der var rygter om, at nogle internetudbydere gjorde herhjemme for et par måneder siden. Nogen der kan huske den diskussion? Jeg mener da vi nåede frem til at det er dybt ulovligt at aflytte trafik. Eller?
Men hvis de har fået en dommerkendelse er der vel intet ulovligt i at foretage en "aflytning" af en given FTP server..
Gravatar #36 - TYBO
18. jun. 2002 10:43
<STRONG>hansen2k</STRONG>: læs nu hvad der står.
Der er nogen som har fået bøde på 140000kr.
Gravatar #37 - C#
18. jun. 2002 11:33
#35

afaik er det et lovkrav ISPsne i dk logger i x antal år
Gravatar #38 - castor
18. jun. 2002 12:22
#reply 30
Hvor dum er du?
Ved fjernsyn og radio er der tale om ANALOGE medier, det er altså langt fra perfekte kopier man får ud af at kopiere derfra, og troede du helt ærligt selv på at det var ulovligt at optage noget fra fjernsynet, når det nu har været muligt i så mange år? Nej vel, selvfølelig er det lovligt, du kan jo tjekke www.retsinfo.dk eller lignende sider.
Gravatar #39 - neess
18. jun. 2002 13:35
Kan lige fortælle at alt analog kopiering er fuld lovligt.
Og jeg har sq ikke en båndoptager som optager digital, og har heller ikke set mange af den slags. :)
Gravatar #40 - Praetorian
18. jun. 2002 13:42
En af mine venner har fået brev fra APG i forbindelse med en anden ftp server der blev busted. Det brev viser klart at enten kan APG ikke regne eller så kender de og eller deres advokaten ikke erstatsningret/loven ordentligt.

Grunden til at jeg tør påstå dette er at ca 50% af det beløb han skal betale er "ikke økonomisk tab" og ifølje erstatningsloven dækkes kun økonomisk tab, og kan tabet ikke bevises som værende økonomisk ja så kan man ikke forlange erstatning.
Gravatar #41 - Praetorian
18. jun. 2002 13:43
Neess:

DAT båndoptagere :-)
Gravatar #42 - Xeon
18. jun. 2002 14:45
I teorien må man så ikke optage fra en digital parabol med en DVD-optager.

Genial lovgivning
Gravatar #43 - Dearhunter
18. jun. 2002 17:53
#40 Pretorian:

Hvorfor skal folk som dig altid kloge sig. Læs nu de relevante love. I ophavsretsloven § 83 fremgår det klart, at :

stk. 1. Den der krænker en ophavsret skal betale et rimeligt vederlag til den krænkede. Dette svarer til den krænkedes normalfortjeneste. Der kræves altså ikke, at den krænkede (fx en musiker) beviser sit tab.

Der ud over skal der betales erstatning for yderligere skade, fx kontroludgifter eller lign.

Stk. 2. Der skal betales en erstatning for ikke-økonomisk skade, fx markedforstyrelser eller lign.

Når din "ven" derfor skal betale dobbelt op skyldes det, at han var et fjols, der stoler på, at hans egen eller andres ftp-servere ikke skulle blive busted, samt at han sandsynligvis har uploaded til serveren, for derved at give andre mulighed for at hente yderligere ulovlige kopier. Det er nemlig det der kan menes med markedsforstyrelse.
Gravatar #44 - Gurgeh
18. jun. 2002 18:31
Til #37
Ja, det er vist rigtigt nok.
Men i dette tilfælde er det vel foregået over et lokalnetværk, hvorfor denne information ikke har været tilgængelig hos en ISP. Altså må de have snoopet eller noget på de lokale netværk. Men for at have retten på sin side til at foretage noget sådant mener jeg, at man skal have begrundet mistanke.

Men på den anden side, hvis der var 160 involveret har det måske ikke været så svært for APG at true nogen økonomisk eller få en til at stikke de andre, således at de kunne påstå at have begrundet mistanke.
Gravatar #45 - Hektor
18. jun. 2002 19:32
#39 neess:
"Kan lige fortælle at alt analog kopiering er fuld lovligt."
Hvordan kommer du frem til det? Ikke noget med "det har min mosters hunds frisørs onkels fortalt" - kan vi lige få nogle paragraffer på bordet?

Den gældende ophavsret kan findes her:
http://www.kulturministeriet.dk/dk/37_STD_2298.asp
Gravatar #46 - Robottus
19. jun. 2002 23:21
mht. at optage fra radioen, så er Netradioer altså ikke nogen nyhed. De fleste radiostationer herhjemme har jo Netradio tilgængeligt, og så ta'r det jo ikke et par minutter at sætte TotalRecorder eller et lignende program op.

Mht. diskussionen af hvem der egentlig burde sagsøges, så læste jeg et læserbrev i dagens MetroExpress på vej til arbejde, hvori en person foreslår at APG i stedet sagsøger ISP'erne og/eller producenterne af CD-ROM/DVD-brændere. Jeg overvejede at skrive tilbage med et svar der lød ala: "Fordi at ISP'erne og/eller producenterne af CD-ROM/DVD-brændere har råd til top (og dermed dyre) advokater, noget de fleste studerende så vidt jeg ved, ikke har." Nogen invendinger.

Min holdning mht. denne her debat er stadig: Hvis man tjener penge på piratkopieret materiale, så må man tage straffen. Er stadig i syv sind over hgvad jeg skal mene over for folk der ikke tjener penge på det, da jeg så ender med at lyde moralsk (har pt. kun software som jeg selv har købt og betalt en licens til).
Gå til top

Opret dig som bruger i dag

Det er gratis, og du binder dig ikke til noget.

Når du er oprettet som bruger, får du adgang til en lang række af sidens andre muligheder, såsom at udforme siden efter eget ønske og deltage i diskussionerne.

Opret Bruger Login