mboost-dp1

Microsoft Corporation

Microsoft til app-programmører: Gør sådan her

- Via The Windows Blog - , redigeret af Pernicious

Microsoft har stadig problemer med at gøre sig gældende på mobilmarkedet, hvor det er IOS og Android, der dominerer. Derfor har Microsoft nu skrevet et indlæg på sin Windows blog, hvor de kommer med nogle designprincipper for, hvordan en app kan optimeres til at køre godt på billige telefoner.

Et af disse principper er at have et hurtigt brugerinterface, der er en forudsætning for at give brugeren en god oplevelse. Dette kan blandt andet gøres ved at optimere hovedskærmen i app, så den indlæses hurtigere, og holde igen med fancy grafiske effekter som overgangsanimationer mellem skærmbilleder.

Andre principper går på hukommelsesstyring, optimere antallet af funktioner i app’en til en billig telefon og forbedre opstartstiden for app’en.

Google har tidligere ligeledes designretningslinier for udviklingen af apps til Android, som newz har skrevet om tidligere.





Gå til bund
Gravatar #1 - Proz
16. mar. 2012 09:42
Nyheden synes at antyde at der er en sammenhæng mellem de netop frigivne dokumenter omhandlende eksisterende apps og deres conformance med Windows Phone Tango specs og WPs markedsandel i forhold til iOS og Android. Er det ikke lidt at sammenligne æbler og køleskabe?
Gravatar #2 - Windcape
16. mar. 2012 10:46
og holde igen med fancy grafiske effekter som overgangsanimationer mellem skærmbilleder.
Jeg er enig. Det virker pointless, og kræver alt for meget RAM og CPU at bruge transitions, og på low-end devices skaber det den modsatte effekt (glidende overgange bliver smertefulde laggende overgange).

Proz (1) skrev:
deres conformance med Windows Phone Tango specs
Ja, det matcher Nokia's guidelines for Tango devices.

Men alle principperne kan bruges på andre platforme. Specielt Android kunne lære super meget her.
Gravatar #3 - HerrMansen
16. mar. 2012 11:41
Er ikke uenig - stort set alle de telefoner jeg har haft fingrene i de sidste par år har så mange "nye" effekter der ser noget så fine ud, men kører lige så langsomt (hvis ikke mere) end den tidligere generation af hardware.

Speed first, THEN fancy design. Man bliver jo træt af at skulle sidde og vente på sin telefon loader en menu i længden.
Gravatar #4 - dprocs
16. mar. 2012 12:32
Én af de ting der pisser mig mest af, er når der ikke er blevet taget hånd om back-stack'en, og man bliver ført tilbage til den samme side flere gange, eller ført tilbage til en side som man ikke burde blive ført tilbage til(fx Settings).

Noget der også er irriterende er hvis back viser en confirm-dialog, og dobbelt-back bliver håndteret på samme måde.
Hvis jeg trykker back én gang, kan det være et uheld, hvilket ikke er tilfældet hvis jeg hammer løs på back.
Gravatar #5 - nubus
16. mar. 2012 13:39
Windcape (2) skrev:
Det virker pointless, og kræver alt for meget RAM og CPU at bruge transitions, og på low-end devices skaber det den modsatte effekt (glidende overgange bliver smertefulde laggende overgange).


At fjerne det lækre fra alle telefoner fordi MS/Nokia går discount med 610'eren... det er et tilbageskridt som rammer de med ordentlige telefoner.

Transitions og det lækre grafiske kernen i WP - det er jo ikke just antallet af apps eller multi-core WP rykker hårdest på i forhold til konkurrenterne.

Selv MS-systemet før Win7 kunne finde ud af automatisk at justere indstillinger efter hardware. Det bør WP7 også.
Gravatar #6 - dprocs
16. mar. 2012 16:01
nubus (5) skrev:
At fjerne det lækre fra alle telefoner fordi MS/Nokia går discount med 610'eren... det er et tilbageskridt som rammer de med ordentlige telefoner.


Men man behøver ikke fjerne det fra alle telefoner...
Man kan jo, som der også står i kilden, detektere om det er en discount model.

http://windowsteamblog.com/windows_phone/b/wpdev/archive/2012/03/07/optimizing-apps-for-lower-cost-devices.aspx skrev:
Balancing the tradeoff between style and performance is a decision that should be made per app. If transition animations are causing performance problems in your app, disabling them completely, or at least on low-memory devices only, can significantly improve in-app navigation performance.
Gravatar #7 - daMan
16. mar. 2012 17:17
Animations-bling har altid været et af mine usikkerheds-/kritikpunkter til iPhone-generationen af smartphones. Det ser herre fedt ud, men bidrager negativt til batterilevetid, hardwarekrav og softwarekompleksitet/-størrelse. Alt sammen i strid med traditionel visdom m.h design til "limited resources devices".
Tænkte engang at lave en parodi på problemet til youtube: "iPower" - skulle være i still med Apples gamle iPod-reklamer med dansende mennesker på lys baggrund, blot slæber de nu rundt med et bilbatteri i en rullevogn.
Gravatar #8 - aben
16. mar. 2012 17:45
Man skal vel være en ret nooob-agtig appudvikler hvis ikke man ER KLAR OVER at man ikke skal lave langtrukne eller tunge effekter og overgange... optimere.. tænke sig om og lave ting lidt smart.

de burde have udgivet en guideline hvor der bare stod "ansat en UI-designer, fuckfjæs"


eller "tænk jer lidt om, og lav apps I selv ville have lyst til at bruge"

og sætningen skulle selvfølgelig afsluttes med "fuckfjæs".
Gravatar #9 - Windcape
16. mar. 2012 17:51
aben (8) skrev:
de burde have udgivet en guideline hvor der bare stod "ansat en UI-designer, fuckfjæs"
UI-designere er dem som gerne vil have effekter.

Udviklerne vil gerne undgå det, da det er ekstra arbejde, og skaber ekstra problemer.
Gravatar #10 - aben
16. mar. 2012 22:00
Windcape (9) skrev:
UI-designere er dem som gerne vil have effekter.

Udviklerne vil gerne undgå det, da det er ekstra arbejde, og skaber ekstra problemer.


så har du ikke arbejdet sammen med nogen der var noget værd.
Gravatar #11 - nubus
18. mar. 2012 08:52
dprocs (6) skrev:
Men man behøver ikke fjerne det fra alle telefoner...
Man kan jo, som der også står i kilden, detektere om det er en discount model.


Så... app-udviklere til WP skal skrive mere kode og kontrollere dobbelt :-( Det gør udviklingen dyrere. Hvorfor er det ikke OS'et selv der vælger om effekterne skal afspilles?

MS spilder udviklernes tid og deres fragmentering på en platform med 1,4% af markedet... det er for dumt.

Hvis jeg udviklede til WP (jeg nøjes med iOS og Android) så ville jeg se bort fra telefoner med 256 MB. Folk der køber en discounttelefon med specs der er 30 mdr. gamle køber ikke apps.
Gravatar #12 - dprocs
18. mar. 2012 12:41
nubus (11) skrev:
dprocs (6) skrev:
Men man behøver ikke fjerne det fra alle telefoner...
Man kan jo, som der også står i kilden, detektere om det er en discount model.


Så... app-udviklere til WP skal skrive mere kode og kontrollere dobbelt :-( Det gør udviklingen dyrere. Hvorfor er det ikke OS'et selv der vælger om effekterne skal afspilles?


Helt ærlig, hvis man ikke kan overskue at skifte imellem følgende ved startup, alt efter om enheden er en low-mem-device eller ej, så bør man nok slet ikke udvikle:

RootFrame = new PhoneApplicationFrame();
RootFrame = new TransitionFrame();

Jeg vil da klart hellere have at jeg, som udvikler, har ansvaret, end at mere og mere af ansvaret bliver taget fra mig.
Gå til top

Opret dig som bruger i dag

Det er gratis, og du binder dig ikke til noget.

Når du er oprettet som bruger, får du adgang til en lang række af sidens andre muligheder, såsom at udforme siden efter eget ønske og deltage i diskussionerne.

Opret Bruger Login