mboost-dp1

unknown

Microsoft præsenterer ny spil-udviklingsplatform

- Via GameSpot - , redigeret af Zero

Navnet er XNA og er Microsofts bud på en softwareudviklingsplatform, der skal gøre det meget nemmere for spiludviklere at lave spil til Windows, Xbox og PocketPC.

Bill Gates mener at software vil blive den største kraft inden for digital underholdning i det kommende årti, så XNA er deres bud på at underbygge denne udtalelse. Indtil videre har 20 udviklere vist interesse for systemet.

Formålet er at udviklerne kan koncentrere sig mere om gameplayet, end at få deres spil til at virke korrekt med alt det forskellige hardware.

Gabe Nevell fra Valve udtaler bl.a. at XNA er den bedste kombination af flere gode værktøjer der findes individuelt til de forskellige platforme.

Der kan læses mere om XNA på XNA’s hjemmeside, hvor man også kan se nogle videoklip af hvad systemet kan.





Gå til bund
Gravatar #1 - Ramses II
25. mar. 2004 10:35
Se det er dælme et godt tiltag.....
Gravatar #2 - Azuria
25. mar. 2004 10:43
Er det ikke bare en ny erstatning for DirectX?
Gravatar #3 - SmackedFly
25. mar. 2004 10:52
hmmm...gad vide om det gør det nemmere at udvikle software til posix...
I doubt it, ka ikke rigtigt se fordelen, fremtiden ligger i krydskompatibilitet, ikke systemer der er kompatible med sig selv, det har vi sku haft længe.
Gravatar #4 - tweeter
25. mar. 2004 10:53
#2 Hvis det er det ser det najs ud :)
Gravatar #5 - kg
25. mar. 2004 11:00
uhada... det betyder jo nok at flere ting bliver windows only.... fedt nok.... nej vent :/
Gravatar #6 - nielsbuus
25. mar. 2004 11:05
Lige mine ord... Vi har allerede OpenGL - jeg har svært ved at se fordelen med XNA udover at en XNA-baseret applikation er bagbundet til Windows platform(e), hvilket vist kun er en fordel for Microsoft.
Gravatar #7 - Redhack
25. mar. 2004 11:13
Ide'en er god nok, men de skulle hellere lave det sådan at de kunne lægges på alle type maskiner.
Ps2 spil på min pc eller på en mac for den sags skyld. Eller hvad men linux?

De skal bare have bygget et system som gør det muligt at køre alle typer spil på sin maskine.

Og så skulle de alle sammen lave det. Ikke kun Microsoft...
Gravatar #8 - .net
25. mar. 2004 11:16
Typisk snæversynede linux kommentarer.. bla bla bla hver gang Microsoft kommer med noget nyt smart, hvornår laver i selv noget der kan bruges til noget, eneste i kan er at brokke jer.. brug dog alt den energi på noget positivt... vis i kan noget.. udret noget.. eller det er måske her det kniber lidt ;)
Gravatar #9 - nielsbuus
25. mar. 2004 11:17
Men det gør 'de' ikke.
Gravatar #10 - Anders Kusk
25. mar. 2004 11:27
#8
Tja, hvor mange udviklingssprog er udviklet af OpenSource folk? Ganske mange...
Gravatar #11 - izmkr
25. mar. 2004 11:30
Det ser ret fedt ud, selv om det selvfølgelig havde været optimalt hvis det ikke kun var henvendt til MS' egne produkter. Demoerne ser ihvertfald nice ud, især den der crash-test.
Gravatar #12 - Redhack
25. mar. 2004 11:52
#8 wow. tag en kiks og tør øjene.

"eneste i kan er at brokke jer" Og du brokker dig ikke?

Det er næsten komisk at læse et så latterligt indlæg fra en person som ikke engang selv gidder skrive sin holdning.
Gravatar #13 - Klumpen
25. mar. 2004 11:52
#10 >> Men der bliver samtidigt råbt voldsomt efter at der bliver portet spil til linux.

Man kunne jo godt vende den om og sige, så kom da i gang med at udvikle spil i stedet for at klynke. Et eller andet sted skal der jo startes.

Der er jo ikke meget ide i det for et spilfirma at bruge mange mandetimer på at porte et spil til linux hvis der ikke er penge i det, og efterspørgslen er jo nok ikke stor nok endnu. Dog tror jeg at hvis der kom gang i udviklingen af spil til linux, ville rigtigt mange mennesker konvertere til linux desktops.
Gravatar #14 - Mifan
25. mar. 2004 11:54
#8 Tja, hvis nu man udviklede verdens bedste dæk og verdens bedste bremsesystem, men lavede dem så de kun passede på en Opel, så ville jeg da oxo brokke mig. Men det betyder ikke at jeg er skide god til at lave dæk...
Gravatar #15 - lean
25. mar. 2004 12:06
UT2004 er dejligt...
Men de (Epic) har det godt nok hårdt. OpenAL (3d lyd, også i linux), SDL (controllere, opengl, netværk - ens på alle platforme), Ogg Vorbis (hvorfor betale for mp3, når man kan få det gratis), Festival (Talegenkendelse og oplæsning) og det er tydeligt at de har store problemer med at porte til xbox og playstation 2 (Unreal Warfare, Splinter Cell, Deus Ex 2)...
Det virker som om at de to største features er en standard for betaling af internetspil, og en standard for controllere, så man ikke laver til PC og konsol.
Personligt tror (håber) jeg det sidste flopper groft, da PC'en har andre input metoder end en konsol. Men der er desværre allerede rigtig mange spil der er konsolificeret, og så er blevet portet til PC.
Gravatar #16 - Redhack
25. mar. 2004 12:10
He He. Deres server er vildt noget belastet. :) jeg henter kun med 10kbyte lige nu...

Sidder ellers på en 2 mbit linie.

Jeg så noget direkte for lidt siden, og det ser da godt ud.. :)

Jeg tror dog ikke at jeg kan kører sådan spil på min 550Mhz.
Det fylder sikkert helt vildt.
UT 2005 7 stk. dvd skriver?
Gravatar #17 - PSiX
25. mar. 2004 12:57
Før nogen begynder at MS-bashe over en arrogant holdning til egne produkter, bør de vide, at Bill Gates-citatet i nyheden, som den fremstår her på siden, er fejlciteret. Bill siger, at "software er/bliver den absolut største force indenfor spil-udvikling de næste ti år", og at Microsoft er opsat på at deltage i den udvikling. Han fremhæver ikke XNA som det endegyldige svar på behovet for nemmere spil-udvikling.
Gravatar #18 - KozmoNaut
25. mar. 2004 13:21
#15

Ja, jeg kan heller ikke forstå hvorfor folk ikke bare bruger de ganske glimrende og godt understøttede multi-platform muligheder der allerede findes.

På nær een eneste ting er UT2004 indtil videre det største og bedste eksempel på at Linux så absolut er en egnet platform til spil. (Den lille ting er at Epic har brugt OpenGL som en wrapper til D3D, hvilket resulterer i at UT2004 på OpenGL er ~5fps langsommere end UT2004 på D3D.)
Gravatar #19 - Pernicious
25. mar. 2004 13:42
Som #17 skriver så var Bills udtalelse ikke helt korrekt citeret, det er rettet nu.
Gravatar #20 - Melsen
25. mar. 2004 13:54
Jeg må indrømme jeg også har lidt svært ved at gennemskue lortet. Betyder det så at de vil droppe DirectX til fordel for XNA... eller skal det køre sideløbende med?

Og.. hvis det her er afløseren for DirectX... er det så bagud kompatibelt?

Hrmmm... Makes you wonder.
Gravatar #21 - Zyprezz
25. mar. 2004 14:05
øhhh jow det er da altid godt med noget udvikling men til jeg linux fanatikere, hvis at i vil spille spil så må i skifte til windows eller bruge en converter. Og der er afligevel ikke nogen linux nørder der bruger deres maskine til at spille på så jeg kan ikke se et problem...
Gravatar #22 - T-Hawk
25. mar. 2004 14:11
#21 "der er alligevel ikke nogen linux nørder der bruger deres maskine til at spille på..."

det var dog nok en af de mest karakteriserende udtalelser jeg længe har set... hvis det ikke var fordi at de gode spil ikke kom til linux ville jeg da personligt køre det langt mere end jeg gør nu...

det eneste jeg rigtig har set er Americas Army som er rigtig fedt også i Linux...
Gravatar #23 - fessor
25. mar. 2004 14:36
#20

så vidt jeg kan læse er det nærmere en udvidelse af DirectX .. men vi har da lov at håbe at de får ryddet op i alle de gamle directdraw interfaces som har flydt i DirectX siden DirectX7..

Fra en udviklers synspunkt kan dette kun ses som en fordel.. skriv een gang.. og release til 2 platforme på samme tid, og jeg mener sågar at have læst et interview med folkene bag XNA hvor de fremhæver XNA specielt vil forkorte udviklingstiden for "garage games" ... herligt...

På vegne af alle jer linux brugere der findes herinde kan jeg godt se at dette overhovedet ikke vedrører jer... så hvorfor overhovedet kommenterer det ?

..fessor..
Gravatar #24 - KozmoNaut
25. mar. 2004 14:48
#21

Nå... jamen så må jeg da hellere få slettet Quake3, UT2004, Enemy Territory osv. fra min maskine...

Vi kan jo ikke have at jeg ødelægger dine argumenter, vel? ;)


#23

Fordi vi godt kan glemme alt om ægte crossplatform-spil hvis alle udviklerer kun skriver deres spil med XNA. Derfor er vi aktive i diskussioner som denne.

Hvorfor bruge DirectX/XNA og være låst til Windows-platformen når man kan bruge OpenGL, SDL og OpenAL og derved opnå at kunne udgive sine spil til tæt ved alle platforme med nok maskinkraft?
Gravatar #25 - mads
25. mar. 2004 14:54
#21 ........og slette (udover dem som Kozmonaut har nævnt) MAME, ePSXe, Marble Blast, Orbz, Serious Sam 1 og 2, VICE, UAE, Uplink, UT, NWN, Mindrover, Majesty, SAS - into the lion den (UT2K3 mod, meget bedre end CS)osv

Konverter????? lol lol

#24 enig enig ;)
Gravatar #26 - T-Hawk
25. mar. 2004 14:58
#24 og 25 kunne være man skulle kigge lidt på den liste i har der... ;) det er det jeg savner til min linux gode spil...
Gravatar #27 - [email protected]
25. mar. 2004 15:06
XNA går da vist mest ud på at få nogle flere spil producenter til at udgive spil til XBOX'en.... Som det er nu vil producenterne jo heller portere til PS2 som er mere udbredt. Ved at gøre det nemmere at portere til XBOX vil BG bare have flere spil udgivet så han kan sælge flere konsoller...

/All is in the hands of man. Therefore wash them often 8]
Gravatar #28 - mads
25. mar. 2004 15:08
Gravatar #29 - sKIDROw
25. mar. 2004 15:40
#21

[øhhh jow det er da altid godt med noget udvikling men til jeg linux fanatikere, hvis at i vil spille spil så må i skifte til windows eller bruge en converter.]

Fedt at blive hånet af en der ikke engang kan stave.

[Og der er afligevel ikke nogen linux nørder der bruger deres maskine til at spille på så jeg kan ikke se et problem...]

Vi er mange der spiller under Linux.
Check dine facts...
Gravatar #30 - mads
25. mar. 2004 16:08
#29 nemlig ;)
Gravatar #31 - FISKER_Q
25. mar. 2004 16:24
#5 Hvorfor skulle der komme flere Windows-only spil?

har svært ved at se den øgede problematik, det er jo bare en slags mere udviklet DirectX.

Som der forhåbenligt sørger for at få mange af de basale ydelsesproblemer og bugs væk som mange programmørere må stå model til når man prøver det på flere forskellige stykker hardware.

Det kan i mine øjne sammenlignes med nvidia's CG. Man kan bare sige at der kun er én linie af "graffikkortet"(altså pc'en) men der er af forskellige konfiguration, og så udvider de bare på det DirectX i forvejen gør.

Synd det ikke er til linux. Men selvom der var DirectX (eller XNA) til linux så tvivler jeg på at folk ville lave det til Linux også. Medmindre de brugte et eller andet crossplatform sprog

Jeg er sku bange for i må vente til OpenGL bliver størrere og prøve at udvide på ID/Activision fronten.
 
Gravatar #32 - fessor
25. mar. 2004 16:51
#24

Og ved at bruge OpenGL kan du så skrive samtlige af dine nyere special effects mere end een gang....

OpenGL Extensions fra Nvidia og ATI er langt fra ens.. her er DirectX mere simpel at have med at gøre...

Desuden kan jeg ikke se nogen grund til at "svine" (ved godt du ikke har) Microsoft for at gøre livet nemmere for både de prof. og os hobby folk ... det må da klart være spilproducenterne som skal have en "opsang" hvis flertallet mener at der skal bruges OpenGL/OpenAL/SDLlib istedet for DirectX .. Microsoft tilbyder blot deres bud på en spil API ..

Jeg var selv i mange år tilhænger af OpenGL, dengang var DirectX noget uhåndterlig lort for at sige det mildt, men det har seriøst ændret sig med DirectX9 og deres support for managed kode ( C# og .NET )
Jeg behøver ikke bøvle mere flere libs... jeg har eet api system som jeg ved bare fungerer, samt en herlig udbygget MSDN omkring DirectX


Ang. Crossplatform, er det så ikke bevidst op til flere gange at folk når skal få spil til at kører via Wine eller boote i windows hvis de vil spille ? Eller alternativt lader firmaer som lokigames lave en Linux nativeport (RIP)

..fessor..
Gravatar #33 - Copyright
25. mar. 2004 17:03
det er nu nok for at få en større markedsandel over PS2.
Gravatar #34 - FISKER_Q
25. mar. 2004 17:47
#32 noget á la det jeg mener.(og tak for undskyldningen for at rette nyheden :D)

Forresten Gabe Newell hedder ikke Gabe Nevell :P
 
Gravatar #35 - SmackedFly
25. mar. 2004 17:49
#32

Det er bare ikke en holdbar situation at producenterne skal så meget igennem for at lave et port, det optimale ville være at anvende fælles api'er, og jeg tror såmænd ikke der er nogen der er i tvivl om hvorfor Microsoft ikke er interesseret i det (siger ikke de skal være det), og det viser jo så igen at det ikke handler om at have det bedste styresystem, det handler bare om at have flest brugere og de mest lukkede api'er, så er den hjemme.
Gravatar #36 - FISKER_Q
25. mar. 2004 18:00
#35 Nej lige netop, derfor vinder DirectX.
 
Gravatar #37 - Coma
25. mar. 2004 18:22
directx er altså også letter at udvikle på end OpenGL! DirectX er klart bedre dokumenteret, og mange funktioner osv er der direkte i directx mens man skal kode dem selv i opengl (kan self godt være det har ændret sig siden 1,2)
Gravatar #38 - fessor
25. mar. 2004 18:32
#34
øh.. jeg har ik rettet noget...

#35
Ja, det kan sagtens tænkes at microsoft har den bagtanke at det skal være lettere at porte fra pc(win32) til xbox og dermed skaffe et større produktudvalg til begge disse platforme.. and so what ? De har lavet en platform, og derfor nurser de udviklerne.. plain and simple..

Ang. en fælles api så mener jeg ikke at dette pt er en mulighed.. det vil simpelthen tager for lang tid, og du får ALDRIG sony/nintendo med på den vogn..

Og hvor er vi så henne ?

Windows/(og snart pocketpc&Xbox) har DirectX/XNA

Linux har SDL ( samt opengl/openal)

jeg mener nu engang at de systemer dækker hvert deres område på de forskellige platforme efter hensigten, og hvis det er pga manglende udvalg af spil til linux, jammen så må linux folket jo overbevise spilbranchen om at de behøver en linux port af spillene...

..fessor..
Gravatar #39 - fessor
25. mar. 2004 18:34
#37

jeg mener ikke at DirectX er bedre dokumenteret end OpenGL, jeg mener blot at dokumentationen er samlet eet sted og i eet system, istedet for 117 små subsystemer...

lige præcis OpenGL er faktisk forbandet godt dokumenteret.. jævnfør henholdsvis "The Red Book" og "The Blue Book" ..

..fessor..
Gravatar #40 - Redeeman
25. mar. 2004 18:58
#18 ut2k4 er hurtigere på opengl end directx. i windows kan jeg knapt køre skidtet, i linux flyver det bare derud af.

#37
opengl er MEGET nemmere at kode i, måske kan det ikke så meget, fordi det er ældre, men du skal ikke sige det ikke er vel dokumenteret, for som fessor siger findes The Red Book, som beskriver det, samtidig med the blue book, som han også nævner. og når opengl2 kommer vil det være LANGT bedre end directx. og der går nok ikke så langt tid
Gravatar #41 - SmackedFly
25. mar. 2004 18:59
#38

Såvidt jeg ved er både SDL, OpenAL, OpenGL og en masse andre api'er også lavet til Windows. Eller rettere, det ved jeg, så den fælles api er der, og det jeg prøver at sige er at Microsoft absolut ikke arbejder på at gøre deres software krydskompatibelt med andet software, de prøver bare at gøre det kompatibelt med deres eget, hvilket er okay, men det er altså den slags der skaber antitrust sager, for det er faktisk ikke tilladt for et dominerende firma at låse sine api'er, så andre ikke kan bruge dem, det er blandt andet IBM blevet dømt for et par gange såvidt jeg husker.

Engang imellem tror jeg folk herinde misforstår hvad liberalisme egentligt er, folk har åbenbart den ide at liberalisme er at man lader markedet 100% være og at staten blander sig uden om, det kan jeg hilse at sige det er det ikke, i liberalismen er det statens opgave at sikre sig at intet firma for urimeligt store fordele i forhold til andre, og hvis det ikke er hvad MS har, så ved jeg ikke hvad det er.
Gravatar #42 - FISKER_Q
25. mar. 2004 19:10
#41 Det er hvertfald ikke urimelige store fordele.

Store fordele kan godt være, men de er fandme ikke urimelige.
 
Gravatar #43 - fessor
25. mar. 2004 19:13
#40
no offence.. men ting som ikke er released endnu har jeg svært ved at vurdere mod et eksisterende produkt..

#41
Ja, de findes til win32, Men den grundlæggende arkitektur er anerledes end directX, ikke at dette nødvendigvis er en dårlig ting, men at jeg ( og andre ) foretrækker DirectX kan vi jo så have vores egne grunde til ...

men det du siger er, meget groft sagt, at hvis man ikke har tyggegummi nok med til alle de andre børn, så skal man ikke tygge det ?

Og netop fordi at der findes SDL/OpenGL/OpenAL så er der alternativer på Win32, så jeg kan ikke se hvordan Microsoft låser deres brugere/kunder fast til deres system, de tilbyder blot en API som letter deres arbejde betydeligt..

Prøv at release et Gameboy Advance spil med GCC eller GoldRoadASM som compilere uden en officel license fra nintendo.. de koger dig levende i olie på torvet!

(ovenstående eksempel skal ikke på nogen måde retfærdiggøre vendorlock eller lign, det er blot et eksempel på hvordan andre spillere på markedet låser folk under udvikling til deres console)

..fessor..
Gravatar #44 - SmackedFly
25. mar. 2004 19:36
#43

Der er selvfølgelig mange andre deres laver VendorLock, og hvis de sager bliver taget op tror jeg såmænd også de får problemer, desuden tror jeg heller ikke Nitendo ville vinde retsagen.

Problemet er sådanset heller ikke at der ikke er alternativer, problemet er at for at få en egentligt chance på markedet er du næsten nødt til at køre et system som MS også benytter, da du som opstartende system sjældent har en brugerbase der tillader at du kan få udviklere på din vogn uden videre, det er et problem, og efter min opfattelse burde MS kunne tvinges til at udgive specifikationerne således at andre kan få understøttelse af samme system.
Det ER svært at være monopol og ja, Microsoft ER udsat for forskelsbehandling, ikke fordi de er Microsoft, men fordi de er et monopol. Da IBM var et monopol var det også populært at slå på dem, så jeg synes egentligt mere det her følger monopolet end det følger Microsoft for at være ærlig.
Gravatar #45 - fessor
25. mar. 2004 19:44
#44

lige præcis på API området kan jeg ikke se monopolet.. du kan bruge DirextX,SDL,VGA,Win32,SVGAlib,X11,OpenGL

your choice.. Microsoft giver dig bare gratis en forbandet go API som er meget veldokumenteret... hvorfor skal de tvinges til at åbne den ? du kan jo "sagtens" lave dit produkt uden Microsoft.. det er det jeg mener... Microsoft tvinger dig på ingen måde til noget som helst i denne sag.. de giver dig blot et valg ...

Jeg ved godt at jeg tit forsvarer Microsoft i mange henseende herinde, jeg er på ingen måde 100% M$ og 100% antilinux.. jeg ser bare objektivt på tingene uden at lade min opfattelse blive farvet af tidligere fortilfælde/rygter/holdning/populær opfattelse..

..fessor..
Gravatar #46 - propan
25. mar. 2004 20:41
XNA er da en hamregod ide. Alt der gør det nemmere for programmører er en hamregod ide, uanset platform.

Det må da være indelysende.
Alt andet virker for mig som et skridt baglæns i udviklingen.
Gravatar #47 - SmackedFly
25. mar. 2004 20:45
#45

Jeg kritiserer på ingen måde din holdning, og er enig på mange punkter, dog vil jeg gøre opmærksom på at vi alle er farvede af vores holdninger, om ikke direkte, så af den måde vores samfund er indrettet, og den måde vi ser på virksomheder.

Jeg betvivler på ingen måde at DirectX er god, det har jeg såmænd hørt mange Linux programmører sige i interviews, det eneste minus den har er at den kun kan bruges på windows (og Xbox vil jeg gætte på). Personligt kan jeg så ikke se, hvordan i kan tage så let på den mangel, hvis jeg var programmør og ville bruge en god api, og samtidig gerne ville kode til flere platforme ville det da være et godt mål. Om Microsoft skal eller ikke skla åbne directx er så noget andet.

Lige for at tilføje det her, så må i da indrømme at det her viser at det er vigtigere for MS at tjene penge end at lave god software, am I right. Ikke at det ikke gælder for andre firmaer, men det viser lidt forskellen på OpenSource og propræitært software.
Gravatar #48 - fessor
25. mar. 2004 21:48
#47
tværtimod

Dette viser netop at Microsoft nurser om os som laver software :) du kan hente en komplet DirectX9 SDK med komplet dokumention og masser af eksempler gratis from microsoft.com (300megs) og bruge den uden hverken at nævne det eller betaler royalty eller noget andet...

ligesom du kan hente et komplet .net framework med SDK og commandline compiler.. dvs du behøver på ingen måde betale for visual studio.net for at lave c#/.net kode.. du kan sagtens bruge notepad og commandline compileren...

Den mangel du omtaler er idag ikke videre aktuel..hvis du vil lave noget til en ny console platform, så har du x antal customchips/pipelines at tage hensyn til så der er een API ikke mulig pt, (xbox'en er reelt kun en pc, så derfor er der ikke langt fra xbox SDK'en til DirectX)

med Xna bliver det pludselig muligt for os garage folk at udvikle til xbox'en.. idag skal vi købe os til en udviklingsxbox og xbox SDK'en..

og manglen på en Linux DirectX, well, enten bruger du WINE eller installere windows.. eller måske burde tilpas mange Linux folk lave en pertition omkring en portning af DirectX ? (næppe)

Så længe at markedet for spil på pc platformen består af 99.9% win32 brugere.. så vil spilfirmaerne ikke være voldsomt interesseret i at udvikle til andet end den primære målgruppe..

..fessor..
Gravatar #49 - fessor
25. mar. 2004 21:52
#47
respekt til dig btw for at kunne føre en saglig diskussion uden at vræle "Microft sux,linux rocks" ..

sgu rart nok at folk kan tage en go diskussion med alle synspunkter herinde .. ( det sker ikke tit )

..fessor..
Gravatar #50 - Chucara
25. mar. 2004 22:31
/me Vælger ikke at svare på et specifikt indlæg, men kommer lige med en opsummering af min holdning udfra ovenstående kommentarer..

Fedt.
Jep - det er jo ikke fordi de -direkte- kan tvinge udviklerne til at bruge XNA. Ideén bag Xbox var jo netop, at man let kunne porte spil fra PC til Xbox og vice versa. Det gik jo ikke helt som forventet.. For mig er det fint, at de prøver igen.

Mht. til Linux vs Windows.. Tjaa.. der er mange linux folk, der har forudfattede mening om MS tilhængerne, og der er mange windows folk, der udtaler sig om Linux uden, at ane hvad de fabler om..

Jeg har selv windows på min spille PC, og linux på min server og min arbejds (skole) pc.. Linux kører godt, men det gør min XP også.. Jeg kan sagtens spille på min linux maskine, men det er i de fleste tilfælde lettere at få det til at køre på XP (da spillene trods alt er lavet hertil). I mine øjne er der lang vej før linux bliver godt nok til at det kan bruges af almindelige dødelige.. Jeg ville sq godt se Hr. Jensen prøve at få sit broadcom trådløse netkort til at køre på sin linux maskine uden hjælp udefra..

Mht. XNA.. Nogle ser det som muligheder, andre som en begrænsning.. Jeg synes det er et ganske fornuftig tiltag, og helt ærligt kan jeg ikke se problemet i at et firma forsøger at varetage egne interesser.. Ja, jeg ville også hellere have at markedet var mere åbent, men MS gør bare som ethvert andet firma ville.. Forsøge at overta-- erhm..tjene flere penge..
Gå til top

Opret dig som bruger i dag

Det er gratis, og du binder dig ikke til noget.

Når du er oprettet som bruger, får du adgang til en lang række af sidens andre muligheder, såsom at udforme siden efter eget ønske og deltage i diskussionerne.

Opret Bruger Login