mboost-dp1

Microsoft

Microsoft nu platinmedlem af Linux Foundation – Google tilslutter sig .Net

- Via Version2 - , indsendt af arne_v

Linux Foundation, der støtter udviklingen af Linux får et nyt platinmedlem – Microsoft- oplyser selskabet selv. Dermed går virksomheden fra at være en stadig større bidragsyder af kode til generelt at være en af de store økonomiske grundpiller bag Linux og open source. Platinmedlemsskab koster årligt 500.000 dollars ifølge Wikipedia.

Dette skridt er ikke direkte overraskende set i forhold til de skridt i open source-retningen, som Microsoft har taget under Satya Nadellas ledelse.

Den tidligere direktør Steve Ballmer udtalte derimod, at daværende open source-licens, som Linux var udgivet under, gjorde softwaren til en kræftform for kommercielle virksomheder – men det var tilbage i 2001.

Samtidigt med Microsofts platin-status, træder Google ind i .Net Foundation, der støtter udviklingen af open source i sammenhæng med Microsofts .Net-platform. Her er størstedelen nu frigivet som open source.





Gå til bund
Gravatar #1 - Ufomekaniker
18. nov. 2016 13:14
MS støtter op om open sovs til Linux. Google støtter .NET. Og Apple støtter osse open sovs og omtaler MS Officepakke i deres Keynote.

Er der ved at ske noget interessant længere fremme i tiden i forbindelse med det her?
Gravatar #2 - CBM
18. nov. 2016 15:05
Personligt syntes jeg at det er udtryk for en positiv udvikling.

Det bliver spændende at se hvad fremtiden bringer.
Gravatar #3 - arne_v
18. nov. 2016 15:13
#1

Det er vel et udtryk for at markederne:
- desktop OS
- kontorpakke
- web browser
ikke er fokus områder idag.

Cloud hosting, sæge maskiner, TV etc. er hvor der er fokus idag.

MS er ikke bekymret for Linux of LO/OOo.

MS er bekymret for AWS og Google Search.
Gravatar #4 - knasknaz
19. nov. 2016 11:39
Jeg kan slet ikke forudsige Microsoft for tiden. De har også lige udgivet Visual Studio til mac.

Men det er godt. Det er spændende.
Gravatar #5 - Ufomekaniker
20. nov. 2016 12:50
Jeg kan heller ikke forudsuge Apple for tiden. Der er ved at ske et skifte og omprioritering af software og hardware fokus i alle virksomheder tror jeg.

Men jeg tror det er sundt selvom det bliver noget anderledes for os vaneforbrugere :D
Gravatar #6 - Chucara
22. nov. 2016 12:49
#4: De har rebrandet Xamarin til Mac, er hvad, de har. Ganske givet med Roslyn osv., men det er stadig ikke Visual Studio proper.
Gravatar #7 - arne_v
22. nov. 2016 13:47
#6

Kilde?
Gravatar #8 - Chucara
22. nov. 2016 15:37
#7: F.eks.:
http://www.theverge.com/2016/11/14/13621116/micros...

Ikke at der er noget galt i det, det er bare ikke 'den rigtige' Visual Studio. Men det kan det selvfølgelig blive på sigt.
Gravatar #9 - arne_v
22. nov. 2016 15:49
#8

Ja - det ser ud som om det er Xamarin Studio der er basis. Omend lidt mere end rebranding.

https://msdn.microsoft.com/magazine/mt790182


At Connect(); in November, Microsoft is launching a preview of Visual Studio for Mac. This is an exciting development, evolving the mobile-centric Xamarin Studio IDE into a true mobile-first, cloud-first development tool for .NET and C#, and bringing the Visual Studio development experience to the Mac.



Its UX is inspired by Visual Studio, yet designed to look and feel like a native citizen of macOS.



Below the surface, Visual Studio for Mac also has a lot in common with its siblings in the Visual Studio family. Its IntelliSense and refactoring use the Roslyn Compiler Platform; its project system and build engine use MSBuild; and its source editor supports TextMate bundles.



With the fragmented mobile market today it’s important to be able to target a wide range of devices. Because it’s based on Xamarin Studio, Visual Studio for Mac has mature support for C#-based iOS, Android and Mac development with the Xamarin Platform. You can take advantage of your existing C# experience and libraries, and share common code across platforms, with full access to the native APIs so you can build a fast, polished native app experience.

For even greater code sharing, you can use the cross-platform Xamarin.Forms UI library, which provides a familiar XAML-based development environment that can target multiple platforms, including iOS, Android, macOS and the Universal Windows Platform (UWP)



The Visual Studio for Mac workspace should be familiar to existing Visual Studio developers. When you first open it, you see a Welcome Page with a list of recently opened solutions, a feed of developer news and other information to help you get started.



Like Xamarin Studio, Visual Studio for Mac is based on the open source MonoDevelop IDE, which is actively developed by Microsoft. It’s written entirely in C#, and has a rich extensibility model that you can use to add functionality ranging from simple editor commands to entirely new languages and project types. Even core features such as C# editing, Xamarin.iOS, Xamarin.Android and ASP.NET Core are implemented as extensions.

Like Visual Studio and Visual Studio Code, the C# support in Visual Studio for Mac is powered by the open source Roslyn Compiler Platform. You get the exact same IntelliSense experience you’re familiar with from Visual Studio, as well as support for in-editor live Analyzers and Code Fixes. Visual Studio for Mac even includes the Refactoring Essentials collection of Analyzers and Code Fixes by default.


Gravatar #10 - Claus Jørgensen
22. nov. 2016 21:00
arne_v (7) skrev:
#6

Kilde?
He's not wrong
Gravatar #11 - Chucara
23. nov. 2016 15:51
#9: Derfor jeg skrev med "Roslyn osv.". Men det er jo ikke fordi man helt kan undvære Windows til at kode .NET på (endnu)
Gå til top

Opret dig som bruger i dag

Det er gratis, og du binder dig ikke til noget.

Når du er oprettet som bruger, får du adgang til en lang række af sidens andre muligheder, såsom at udforme siden efter eget ønske og deltage i diskussionerne.

Opret Bruger Login