mboost-dp1

Microsoft

Microsoft kritiserer kommunes valg af software

- Via Berlingske Business - , redigeret af Net_Srak

I Nordsjælland besluttede man i Lyngby-Taarbæk kommune ikke at forny en aftale med Microsoft om Office-software til skolernes computere, i stedet valgte man at installere OpenOffice.

Beslutningen blev taget på baggrund af, at Microsoft ville have 500 kroner pr. licens for de mellem 1.600-1.700 computere, et beløb på 800.000 kroner. Kommunen stod samtidig for at skulle indkøbe en række nye computere og vurderede, at en besparelse på licenserne kunne blive til mange computere.

Microsoft synes, valget var det forkerte, og det kom til udtryk i den lokale avis, hvor teknologidirektør Jasper Hedegaard Bojsen fra Microsoft skrev, at valget “pålægger lærere, elever og forældre unødigt besvær samt forringer IT-understøttelsen i læringen”.

Hos kommunen kan man ikke genkende problemerne i udtalelsen, tværtimod påpeger it-chef Jens Kjellerup, at skiftet er gået meget smertefrit.





Gå til bund
Gravatar #1 - decx
5. nov. 2009 12:24
IT understøttelse i læringen? Man skal ikke lære et specifikt program, men et koncept, stor respekt til kommunen som hellere ville købe flere PCer til eleverne end indkøb af unødvendig software.

OpenOffice er mere end rigeligt til skole elever som næppe har advancerede krav og du kan give poderne en CD med hjem i skoletasken uden at skulle bekymre sig om licenser.

Det er da vejen frem. Hvis Microsoft vil indoktrinere børnene må de jo konkurere på prisen og give dem gratis CDer.
Gravatar #2 - Andos
5. nov. 2009 12:27
Alt kommer jo an på hvor mange features man bruger i Word som ikke er i OpenOffice samt hvor nemt man har det ved at bruge noget andet software. Jeg har selv ikke haft specielt meget brug for de features der er i Word så jeg har også kun haft OpenOffice installeret i længe.
Indrømmet er der mange små detaljer der er bedre og mere gennemført i Word, men det kan jeg sagtens leve uden. Synes ikke de ekstra features er så mange penge værd hvis man ikke bruger dem.
Gravatar #3 - MiniatureZeus
5. nov. 2009 12:27
Er da også en heftig pris Microsoft skal have. Går ud fra, at kommunen har en ret stor flåde af pc'er som kører med Windows og Office, så de burde da kunne få en lidt større rabat.
Gravatar #4 - TKB
5. nov. 2009 12:28
Stakkels mand håber da de giver ham en friplads i skolen under special undervisning for elever med ektrem dårlig indlærings evne. så han kan lære at det ikke er det danske skolevæsens opgave at oplære nogen i bestemte systemer, hverken IT eller bøger eller andet.

Vil da kun være en fornøjelse at ungerne ikke skal oplæres i endnu en elendig power point session...

CCOS
Gravatar #5 - gonul
5. nov. 2009 12:28
Jeg er enig med decx.
jeg har arbejdet under Jens Kellerup i 2 år inden han flyttede kommune og han nåede at gennemtrumfe at vi skulle bruge så meget open source som muligt.
han er tydeligvis gået videre med ideen til en anden kommune og det er da kun positivt da det er urimeligt mange penge microsoft vil have for deres programmer.

men opensource er noget alle skolerne burde overveje.
Gravatar #6 - webwarp
5. nov. 2009 12:30
Selvfølgelig er der da besvær, det vil da være at lyve andet, men er da også sundt for de kære elever at bruge anden software, får de jo alligevel behov for når de engang bliver lukket ud i erhvervslivet og er vel også sundt at vise dem at der findes flere alternativer, at bare fordi de startede med at køre toyota behøves de ikke gøre det resten af livet...
Gravatar #7 - Leonhard
5. nov. 2009 12:35
Med de brugerkrav der er på folkeskole niveau burde man kunne klare sig med wordpad+ stavekontrol.

Personlig mener jeg at man bør gå over til at anvende simplere løsninger og få sat fokus på indlæringen istedet.
Gravatar #8 - Tyrian
5. nov. 2009 12:36
Noterer mig også at prisen er ganske pebret.

Når man tænker på at der snakkes om 16-1700 computere virker det underligt at skolerne skal give mere end de studerende skal for en lincens (400 kroner).
Gravatar #9 - rasmusv
5. nov. 2009 12:45
Jasper Hedegård Bojsen har dog alligevel ikke begået årets dummeste læserindlæg, men vi er godt deroppe på dummelisten med påstande som:


"En skole køber jo heller ikke en matematik bog, der ikke opfylder pensumkravet eller de pædagogiske krav med det ene argument, at bogen er billigere."


Software kan ikke sammenlignes på samme vilkår som f.eks. en liter mælk fra to mejerier.


"Hvis vi ikke underviser vores elever i at bruge den software som gymnasier, universiteteter, handelsskoler og erhvervsskoler bruger, sætter vi dem i en ugunstig situation." Distriktet valgte Microsoft Office.


Selv den mest tungnemme Microsoft-apologet skulle kunne se hvad der er galt med argumentationen.
Gravatar #10 - SRJ
5. nov. 2009 12:52
Jens Kjellerup, it-chef skrev:
»Eleverne er jo eksperter i kompetenceoverførsel. De fokuserer på at løse en opgave og er ligeglade med værktøjet. Vi har lige afprøvet alle matematikopgaver i regneark fra de seneste seks år og trukket dataene fra Excel-ark ind i OpenOffice. Det ser ud, som om OpenOffice er rigtigt, rigtigt god til at læse Microsoft-formater,« konstaterer IT-chefen.


Jeg synes IT-chefen med ovenstående kommentar helt perfekt skyder nedenstående argument fra microfsoft fyren ned ;-)

Jasper Hedegård Bojsen, Microsoft skrev:
Hvis vi ikke underviser vores elever i at bruge den software som gymnasier, universiteteter, handelsskoler og erhvervsskoler bruger, sætter vi dem i en ugunstig situation.
Gravatar #11 - decx
5. nov. 2009 12:52
Præcist. Hvis du udskifter software med "Intelligent Design" i hans argument er det næsten skræmmende.
Gravatar #12 - VonDoom
5. nov. 2009 12:53
Problemet er, at en del af undervisningsmaterialet så som elektroniske white-boards er lavet til at spille sammen med MS produkter.

Gad vide hvor meget det koster at få disse ting til at spille sammen med Open Office?
Gravatar #13 - Conlon
5. nov. 2009 12:55
Jeg har skrevet alle mine stile i WordPad siden 6. klasse.
Jeg tror de overlever.
Gravatar #14 - madsl
5. nov. 2009 13:04
Man kunne jo håbe det var en tildens som ville gå igen i mange (hvis ikke alle) kommuner.
Dog ville jeg selv vælge MS office frem for openOffice da jeg ikke selv stoler på openOffice efter et par problematiske ret vigtige projekter, men det er ikke på det niveau som skolerne skal bruge denne software, og bare til basis brug er OpenOffice en dejlig masse penge man kan bruge på så meget andet. for eksempel et bedre indeklima som mange skoler jo efter signe har brug for.

Gravatar #15 - rasmusv
5. nov. 2009 13:09
#9 Jeg glemte selvfølgelig at indsætte den mest komiske påstand. Selvom vi alle nok kan blive enige om at MS Office er godt (og nok bedre end openoffice til alting ud over prisen...), så er den her påstand om at MS Office er god til integreret billed/lyd arbejde altså for meget af det gode. Den sammenhæng han tænker på kan kun være PowerPoint, men hvis teknologidirektøren faktisk prøvede konkurrenternes applikationer, ville han nok vide at PowerPoint får spark i løgposen af Keynote.app, på det område og udsagnet reduceres til en logisk fejlslutning i anden potens.


Dagens folkeskoleelever og fremtidens medarbejdere skal kunne arbejde med tekst, billeder og lyd i en sammenhæng, hvor det ikke er teknikken som sætter begrænsninger for, om opgaven kan løses eller ej.


Gravatar #16 - Windcape
5. nov. 2009 13:17
heh, ikke engang Balmer ville være så direkte og skrive sådan noget fjolleri.

OpenOffice minder meget om Word 98 / Works, som vi brugte tilbage da jeg gik i folkeskolen. Så det er jo helt perfekt til formålet, hvis tekstbehandling er ligeså simpel som for 12 år siden.
Gravatar #17 - SjaskSplad
5. nov. 2009 13:18
Jasper Hedegård Bojsen, Microsoft skrev:
"Hvis vi ikke underviser vores elever i at bruge den software som gymnasier, universiteteter, handelsskoler og erhvervsskoler bruger, sætter vi dem i en ugunstig situation."


Jeg har klaret de to første år af gymnasiet plus 1.kvartal af tredje år uden andre Microsoft produkter end Windows og et konverteringsprogram til det fordømte docx-format, fordi det ikke er alt, der kommer med over i OpenOffice. Så han kan da sejle sin egen sø (for at undgå grovere sprogbrug).

For mig at se har Jens Kjellerup fat i den lange ende. Man kan ligeså godt spare pengene, når der findes et gratis og lige så godt alternativ og bruge dem på noget mere fornuftigt.
Gravatar #18 - Andreasen1970
5. nov. 2009 13:19
VonDoom (12) skrev:
Problemet er, at en del af undervisningsmaterialet så som elektroniske white-boards er lavet til at spille sammen med MS produkter.


Øhh, hvor mange folkeskoler har du set som har WB?

VonDoom (12) skrev:
Gad vide hvor meget det koster at få disse ting til at spille sammen med Open Office?


Tja Hvis det er et problem for skolerne at det ikke kan snakker samme, så tror jeg at de uden de store problem kan få et programmerings team til at lave software kompatibel.

Husk også at de 800.000 kr. som de skal betale for Office pakken kun er for Lyngby-Taarbæk kommune!

Hvis du tager det på landsplan så bliver det flere millioner kr.

Hvis alt offentligt brugte fri software så har der mange millioner hvis ikke milliarder at spare, som kunne bruges på andre ting!

Syntes heller ikke at det er skolens opgave at undervise i MS Office. De skal bare lære ungerne at bruge computeren og de programmer som ligger der på. Ungerne kan uden nogle problemer bruge andre kontor pakker.
Gravatar #19 - x-site
5. nov. 2009 13:23
Papir og blyant slår Office pakken til en, hver tid, og ved hjælp af en ordbog har man jo også stavekontrol, det er jo egentlig det børnene skal lære at bruge! :)
Gravatar #20 - Lawzt
5. nov. 2009 13:23
Det var da en vild pris!
Jeg har netop oprettet en ny aftale på 1400 pcere. Her kan frit installeres nyeste operativsystem og enterprise officepakke.
Vores 2500 studerende kan få nyeste officepakke med hjem, til låns til installation på privatpc, så længe de er studerende hos os.
Alle studerende kan få OWA adgang til vores Exchange mailserver og egen mailboks. Vi kan installere Sharepoint for alle vores studerende og meget meget mere.
Det betaler vi 520.000 for om året
Det kunne være at de skulle lade være med at gå i Fona og købe deres licenser næste gang
Gravatar #21 - -N-
5. nov. 2009 13:24
#18 Det med beregingerne har været fremme mange gange før, hvor det i praksis ikke har kunnet betale sig.

Jeg tror derimod at små skridt som overgangen fra MSO til OO langt bedre kan svare sig. Om BSD eller Linux bliver et reelt alternativ til windows inden for de næste 5-10 tvivler jeg stærkt på.

Men som nummer et pointere, ms skal nok smide bukserne, hvis deres markedsandele bliver for små :-D

#19 Jeg gad godt se dig tjekke 2000 / 5 siders stil på et par sekunder i en ordbog.
Gravatar #22 - decx
5. nov. 2009 13:25
Der er selvfølgeligt tale om en markedsføringsstrategi fra Microsoft som er ved at slå fejl:

Step 1: Giv office væk
Step 2: Tag 20,- per Office per PC.
Step 3: Tag 500,- per Office per PC.

De havde regnet med at gøre folk afhængige og tage penge for det senere, men de er blevet overhalet indenom, og det er noget af en mavepuster for Microsoft. 800,000 er ikke mange penge for Microsoft, men på landsplan hvis alle kommuner følge efter, er det noget af et slag. Tænk, hvis det offentlige kun brugte ODF, så er de jo totalt fortabte.

Derfor desperationen.
Gravatar #23 - Windcape
5. nov. 2009 13:26
Lawzt (20) skrev:
Det betaler vi 520.000 for om året
Er det inklusiv en support aftale?
Gravatar #24 - Windcape
5. nov. 2009 13:27
decx (22) skrev:
men på landsplan hvis alle kommuner følge efter, er det noget af et slag.
Not really. Prøv at kig på finansforliget, hvis du vil have en ide om de beløb der normalt regnes med.

Alt under en million er småpenge.
Gravatar #25 - Lawzt
5. nov. 2009 13:27
#23

Ja det er inklusiv en support aftale.
Gravatar #26 - decx
5. nov. 2009 13:30
Mange bække små.

Århus kommune og Københavns kommune er meget større end Lyngby-Taarbæk så der er nok større beløb på spil. Ikke for kommunen, men for Microsoft.

X antal millioner er også penge og jeg vil tro de indkasserer i den høje ende af et tocifret millionbeløb til måske et trecifret.
Gravatar #27 - aben
5. nov. 2009 13:32
NYT NYT NYT - produktleverandør vil gerne sælge produkt!!
Gravatar #28 - kr00z0r
5. nov. 2009 13:33
Jamen tænk at der er nogen skoleelever der bliver udsat for noget software der ikke kommer fra Monopolsoft. Det må da gå ud over deres læring i en grad så de ender som dybt dysfunktionelle. Det lader til at MS kun kan forestille sig en fremtid, hvor alt software er fra dem, og at man derfor lige så godt kan lade være med at spilde tiden med at lære noget somhelst andet.
Gravatar #29 - -N-
5. nov. 2009 13:35
#23 Du har helt ret, det står ikke i nyheden hvor meget de skal give for support til OO. Men 800k er det nok ikke, det er trodsalt to fuldtidsmedarbejdere :-D
Gravatar #30 - lorric
5. nov. 2009 13:36
Windcape (16) skrev:
OpenOffice minder meget om Word 98 / Works, som vi brugte tilbage da jeg gik i folkeskolen. Så det er jo helt perfekt til formålet, hvis tekstbehandling er ligeså simpel som for 12 år siden.


Og det er det jo. Det vildeste der er sket med tekstbehandling siden jeg gik i skole er overgangen til wysiwyg (og den er noget hypet imho). Ellers er der jo intet signifikant nyt.
Gravatar #31 - owrflow
5. nov. 2009 13:40
Det er jo en smuk lille nyhed.
Gravatar #32 - Stallemanden
5. nov. 2009 13:40
VonDoom (12) skrev:
Andreasen1970 (18) skrev:
Problemet er, at en del af undervisningsmaterialet så som elektroniske white-boards er lavet til at spille sammen med MS produkter.

Gad vide hvor meget det koster at få disse ting til at spille sammen med Open Office?
Øhh, hvor mange folkeskoler har du set som har WB?


Flere end du måske lige regner med.

Den "levende tavle" bliver i større og større grad indført i folkeskolen.
Gravatar #33 - webwarp
5. nov. 2009 13:41
Der er ingen grund til brok, Open Office kan umuligt være ringere at få matematik opgaverne i vs da jeg var igennem møllen og afleverede opgaverne på bager-papiret fra dagens rundstykker.. Personligt er ZoHo min lille skat.. Ikke også.. jo, du er så nusser..
Gravatar #34 - Trogdor
5. nov. 2009 14:02
#20 Jaja, vi fik også en god pris da vi skulle lave vores første aftale med MS licenser. Da alle arbejdspladser så var konvereret til Office nogle år senere, så kunne vi pudsigt nok ikke få specielt gode priser mere. :)

Der er sku heller ingen grund til at skyde gråspurve med kanoner. Jeg har klaret mig fint med Open Office derhjemme med de simple dokumenter jeg skulle skrive og de simple regneark jeg laver.
Kan godt være Open Office ikke er så fancy som MS office men hvis den nu kan det man har brug for.

På arbejdet er vi så "heldige" at vi nu er oppe på Office 2003. 8-O
Gravatar #35 - Bean
5. nov. 2009 14:04
#22 Det er netop DERFOR Microsoft tilbyder os studerende "gratis" microsoft programmer for 100 kr/måned gennem ACM. Det er netop for at vi skal vende os til Microsoft's produkter og på længere sigt benytte disse frem for alt andet når vi kommer ud i arbejdsmarkedet som IT-chefer eller hvor vi nu havner.

Ganske snedigt, hvis du spørger mig, men at de så tuder over en kommune ikke vil bruge deres løsning? Jeg troede Microsoft havde større noss*r end som sådan.
Gravatar #36 - duppidat
5. nov. 2009 14:05
Open office er måske ok til de der folkeskoler... Men på gymnasielle og universitets uddannelser der holder det bare ikke.

Jeg brugte det i 4 måneder på min skole og følte bare at jeg manglede mine tommelfingre ifht mine med studerende... Så endte med at hoppe med på office vognen.
Gravatar #37 - yardman
5. nov. 2009 14:06
Som flere også har været inde på - så er det da på tide at det offentlige (specielt i folkeskoler og gymnasier) "investerer" i åbne alternativer til de lukkede - og det gælder hele over hele linien. Min kærests søster, som går i folkeskolen har (i KBHs kommune) har lige fået OpenOffice installeret til sine blæk-regninger og stile - og hun er meget tilfreds - og det rækker 100% til de behov. Desuden er der den bonus - at der nu er penge til andre formål på skolen, som der ikke ville være hvis de skulle have købt MS Office.

Jeg sidder til dagligt i en økonomi-funktion i erhvervslivet og jeg bruger Excel som jeg tror at noget bedre end OpenOffice til det jeg bruger det til - men derhjemme bruger jeg OpenOffice - for det passer fint til mit private behov. Der er ikke noget fra dengang jeg gik på Handelsskole som ikke kan klares med OpenOffice - så jeg mener at det klart er et godt alternativ til Office-pakken.

Når man kommer ud i erhvervslivet, skal man nok blive kørt igennem MS Office - for er det ikke det stort set alle virksomheder bruger i DK?
Gravatar #38 - Orange
5. nov. 2009 14:08
Med "forringelse af IT-understøttelse" mener han vel, at det blive sværere for Microsoft at indoktrinere Office-pakken til børn.
Gravatar #39 - excentrikkeren
5. nov. 2009 14:10
Hvis der virkelig skulle spares penge, skulle der centrale servere ind på skolerne, og klienter ud til eleverne, gerne med Linux.
Der skulle så være et team et sted i landet, der sørgede for opdateringer og undervisningsplaner for hele landet.

Lærere skulle ikke længere agere IT specialister, den lokale pedel kunne udskifte hardwaren i tilfælde af nedbrud, og indsende den til rep.

Om det så er Office pakken eller andet, betyder mindre blot at alle lærer det samme.
Gravatar #40 - webwarp
5. nov. 2009 14:24
#39 men nu er det der jo total fiktion, der på ingen måde er realistisk vi kommer til at se i vores levetid.. og så tror jeg i øvrigt ikke det er en god ide, der er alt for mange argumenter i mod og kun en enkelt for og den er økonomisk (og uladsiggørelig da det er kommunerne, der driver skolerne og ikke staten)
Gravatar #41 - Grisly
5. nov. 2009 15:09
Rigtig dejligt at se at de små poder i folkeskolen, bliver oplært i noget der er gratis. Så kan de lære at MS office er et tilvalg og ikke et fravalg, hvis der skulle opstå et behov.

Jeg er ligesom mange andre herinde overrasket over prisen. Troede egenligt at MS var klogere. Lige netop folkeskolen og andre institutioner som har med unge i aldersgruppen op til 14-16 år burde have produkterne nærmest gratis. Da vi mennesker er vanedyr og som typisk vil blive ved det vi har lært og føler os trygge ved.
Gravatar #42 - zin
5. nov. 2009 15:14
#16: Word 98 var til Mac - Word 97 var PC-versionen.
I min holdning minder OOo mere om en 2000 / 2003 sammensmeltning, bare pænere og nemmere i mange tilfælde (da 97/2000 og ikke så meget 2003 ofte havde de dér "gør nu som jeg vil!"-problemer grundet formatet / interfacet ikke altid var enig med brugeren). Tager vi det i betragtning er det nærmere for 6 år siden, hvor Office så "kun" er 2 år gammelt.

Jeg er på kommunens side her (duh) - 800.000 er for meget.
Gravatar #43 - Daniel-Dane
5. nov. 2009 15:35
Drop også Windows. Så får I endnu flere penge samtidig med, at ungerne ikke længere kan installere Steam på computeren og spille det i stedet for at lave niendeklasseprojekt (taler af erfaring).

Dette indlæg er IKKE ment som en MS-flamebait!
Gravatar #44 - mathiass
5. nov. 2009 15:48
#43: Jeg tror ikke at de er realistisk at droppe Windows. Der bruges rigtig mange Windows-specifikke småprogrammer til alle mulige ting i folkeskolen. Desuden findes kompetencen næppe på den enkelte skole til at holde et Linux-system kørende.
Gravatar #45 - Daniel-Dane
5. nov. 2009 16:02
#43
Men det er jo i sidste ende "bare" en overgangsfase. Alle de små og specifikke programmer kan jo hurtigt portes.
Gravatar #46 - Floop
5. nov. 2009 16:22
duppidat (36) skrev:
Open office er måske ok til de der folkeskoler... Men på gymnasielle og universitets uddannelser der holder det bare ikke.


Som en af de famøse studernede på "universitetet", ville jeg ikke røre MS-office med en ildtang, ej heller openoffice.
Her foregår det meste af rapportskrivningen i det fantastiske LaTeX, da ingen med respekt for sig selv, tør overlade opsætning og formatering af en hel rapport til et ustabile wysiwyg.

Derudover er det elendigt at samarbejde i - prøv at arbejde fire i det samme dokument - på en og samme tid? nej vel...

Derudover er gymnasielle opgaver fint dækket ind af Oo, kan ikke se hvilken magisk funktion der gør MSO væsentligt bedre for en HTX'er feks?
Gravatar #47 - Daniel-Dane
5. nov. 2009 16:27
#46
Jeg ville med glæde se en funktion, der skulle være svær at konstruere i Word '07.
Gravatar #48 - Kalcius
5. nov. 2009 16:35
Syntes det er fint. Mange skoler (Som den jeg går på) har ekstrem mangel på computere og det ville da være federe med nogle ekstra. Stor respekt :)
Gravatar #49 - Floop
5. nov. 2009 16:40
#47 LaTeX har en del fordele, hvis det er det du hentyder til - feks refferencer og henvisninger, letteraturlister, figurlister, imports, samlet og ensartet design, mulighed for svn.

Derudover er det klippe stabilt, selv ved et par hundrede sider.
Gravatar #50 - Daniel-Dane
5. nov. 2009 16:47
#47
Antallet af sider kan jeg ikke sige noget om, men resten har Word. Jeg har selv brugt flere af dem. Også funktiondesign i Office '07 er super-intuitivt.
Gå til top

Opret dig som bruger i dag

Det er gratis, og du binder dig ikke til noget.

Når du er oprettet som bruger, får du adgang til en lang række af sidens andre muligheder, såsom at udforme siden efter eget ønske og deltage i diskussionerne.

Opret Bruger Login