mboost-dp1

Microsoft Corporation

Microsoft frigiver snart SDK til Kinect

- Via CNN - , redigeret af Pernicious

Microsoft har nu valgt at frigive et SDK til Kinect i slutningen af juni måned, der giver udviklere mulighed for at lave programmer til Windows, som vil kunne udnytte Kinect.

Til at begynde med bliver SDK’et kun frigivet, til hvad Microsoft kalder frivillige entusiaster og forskere, da det er et krav at softwaren, der bliver udviklet med SDK’et, bliver udgivet gratis. Der vil på et senere tidspunkt komme en version af SDK’et målrettet det kommercielle marked, men hvornår vil Microsoft endnu ikke offentliggøre.

Microsoft håber, at det nye tiltag vil drage udviklere væk fra iOS og Android og over på Windows og .NET platformen.

Det har været muligt at anvende Kinect uden om Xbox360 tidligere, men kun gennem hacks fra tredjepart-udviklere.





Gå til bund
Gravatar #1 - fennec
22. feb. 2011 09:14
Lyder ikke som normal fremgang fra Microsoft at kræve at udviklede programmer skal være gratis...

Jeg kan faktisk ikke helt forstå hvorfor de sætter det som et krav. Jeg kan godt se fordelen, da programmerne hurtig kan sprede sig, da de er gratis. Men omvendt kan det også fraholde de seriøse folk, som gerne vil tjene penge på det.

Hvorfor ikke bare udgive SDK'et, og lade udviklerne bestemme selv. Frivillige kan stadig lave gratis programmer, og de seriøse kan tjene penge.
Gravatar #2 - Adagio
22. feb. 2011 09:25
Glæder mig til at se hvad der kommer ud af det... Kinect er et spændende stykke "legetøj", jeg er dog på ingen måde interesseret i at skulle have en xbox, bare for at kunne bruge den (og så vel og mærke udelukkende til spil)

fennec (1) skrev:
Hvorfor ikke bare udgive SDK'et, og lade udviklerne bestemme selv. Frivillige kan stadig lave gratis programmer, og de seriøse kan tjene penge.


Fuldstændig enig
Gravatar #3 - White
22. feb. 2011 09:34
De lader ikke udviklerne bestemme selv, da Microsoft også selv gerne vil tjene penge på det.

Hvis udviklere vil tjene penge på det, kan de bare bruge nogle af de tredjeparts programmer og drivere der pt. er lavet til at tilgå Kinect'en med.

Men jeg vil tro at det er ganske muligt for de seriøse at begynde at udvikle med det SDK og senere hen, når Microsoft frigiver det "professionelle" SDK portere/migrere det hvis overhovedet nødvendigt.

Jeg tror ikke der vil være den store forskel på den kode der skrives, det er formentlig et spørgsmål om at få skruet en betalingspakke/licens sammen der er årsagen til forsinkelsen på den professionelle del.
Gravatar #4 - Chucara
22. feb. 2011 09:34
#1/#2: Jeg gætter på, at Microsoft ikke har nogen interesse i at store spilfirmaer bruger den teknologi, Microsoft har brugt millioner på at købe/udvikle uden at de skal betale Microsoft for licensering.

Det er vel egentlig fair nok..

Edit #3: Beat me to it ;)
Gravatar #5 - zin
22. feb. 2011 09:41
#1: Jeg tvivler på at du mener det på den måde, men dit indlæg antyder, at seriøse programmer ikke er gratis.
Og det er jo noget pjat.
Jeg er dog enig i, at hvis man ligger en forretningsplan i at man skal tjene penge på salg af licens til brug af produktet, så er det mærkeligt at MS har gjort dette umuligt.
#6 - 22. feb. 2011 09:41
Eller også er det bare fordi den "åbne" SDK ikke benytter nogle af de algoritmer der kommer fra 3-parts selskaber, som MS betaler licens til....

Og så er det jo ikke kun et krav fra MS, men også et krav fra 3-parten til MS...
Gravatar #7 - fennec
22. feb. 2011 11:54
#5
Nej det var skam ikke min mening at antyde at gratis programmer er useriøse. :)

Det var mere at betalings programmer (næsten altid) er dybt seriøse, da de skal tjene penge på deres produkt. Og det at fjerne denne del af udviklerne vil forhindre en masse programmer i at komme frem.

Så ved at fjerne betalingsmuligheden, fjerner de også en masse udviklere, hvilket jeg ser som et stort minus. Netop når man vil have et nyt produkt udbredt til befolkningen. Jo flere og jo bedre programmer der er, jo større bliver salget. Spørgsmålet er så om MS taber på hver Kinect salg, for så giver det mening at de vil have en langsom udbredelse (da de først tjener når teknologien indhenter dem).

Man kunne også kalde den gratis version en slags beta eller trial udgivelse. Sålænge udviklerne ved der kommer en version, som muliggør betaling, kan de "lege" med den gratis først, og se hvad de kan frembringe. Også skifte over til den "store" SDK når den kommer.
#8 - 22. feb. 2011 12:11
#7

Men de fjerner jo ikke betalingsmuligheden... Den er bare ikke klar endnu....

Kommercielle udviklere kan vel stadig lave software baseret på den frie SDK, og så mappe den om til den kommercielle, og frigive softwaren, når den kommer...

Selve mapningen skulle helst ikke være mere kompleks, end den del softwaren som benytter det…


Det har jeg før været udsat for ved MS, at jeg udviklede på et niche produkt, hvor den kommercielle SDK først kom senere...


Men kunne også forestille mig at MS er blevet taget med bukserne nede(pga. hacks til kinect), og derved skynder sig ud med en løsning, som dog ikke er brugbar til kommercielt brug...
Gravatar #9 - Windcape
22. feb. 2011 12:42
Det er helt normalt at man ikke må benytte et SDK til kommencielle formål. XNA må heller ikke benyttes til kommencielle formål uden at man køber en licens.

Modsat må det bruges, helt frit, til gratis formål!

http://en.wikipedia.org/wiki/Microsoft_XNA
Gå til top

Opret dig som bruger i dag

Det er gratis, og du binder dig ikke til noget.

Når du er oprettet som bruger, får du adgang til en lang række af sidens andre muligheder, såsom at udforme siden efter eget ønske og deltage i diskussionerne.

Opret Bruger Login