mboost-dp1

unknown

Medarbejdere forstår ikke computersprog

- Via BBC News - , redigeret af Net_Srak

En britisk undersøgelse konkluderer, at de fleste medarbejdere som bruger IT til daglig, slet ikke forstår de tekniske termer.

IT-folkene bliver nødt til at tale et sprog som de ansatte forstår, da der spildes lang tid på at tyde termerne.

Arbejdsgiverne har opdaget problemet og hyrer i højere grad IT-ansatte, der har et mere enkelt sprog, da der bliver lavet mange dumme fejl, på grund af at medarbejderne misforstår IT-sproget.





Gå til bund
Gravatar #51 - AenimA
26. sep. 2005 18:51
Ja, der er folk der ikke har specielt meget IT-viden, men så må man jo forklare det basale på en enkel og ligetil måde, uden at tale ned til dem.

Jeg har endnu ikke mødt en person, jeg ikke kunne forklare en almindelig teknisk problemsstilling og løsning til - inkl. min mormor og hendes mand, en 63-årig sønderjyde der aldrig havde rørt en computer før (og som fik undervisning i alm. computerbrug en uges tid) og div. IT-forskrækkede medarbejdere på mine arbejdspladser.

Jo - det tager tid, og jo, det kræver at man omformulerer sig. Men det er ikke umuligt.

Og hvis man ikke kan forklare en medarbejder, hvordan man skifter sin mus ud på kort tid - hvem er det så, der har et problem?
Gravatar #52 - DUdsen
26. sep. 2005 19:10
Det tager mindst 20timers eneundervisning at få lov til at køre en bil ud på vejene alene, og en bil er altså et noget simplere stykke teknik at betjæne end en computer, hvad faen skal de stakkels brugere gøre, med deres elendige 2 timers kursus i MS internet, det vil sige IE med hotmail, og måske et mindre kursus i ustruktureret tekst mishandling i word.

Men på den anden side går den sku heller ikke at skyde skylden på IT-folkenes jargon, prøv du at forklare vigepligts reglerne uden at bruge/definere order vigepligt, vejtavle, eller hajtænder!
Men det er nok problemet folk har denne her utroligt kraftfulde men komplicerede dims siddene på deres skrivebord og har bildt sig selv en masse ind om den på bagrund af forkert undervisning, og de har måske også lovet at de kunne en masse på den og så er de iøvrigt skide afhængige af at den dims virker, så klappen går fuldstendigt ned når de skal et eller andet nyt med den.
Gravatar #53 - DusteD
26. sep. 2005 19:19
Løsningen:
Man må ikke bruge en PC hvis man ikke har et PC-Kørekort (magnetkort der skal indlæses i siden af tastaturet før brug).

Laver man en brøler, så giver det et hak i pc-kørekortet, og det resulterer i en begrænsning af ens muligheder på spanden, efter 3 hak skal man tage pc-køreprøven om.

Dette skal self laves med åbne standarder, så *nix folk også kan være med :D
Gravatar #54 - f-style
26. sep. 2005 20:47
#53
Laver man en brøler, så giver det et hak i pc-kørekortet


En brøler såsom ham manden, der smadrer hans tastur ind i pc-skærmen så den vælter ned på gulvet =P
Gravatar #55 - Beta
26. sep. 2005 20:47
KÆRE FRUE HANSEN

Jeg kan ikke rigtigt få den op og stå den er ligsom nede hele tiden men måske skal den føres ind på en anden måde i det hul der var degeneret af de elektrobiomagnetiske energidepoter der indcirkulerer deaurale osmotiske helhedskrumninger af differensmodholdet i den plade hammer jeg har forsøgt at rette min bule i knoppen med.......jeg er næsten helt sikker på at de må have fået den glatnakket op på lakridsen for der gives et udgangssignal på det føderør som bærer det semihydraulisk tryk i første dyserør hvor der er målt en spænding i piezopickupenhedsstyreboxdataberegningsmodulet fra akkumolatorinvest der er gået fløjten for en tidlig afgangstonegenerator som endnu ikke kan blive reparerede på et grundlag af de modtagne fejlkoder som ikke lå hvor de ville blive set og detekteret så vi må meddele dem at vi ikke har tid til at kigge på deres VW før i næste uge

mvh mekanikeren.
Gravatar #56 - Regus
26. sep. 2005 21:11
#43
Nu er jeg tilbagevendende gæst på det lokale hospital, og har da selfølgelig lært de udtryk og termer der gør sig gældende for min situation så jeg kan føre en fornuftig samtale med lægen.

Er det virkeligt for meget forlangt at brugerne som arbejder dagligt med computere lærer en 15-20 gentagne termer der er relevante for kommunikation?

Det kan da ikke være rigtigt, at jeg hver eneste gang skal forklare dem vejen igennem start menuen matikuløst for at de kan åbne stifinder, og at de skal klikke to gange hurtigt efter hinanden uden at flytte musen på den text der står ved siden af det grågrønne ikon.

Hvis min læge hver eneste gang skulle forklare mig alle detaljerne igen og igen så ville han da blive gul og grøn i hovedet...

Og hvis man i øvrigt bare fikser en computer så bliver man, høfligt ganske vist, spurg hvad der var galt og hvad man gjorde... og hvad svarer man så? Jeg fortrækker at fortælle folk at jeg brugte håndspållægelse og regndans efterfulgt af et stort varmt drillende smil...

Jeg synes folk må tage sig lidt sammen og lære at når ham it-gutten siger browser at det så er "det blå e" han mener ligesom sidste gang og gangen før da - ind imellem kan man få fornemmelsen af at folk øjeblikkeligt skynder sig at glemme alt hvad man har sag lige så snart man er gået og samtalen starter from scratch hver eneste gang.
Gravatar #57 - futski
26. sep. 2005 22:09
Problemet her er at IT branchens udtryk og fagord kommer i kontakt med mange andre brancher, da IT bliver mere og mere obligatorisk for alle medarbejdertyper. (ligegyldigt branche efterhånden faktisk) #22 er lidt inde på det.

Det er ikke nødvendigt for mig at vide hvordan jeg skifter dæk. Men automekanikeren er blevet tvunget til at have en email, ellers falder værkstedets service - og derved konkurrenceevne - i forhold til resten af hans branche.

Længere er den ikke. Det er som at brokke sig over det større antal sikkerhedsbrister i IE i forhold til Firefox f.eks.

Større brugergruppe (i dette tilfælde, brugere af ord og begreber) = flere problemer samt uforstående folk.


Vi burde anklage markedstendenser, udviskning af specialer, HR tendenser samt chefer som ser for meget TV2 og CNN, i stedet for at anklage "It-dumme" Jensen, som for øvrigt er 100 gange bedre end jeg (og dig) til at mure en væg.
Gravatar #58 - futski
26. sep. 2005 22:35
PS : Når alt kommer til alt, så skulle specielt IT-supporterne være glade for at have et eksistensgrundlag.
Gravatar #59 - Odin
26. sep. 2005 23:48
Nu det fandeme blevet for meget, min harddisk larmer og min skærm ser mærkelig ud efter jeg hængt min højtalere ved siden af dem! Så fck jer ! nu lukker jeg internettet og så i bare død ! :)

(det skulle være lidt sjovt og sarkastisk, hvis i ikke havde opdaget det)
Gravatar #60 - PikkeMand
27. sep. 2005 00:06
#8 mr ac
kommunale kaos-piloter

Hahaha, det er virkelig et dækkende term.
Har tit haft brug for en mere præcis måde at beskrive hvad jeg føler når jeg læser nogle af kommunens planer og bevidner deres handlemåder.
Gravatar #61 - bridgehajen
27. sep. 2005 06:11
#55: hehehe

Minder mig om en kollega, der ved frokostbordet berettede om sin bil, af nyere model, som havde fået en firmware-opdatering indlæst på værkstedet. Før opdateringen havde han haft problemer med, at den satte ud i første gear. Efter opdateringen virkede dette fint, men når ham åbnede sideruden, kunne han ikke lukke den uden først at rulle den helt ned. No kidding! Den historie grinede vi meget af. Vi er i allesammen IT-ingeniører og dataloger, så vi ved fint, hvor underlige fejl, der kan gemme sig i software.

Så bliver man helt glad for sin gamle Golf fra 1989. Det mest avancerede software i den ligger på min MP3-afspiller!
Gå til top

Opret dig som bruger i dag

Det er gratis, og du binder dig ikke til noget.

Når du er oprettet som bruger, får du adgang til en lang række af sidens andre muligheder, såsom at udforme siden efter eget ønske og deltage i diskussionerne.

Opret Bruger Login