mboost-dp1

Wikimedia Commons/Rudolf Stricker
- Forside
- ⟨
- Forum
- ⟨
- Nyheder
Jeg har tænkt den samme tanke, når der er wifi i biler, eller bluetooth forbundet med bilens can bus system, så er der en direkte forbindelse til at kunne kontrollere bilerne..
forestil dig at blive hacket af den bagvedkørende bil for derefter at blive kørt i grøften..
forestil dig at blive hacket af den bagvedkørende bil for derefter at blive kørt i grøften..
OT: typisk at et antivirus firma starter en skræmmekampagne for at få folk til at købe deres produkter...
#3 og hvilket produkt er det lige du snakker om som de har til biler?
Selvfølgelig vil biler bliver mere interessante at hacke med tiden. Men som med alt andet hacking så er det jo kun hvis der er stor økonomisk gevinst (Og lille chance for at blive taget) ved det, at det går hen og bliver et stort problem. Man kan forestille sig sådan noget som at kunne låse bilen op og starte den med henblik på videre salg uden de store omkostninger til reparationer.
Det med at få folk til at komme til skade vil nok bare ikke være attraktivt, da ikke engang terrorister vil få meget ud af at få en enkelt bil i ny og næ til at køre galt.
Selvfølgelig vil biler bliver mere interessante at hacke med tiden. Men som med alt andet hacking så er det jo kun hvis der er stor økonomisk gevinst (Og lille chance for at blive taget) ved det, at det går hen og bliver et stort problem. Man kan forestille sig sådan noget som at kunne låse bilen op og starte den med henblik på videre salg uden de store omkostninger til reparationer.
Det med at få folk til at komme til skade vil nok bare ikke være attraktivt, da ikke engang terrorister vil få meget ud af at få en enkelt bil i ny og næ til at køre galt.
Testa (4) skrev:Det med at få folk til at komme til skade vil nok bare ikke være attraktivt, da ikke engang terrorister vil få meget ud af at få en enkelt bil i ny og næ til at køre galt.
En enkelt bil kan godt lave stor ravage.. Har du aldrig spillet GTA ? :D
#4
Hvis du har fulgt med i alle de nyheder der har været ang. Anonymous/lulzsec vil du også vide at økonomisk gevinst ikke altid er målet.
Anarki og andet rebellion (rebelleri? :p) er også et mål i sig selv.. Jeg kunne da godt forestille mig at det kunne være sjovt at få en række biler til at tænde havariblinket samtidigt på motorvejen :) eller hugge bremserne hver 30 sek.
Men det kræver nok et bil-botnet eller en sender ved vejkanten der kan påvirker systemerne i den retning..
Hvis du har fulgt med i alle de nyheder der har været ang. Anonymous/lulzsec vil du også vide at økonomisk gevinst ikke altid er målet.
Anarki og andet rebellion (rebelleri? :p) er også et mål i sig selv.. Jeg kunne da godt forestille mig at det kunne være sjovt at få en række biler til at tænde havariblinket samtidigt på motorvejen :) eller hugge bremserne hver 30 sek.
Men det kræver nok et bil-botnet eller en sender ved vejkanten der kan påvirker systemerne i den retning..
Testa (4) skrev:Det med at få folk til at komme til skade vil nok bare ikke være attraktivt, da ikke engang terrorister vil få meget ud af at få en enkelt bil i ny og næ til at køre galt.
Tjoh.. tænk på "skræmmefaktoren" (fear factor?) i det. Folk vil jo være rædselsslagne for at køre bil, hvis terroristerne kan overtage biler på afstand.
Det er rigtig nok, bilerne bliver mere og mere digitale :p Men en gammel grim mazda som på billedet skal man ikke være bange for. Det ville være værre med bmw's nye 5 serie hvor rattet og hjulene ikke er forbundet mekanisk men elektronisk. Men tror det er et lukket system for at være ærlig. Det ville nu være sjovere at se hvordan man lige undgik at ramme noget hvis den blev ramt af en emp bølge :D
#12 -
8. sep. 2011 10:05
Ja self bliver biler mål for hackere....
I mit tilfælde har jeg (forhåbenlig) løst det rimelig simpelt, ved at gruppere de dele af bilen som kan give problemer(fx styring af det primær batteri, ECU etc.) og smidt alm. afbrydere imellem de grupper og mit dev-board(som er koblet på nettet).
Så for fx at "lukke" ned for det primære batteri, skal man holde én knap nede imens dev boardet sender signalet.
En evt. hacker vil stadig kunne slå de andre batterier fra, men worst case er at anlægget slukker, og det er der forhåbentlig ikke nogen der dør af.
Men den løsning er nok ikke særlig brugbar i bilindustrien.
I mit tilfælde har jeg (forhåbenlig) løst det rimelig simpelt, ved at gruppere de dele af bilen som kan give problemer(fx styring af det primær batteri, ECU etc.) og smidt alm. afbrydere imellem de grupper og mit dev-board(som er koblet på nettet).
Så for fx at "lukke" ned for det primære batteri, skal man holde én knap nede imens dev boardet sender signalet.
En evt. hacker vil stadig kunne slå de andre batterier fra, men worst case er at anlægget slukker, og det er der forhåbentlig ikke nogen der dør af.
Men den løsning er nok ikke særlig brugbar i bilindustrien.
#4
netop det kræver at den slags folk rent faktisk kommer ud fra deres værelser og gør noget for det de mener er en sag. Problemet med dem du nævner er nok at halvdelen ikke vil have den tekniske knowhow til at gøre det, og den anden halvdel sikkert er smarte nok til at indse at risikoen for at blive taget og dømt for personfarlig kriminalitet ikke er det værd alligevel. Og de få der må være tilbage er dem som bare gerne vil være de første der gør det så de kan få deres 15 mins berømmelse i tv.
Det værste der kan ske er nok det som #9 nævner med at folk bliver bange. Men inden at en stor del af befolkningen har en bil hvor det overhovedet kan lade sig gøre, så må man forvente at der sker en del inden for området.
netop det kræver at den slags folk rent faktisk kommer ud fra deres værelser og gør noget for det de mener er en sag. Problemet med dem du nævner er nok at halvdelen ikke vil have den tekniske knowhow til at gøre det, og den anden halvdel sikkert er smarte nok til at indse at risikoen for at blive taget og dømt for personfarlig kriminalitet ikke er det værd alligevel. Og de få der må være tilbage er dem som bare gerne vil være de første der gør det så de kan få deres 15 mins berømmelse i tv.
Det værste der kan ske er nok det som #9 nævner med at folk bliver bange. Men inden at en stor del af befolkningen har en bil hvor det overhovedet kan lade sig gøre, så må man forvente at der sker en del inden for området.
Nu er McAffee så ikke et antivirus selskab, men et sikkerhedsseskab. De er bare mest kendt i generelle kredse for deres AV produkt. Men faktisk er de markedsledende indenfor fx. Intrusion Detection/prevention og email skanning..
Og ja, biler er naturligvis mål for hackere.. Alt der besidder en computer er..
Og ja, biler er naturligvis mål for hackere.. Alt der besidder en computer er..
Der var også et eksempel med en bil hvor der var mp3 afspiller i som var sjusket programmeret (som så mange programmer er de nu om stunder) - så med en speciel konstruerer mp3 fil (redigeret i en hex editor) kunne man crashe afspiller softwaret i bilen (buffer overrun) så der blev kørt kode som lå i den falske mp3 fil, og så havde man overtaget kontrollen af systemet.
Tanke eksperiment: man "slipper" nogle mp3 løs - med disse koder - nogle spiller dem i bilen, software hackes over overtages af virus software - programmet venter til bilen parkeres finder så GPS coordinaterne og sender en besked til dem som har lavet virusen "Jeg holder her og her og har netop låst døren op".
Så virusscanner til bilen - ja det kommer nok snart.
Det bliver først slemt når man får en virus i køleskabet "Vi har hijacket dit køleskab og åbner først når du betaler 5000 kr på denne konto" Neeej!
Tanke eksperiment: man "slipper" nogle mp3 løs - med disse koder - nogle spiller dem i bilen, software hackes over overtages af virus software - programmet venter til bilen parkeres finder så GPS coordinaterne og sender en besked til dem som har lavet virusen "Jeg holder her og her og har netop låst døren op".
Så virusscanner til bilen - ja det kommer nok snart.
Det bliver først slemt når man får en virus i køleskabet "Vi har hijacket dit køleskab og åbner først når du betaler 5000 kr på denne konto" Neeej!
Kreden (11) skrev:Det er rigtig nok, bilerne bliver mere og mere digitale :p Men en gammel grim mazda som på billedet skal man ikke være bange for. Det ville være værre med bmw's nye 5 serie hvor rattet og hjulene ikke er forbundet mekanisk men elektronisk. Men tror det er et lukket system for at være ærlig. Det ville nu være sjovere at se hvordan man lige undgik at ramme noget hvis den blev ramt af en emp bølge :D
Njae, nu ved jeg ikke præcist hvilken model det er - men lur mig ikke om det ligner en Mazda 6 fra 2002 eller nyere .. Har selv en 6'er fra 2006, og den har da både bluetooth, gps og døktryksmåler :D
De køretøjer som nok kunne blive mål for hacking, vil nok være ministerbiler, diplomatbiler, og i den dur.
Altså offentlige profiler i forbindelse med et lands "drift".
Så fremtiden for disse folk, må være mere mekanik, altså "one step forward, two steps back". ;) Eller at bruge millarder på at sikre deres køretøjer ekstra meget.
Altså offentlige profiler i forbindelse med et lands "drift".
Så fremtiden for disse folk, må være mere mekanik, altså "one step forward, two steps back". ;) Eller at bruge millarder på at sikre deres køretøjer ekstra meget.
En måde at sikre en bil på ville vel være at adskille det vitale system sådan at den kun kan sende data til og ikke modtage data fra radio/Bt/WiFi/GPS/andet bruger interaktivt...
det kunne evt gøres ved at hardcode et lookuptable i en fpga som mellempunkt i forbindelsen så kun forespørgsler på data der er godkendt bliver svaret på...
Dvs en kode på 8 bit der er forud defineret til at returnere en bestemt værdi...
på den måde kan der kun læses fra det lukkede system...
det kunne evt gøres ved at hardcode et lookuptable i en fpga som mellempunkt i forbindelsen så kun forespørgsler på data der er godkendt bliver svaret på...
Dvs en kode på 8 bit der er forud defineret til at returnere en bestemt værdi...
på den måde kan der kun læses fra det lukkede system...
Opret dig som bruger i dag
Det er gratis, og du binder dig ikke til noget.
Når du er oprettet som bruger, får du adgang til en lang række af sidens andre muligheder, såsom at udforme siden efter eget ønske og deltage i diskussionerne.