mboost-dp1

unknown

Mange netbutikker følger ikke loven

- Via Politiken - , redigeret af Net_Srak

Mange netbutikker følger ikke lovgivningen, når de sælger varer på nettet. De giver forkerte eller for dårlige oplysninger om køberens muligheder for at bytte eller klage. Det er ofte oplysningerne om, at forbrugeren har ret til at fortryde køb inden for 14 dage og ret til at klage inden for to år, som ikke er helt på plads.

Firmaer som FDB, tøjfirmaet Jardex og 3 butikker på Danske Banks netshop har ikke levet op til loven. De to førstnævnte vil hurtigst muligt rette fejlen og Danske Bank har pålagt de 3 butikker at leve op til loven.

Forbrugerklagenævnet modtager hver dag klager over internetfirmaer.





Gå til bund
Gravatar #1 - FISKER_Q
12. nov. 2004 09:16
Tjae synes især Chippen.dk og Itbutikken er lidt svinske.

Så prøver altid at handle hos shg.dk
Gravatar #2 - c0urier
12. nov. 2004 09:21
Jeg kan kun anbefale SHG på det kraftigste, bruger dem selv. Selvom jeg bor i Sverige yder de en utrolig god service.
Gravatar #3 - wizax
12. nov. 2004 09:28
Jeg har haft store problemer med Multimedia World og PRCdata.

SHG og Midtdata er hittene her hos mig :-)

Jeg har ikke haft problemer med IT-butikken siden de bliv lagt sammen med Datafilen og fik nye ejere.
Gravatar #4 - normie
12. nov. 2004 09:37
#1: Hvilke problemer har du haft med IT-Butikken? Efter min mening yder de god service og deres kundesystem er temmelig liret. :)
Gravatar #5 - FISKER_Q
12. nov. 2004 09:42
#4 De sætter priserne ned på ting de ikke har på lager, og når de så er ved at komme på lager igen bliver de sat op.

Kender en som der fik sig en overralske da han i starten havde bestilt den med en billigere pris i tankerne.
Gravatar #6 - jgni
12. nov. 2004 09:54
www.shg.dk er en MEGET uprofessionel butik. Har haft masser af problemer med dem, både i deres webbutik og IRL.
Gravatar #7 - normie
12. nov. 2004 10:04
#5: Hvis de ikke kan sælge varen til den annoncerede pris, skal køber have besked og mulighed for at hæve handlen. Ikke videre professionelt, det er jeg enig i. :|

Til gengæld er der, efter min erfaring, mange butikker der bruger tilfældige prisfald som lokkemiddel for at få flere besøgende til butikkerne. edbpriser.dk's sektion med varer med store prisfald, giver dem al den opmærksomhed de har brug for, og når brugeren så har bestilt bundkortet til 49 kr. eller skærmen til 200 kr., undskylder de sig med fejl osv. Det er faktisk mit største irritationsmoment ved onlinehandel for tiden.
Af samme grund bestiller jeg altid random ting med store prisfald, som jeg kan se må være en fejl - hvis ikke butikkerne kan se det umoralske i det, kan man lige så godt give dem lidt ekstra arbejde med at meddele køberne om fejlene og slette ordrene. På den måde er der forhåbentlig nogen, der til slut opgiver "fejlindtastningerne" grundet det store ekstraarbejde i det.
Gravatar #8 - FISKER_Q
12. nov. 2004 10:11
#7 Så vidt jeg fik af vide fik han ikke af vide prisen var steget. Han fandt bare lige ud af at hans pakke han fik på efterkrav var dyrere. Så han benægtede den bare.

For ikke så lang tid sad IT Butikken på næsten alle "prisbaskere", og de flest var meget usandsynligt faldet i pris, og alle var heller ikke på lager.
Gravatar #9 - Kisbye
12. nov. 2004 10:12
"Forbrugerklagenævnet modtager hver dag klager over internetfirmaer."

PBS har 1.992 indløsningsaftaler med butikker om brug af kreditkort over internettet.
i 3. kvartal 2004 blev der foretaget 9.749.984 handler.
Tallene taget i betragtning, vil det vel være underligt hvis der ikke var nogle der kalgede?

Der findes også mange åndsvage kunder, som klager over alt hvad de kan finde på.
Enten fordi de edioter, eller er for dumme til at finde ud af bruge det.
Gravatar #10 - Viperaberus
12. nov. 2004 10:14
#8
Ved bestilling hos IT Butikken får du valget mellem den nuværende pris eller prisen ved afsendelse.
Det kan vel ikke komme bag på dig, at priserne ændrer sig?
HVIS priserne bliver justeret efter om varerne er på lager er det noget svineri, men det har jeg endnu ikke oplevet (trods adskillige ordrer derfra)
Gravatar #11 - XorpiZ
12. nov. 2004 10:18
#2

Jeg kan så _IKKE_ anbefale SHG. Ja, de er hurtige til at sende, men føj deres RMA-afdeling stinker.. har sgu ikke haft andet end problemer med dem :|
Gravatar #12 - FISKER_Q
12. nov. 2004 10:19
#10 Tjae holdte da lidt øje med dem, og kan fx huske de havde skåret over 50% af en(mener jeg) farve laserprinter, det første man tænker er nok, "klart klart", men så stod der den ville komme på lager efter 10 dage eller sådan noget.

Jeg holdte øje med den og pludselig forsvandt siden fra deres hjemmeside, men gik du til forsiden og fandt produktet selv var prisen sat tilbage, printeren havde bare et andet id nummer nu.

Mener det var fra ~15000 til ~7000 tilbage til ~15000.

Men ellers også interessant tiltag med at vælge mellem de 2 priser.

#11 Jeg har gang i deres RMA afdeling så lad os lige se :P
Gravatar #13 - Xray
12. nov. 2004 10:22
Tjaaaa jeg kan så lige tilføje og sige at jeg vil anbefale at i holder jer fra Direkt-Data.Com (Dansk IT butik)

Blev selv snydt for 1500kr og sagen kører stadig...
Gravatar #14 - TYBO
12. nov. 2004 10:52
Jeg har haft STORE problemet med bob.dk
De skriver at de har ting på lager (Bestilte 6 ting) og kun de 3 af dem havde de på lager fik jeg så at vide (Selv om det også stod dagen efter at de stadig havde det på lager).
Det var så umuligt at kontakte dem da de ikke svare på emailsne og det er næsten umuligt at komme igennem per telefon da man bliver smidt af efter 5 min når man venter.
Nå men da jeg endelig kom igennem efter 20 forsøg så fik jeg at vide at de så havde 5 af tingene på lager nu (efter 14 dage) og jeg bad dem så at sende de 5 og proppe kabinettet op i numsen da den var i retordre. De sendte så kun 3 af tingene og jeg skulle så bøvle flere dage på at komme igennem til dem igen per telefon og bede dem om at slette resten så jeg kunne handle hos et andet firma som har lidt mere styr over tingene.

Jeg har handlet hos mange af disse butikker og har sjældent problemer men bob.dk var jeg ikke heldig med.

På edbpriser kan jeg se at folk voter dem meget dårligt så jeg er ikke den eneste med de problemer.
Gravatar #15 - brostenen
12. nov. 2004 23:02
Hehe!!!

Har kun prøvet shg én gang, som er én gang for meget...
Skulle samle en pc for min tidligere nabo, han købte ved shg, og cirka 1 år efter virkede maskinen stadig ikke, grundet defekt motherboard...

Næææ....

http://www.edbgiganten.dk
(der er jeg supporter)

----------------------
Gravatar #16 - sKIDROw
13. nov. 2004 21:02
Jeg ville ønske at jeg ikke var nød til at handle online.
Byen har har ikke længere en lokal butik, efter min arbejdsplads lukkede, og tror heller ikke der kommer nogen.
Det er branchen her sgu for urentabel til.
Alt for mange om for lille et marked.
Det er det der giver rene foræringspriser, men til gengæld også det som gør butikkerne opfindsomme... :(
Gravatar #17 - FISKER_Q
13. nov. 2004 23:27
#16 Ja, faktisk må mange af de "mindre" butikker "snyde" sig lidt igennem for at kunne køres der butikker med præsentable priser.

Det gjorde de fx ved at få it-supportere/datafagteknikere ind på 3 måneders gratis praktik, og så derefter bruger dem som arbejdsheste, hvorefter de kan spare penge på løn til at betale en for det.

For mig er det godt at SKP rundt omkring i landet nu ikke lader dem komme ud gratis i 3 måneder. Da det sørger for at vi ikke kommer ud i en forretning eller et firma hvor de ikke kan tage ansvaret op.
Gå til top

Opret dig som bruger i dag

Det er gratis, og du binder dig ikke til noget.

Når du er oprettet som bruger, får du adgang til en lang række af sidens andre muligheder, såsom at udforme siden efter eget ønske og deltage i diskussionerne.

Opret Bruger Login