mboost-dp1

unknown

Luftdrevne biler introduceres

- Via Technology Review -

En ingeniør fra en lille fransk by har opfundet den luftdrevne bil. Faktisk er hans koncept så lovende at 12 lande allerede har købt licenser til teknologien, og der er flere, der venter. Støttet af relative billige og hurtige muligheder for opladning kan bilerne måske blive et hit, særligt i bymiljøer.





Gå til bund
Gravatar #1 - Izo
20. sep. 2002 08:50
Cool :-)
Gravatar #2 - MadMartigan
20. sep. 2002 08:54
Så kan man jo ikke give den gas længere...
Gravatar #3 - Hektor
20. sep. 2002 08:58
#2 MadMortigan:
Man kan nemmere give den gas i en bil, der drives af en blanding af forskellige gasarter, end man kan i en bil, der drives af flydende brændstof ...
Gravatar #4 - Pringle
20. sep. 2002 08:58
Må håbe for idéen at olie- og automobilindustrien ikke æder ham franskmanden levende. Men det er jo nok fordelen ved ikke i første omgang at satse på det amerikanske marked :D
Gravatar #5 - BurningShadow
20. sep. 2002 08:59
Når nu de traditionelle fabrikanter bliver forhindret i at udvikle el/brint biler, hvorfor skulle de så ikke også blive forhindret i at lave luftbiler?
Jeg tror ikke vi kommer til at se de biler, før oliebaseret brændstof bliver forbudt, ved lov, i en bunke lande.
Gravatar #6 - StrYbeR_
20. sep. 2002 09:06
det var sq også på tide at de fik sådan noget sat sammen, nu har vi sq forrurenet nartur længe nok!!.... Men AD den bil er grim :)
Gravatar #7 - Insight
20. sep. 2002 09:07
gad vide hvad man skal betale i vægt afgift påsådan en :)
Gravatar #8 - MadMartigan
20. sep. 2002 09:08
Ok Hektor, det kan du have ret i..

(pis ved ikke hvad jeg skal skrive)

End of discossion...
Gravatar #9 - Pr0nking
20. sep. 2002 09:09
Hektor: Nu er det jo faktisk sådan, at konventionelle Motorer også forbrænder benzin på "gasform" der er jo ikke bare en slange fra tanken og ned i cylinderen. Brændstoffet løber jo i dag, enten gennem en karburator, som transformerer benzinen til gas, som lettere antændes. Eller også igennem en Elektronisk indsprøjtning, som har samme funktion.
Altså giver man den også "gas" i dag. Dog har du ret i, at man med en bil drevet på luftarter også kan give den "gas"

Pr0nking
Gravatar #10 - El_Coyote
20. sep. 2002 09:10
mærkligt at oliegiganterne ikke har stoppet det endnu, men det er da fed at lande har købt licenser, så bliver det jo bare så meget sværer for olieproducenterne at stoppe udviklingen af de luftdrevne biler
Gravatar #11 - Rationel
20. sep. 2002 09:11
Det er da et okay koncept... Men ham fransk manden skal nok lige passe lidt på....
Der er sQ garanteret en del olie BOSSER, som gerne vil se den ide tilbage trukket !!
Gravatar #12 - Rationel
20. sep. 2002 09:13
#9

I en alm bil bliver benzinen sQ ikka lavet om til gazz.... Det blivet suget gennem nogle dyser som forstøver benzinen....
Gravatar #13 - Pr0nking
20. sep. 2002 09:13
som så også er en gasart!!!
Gravatar #14 - MadMartigan
20. sep. 2002 09:23
#12 Jeg kan kun holde med dig det er oxo det jeg har hørt engang i tidernes morgen...
Gravatar #15 - TR|X
20. sep. 2002 09:24
Eh... som sædvanlig, gider jeg ik læse artiklen, men nogle der gider forklare hvad konceptet går ud på? Hvordan bliver den drevet af luft?
Gravatar #16 - BurningShadow
20. sep. 2002 09:26
Om der er gas eller væske, er afgjort af den atomare struktur.
At man forstøver en væske gør den ikke til gas. Det atomare gittersystem skal være brudt, for at der er tale om gas, mens væske kun har et delvist brudt (eller ”ujævnt”) gittersystem.
Det tager for lang til at forklare rigtigt, så i må nøjes med dette.
Gravatar #17 - Rationel
20. sep. 2002 09:28
#15...

Jeg har heller ikke fået læst den endnu, men jeg skal da have den læst på et tidspunkt !!

14#
Fino...

13# det er altså ikke en gass art.. Benzin bliver ikke til gaz når det bliver suget igennem en dyse, sådan er det bare.......
Gravatar #18 - _SID_
20. sep. 2002 09:44
Når de engang kommer til at kunne køre 140kmt, 400km på en tankfuld luft og det er muligt at stoppe en 5'er i en shell automat og få "tanket" op så er jeg helt klart en køber...
Gravatar #19 - Mysterio
20. sep. 2002 10:07
#6
den ser da pæn ud...

tja hvis olie bosserne ikke kan/gør stoppe den bil så frigiver de nok nogle af de version af el/luft biler de har opkøbt tidligere og så konkurere med den, og det ville jo være godt for naturen og os forbrugere (da de jo er noget billigere, well nu da, der skal nok komme en skummel skat/afgift på)
Gravatar #20 - Hektor
20. sep. 2002 10:09
#19 Mysterio:
Yes - afgift på luft!
Gravatar #21 - Prosac
20. sep. 2002 10:56
Ville lige tilføje at benzin i flydende form rent faktisk ikke kan brænde... benzinen skal være i dampform før det kan blive antændt... jeg ved ikke hvor varm benzin skal være før det begynder at fordampe(det er vel x antal minus grader)!

Når benzin bliver sprøtet ind i en motor er det som meget fint støv som fordamper ultra hurtigt og kan derfor antændes!
Gravatar #22 - Simm
20. sep. 2002 11:06

Afgift på luft? Spooky tanke.. Hvad vil de så gøre ved folk der ikke betaler skat/afgifter?

"Beklager, du har opbrugt din kvota - og ikke indbetalt penge, du må bare dø..." ;)
Gravatar #23 - Dreadnought
20. sep. 2002 11:09
Der står i artiklen at den luft bilen bruger bliver filtreret. Sådan et filter skal vel skiftes en gang imellem. Smider man så filtret ud bagefter, så det kan blive brændt af på et forbrændingsanlæg? ;)
Gravatar #24 - RuFFNeCK
20. sep. 2002 11:31
Prosac hvorn fanden kan det så være at vi tændte et "bål" med Benzin?..

Vi hældte noget i et hul hvor der var hvepse.. smed en tændstik og PUF!! døde hvepse...
Gravatar #25 - Prosac
20. sep. 2002 12:53
#24
Nu skrev jeg altså at benzin begynder at fordampe ved et, for mig ukendt, antal minus grader... det betyder altså at når du står udenfor og hælder benzin i et hvipsebo så er der intet der forhindre at benzinen ikke skulle kunne fordampe og der ved kunne antændes... eksempel: en lightergas-refil indeholder flydende gas, flydende gas kan heller ikke brænde, det skal osse først være i dampform før det kan antændes! BASTA!
Gravatar #26 - faetteren
20. sep. 2002 13:27
He jeg har set en gut engang som slukkede en ciagret i sin knalleret's tank´, og den var langt fra tom !!.
Så hvis du har en spand benzin kan du smide et cigaret skod derned uden at den tænder skidtet !!!.

Jeg ville dog ikke gøre sådan noget, da "hvis nu". Tjo jeg har respekt for ild. så det kan være derfor at jeg er for meget kylling, men jeg har set det blive gjort på ~5 meters afstand...

BTW det var en grøn puch maxi !.
Gravatar #27 - Pringle
20. sep. 2002 13:39

#23
Heh, plus at den energi det kræver at proppe komprimeret, nedkølet luft ind i bilen jo må komme et sted fra. Men så må man jo håbe at det i det mindste begrænser forureningen til få, kontrollérbare steder :)

#5 og #10
Ja, men jeg studsede egentlig over hvor billigt det var investere i en påfyldningsdims. Såvidt jeg husker, så er en brinttank herredyr, hvilket tildels (udover olieselskabernes kynisme) gør den uattraktiv for verdens tankpassere. Jeg har dog ingen specifik kilde på dette, desværre...
Gravatar #28 - ShagNasty
20. sep. 2002 20:03
Den motor specifikation som han beskriver minder da vist ret meget om en sterling motor må man sige. Sådan en fætter kan man købe i miniformat til modelfly osv.
Gravatar #29 - NFX
21. sep. 2002 09:27
En anden grund til at brintbiler ikke er (opfundet|udbredte) er vel også at den ikke vil kunne køre ret langt på en tankfuld? Jeg ku hvertfald let forestille mig at brints forbrændingsevne/literen er mindre end benzins forbrændingsevne/literen...

(ikke at jeg kender så meget til det, though..)
Gravatar #30 - Gruesome
21. sep. 2002 09:33
Det gør du tydeligt vis ikke NFX, prøv at slå op i et leksikon, jeg mener det er 70 - 80% man er ved at være oppe på i forhold til benzin der kun ligger på de 30 - 40%. Det er så når vi snakker brændselscelle motor seføli'...
Gravatar #31 - Cyrack
21. sep. 2002 09:36
#29
Brints energi pr. liter er højere end benzin, så længe brinten er i flydende form, og netop der indtræder problemet: at opbevare flydende brint på en forsvarlig måde!
Brint er højeksplosivt og under tryk kan det foresage enorme ødelæggelser hvis der er ilt nok tilstede...
Et andet problem er at hvis brinten skal udnyttes effektivt skal der bruges brændselsceller og de mest effektive til dato fremstillet er lavet på Risø og har en effektivitet på ca. 60% og de er meget dyre at fremstille.

//ZyBo[SE]
Gravatar #32 - Splitscreen
21. sep. 2002 12:09
Det er ikke helt nyt, jeg skrev en opgave for ca 1½ år siden, der fandt vi noget om bilen på denne side: http://www.bellwetherinteractive.com/mdi/
Så vidt jeg husker var der dog nogle problemer med sikkerheden, for bilen indeholder en tank med kromprimeret luft, hvis der går hul på den, eks. ved et trafikuheld kan det godt gøre MEGET ondt ! :(
Gravatar #33 - FinnHolger
22. sep. 2002 22:14
Denne hér motor er da lidt mere spændende!
-En slags optimeret wankelmotor.
http://quasiturbine.promci.qc.ca/EQTDiscoverAward0...
http://quasiturbine.promci.qc.ca/QTIndex.html

...Militæret hygger sig også:
http://www.sciam.com/article.cfm?articleID=000CA29...
Gravatar #34 - Hektor
23. sep. 2002 06:17
#33 FinnHolger:
Nu er Wankel-motoren jo stadigvæk en art forbrændingsmotor, og så kan du jo spørge dig selv - vil jeg helst sidde i en kø med 200 tændte Wankel-motor-biler rundt om mig, eller i en kø med 200 tændte luftmotor-biler rundt om mig?

Selv om Wankel-motoren kan bruge 100 "grønt" brændstof, så fyres det jo af lige op i snuden på de mennesker, der sidder i køen med dig.
Gravatar #35 - PzymeX
23. sep. 2002 09:43
Der findes ikke noget fast materiale der kan brænde.. Ting brænder først når de bliver så varme at antændelige dampe siver ud derfra..
Hvis i f.eks kigger på et stearin lys vil i osse se at flammen ikke brænder på selve vægen, men en mm eller deromkring, væk fra vægen..
Gravatar #36 - Gruesome
23. sep. 2002 18:25
Flytter man egentligt ikke bare forureningen rundt? Så vidt jeg ved så bruger man utroligt meget energi på at lave luft på højt tryk og lav temperatur, og sådan som det ser ud i dag, så kommer energien jo fra elværker der bruger olie...
Gravatar #37 - Hektor
23. sep. 2002 18:56
#36 Gruesome:
Jo, man flytter forureningen - tricket består bare i, at elværker er meget mere effektive til at fremstille energien, og meget mere effektive til at rengøre forbrændingsluften end køretøjer.
Gå til top

Opret dig som bruger i dag

Det er gratis, og du binder dig ikke til noget.

Når du er oprettet som bruger, får du adgang til en lang række af sidens andre muligheder, såsom at udforme siden efter eget ønske og deltage i diskussionerne.

Opret Bruger Login