mboost-dp1

newz.dk

Logfil førte til eksplosiv prisstigning

- Via Version2 -

Hjemmesiden Plantetorvet.dk oplevede ifølge Version 2 for nyligt, at deres hostingfirma, DIR, valgte at lukke for siden. Det skete, fordi DIR mente, at hjemmesiden fyldte for meget.

Folkene bag webbutikken havde købt en løsning med plads til en gigabyte data, hvilket hjemmeside og database holdt sig under, men logfilen, som hostingselskabet lavede for hjemmesiden, skulle vise sig at fylde meget mere.

DIRs logfil dækker 90 dages trafik, og til trods for, at plantetorvet.dk normalt blot har omkring 900 daglige besøgende, med få spidser på 2.000 besøgende, så voksede logfilen til 6 GB.

På baggrund af den størrelse mener DIR, at Plantetorvet.dk skal anvende en anden webhosting-løsning, der koster 12.000 kr., fire gange så meget som den oprindelige.

Indehaver af Plantetorvet.dk, Bjarne Schou Andersen, mener, det er urimeligt, at han skal betale for den store log-fil.

Bjarne Schou Andersen til Version2 skrev:
Jeg synes, at det virker fundamentalt forkert, at vi skal betale så meget ekstra for en logfil, vi ikke må slette, når de lover fri trafik. Og de fortæller ikke noget om, at man måske skal være opmærksom på logfilerne, når man bliver kunde.

Efter at have nægtet at betale ekstraregningen og længere tids mail-korrespondance med DIR, valgte DIR for nyligt at lukke for hjemmesiden. DIR har ikke kommenteret sagen.





Gå til bund
Gravatar #51 - Zeales
14. sep. 2009 11:34
Det var sq da den mærkeligste måde at "bremse" trafikken.
Gravatar #52 - avizion
14. sep. 2009 11:34
Altså, jeg ved ikke hvilken sten DIR har levet under, når de tror de kan afregne med log-filens størrelse og ikke det faktiske antal bytes den omtalte trafik rent faktisk udgør.

Se flg. loglinie:

[13/Sep/2009 21:34:45] "GET /time/plus/1/ HTTP/1.1" 200 78

Det meste giver sig selv, og "200" er status for OK. Det sidste tal "78" er antal bytes denne request bestod af.

Ja, jeg ved godt det er meget lidt, men det var hvad jeg lige havde til at stå på skærmen, efter at have rodet med en Django-bog i aftes ;)

Hvis omtalte hjemmeside har gjort brugt af mange små http requests for at opbygge deres sider, så vil dette udmunde sig i rigtig mange loglinier - noget der ikke per definition giver meget trafik - kun øget trafik i form af brevpost med større regninger åbenbart :(

Hvis DIR bare havde lidt respekt for deres kunder, så ville de lave denne afregning mere gennemsigtig, og i det mindste afregne pr. overført byte, og ikke hvad en logfil måtte fylde.

Som flere allerede har været inde på, så kunne de jo nemt trimme de logfiler hver dag eller uge, for så bare at gemme det resultat der skulle bevares - om dette så er til trafikstatistik for kunden skyld eller afregning af trafik for DIRs skyld.

Jeg grimmes ved disse metoder, og troede jeg havde været vidne til mange ting i denne branche, både før, under og efter har selv har været ansat i netop hosting-branchen. Dette eksempel er altså helt oppe og ringe i min bog...

Har kunder hos DIR nemt og direkte adgang til omtalte logfiler? Det lyder til at der er read-only adgang via FTP, men det kan man ikke forvente enhver kunde kan finde ud af. Disse informationer burde stå på samtlige skrivelser fra DIR til kunden, og ikke mindst med en kommentar om hvilken konsekvens det har for kunden og dennes regning.
Gravatar #53 - mikkeloerum
14. sep. 2009 20:25
er ret sikker på at DIR har valgt deres løsning mere som en "damage control" end for at afregne trafik, ellers havde de nok valgt at tracke det.
Gå til top

Opret dig som bruger i dag

Det er gratis, og du binder dig ikke til noget.

Når du er oprettet som bruger, får du adgang til en lang række af sidens andre muligheder, såsom at udforme siden efter eget ønske og deltage i diskussionerne.

Opret Bruger Login