mboost-dp1

Sanyo

Lithium-svovl-batteri øger kapacitet med tre gange

- Via ScienceDaily - , redigeret af Pernicious

Det har længe været kendt blandt forskere, at det ville være muligt at opnå en meget høj energitæthed, hvis man kunne kombinere lithium og svovl til brug i batterier. Et lithium-svovl-batteri vil også have den fordel, at det er billigere at producere end de nuværende lithium-baserede batterier, da svovl er et meget billigt materiale.

Det største problem, man har haft for at kunne producere et fungerende lithium-svovl-batteri, var at lave en katode, der kunne optage og afgive elektroner. For at lave en fungerende katode er det nødvendigt, at svovlet kan binde sig til et ledende materiale, som f.eks. kul, hvilket er, hvad forskere fra universitet fra Waterloo har opnået.

Ved at bruge kulstofnanorør og opvarmet svovl har forskerne fået flydende svovl til at binde sig til nanorørerne, så de danner nanorør af svovl, når svovlet størkner. Dette giver en enorm kontaktflade mellem svovlet og kulstoffet, der gør det ideelt til at overføre elektroner med.

Forskerne oplyser, at man har opnået en energitæthed, der er tre gange højere end traditionelle lithiumbatterier.





Gå til bund
Gravatar #1 - BrianB
20. maj 2009 06:10
Og som altid med batteri-nyheder, så er der lange udsigter til at vi forbrugere kommer til at se noget til de nye smarte batterier.

Men det er klart jeg ser frem til de nye "super-batterier" kommer.
Gravatar #2 - mojo
20. maj 2009 06:10
Det bliver skønt når alle disse nye smarte højkapacitetsbatterier rent faktisk kommer på markedet og er til at betale. Der lader til at blive forsket en del i emnet, men hvornår kan jeg købe dem i AAA og AA?
Gravatar #3 - munk1980
20. maj 2009 06:35
Problemet med disse batterinyheder er at der aldrig bliver påpeget hvilket ulemper der er ved batteriet. Her tænker jeg f.eks. på, levetid baseret på antal opladninger, selvafladning, osv. Og denne nyhed omtaler kulstofnanorør, som sikkert varer rigtig mange år, før de kan produceres billigt.
Gravatar #4 - Redrumrd
20. maj 2009 06:53
mojo (2) skrev:
hvornår kan jeg købe dem i AAA og AA?


Eller finde dem i min laptop for den sags skyld
Gravatar #5 - ZM4573R
20. maj 2009 07:53
Som #3 også siger så hører vi aldrig hvad batteriet ikke kan.. kun at det kan holde strøm til din bærbar for ALTID... Vil der derimod blive brugt væsentligt meget strøm til at lade batteriet op, og er det skrøbeligt og som tidligere sagt, ser vi først noget til det i 2050...
Gravatar #6 - duppidat
20. maj 2009 08:18
Lige præcis...

Synes da at have læst utalige nyheder om batterier der man kan lade 95% op på 2 minutter og som har den dobbelte kapacitet osv osv. men så dør det også bare hen... Og vi lever stadig med den usle Lithium teknologi i 2009 :/
Gravatar #7 - Casper H M
20. maj 2009 08:35
Nu er det også sådan at der skal være en grund for til at begynde at producere nye batterityper. Hvis man nu lavet et batteri som virker som lithium batterier men med fx. 20% højere kapacitet. Så kan det være svært at se det smart i at ligge en kæmpe production helt om til en helt ny batteritype. Hvis det ikke er bæredygtig i forhold til profit så er der ingen der vil begynde at producere.
Gravatar #8 - MarsontheRocks
20. maj 2009 09:03
Det ville nu være sjovt hvis en hjemmeside eller person (anyone) gad samle alle de seneste 5-10 års artikler omhandlende nye batterier, og så sætte dem op i en tabel, hvor man kan se hvor mange der "skulle" have været på markedet for 5 år siden, hvor mange der rent faktisk ER kommet i produktion etc. :)
Tror jeg vil sende forslaget til Engadget eller lignende.
Gravatar #9 - salatbar
20. maj 2009 09:33
Kul (Carbon) er kun elektrisk ledende, når det er placeret i den krystallinske struktur, der hedder grafit.
Gravatar #10 - Pod
20. maj 2009 09:47
Uha, mon ikke den hastigt voksende elbil-industri kan forventes at hælde en del kontanter i dette forehavende?

En udsigt til tre gange højere energitæthed, og så endda med en materiale den vejer lidt mindre. Sikkert noget vi får lov at høre mere om allerede omkring 2015. Allerede...
Gå til top

Opret dig som bruger i dag

Det er gratis, og du binder dig ikke til noget.

Når du er oprettet som bruger, får du adgang til en lang række af sidens andre muligheder, såsom at udforme siden efter eget ønske og deltage i diskussionerne.

Opret Bruger Login