mboost-dp1

unknown

Linux på din Playstation 2

- Via Oreillynet -

En artikel om Linux på PlayStation 2 og hvad det kan betyde, bl.a. noterer forfatteren sig at der sandsynligt udkommer spil til den meget hurtigt. Det skal dog bemærkes at disse typisk ikke kan bruges andet end at man har Linux kittet.





Gå til bund
Gravatar #1 - per_s_n
4. apr. 2002 11:09

Glæder mig endnu mere til der kommer Linux til Xbox
lol
Gravatar #2 - Hobitten
4. apr. 2002 11:25
hehe, yep.. det er allerede ude...! :D xbox er jo bare en PC :D i et meget grimt kabinet!
Gravatar #3 - sKIDROw
4. apr. 2002 11:38
Kunne godt tænke mig at køre en cat /proc/cpuinfo på den... :o)
Gravatar #4 - Kadann
4. apr. 2002 12:43
Jeg forstår stadig ikke formålet med at smide linux på en PS2 eller en XBox for den sags skyld.
Gravatar #5 - Hektor
4. apr. 2002 12:49
#4 Kadann:
Pointen i det?
Fordi man kan!
Gravatar #6 - C#
4. apr. 2002 12:50
man kan også køre sin bil i en havn, hvorfor skulle man (ok hvis den trænger hårdt til en gang bilvask)
Gravatar #7 - Kadann
4. apr. 2002 12:55
Hektor -

Ah, det gjorde jo tingene meget klarere.. jeg har set sandhedens lys nu. ;)

(var ironien for tyk?)
Gravatar #8 - Hektor
4. apr. 2002 12:58
#6 C#:
Det er ikke det samme; jeg vil påstå, at den sammenligning er længere ude end de fleste af mine :-)

Det svarer ikke til at køre bilen i havnen. Det svarer nærmere til, at man prøver at sætte motoren fra en Ferrari F40 over i en Wartburg - det er ikke sikkert, at det virker, men det vil være lidt sejt/kikset, hvis det gør.

Hvad angår Linux på X-Box er pointen to-fold:
1) For at se om man kan.
2) Hvis man kan, har man jo mobbet Microsoft - det alene vil jo være fedt. Det vil svare til at få X-Boxen til at køre PS/2-spil - ikke specielt brugbart, men fedt alligevel.

Har du aldrig prøvet noget, bare for at se om du kunne?

Hvis svaret på ovenstående spørgsmål er "nej", så lever du (i mine øjne) et enormt kedeligt liv.
Gravatar #9 - Kadann
4. apr. 2002 13:08
Jeg har mange gange prøvet ting, for at se om jeg kunne.. men det har som regel haft et formål, som fx. at lave en ollie på skateboard (dengang jeg var ung og i form), for at kunne lave flere tricks, og fordi ollien er grundstenen i de fleste tricks..

Argumentet "fordi man kan" er en slidt floskel, som bare ikke holder.

Ok, jeg kan måske se det sjove i at drille MS, men altså.. XBox er en PC og så kan det altså ikke være så svært at få linux til at spille på den, og desuden er emnet jo oss' PS2.

Hvad er formålet..?? Anyone?
Gravatar #10 - Ordneren
4. apr. 2002 13:13

Med et ps2 linux kit kan man jo faktisk udvikle software på ps2, uden at det er pisse besværligt. Det er der nogle der godt kan lide.
Gravatar #11 - Kadann
4. apr. 2002 13:17
Ordneren -

ok, fair nok.. det er et argument jeg kan forholde mig til. :)
Gravatar #12 - Thrawn
4. apr. 2002 13:24
<STRONG>Kadann</STRONG>
<STRONG></STRONG>
<STRONG>Sidde foran sit TV og checke mail i reklame pausen...</STRONG>
<STRONG>Checke TV programmet online...</STRONG>
<STRONG>Afspille en Div-X....</STRONG>
<STRONG></STRONG>
<STRONG>..alt uden at trække 60 m kabel inde fra sin PC'er og ud til fjernsynet...</STRONG>
<STRONG></STRONG>
<STRONG></STRONG>
Gravatar #13 - Quemeqal
4. apr. 2002 13:25
WOW! Der findes også noget der hedder en PC så vidt jeg husker, den kan man installere linux på helt uden problemer, WOW siger jeg bare, og en PC kan endda helt det samme som en konsol, men hvad faen, lad os dog bruge en PC, der vælger at kalde sig for en konsol, til det istedet, ja det er pissesmart, så kan vi jo om få år måske også have 1mio. forskellige dybe tallerkner, ja den tid glæder jeg mig satme til.
Gravatar #14 - Hektor
4. apr. 2002 13:28
#13 Quemeqal:
Jeg tror faktisk, at der findes mere end 1 million forskellige dybe tallerkner rundt om i verden.

At de så allesammen er kombatible med vilkårlige skeer, knive, gafler og borde er noget, computerindustrien kunne lære meget af.
Gravatar #15 - ingeningen
4. apr. 2002 14:02
Quemeqal, C# (og andre kyniske tvivlere :-):

Det er måske svært at se hvad man skal bruge et Linux-kit til PS2 til, hvis man er den almindelige PC-type der kun bruger ens PC til at spille på, surfe pr0n, checke e-mail og (forgæves) forsøge at score på scor.dk.

Men. Der findes også andre computerbrugere i verden, dem som kalder sig selv hackere (og nej, vi snakker ikke dem som ligger og defacer servere, bryder ind i diverse systemer etc.), men hackere i ordets oprindelige forstand. De personer hvis yndlingslegetøj som lille var en skruetrækker. Det er de personer som for billige penge kan omdanne deres PS2 til en Linux maskine (som må anses for at være den ultimative hacking platform).

Udover at den er interessant for hackere, er den også interessant for hobby game programmører, som måske gerne vil vide lidt mere om hvordan man laver spil til PS2 etc. Hvis man f.eks. gerne vil arbejde i spilbranchen, er det jo en billig måde at tilegne sig viden om PS2 (Normale developer kits til XBOX, PS2, Gamecube etc. koster jo en bondegård).

Men den brede menighed har måske heller ikke så meget at bruge et Linux kit til. Det betyder dog ikke at der ikke findes andre den er interessant for.

Hvis man er en lille smule nysgerrig og ikke bange for Linux, så kan man jo lave en billig MP3 jukebox med 40GB plads til mp3ere og Digital optisk lydudgang (PS2en har jo prima lyd) ud af ens PS2. Både prismæssigt (og ikke mindst designmæssigt), så vil det jo være en del mere elegant end at have en stor og klodset PC til at stå og servere mp3'ere.

Så 200 USD for en MP3 afspiller med 40GB plads, det er da et bargain. Det er bare et eksempel på hvad man kunne anvende Linux kittet til.

Nå, nok ranting og raving. Hyg jer :-)
Gravatar #16 - plexus2k
4. apr. 2002 14:07
Hmm, dette vil vel også sige at det bliver en 128bit linux der køre ? eller... ? :p
Gravatar #17 - Djinnn
4. apr. 2002 14:08
Jeg tror at folk primært bruger sin PS2 til at spille på, og PC'en bruges til whatever else might strike your fancy
Gravatar #18 - Mifan
4. apr. 2002 14:09
Jeg tror størstedelen af newz.dk ihvertfald har forsøgt én ting for at se om de kunne...muahahahaha
Gravatar #19 - Q-Rious
4. apr. 2002 14:23
Tja personeligt kunne jeg aldrig finde på at invistere en en konsol! Men hvis jeg sq være så "uheldig" at få fremskaffet en uden at have spilt en masse penge på det. er jeg da lykkelig over at en flok nørder har lavet en linux så jeg kan bruge boksen til noget fornuftigt.. hmm webserver? Eller måske mp3 afspiller som det er foreslået tideligere.

Eller have et par hundre stykker til at bearbejde seti pakker.. kræver dog et der er netkort i skittet.
Gravatar #20 - Ordneren
4. apr. 2002 14:24
#13 : Quakemal:
"og en PC kan endda helt det samme som en konsol" ... Nej.
#15 : Aviator:
Der er ikke nogen ps2 developers der kalder sig hackers. De kalder sig.. ps2 developers og eller demoscenere hvis de laver demoer. Men ellers har du ret :)
Iøvrigt er der nogle der undersøger mulighederne for at porte Mame til ps2. Det kan jeg ihvertfald godt se mulighederne i ;)
Gravatar #21 - epedemic
4. apr. 2002 14:30
tja jeg synes da det ville være cool at have en konsol+mp3,dvd,vcd,svcd,*ivx afspiller....
Gravatar #22 - C#
4. apr. 2002 14:45
<STRONG>aviator</STRONG>

var sådan set ligeglad med nyheden har ikke en ps2, øsnker heller ikke at eje en (om den så kørte winxp istedet for linux, så ville jeg stadig ikke eje den). var bare en comment til hektors, fordi man kan.
Gravatar #23 - lean
4. apr. 2002 14:57
Den største fordel ved at få linux på sin ps2 er at det bliver sygeligt meget lettere at lave ps2 demo'er.
Husk på at man stadig har direkte adgang til det sjove hardware.
Så det kan være at ps2'en bliver det helt store på scenen, ligesom amiga'en er det.
Gravatar #24 - Kadann
4. apr. 2002 16:57
Thrawn -
Altså præcis det samme som en PC med et grafikkort med TV-OUT kan klare, som med DVD-drev kan bygges for små 3500,-..?
Gravatar #25 - Polyvinylchlorid
4. apr. 2002 17:35
hvad skal man også med kabler når man kan lave det trådløst for ca 1500 kr ...
Gravatar #26 - Thrawn
4. apr. 2002 18:12
<STRONG>Kadann</STRONG>

Ja...
Men det er ikke alle der bor på 20 m2...

Gider sgu da ikke trække 40 m lyd og video kabel rundt i lejligheden.....
eller til at starte sin PC for lige at checke mail....
Gravatar #27 - Kadann
4. apr. 2002 19:26
Thrawn -

Du har da ganske ret i at ikke alle bor på 20 kvm.. jeg gør fx. ikke, men stadig er der en ganske simpel løsning, som min svoger fx. bruger.. Jeg kan ikke huske mærket på løsningen, men den består af 2 små paraboler, som kan overføre trådløst lyd og billede fra en fx. din PC og til dit TV.. eller fx. fra en PS2, video ell. andet.. og den har netop været på tilbud i Telebutikkerne til omkring 600 kr., hvis jeg ikke husker helt galt.
Gravatar #28 - Djinnn
4. apr. 2002 20:23
Jeg synes der skal Linux på X-box... det siger Bill han gerne vil have :-)
Gravatar #29 - Thrawn
4. apr. 2002 21:00
<STRONG>Kadann</STRONG>

Jep... Det er smart.. Men hvad med mus/keyboard ??

Vil du tune dit trådløse keyboard til at sende med 60 W ???
Gravatar #30 - Thrawn
4. apr. 2002 21:01
Det smarte er jo, at man ikke skal rejse sig og bevæge sig hen til sin PC !!!
Gravatar #31 - Quemeqal
4. apr. 2002 21:11
<STRONG>Ortneran</STRONG>
"#13 : Quakemal (quemeqal er det i øvrigt :P):
"og en PC kan endda helt det samme som en konsol" ... Nej."
Ahh OK, nu er jeg med, fedt begrundet svar der virkelig har meget værdi.. eller det der. Iøvrigt, så var mit indlæg ikke lagt hen på at det ikke er sjovt for nogle folk at prøve at få Linux ind på en PS2, men mere at en konsol generelt er noget af det mest latterlige de store firmaer har fundet på, for at tjene penge.
Så til dem der mener den er smart til ting såsom at checke mail på tv'et, mp3/dvd/svcd/divx boks osv., ja det er altsammen meget godt, men det, og meget mere, har pc'en efterhånden kunnet et par år, endda til en meget billigere pris end en PS2. Designet? Tag en kigger ind i kabinettet, der skal ikke ret meget plads til for at kunne holde de nødvendige komponenter, og det burde jo ikke være noget problem at fremskaffe en lille kasse, og male den eller hvad man nu har lyst til.En konsol er og bliver aldrig andet, end et dårligt(/godt tilsyneladende) forsøg fra firmaer der ikke vil arbejde sig ud på det rigtige computer marked, men derimod bruger den teknologi der er tilgængelig netop der, til at lave en boks der i bund og grund er en PC, men stadig kan mindre end en PC, og så tjene penge på den måde.Konsoller(PC'er), må næsten være verdens største hoax :P
Gravatar #32 - ingeningen
4. apr. 2002 21:15
Kadann

Hvis du begynder at lægge prisen for et wireless kit 600 + 3500 for PC sammen, så er du jo allerede oppe i hvad en PS2 + Linux kit koster (hvis ikke over). Og det er jo en del mere schickt at have en PS2 stående, end en PC der støjer helt vildt (støjdæmpningskit koster jo ekstra, så jeg tvivler kraftigt på du kan lave en 3500 krs pc med noisekcontrol).

Desuden så er kvaliteten af lyd + billede i de her wireless enheder så som så, PS2'en har jo RGB + Digital optisk udgang til billede + lyd, mens en wireless box sender composite video signal.



Lige noget helt andet (til alle):

Er det mig, eller savner i ikke en form for "threaded" news kommentarer, det er jo ikke ligefrem nemt at følge en tråd i en diskussion, især hvis flere personer kommenterer på den samme kommentar, og starter separate diskussionstråde op etc.

Det er lidt af en nødløsning at paste i toppen hvem man adresserer sine kommentarer til vil jeg mene. Men der er måske noget jeg har overset? (en knap et sted man kan trykke på, der laver det threaded)
Gravatar #33 - ingeningen
4. apr. 2002 21:31
Quemeqal

>Iøvrigt, så var mit indlæg ikke lagt hen på at det ikke er sjovt for >nogle folk at prøve at få Linux ind på en PS2, men mere at en konsol >generelt er noget af det mest latterlige de store firmaer har fundet på, >for at tjene penge.

Du har selvfølgelig ret til dit synspunkt, men i og med det ikke ligefrem er begrundet ligefrem, så vil jeg tillade mig at kritisere det lidt.

At noget er opfundet for at andre vil tjene penge, ser jeg principielt ikke noget forkert i. Det er trods alt det der er drivkraften i et kapitalistisk samfund. TDC har jo ikke stillet sendemaster op til mobiltelefoni fordi de synes det kunne være sjovt, de har udelukkende gjort det, fordi de mener de kan tjene penge. Eller Musikselskaber for den sags skyld. De udgiver jo ikke CDere til kostpris for at udbrede hvad de mener er god musiksmag (og hvis der er nogen fra musikbranchen der læser det her, som mener at de udbreder god musiksmag til en fair pris, kunne jeg da meget godt tænke mig at se regnestykket til hvordan en CD kommer til at koste 150 KR...især opsamlings CDere, som jo har ca. 0% studietid).

At en konsol er latterlig kommer så sandelig an på fra hvilket synspunkt man ser det. De almindelige danske familie med 1.6 barn, vil nok se konsollen som en mulighed for at få en maskine der kan underholde børnene, så de kan få et lille pusterum, uden at man skal ligge og rode med registry keys, Windows XP aktivering, defekte drivere, inkompatibel hardware, for lidt ram, etc. etc.

Kort sagt, så er en konsol genial, hvis man er den type hvis liv er for kort til at ligge og geninstallere windows for at kunne spille det nyeste Sierra / EA spil.

Selvfølgelig er en konsol også begrænset idet at man ikke kan skifte alle dele ud i den, som med en PC, men det er jo samtidigt også styrken. For med ens hardware betyder det at når et spil kommer på gaden, så er man 100% sikker på at det virker, man er sikker på at spillet ikke hakker (ellers så sælger det ikke så godt, pga. hakkeri trækker ned i spilkarakteren når det bliver anmeldt).

Så at kalde en konsol for latterlig vil jeg mene er uberettiget. Ihvertfald hvis man er mere interesseret i at spille spil, end at ligge og rode med ens pc for at kunne spille spil optimalt.

Derved ikke sagt at en PC er ubrugelig som spillekonsol, langt fra da, men en konsol er bare langt nemmere at have med at gøre når det gælder spil.

Hyg jer :-)
Gravatar #34 - Quemeqal
4. apr. 2002 22:22
Ja ok, fair nok aviator. Jeg kan nogenlunde forholde mig til dit argument omkring familier og 1.6 børn ;), og hvorfor en konsol er god netop der. Men der kunne en PC også sagtens bruges istedet, det kræver ikke ret meget før man kan komme igang med at spille på den. Samtidigt kan den så også bruges til meget mere lærerige ting end en konsol kan, og det vil jeg da se som et kæmpe plus, især når det gælder børn.
Hvis spil så skulle begynde at hakke en dag, tager det heller ikke ret lang tid at gå ned i sin butik, og få sat et bedre grafikkort i eller hvad der nu er brug for, og pengene til det, har man jo nemt tjent hjem igen, set ud fra hvor meget konsolspil koster.

Jeg siger ikke der er noget galt i at opfinde ting for at tjene penge, tværtimod, men det der gør mig vissen når det gælder konsoller er, at det ikke er en ny opfindelse, sådan som jeg ser det, og det er der mange misser pointen tror jeg. En konsol er ikke andet end en PC, pakket kompakt sammen ned i en kasse, og så med huller rundt omkring, til controllere m.m.
Gravatar #35 - sim
4. apr. 2002 22:41
Fordelen ved at lave et OS til en konsol, er jo det samme som fordelen ved at lave spil til konsol. Der er kun én hardwarekonfiguration at tage hensyn til. Det skulle gerne betyde flg.:
- Færre fejl
- Mere tid til fokus på brugervenlighed
- Ingen konfiguration hardware

Jeg vil nok mene at det er noget average Joe vil sætte pris på.
Har dog et anke mod konsollen. Tekst på TV, er praktisk talt umuligt, medmindre man forstørre det op i en urimelig størrelse. Det er i hvert fald den erfaring jeg har gjort, når jeg har brugt mit TV-out på min PC.

Forresten har vi danskere vist 1,8 barn per familie, men kan være jeg tager fejl.
Gravatar #36 - Ordneren
4. apr. 2002 23:24
Quegemal:

Jamen så uddyber jeg det da.

En konsol er en maskine der er lavet til spille på. Det er den typisk bedre end en pc til, den har typisk customchips der er udviklet specielt til den, og er altså ikke baseret på teknologi der er tilgængeligt når man begynder at udvikle den. Den er 'statisk' ja, men det har også sine fordele, udviklerne når at lære maskinen at kende og kan derfor få ret meget ud af den. Hvorfor tror du ellers at sony stadig kan sælge PSone? Ps2 har ligeledes mange år endnu og vi skal nok nå at se nogle rigtig vilde ting på den. En anden fordel ved konsoller er det miljø de plejer at stå i; under tv'et i stuen, det gør det langt mere socialt at spille og man kan spille flere sammen på samme skærm uden at få krampe i fingerene af at bruge det samme keyboard. Og til stort set alle andre spiltyper end fps og rts sparker joypads røv.

Selvfølgelig er konsoller lavet for at tjene penge, ellers havde de aldrig set dagens lys. Og det har intet at gøre med om producenterne har lyst til at beskæftige sig med 'det rigtige computermarked'. Du kunne lige så godt sige at pda producenter 'ikke vil arbejde sig ud på det rigtige computer marked'.

Det der er latterligt er at spillene koster 5-600 kr.

Hvor godt synes du iøvrigt selv at "og en PC kan endda helt det samme som en konsol" var begrundet? ;)
Gravatar #37 - Ordneren
4. apr. 2002 23:25
sim: Så er det jo heldigt at man kan sætte en monitor til :)
Gravatar #38 - Quemeqal
4. apr. 2002 23:41
meget muligt at konsoller er lavet netop til at spille, og måske er hurtigere til netop det formål når de kommer ud. Men som du selv siger er de statiske, og derfor vil computerne meget hurtigt vinde ind på konsollernes hastigheder.

Hvis man så endelig gerne vil sidde foran sit tv og få kramper i fingrene med et gamepad, jamen så kan man da også få udstyret til det, og igen er pengene til det hurtigt tjent ind pga. de høje priser på konsol spil...
Gravatar #39 - Ordneren
5. apr. 2002 00:55
Som jeg også skrev bliver udviklerne mere fortrolige med den platform de udvikler på og de udvikler ikke mod et grafikkort der ikke er kommet når de begynder at lave spillet.. Det er en ret stor fordel. Men det skrev jeg jo sådan set.

Iøvrigt er 95% af alle konsolbrugere nok væsentlig mere interesserede i gameplay end endnu flottere grafik. De er ikke nørder, de vil have et system hvor det er lige så nemt at spille et spil som det er at putte en cd i en cdafspiller og trykke play.

Man kan godt sætte sin pc til fjernsynet og sætte joypads til ja. Men hvor mange kender du der har gjort det? Jeg tror næppe det er ret udbredt. I de flestes tilfælde står computer og tv et godt stykke fra hindanden og man køber ikke lige en hurtig pc til at stå under fjernsynet vel? Det er ikke praktisk og man vil kunne få en konsol med en del spil for de penge bare pc'en koster...
Så man køber en konsol hvis man vil spille på den måde.

Det er i virkeligheden ret simpelt; Konsollerne er der fordi der er et behov for dem. Fordi de kan noget som andre produkter ikke kan.

Og vis mig så lige de pc spil der kan konkurrere med Crash Bandicoot og Jak & Daxter.. 8)
Gravatar #40 - Kadann
5. apr. 2002 05:24
aviator -
Enig, hvis man lægger prisen sammen, er du måske oppe på den pris.. men nu vil jeg så også vove påstanden at målgruppen til et linuxsæt til PS2 ejer minimum en PC i forvejen.. ;)
Gravatar #41 - ingeningen
5. apr. 2002 08:44
<STRONG>Kadann</STRONG>
I praksis vil jeg give dig ret og sige at de fleste nok bruger den sammen med en eksisterende PC (dem der køber PS2 linux kittet). Men det jo sagtens bruges stand alone, da man får alt med til at lave PS2'en om til "pc". HD, ethernetkort, VGA adapter (der upper opløsningen til 1024 x 768), USB mus + keyboard + DVD med Linux på selvfølgelig (til installation på HD'en). Det eneste man i praksis behøver er en VGA-skærm (et TV er nok urealistisk at bruge til at sidde og udvikle på, dertil er opløsningen for lille).


Lige for at tilføje til diskussionen om konsol vs. pc, så er det altså lidt som at diskutere æbler vs. appelsiner. De er gode på hver sin måde, men kan ikke punkt for punkt sammenlignes.

Det man så kan diskutere er, hvis man bruger sin pc mere som konsol, om det så ikke var en ide at købe en rigtig konsol i stedet for og vice versa hvis man bruger sin konsol som pc, om det så ikke var en ide at købe en pc i stedet for.

Som eksempel så er det nok smartere at købe en PC hvis man har tænkt sig primært at bruge Office, i stedet for at sidde og fedte rundt med Crossover Office på ens Linux enablede PS2.

Og omvendt, spiller man kun spil burde man nok overveje en konsol i stedet for. Der er jo hele spilgenrer som slet ikke udkommer til PC'en (hvornår har vi sidst set f.eks. et fighter spil som f.eks. Tekken 4 eller Virtua Fighter 4 til PC'en, eller platform spil som Jak & Daxter, danse spil som f.eks. Space Channel 5 part 2, Dance Dance Revolution, etc. etc.). Der er selvfølgelig også spilgenrer som ikke er kommet til PS2'en (her tænkes der på Multiplayer internet only fps spil, og MMORPG spil.) Men jeg er sikker på at når online kittet til PS2'en kommer (var det til sommer det var planlagt), så er Sony klar med ihvertfald MMORPG spil (Sony ejer jo Verant som har lavet EverQuest, så gad vide om de ikke har noget i "ærmet").
Gravatar #42 - Ordneren
5. apr. 2002 10:35
aviator: præcist..
Gravatar #43 - GrillBiller
5. apr. 2002 15:55
Jeg er altså sikker på at jeg kan se Windows taster på det PS2 Linux keyboard.. :-)
Gravatar #44 - Fafler (RDX)
5. apr. 2002 17:00
Jeg kommer lige til at tænke på noget... i snakker alle sammen om hvorfor man skulle køre linux på en ps2, jeg ser det på den helt modsatte måde... hvorfor skulle man spilde den på spil?
Gravatar #45 - west
6. apr. 2002 19:39
RDX >> fordi man ... kan? :)
Gå til top

Opret dig som bruger i dag

Det er gratis, og du binder dig ikke til noget.

Når du er oprettet som bruger, får du adgang til en lang række af sidens andre muligheder, såsom at udforme siden efter eget ønske og deltage i diskussionerne.

Opret Bruger Login