mboost-dp1

Folketinget

Lene Espersen afkræves svar på logningsbekendtgørelse

- Via Version2 - , redigeret af Pernicious

Logningsbekendtgørelsen har siden den trådte i kraft lørdag den 15. september, været udsat for hård kritik. Nu skal Justitsminister Lene Espersen svare på en række §-20 spørgsmål om sagen, fra Enhedslistens Line Barfoed.

Kernespørgsmålet er om Justitsministeren vil garantere at anvendelsesområdet for de data, der er indsamlet via logningsbekendtgørelsen, ikke i fremtiden bliver udvidet. Det er specielt interessant da meget af frygten ved logningen, har været hvad al den information skal bruges til fra myndighedernes side. Justitsministeren skal også svare på hvor stor nytteværdi hun vil anslå at bekendtgørelsen vil have, samt om de økonomiske udgifter der er anslået til at overstige 200 millioner kroner, står i rimeligt forhold til de resultater som logningen forventes at give.

Spørgsmålene til ministeren kommer efter at Johanne Schmidt-Nielsen fra Enhedslisten, i sidste uge, opfordrede til at alle private mails mandag den 24/9 blev sendt på CC til Justitsministeriet.





Gå til bund
Gravatar #1 - Trogdor
24. sep. 2007 11:00
Det kunne være rart at høre hvad de forventer man kan bruge loggede udp/tcp forbindelser til, på det tidspunkt hvor man allerede har en mistænkt.
"Hurra, vi kan se han har besøgt en ip på port 80, som har noget shared hosting med 500 websites, ja så har han ikke rent mel i posen."
Gravatar #2 - jnie
24. sep. 2007 11:02
Så må vi håbe at hun lytter denne gang.

Som #1 siger, det kan jo ikke bruges til noget... andet end statistik.... "Se her! hvor vores logning virker godt!" &%¤&%
Gravatar #3 - Borg[One]
24. sep. 2007 11:11
Alene datamængden i denne famøse lov, er nok til at gøre det totalt ubrugeligt.

Jeg talte på et tidspunkt med en TDC-fyr, og en del af den lovgivning de var underlagt krævede at de loggede flere terabytes om dagen - hvor han sagde at det var totalt umuligt at finde noget som helst, fordi datamængden var så stor, at alt blev kørt på tapes.

Irriterende jeg ikke kan huske hvad det var logningen gik på, og datamængden. :-X
Gravatar #4 - lassemelbye
24. sep. 2007 11:14
Jeg kan ikke se anvendelsesmulighederne i dette.
Ethvert endihvid som ønsker at holde sine kommunikative interaktioner hemmelige kan blog benytte sig af krytologi!
Gravatar #5 - lassemelbye
24. sep. 2007 11:14
Jeg kan ikke se anvendelsesmulighederne i dette.
Ethvert endihvid som ønsker at holde sine kommunikative interaktioner hemmelige kan blog benytte sig af krytologi!
Gravatar #6 - lassemelbye
24. sep. 2007 11:14
Ups :) Den kom lige 2 gang
Gravatar #7 - MortenAA
24. sep. 2007 11:15
Det er useriøst at prøve at få logget alt, jeg tror jeg skaber mellem 100 mb og flere gb nogle dage... Og det er bare mig.. Så gang det op med hele landets befolkning som er online.

Hvem skal betale for det udstyr som skal kunne gemme det her?

Brug da pengene på at få nogle stikkere rundt omkring istedet.
Gravatar #8 - dasbutt
24. sep. 2007 11:18
Min hjerne får syntax error. Et så fornuftigt spørgsmål fra Enhedslisten.
Omvendt er det skræmmende at det spørgsmål først kommer nu. Der burde havde været nogen der stillede det for længe siden.
Gravatar #9 - dasbutt
24. sep. 2007 11:23
#7 Du kommer til at betale det med prisen på din internet forbindelse, der er ingen andre til det.

Jeg tvivler på at priserne på internet bliver sat op, så det vil nok nærmere være en dæmper for bredbånds udviklingen mht pris vs kvalitet / hastighed.

Med mindre staten vil give udbyderne nogle penge for det, i hvilket tilfælde vi alle kommer til at betale for det over skatten. Men så røde er vi nok ikke. :)
Gravatar #10 - eviscerator
24. sep. 2007 11:24
#8 jeg synes generelt at folk har en tendens til først at brokke sig efter tingene er trådt i kraft...lige som de fjolser der demonstrerede over at ungdomshuset blev revet ned EFTER det var sket :)
Gravatar #11 - jnie
24. sep. 2007 11:24
Gravatar #12 - luuuuu
24. sep. 2007 11:34
jeg har vist stadig en regel i mit outlook der forwarder alt der lander i min junk mail til [email protected] ........ hov :)
Gravatar #13 - tadeusz
24. sep. 2007 12:08
#8 Jeg skulle nok mene at Prosa og andre der så lovforslaget før det blev gennemført, har sagt at det var ubrugligt, men de gennemførte det alligevel.

Det er nok fordi de (regeringen) vil vise at de jo "gør noget for at forhindre terror". Spørgsmålet har nok været oppe før men nu kommer det igen .. og så fra enhedslisten (!) De er måske ikke helt så hippie-artigt alligevel. eller hva ?

#10 Din analogi med ungdomshuset er lidt mærkelig .. skulle de demonstere over at ungdomshuset var revet ned FØR det var revet ned ? (doh!)
Gravatar #14 - tadeusz
24. sep. 2007 12:13
Iøvrigt så check lige detaljen med at det er en kvinde der kommer med de her spørgsmål .. ikke fordi jeg er mandschauvinist men syntes nu det er meget "sjovt" ..
Gravatar #15 - solitary man
24. sep. 2007 12:16
Du skal aldrig undervurdere Line Barfoed. Hun er skarp.

Derudover er de her regler bare de sidste i rækken af reguleringer af vores frihedsrettigheder. Jeg finder det underholdende at en liberal regering indfører en så systematisk registreing af borgernes gøren og laden. Stasi ville have været misundelige. :)
Gravatar #16 - delirium
24. sep. 2007 12:34
#10:
Der har nu været masser af kritik af denne her hele vejen op til vedtagelsen. Specielt It-politisk forening og PROSA har været aktive, men også teleindustrien som jo i sidste ende er dem der står med regningen på flere hundrede millioner har brokket sig højlydt.

Jeg tror primært at det som Enhedslisten laver nu sker for at opretholde presset på Lene Espersen. Jeg har ikke set en eneste med forstand på det her emne som synes det er en god idé og derfor ser man da også Justitsministeren være næsten 100% tavs i hele denne her debat.

Det er dog slut nu, for §-20 spørgsmål skal hun ifølge loven svare på. Og hun skal også svare sandfærdigt, ellers kan hun risikere at blive afsat. Jeg så forresten på Enhedslistens hjemmeside at de vil lægge svarene åbent ud så internetbrugerne (som jo er dem som har været mest kritiske over for det her) kan komme med forslag til nye spørgsmål, så vi måske en dag kan få Lene til at se lyset og fjerne det her ubrugelige stykke makværk.
Gravatar #17 - Hundestejle
24. sep. 2007 12:40
En ting er sikkert: Nørder er alt for underrepræsenteret i Folketinget,
Gravatar #18 - delirium
24. sep. 2007 12:45
#17

Enig!

Det ser forresten ud til at aktionen er nået bredt ud. Folk gør ihvertfald som Enhedslisten har opfordret til :).

http://www.computerworld.dk/art/41622?cid=1&a=...
Gravatar #19 - Netmaster
24. sep. 2007 13:14
#17 så enig. Der er alt for få folk som os der har forstand på kommunikation og IT der sidder inde på borgen og rører i den politiske andedam. Hvis vi kunne udbygge IT danmark i stedet for at indsnævre det. Hold da op vi kunne komme langt!

/Netmaster
Gravatar #20 - d0rk
24. sep. 2007 13:30
Hun er da egentlig ret lækker, er hun ikke?
Gravatar #21 - Netmaster
24. sep. 2007 13:34
Nå så så man lige hvad de har lavet her! ! !

link til JM's svar på lognings loven OBS et PDF dokument
Gravatar #22 - trylleklovn
24. sep. 2007 13:40
#19 Folk, der er kloge nok til at forstå at de seneste lovændringer er dumt er samtidigt kloge nok til at holde sig uden for politik.
Gravatar #23 - themuss
24. sep. 2007 13:46
Altså der ryger ca 20GB igennem min forbindelse om dagen... Jeg synes, det er noget fjol at logge alt det for jeg er altså ikke terrorist.
Gravatar #24 - jjkeller
24. sep. 2007 13:51
Pudsigt at det er Enhedslisten, hvis medlemmer jo har støttet alskens modbydelige Stasi-regimer, der tager dette initiativ.

Det burde vel være "Danmarks Liberale Parti" der stillede sig på bagbenene imod dette perverse anslag mod danskernes frihedsrettigheder. Hvis ikke lige de selv havde været med til at lave loven.

Det er en mærkelig tid vi lever i...
Gravatar #25 - Ulster
24. sep. 2007 13:58
Endnu en indsnævrelse af vores frihed, og så endda en ubrugelig en af slagsen. Siden dette i virkeligheden ikke rigtigt kan bruges til så meget (jeg er ikke selv ekstremt nørdet, men det er da klart at vi absolut ikke kan bruge logning af alt trafik til noget, det er simpelthen for stor en datamasse, og desuden kan jeg forstå at de data de med denne lov vil logge i sig selv er ret ubrugelige, eller i alt fald ikke specielt praktiske, udgifterne taget i betragtning), så jeg opfatter det som statuering af et eksempel (hmm), altså som en af jer siger, "vi" viser at vi gør noget ved terroren... den som ikke er der. Vi har endnu ikke set noget bevis for at det i virkeligheden er så slemt som nogle vil have os til at tro, og det der bliver gjort for at bremse det, skaber bare flere utilfredse mennesker.. en ond cirkel som er meget mere kompleks end det jeg beskriver her, og som i mine øjne er bevidst stykket sammen blandt andet for at opretholde våbens nødvendighed.. mange terrorister ved vi idag er blevet trænet i/af usa, hvilket også er lidt belejligt i mine øjne..
denne lognings lov kommer i kølvandet på den lov der gav PET rettigheder til at aflytte samt gå ind i hvilketsomhelst hjem uden kendelse, altså bare på mistanke. I mine øjne det samme som frit lejde til PET og de højere instanser - for hvad er mistanke? og hvor let er det at sige at man har mistanke, og er belæget for denne mistanke så hemmelige politi information som derfor ej kan offentligtgøres? jeg siger ikke at hele vores folketing er korrupt, men dette giver mennesker af høj nok placering muligheden for at dirigere samfundet i bestemte retninger når de ønsker det, eller få et bestemt udfald i bestemte situationer.. præcis som det foregår alt for åbentlyst i 'staterne' i øjebliket..
Vi glider længere og længere væk fra de demokratiske pricipper som mange af os mener vi bør bygge vores land og kultur på. grundloven bliver stille og roligt kompromitteret (hedder det det?).. jeg synes vores 'kære' PET får flere og flere ligheder med Gestapo (og fbi, cia osv. for den sags skyld)..
jeg frygter for mine efterkommere, og hvilket samfund de kommer til at leve i.. løkken strammes folkens, eller det er min mening, for man kan jo altid diskutere om der er tale om en bevidst aktion/plan eller det er en drejning samfundet har taget 'naturligt', uden en dicideret hovedsagelig påvirkning fra enkelt personer og/eller selvskaber, men det vil jeg ikke lige tage op her.. mit indlæg er allerede længere en godt er.. men jeg skal love for at der findes stærke beviser for at vores samfund påvirkes til fordel for en kort række familier gennem mange tusind år af historien... og endnu stærke er beviserne indenfor bare 100år..specielt bank mands familier..
-peace!

ps. som et par af jer siger, så burde de liberale partier selv sætte spørgsmålstegn her..

pss. undskyld det lange indlæg :b
Gravatar #26 - Netmaster
24. sep. 2007 13:58
#22 Jeg tror du misforstår mig. Hvis vi bare er passive og ser på fra sidelinjen. Ja ok måske skriver vi lidt i en blog, om hvor ukorrekt, uøkonomisk og frihedskrænkende det må være og lave den her form for logning. Så kommer vi til og holde stille på den internationale motorvej. Vi ser der også her i denne analyse fra comon.dk at vi ikke er på ret kurs ang. IT og kommunikation. Hvis vi derimod gik ind i politik og ændrede det så vi kunne sætte den i 5 gear på motorvejen. Så kunne vi slippe for de her "latterligheder" og som bonus kunne vi sætte de "kloge" "It politiker ud af det drift" for det er helt tydeligt for mig at de er kommet på meget meget dybt vand nu!
Gravatar #27 - themuss
24. sep. 2007 14:01
JAMEN VI PRØVER JO AT FANGE PÆDOFILE OG TERRORISTER

(Lenes standardsvar)
Gravatar #28 - rmariboe
24. sep. 2007 14:05
Yes, bring JMs inkompetence for lyset! (Hun hjælper selv ret godt til her...)
Gravatar #29 - rmariboe
24. sep. 2007 14:06
Yes, bring JMs inkompetence for lyset! (Hun hjælper selv ret godt til her...)
Gravatar #30 - rmariboe
24. sep. 2007 14:07
Yes, bring JMs inkompetence for lyset! (Hun hjælper selv ret godt til her...)
Gravatar #31 - Ulster
24. sep. 2007 14:09
3x inkompetence ;p men det var også det værd. jeg forstår det ikke.. det burde være folket der valgte personer til de enkelte ministerstillinger, så vi kunne få nogle mennesker ind der vidste hvad de lavede..
Gravatar #32 - rmariboe
24. sep. 2007 14:10
WTF, JM er vist ikke den eneste inkompetente her... Sorry :o(
Gravatar #33 - Taxwars
24. sep. 2007 14:25
Hende der blondine ministeren er jo ikke for klog, jeg holder mig til Salman Rushdie som siger at man ikke fanger nogen ved aflytning.

Vi kommer til at betale mere i internet på grund af det her pjat, for slet ikke at tale om de umoralske i overvåge hele befolkningen.
Gravatar #34 - The-Bear
24. sep. 2007 15:09
Er det bare mig, eller er det ikke lige så nemt at køre sin trafik igennem en krypteret HTTP-tunnel, som at klø sig i røven?

#20
Nej... Ligner hun ikke lidt en mellemting mellem en løve og en lama i hovedet?
Gravatar #35 - Svei
24. sep. 2007 15:20
Kan de, hvis intellektuelle niveau er på: "Skaldemand? Nah, det kan jeg sgu ikke finde ud af" og derfor får jobbet: "Her Ryan (tilfældig indsat navn) - dit nye arbejde! Du skal bare sidde og læse de her chatsamtaler fra arto igennem - og så må du gå hjem klokken 15. Hvis du bliver færdig før tid, så tager du bare fat på jubii-chatten, så får du måske før fri i morgen. Hvis du ser noget mistænkeligt, slår du så ikke lige på tråden?" - er de i stand til ikke at slå alarm ved mine til tider satiriske og ironiske chatsamtaler, der af og til tager overhånd? og kan de arabisk?
Gravatar #36 - solitary man
24. sep. 2007 15:42
Når jeg prøver at forklare folk i min omgangskreds om problemet ved det her logningscirkus bliver det som regel slået hen med nogenlunde det her svar:
"Slap af. Hvis du ikke har noget at skjule er der jo ikke noget at være nervøs over. Og hold så kæft. Jeg prøver at se Vild med dans."
Og ministeren for registrering af borgene har jo nærmest kriminaliseret borgere der ikke vil have Big Brother til at kigge dem over skulderen.
Jeg synes faktisk at den trækken på skulderene er meget farligere en den faktiske logning, der bare er til grin. Men når man kan acceptere logning er der ikke langt til tv-overvågning. Og derfra til andre og endnu værre former for undertrykkelse. Jeg vil da hellere leve med en marginalt større risiko for at blive sprængt i stumper og stykker end jeg vil overvåges. Og man kan jo også indvende at det her pjat ikke forhindrer terror ligesom CCTV ikke forhindrede det i London. Hvis folk absolut vil lave grimme ting gør de det uanset hvad. Og især hvis de er selvmordsbombere.
Jeg må endnu engang påpege ironien i at det er VKO der indfører det her. Jeg synes de har klaget over østblokken så mange gange. Men hvad? I terrorbekæmpelsens hellige navn går det meste? Meget liberalt.
Gravatar #37 - Flameanden
24. sep. 2007 16:21
#36: Nu er det jo ikke uhørt at man i Danmark indfører love med tilbagevirkende kraft. Bare fordi du ikke har noget at skjule i dag, behøver det jo ikke at betyde du ikke har noget at skjule i morgen. Jøderne i Danmark havde jo heller ikke noget at skjule indtil Danmark blev besat af Nazi Tyskland.

Jeg kunne da sagtens forestille mig at hvis Morten Messerschmidts våde drøm om at det Danske samfund konverterer til Islam bliver en realitet, så bliver der mange "almindelige" mennesker der pludselig får mange ting at skjule (f.eks. at de ikke er omskåret).

Grunden til at der ikke er flere IT kyndige mennesker på borgen kan tydelig ses på nogle af de kommentarer folk har kommet med her. Når man ikke stemmer på folk som har forstand på IT, bliver det svært at gøre dem til ministre.
Gravatar #38 - chris
24. sep. 2007 16:29
JESUS KRISTUS...

liiige fra starten af har hele den her "terrorpakke" altså været ret meget til grin...
- jeg er selv sigtet for regeringsfjendtlig virksomhed (fordi jeg selv og 20 andre stod og skubbede på christiansborg under sloganet "vælt regeringen")

men med logningsbekendtgørelsen har den talende kavalergang for alvor skidt i nælderne...

hvis jeg nu var terrorist så ville jeg nok flytte i en andelsboligforening eller evt. på et kollegie med frit internet og dynamiske IP-adresser til alle lejerne (som f.eks skjoldhøjkollegiet i århus) så ville jeg bruge hushmail som mail-leverandør bruge X-im som min messengerklient og til sidst surfe igennem TOR-netværket
NU ville jeg så være usynlig på logningen...
og kunne egentlig sidde og planlægge et terrorangreb over internettet... og hvis PET endelig skulle opdage mit foretagende ville alle mine informationer være så skamkrypterede at det ville tage flere års komputerkraft at bryde krypteringen..
Gravatar #39 - helsinghof
24. sep. 2007 16:52
Det ser da ud til at spam aktionen er blevet stor: http://nyhederne.tv2.dk/it/index.php/id-41622.html...
Gravatar #40 - Spiderboy
24. sep. 2007 17:28
Jeg tror ikke, at Lene har set V for Vendetta.
Gravatar #41 - Disky
24. sep. 2007 17:39
#39
Blevet stor ?

En mail hvert 2. minut, det er dælme da ikke meget.

Det ser tværtimod ud som om at flertallet af danmarks befolkning er intelligente nok til ikke at ville støtte sådanne et forsøg på chikane af en folkevalgt politiker.

Hvis man endelig skulle gøre noget var det at sætte alle landets spam filtre op, til at sende alt spam videre til enhedslisten, så de selv kan mærke hvordan det er.
Gravatar #42 - Spiderboy
24. sep. 2007 17:40
#41
Hvis man endelig skulle gøre noget var det at sætte alle landets spam filtre op, til at sende alt spam videre til enhedslisten, så de selv kan mærke hvordan det er.

Så er du/man jo alligevel ikke bedre end dem.
Gravatar #43 - m_abs
24. sep. 2007 17:56
#39
Jeg har endnu ikke hørt dig komme med et forslag til en protest der kan trænge ind til kvinden, der nærmest fik fråde om munden over prosas CD.
Gravatar #44 - Disky
24. sep. 2007 18:04
#42
Ud fra den betragtning at de selv har opfordret til denne slags chikane, er jeg bange for at man er nød til at kravle ned på deres utroligt lave niveau for at nå ind til dem.

Men du har helt ret, så er man ikke bedre end dem, men har de fortjent bedre når de selv opfordre til det ?
Gravatar #45 - bnm
24. sep. 2007 18:35
#41 Hvordan er det chikane? De bruger da mail adressen til lige præcis det den er tiltænkt til. Henvendelser fra offentligheden der vedrører hendes embede.
Gravatar #46 - olsen221
24. sep. 2007 20:22
@#20 Jeg kunne da godt duske hende.
Gravatar #47 - Lakrids
24. sep. 2007 20:49
#46
Skørt, når jeg vil rate dit indlæg kan jeg ikke finde kategorien "Gusten" ;)
Gravatar #48 - helsinghof
25. sep. 2007 06:44
#46 Eller "Klamt"
Gravatar #49 - Tejeda
25. sep. 2007 12:44
"offentlige biblioteker og serveringsteder med siddeplads til mindre end 100 personer er undtaget fra bekendtgørelsen?”

det vil sige jeg med min laptop kan logge på min TDC hotspot profil på McD eller statoil uden at de logger det... hvad er pointen så..

enhver med bare 4 hjerneceller ledig kan da logge på en Wifi så
og planlægge noget fyfy.

hvad med at den danske regering leasede sig ind på echelon ;)
Gravatar #50 - Lionheart
25. sep. 2007 14:04
#25/36

Ud af barndommen...

Logans run...


Husk på at det skal gå skidt, før det går godt...

#topic
det her tiltag, samt forsøget på at få terroren og frygten til danmark, har fra starten været spild af penge.
Vi danskere er nemlig demokratiske og selvstændigt tænkende væsner, der forlanger bedre underholdning end vild med dans.
Desuden er vi alt for kloge til at lade andre fortælle os hvad vi skal være bange for, og hvorfor det er godt at vi ikke længere har ytringsfrihed.

At bruge penge på at overvåge alt og alle hele tiden, er nemlig meget bedre end at løse de problemer, der gør at folk ikke elsker hinanden og landet mere...
Gå til top

Opret dig som bruger i dag

Det er gratis, og du binder dig ikke til noget.

Når du er oprettet som bruger, får du adgang til en lang række af sidens andre muligheder, såsom at udforme siden efter eget ønske og deltage i diskussionerne.

Opret Bruger Login