mboost-dp1

unknown

Legering fremstiller brint af vand spontant

- Via PhysOrg.com - , redigeret af Net_Srak

Ingeniører fra Purdue universitet har opfundet en ny legering af aluminium og gallium, der kan spalte vand til brint og ilt spontant, uden selv at ødelægge dens katalytiske aktivitet. Det rykker brintsamfundet tættere på os, da piller af materialet vil kunne overflødiggøre unødvendig transport og lagring af brinten.

Ingeniørerne fandt ud af, at galliumet hindrede aluminiumet i at blive oxideret, således at der ville dannes aluminiumoxid, og den katalytiske aktivitet vil nedsættes kraftigt.

Den største ulempe ingeniørerne kan komme på overfor det nye materiale, er at gallium er dyrt at fremstille, og aluminium heller ikke er gratis. De mener dog at opdagelsen stadig er brugbar, hvis man genbruger galliumet og aluminiumet.





Gå til bund
Gravatar #1 - Dreadnought
22. maj 2007 11:02
Hvor meget skal der så bruges af denne legering for at kunne holde en bil kørende?
Gravatar #2 - Staeren
22. maj 2007 11:03
Det lyder da lækkert. Verdenen kunne godt trænge til, at disse "brintpiller" blev rentable at producere.
Gravatar #3 - mr ac
22. maj 2007 11:08
Det var en fantastisk nyhed, nu begynder brintbiler for alvor at have potentiale.

Hvis de kan holde hvad de lover og få spaltet vand uden at skulle bruge en masse energi fra andre kilder, så er vi godt på vej.

Hidtil har det jo kostet en masse energi at spalte vand og hvis man samtidig kan få spaltet vandet i selve brændstoftanken, så vil sikkerheden også stige betragteligt
Gravatar #4 - Dreadnought
22. maj 2007 11:14
Lidt historie om og priser på Ga:
http://minerals.usgs.gov/minerals/pubs/commodity/g...
Gravatar #5 - oOAnriOo
22. maj 2007 11:18
Altså, man fylder vand i tanken, spalter det, udnytter brinten til at trække bilen og har vand som bi-produkt.

..et eller andet sted, må der skulle tilføres noget energi eller også må mængden af vand jo forsvinde i løbet af processen.

..ellers kunne jeg godt se en fed vandkølingsmekanisme til min computer, som også leverede strømmen.
Gravatar #6 - Softy
22. maj 2007 11:21
Hmmm.....

Umiddelbart lyder det lækkert....

1) Bilen bliver tanket med vand.

2) Vandet bliver splittet og forbrændt og producerer energi.

3) Bilen spytter Brint, Ilt og vand ud af røffen.

4) Vandet opsamles undervejs og ledes tilbage i tanken for at bliver genbrugt.


Nu er spørgsmålet så:
Hvor stor en procentdel af vandet kan man få samlet op igen?

Kan man lede de resulterende mængder brint og ilt ind i et kammer hvor de (langsommere) danner vand, som også kan ledes ind i tanken igen?

Hvor stor en nytte-procent genbrugsstoffer kan man komme op på?


Misforstå mig ikke.... jeg snakker ikke om nogen evighedsmaskine.... men damn near close.... man vil ihvertfald kunne mangedoble udnyttelses-effektiviteten af det brint man oprindeligt tanker på, så en brintbil der idag kunne køre 100km. på en tank med dette måske vil kunne klare op mod 1000km.

PÅ VAND!! .... Fedt!.... game-over Shell, Statoil og Uno-X ;)

PS: Med de PSU'er man skal bruge til moderne gaming-rigs, så skal jeg sgu have en vandhane og en brændelscelle til at stå ved siden af ;)
Gravatar #7 - I.F.F.
22. maj 2007 11:25
og endnu sjovere, GAME OVER MIDDLE EAST
Gravatar #8 - TheThufir
22. maj 2007 11:36
Overvej hvad der ville ske hvis man "kom til" at smide lortet i havet..... Og et stykke tid efter strøg en tændstik :P
Gravatar #9 - Dreadnought
22. maj 2007 11:39
#5 Energien bliver brugt når Gallium og Aluminium skal genvindes.

#6 Processen i tanken producerer: Brint, Aluminiumoxid (Al2-O3) og Galliumoxid (Ga2-O3). Ingen ilt.

Men det er da en stor mængde metal der skal til når kun 2 par aluminium og gallium atomer can splitte 3 vand molekyler.
Gravatar #10 - Soechr
22. maj 2007 12:05
#6 Så vidt jeg ved ejer alle de store olieproducenterne patenter på brintmotore så de skal nok tjene det ;) Desuden havde Mercedes allerede en brintbil for 5-10 år siden... Ihvertfald indenfor de år det danske motormagasin testkørte den i Munchen.

Så tror ikke de kommer til at mangle penge.
Gravatar #11 - T-A
22. maj 2007 12:22
#3
Du skal stadig bruge en masse energi (sikkert mere end at spalte brint fra vand) for at genbruge aluminium igen.
Det denne teknologi gør bare at man kun er nød til at transporterer aluminium, gallium og vand til din lokale påfyldningsted i stedet for at skulle transporterer brint.

Som #9 skriver er det upraktiske ved denne process at den "bruger" så meget aluminium at man i stedet for f.eks at skulle have 80Liter benzin på din bil i stedet skal have 200kg aluminium-gallium + vand med og når du kommer og skal fylde på igen skal du af med samme mængde aluminiumoxid/galliumoxid igen.

Så vi står stadig tilbage med det problem vi skal løse først at vi får det meste af vores energi til vores industri fra forsil brændsel og før vi skifter dette vil denne teknologi bare betyde mere CO2 udslip.
Gravatar #12 - Mnc
22. maj 2007 12:23
De mener dog at opdagelsen stadig er brugbar, hvis man genbruger galliumet og aluminiumet.


Host, host. Pant.
Gravatar #13 - Leclerc
22. maj 2007 12:26
Beskrivelsen på newz.dk er ikke korrekt. I artikeln står der at:

"The waste products are gallium and aluminum oxide, also called alumina. Combusting hydrogen in an engine produces only water as waste."

Finten er at det er aluminium, der bruges som energilager, og ikke brint som i mange andre modeller. Andre har formået at gøre det samme med magnesium:

http://www.heresyblog.com/index.php?/archives/51-B...
Gravatar #14 - kulpå
22. maj 2007 12:30
Som #11 er inde på, så er problemet stadig, at energien stadig skal komme et sted fra, dvs. fra kul/gas, vindmøller osv. Brint/aluminium osv. er ikke en energi kilde men blot et medium til at transportere energien, akkurat som et gammeldags batteri, dog med den væsentlige fordel i forhold til benzin, at der ikke sker nogen lokal forurening (bilos).
Gravatar #15 - Dreadnought
22. maj 2007 12:49
#11 Jeg kan dog se en kæmpe fordel ved brug af denne metode. Man kan flytte en enorm mængde CO2 fra byerne og ud i ødemarken. Og man kan lave genbrugsanlægget til at bruge vedvarende energi. Jeg ved dog ikke hvilke temperaturer der skal til for at smelte skidtet om.

*EDIT*
#13 Magnesium har i hvert fald en ulempe:
En ulempe ved denne tilgang er at når magnesium producerer hydrogen, så omdannes det til magnesiumhydroxid, ...

Den er ikke 100% effektiv. Halvdelen af brinten ryger med tilbage til genbrugsstationen.
Gravatar #16 - NKJensen
22. maj 2007 13:34
Man kan også lave brint ved at smide Natrium i vand! Det danner NaOH og H. Det interessante er effektiviteten af hele cyklusen:

Fremstil brint vha. Natrium+H2O. Brug brint i en brændselscelle. Returner den stærkt basiske NaOH opløsning til genindvinding af Natriumet. Fremstil Natrium af NaOH-opløsningen....
Gravatar #17 - Mulpacha
22. maj 2007 15:13
#0
Ingeniører fra Purdue universitet har opfundet en ny legering af aluminium og gallium, der kan spalte vand til brint og ilt spontant, uden selv at ødelægge dens katalytiske aktivitet.
Altsaa nu fik jeg kun 6 i kemi, men som jeg kan huske det saa er en katalytisk reaktion at et stof (A) faar to eller flere stoffer (B) til at reagere, eller et stof (B) til at nedbrydes hurtigt uden at det originale stof (A) aendres.

Men her ender baade vandet, aluminium og galliumet som andre stoffer, er det saa ikke bare en ganske almindelig reaktion?

*Der tages forbehold for uvidenhed, stupiditet og galskab hos undertegnede*
Gravatar #18 - kolt
22. maj 2007 16:26
#6: Hvor stor en procentdel af vandet kan man få samlet op igen?

Teoretisk set alt vandet, i praksis nærmest intet. Brændselscellerne virker ved en temperatur på 75-100 grader celcius hvis det er PEM celler. Dermed vil meget af det vand de producerer fordampe inden du kan få det samlet op igen. ...men skidt med det, for vand er jo nærmest gratis.

#6: Kan man lede de resulterende mængder brint og ilt ind i et kammer hvor de (langsommere) danner vand, som også kan ledes ind i tanken igen?

Det er jo så lige præcis det brændselscellen gør. ...Den skaber ovenikøbet varme og elektricitet ved den proces. (Det er derfor de er smarte)

#6: Misforstå mig ikke.... jeg snakker ikke om nogen evighedsmaskine.... men damn near close....

tjaa... jeg ved ikke om jeg så misforstår dig her, men det er altså langt fra en evighedsmaskine! I stedet for at tage brint med i tanken kan man nøjes med at tage aluminium-gallium legering og vand med. Begge disse bruges op. Aluminiummet skal renses for oxygen fra vandet, og vandet er jo, dels bundet i aluminiummet, og dels blevet til brint og igen til vand i brændselscellen, hvor det bindes sammen med oxygen fra luften.

#11
Ja det er det samme problem uanset om man tanker brint eller aluminiumspiller på bilen. Det er jo bare en måde at flytte et energilager over i bilen hvor man så kan bruge det. Energien skal stadig kommet et sted fra, enten fra et kræftværk eller vindmøller.
Gravatar #19 - kolt
22. maj 2007 16:31
#17

Nej Galliumet kan man godt kalde en katalysator faktisk, for den hindrer at aluminiummet danner en oxidhinde når det kommer i forbindelse med oxygenet fra vandet. Det bruges heller ikke og kan derfor genbruges.
Aluminiummet derimod skal igennem en proces bagefter for at pille oxygenatomerne fra det igen.
Gravatar #20 - ysangkok
22. maj 2007 17:04
#6, der kommer ikke ilt eller brint ud. Ilten, hvor skulle den komme fra? Den bliver jo bundet i vand. Og brint, det er jo brændstof, hvorfor skulle det ud?

#16, jeg har ikke umiddelbart lyst til at køre rundet med afløbsrens i tanken :P. Og hvor vil du få al natriummet fra?

Og så vil jeg lige gøre opmærksom på, at det bare gælder om at flytte konverteringen af energi.

Hvis man nu tog vand, og spaltede det i brint og ilt (elektrolyse), og brugte brinten til at fylde på sine brintbiler, så ville energien komme fra det sted hvor man spalter, da det kræver strøm.

Det er jo det samme man gør her. Man binder det bare i nogle andre stoffer, så det bliver nemt at transportere.

Men man skal måske også huske på at det kræver masser af strøm at udvinde aluminium af bauxit (selv om det er det oftest forekommende metal på jorden). Så det skal der altså også bruges strøm til.
Gravatar #21 - gnаrfsan
23. maj 2007 07:29
Der er ikke energiligevægt... Forbrændingsproduktet er jo vand, og derfor ville man kunne lave en evighedsmaskine. Der må mangle oplysniger. Eller også er der noget, jeg har overset (Har kun skimmet det).
Gravatar #22 - gnаrfsan
23. maj 2007 08:31
#21 Edit
Der var noget, jeg overså. Aluminium'et reagerer med ilten, og der skal en lige så energikrævende process til at spalte Al2O3 i ilt og aluminium, som den man fik ud af at forbrænde brint'en.
Gravatar #23 - NKJensen
23. maj 2007 13:08
#20 NaOH er basisk, det skrev jeg også. Natrium udvindes f.eks. fra NaCl (salt) - det kræver naturligvis energi. Og du har helt ret i at det kun drejer sig om at opbevare energi, ikke danne den.
Gravatar #24 - rmariboe
23. maj 2007 21:30
#18 og andre << De påstår jo netop, at galliummet forhindrer ilten i at binde sig til aluminiummet - hvorfor der netop ikke opstår aluminiumoxid. Og hvorfor katalysatoren aldrig "slides op"...
Gravatar #25 - myplacedk
24. maj 2007 04:41
#24
Det må være en fejl i newz.dk's resume. I artiklen står der intet om katalysator, eller at oxyderingen bliver forhindrer.

Til gengæld står der at galliumet forhindrer at der bliver dannet en skal af oxyderet aluminium, som forhindrer yderligere oxydering. Dvs. galliumet HJÆLPER oxyderingen, den forhindrer det ikke.

The gallium is critical to the process because it hinders the formation of a skin normally created on aluminum's surface after oxidation. This skin usually prevents oxygen from reacting with aluminum, acting as a barrier. Preventing the skin's formation allows the reaction to continue until all of the aluminum is used.
Gravatar #26 - Dreadnought
24. maj 2007 04:42
#24 Læs hele artiklen, mester!
The waste products are gallium and aluminum oxide, also called alumina. Combusting hydrogen in an engine produces only water as waste.
Gravatar #27 - NKJensen
24. maj 2007 07:26
Nu har Britiske forskere regnet på at "litium-hydrid" er den mest effektive måde at oplagre brint-energi.

http://ing.dk/article/20070524/MILJO/70523010?top

Altså igen-igen: Ikke nogen energi-KILDE, kun et energi-LAGER.
Gå til top

Opret dig som bruger i dag

Det er gratis, og du binder dig ikke til noget.

Når du er oprettet som bruger, får du adgang til en lang række af sidens andre muligheder, såsom at udforme siden efter eget ønske og deltage i diskussionerne.

Opret Bruger Login