mboost-dp1

unknown
- Forside
- ⟨
- Forum
- ⟨
- Nyheder
Det var en fantastisk nyhed, nu begynder brintbiler for alvor at have potentiale.
Hvis de kan holde hvad de lover og få spaltet vand uden at skulle bruge en masse energi fra andre kilder, så er vi godt på vej.
Hidtil har det jo kostet en masse energi at spalte vand og hvis man samtidig kan få spaltet vandet i selve brændstoftanken, så vil sikkerheden også stige betragteligt
Hvis de kan holde hvad de lover og få spaltet vand uden at skulle bruge en masse energi fra andre kilder, så er vi godt på vej.
Hidtil har det jo kostet en masse energi at spalte vand og hvis man samtidig kan få spaltet vandet i selve brændstoftanken, så vil sikkerheden også stige betragteligt
Lidt historie om og priser på Ga:
http://minerals.usgs.gov/minerals/pubs/commodity/g...
http://minerals.usgs.gov/minerals/pubs/commodity/g...
Altså, man fylder vand i tanken, spalter det, udnytter brinten til at trække bilen og har vand som bi-produkt.
..et eller andet sted, må der skulle tilføres noget energi eller også må mængden af vand jo forsvinde i løbet af processen.
..ellers kunne jeg godt se en fed vandkølingsmekanisme til min computer, som også leverede strømmen.
..et eller andet sted, må der skulle tilføres noget energi eller også må mængden af vand jo forsvinde i løbet af processen.
..ellers kunne jeg godt se en fed vandkølingsmekanisme til min computer, som også leverede strømmen.
Hmmm.....
Umiddelbart lyder det lækkert....
1) Bilen bliver tanket med vand.
2) Vandet bliver splittet og forbrændt og producerer energi.
3) Bilen spytter Brint, Ilt og vand ud af røffen.
4) Vandet opsamles undervejs og ledes tilbage i tanken for at bliver genbrugt.
Nu er spørgsmålet så:
Hvor stor en procentdel af vandet kan man få samlet op igen?
Kan man lede de resulterende mængder brint og ilt ind i et kammer hvor de (langsommere) danner vand, som også kan ledes ind i tanken igen?
Hvor stor en nytte-procent genbrugsstoffer kan man komme op på?
Misforstå mig ikke.... jeg snakker ikke om nogen evighedsmaskine.... men damn near close.... man vil ihvertfald kunne mangedoble udnyttelses-effektiviteten af det brint man oprindeligt tanker på, så en brintbil der idag kunne køre 100km. på en tank med dette måske vil kunne klare op mod 1000km.
PÅ VAND!! .... Fedt!.... game-over Shell, Statoil og Uno-X ;)
PS: Med de PSU'er man skal bruge til moderne gaming-rigs, så skal jeg sgu have en vandhane og en brændelscelle til at stå ved siden af ;)
Umiddelbart lyder det lækkert....
1) Bilen bliver tanket med vand.
2) Vandet bliver splittet og forbrændt og producerer energi.
3) Bilen spytter Brint, Ilt og vand ud af røffen.
4) Vandet opsamles undervejs og ledes tilbage i tanken for at bliver genbrugt.
Nu er spørgsmålet så:
Hvor stor en procentdel af vandet kan man få samlet op igen?
Kan man lede de resulterende mængder brint og ilt ind i et kammer hvor de (langsommere) danner vand, som også kan ledes ind i tanken igen?
Hvor stor en nytte-procent genbrugsstoffer kan man komme op på?
Misforstå mig ikke.... jeg snakker ikke om nogen evighedsmaskine.... men damn near close.... man vil ihvertfald kunne mangedoble udnyttelses-effektiviteten af det brint man oprindeligt tanker på, så en brintbil der idag kunne køre 100km. på en tank med dette måske vil kunne klare op mod 1000km.
PÅ VAND!! .... Fedt!.... game-over Shell, Statoil og Uno-X ;)
PS: Med de PSU'er man skal bruge til moderne gaming-rigs, så skal jeg sgu have en vandhane og en brændelscelle til at stå ved siden af ;)
Overvej hvad der ville ske hvis man "kom til" at smide lortet i havet..... Og et stykke tid efter strøg en tændstik :P
#6 Så vidt jeg ved ejer alle de store olieproducenterne patenter på brintmotore så de skal nok tjene det ;) Desuden havde Mercedes allerede en brintbil for 5-10 år siden... Ihvertfald indenfor de år det danske motormagasin testkørte den i Munchen.
Så tror ikke de kommer til at mangle penge.
Så tror ikke de kommer til at mangle penge.
#3
Du skal stadig bruge en masse energi (sikkert mere end at spalte brint fra vand) for at genbruge aluminium igen.
Det denne teknologi gør bare at man kun er nød til at transporterer aluminium, gallium og vand til din lokale påfyldningsted i stedet for at skulle transporterer brint.
Som #9 skriver er det upraktiske ved denne process at den "bruger" så meget aluminium at man i stedet for f.eks at skulle have 80Liter benzin på din bil i stedet skal have 200kg aluminium-gallium + vand med og når du kommer og skal fylde på igen skal du af med samme mængde aluminiumoxid/galliumoxid igen.
Så vi står stadig tilbage med det problem vi skal løse først at vi får det meste af vores energi til vores industri fra forsil brændsel og før vi skifter dette vil denne teknologi bare betyde mere CO2 udslip.
Du skal stadig bruge en masse energi (sikkert mere end at spalte brint fra vand) for at genbruge aluminium igen.
Det denne teknologi gør bare at man kun er nød til at transporterer aluminium, gallium og vand til din lokale påfyldningsted i stedet for at skulle transporterer brint.
Som #9 skriver er det upraktiske ved denne process at den "bruger" så meget aluminium at man i stedet for f.eks at skulle have 80Liter benzin på din bil i stedet skal have 200kg aluminium-gallium + vand med og når du kommer og skal fylde på igen skal du af med samme mængde aluminiumoxid/galliumoxid igen.
Så vi står stadig tilbage med det problem vi skal løse først at vi får det meste af vores energi til vores industri fra forsil brændsel og før vi skifter dette vil denne teknologi bare betyde mere CO2 udslip.
Beskrivelsen på newz.dk er ikke korrekt. I artikeln står der at:
"The waste products are gallium and aluminum oxide, also called alumina. Combusting hydrogen in an engine produces only water as waste."
Finten er at det er aluminium, der bruges som energilager, og ikke brint som i mange andre modeller. Andre har formået at gøre det samme med magnesium:
http://www.heresyblog.com/index.php?/archives/51-B...
"The waste products are gallium and aluminum oxide, also called alumina. Combusting hydrogen in an engine produces only water as waste."
Finten er at det er aluminium, der bruges som energilager, og ikke brint som i mange andre modeller. Andre har formået at gøre det samme med magnesium:
http://www.heresyblog.com/index.php?/archives/51-B...
Som #11 er inde på, så er problemet stadig, at energien stadig skal komme et sted fra, dvs. fra kul/gas, vindmøller osv. Brint/aluminium osv. er ikke en energi kilde men blot et medium til at transportere energien, akkurat som et gammeldags batteri, dog med den væsentlige fordel i forhold til benzin, at der ikke sker nogen lokal forurening (bilos).
#11 Jeg kan dog se en kæmpe fordel ved brug af denne metode. Man kan flytte en enorm mængde CO2 fra byerne og ud i ødemarken. Og man kan lave genbrugsanlægget til at bruge vedvarende energi. Jeg ved dog ikke hvilke temperaturer der skal til for at smelte skidtet om.
*EDIT*
#13 Magnesium har i hvert fald en ulempe:
Den er ikke 100% effektiv. Halvdelen af brinten ryger med tilbage til genbrugsstationen.
*EDIT*
#13 Magnesium har i hvert fald en ulempe:
En ulempe ved denne tilgang er at når magnesium producerer hydrogen, så omdannes det til magnesiumhydroxid, ...
Den er ikke 100% effektiv. Halvdelen af brinten ryger med tilbage til genbrugsstationen.
Man kan også lave brint ved at smide Natrium i vand! Det danner NaOH og H. Det interessante er effektiviteten af hele cyklusen:
Fremstil brint vha. Natrium+H2O. Brug brint i en brændselscelle. Returner den stærkt basiske NaOH opløsning til genindvinding af Natriumet. Fremstil Natrium af NaOH-opløsningen....
Fremstil brint vha. Natrium+H2O. Brug brint i en brændselscelle. Returner den stærkt basiske NaOH opløsning til genindvinding af Natriumet. Fremstil Natrium af NaOH-opløsningen....
#0
Men her ender baade vandet, aluminium og galliumet som andre stoffer, er det saa ikke bare en ganske almindelig reaktion?
*Der tages forbehold for uvidenhed, stupiditet og galskab hos undertegnede*
Ingeniører fra Purdue universitet har opfundet en ny legering af aluminium og gallium, der kan spalte vand til brint og ilt spontant, uden selv at ødelægge dens katalytiske aktivitet.Altsaa nu fik jeg kun 6 i kemi, men som jeg kan huske det saa er en katalytisk reaktion at et stof (A) faar to eller flere stoffer (B) til at reagere, eller et stof (B) til at nedbrydes hurtigt uden at det originale stof (A) aendres.
Men her ender baade vandet, aluminium og galliumet som andre stoffer, er det saa ikke bare en ganske almindelig reaktion?
*Der tages forbehold for uvidenhed, stupiditet og galskab hos undertegnede*
#6: Hvor stor en procentdel af vandet kan man få samlet op igen?
Teoretisk set alt vandet, i praksis nærmest intet. Brændselscellerne virker ved en temperatur på 75-100 grader celcius hvis det er PEM celler. Dermed vil meget af det vand de producerer fordampe inden du kan få det samlet op igen. ...men skidt med det, for vand er jo nærmest gratis.
#6: Kan man lede de resulterende mængder brint og ilt ind i et kammer hvor de (langsommere) danner vand, som også kan ledes ind i tanken igen?
Det er jo så lige præcis det brændselscellen gør. ...Den skaber ovenikøbet varme og elektricitet ved den proces. (Det er derfor de er smarte)
#6: Misforstå mig ikke.... jeg snakker ikke om nogen evighedsmaskine.... men damn near close....
tjaa... jeg ved ikke om jeg så misforstår dig her, men det er altså langt fra en evighedsmaskine! I stedet for at tage brint med i tanken kan man nøjes med at tage aluminium-gallium legering og vand med. Begge disse bruges op. Aluminiummet skal renses for oxygen fra vandet, og vandet er jo, dels bundet i aluminiummet, og dels blevet til brint og igen til vand i brændselscellen, hvor det bindes sammen med oxygen fra luften.
#11
Ja det er det samme problem uanset om man tanker brint eller aluminiumspiller på bilen. Det er jo bare en måde at flytte et energilager over i bilen hvor man så kan bruge det. Energien skal stadig kommet et sted fra, enten fra et kræftværk eller vindmøller.
Teoretisk set alt vandet, i praksis nærmest intet. Brændselscellerne virker ved en temperatur på 75-100 grader celcius hvis det er PEM celler. Dermed vil meget af det vand de producerer fordampe inden du kan få det samlet op igen. ...men skidt med det, for vand er jo nærmest gratis.
#6: Kan man lede de resulterende mængder brint og ilt ind i et kammer hvor de (langsommere) danner vand, som også kan ledes ind i tanken igen?
Det er jo så lige præcis det brændselscellen gør. ...Den skaber ovenikøbet varme og elektricitet ved den proces. (Det er derfor de er smarte)
#6: Misforstå mig ikke.... jeg snakker ikke om nogen evighedsmaskine.... men damn near close....
tjaa... jeg ved ikke om jeg så misforstår dig her, men det er altså langt fra en evighedsmaskine! I stedet for at tage brint med i tanken kan man nøjes med at tage aluminium-gallium legering og vand med. Begge disse bruges op. Aluminiummet skal renses for oxygen fra vandet, og vandet er jo, dels bundet i aluminiummet, og dels blevet til brint og igen til vand i brændselscellen, hvor det bindes sammen med oxygen fra luften.
#11
Ja det er det samme problem uanset om man tanker brint eller aluminiumspiller på bilen. Det er jo bare en måde at flytte et energilager over i bilen hvor man så kan bruge det. Energien skal stadig kommet et sted fra, enten fra et kræftværk eller vindmøller.
#17
Nej Galliumet kan man godt kalde en katalysator faktisk, for den hindrer at aluminiummet danner en oxidhinde når det kommer i forbindelse med oxygenet fra vandet. Det bruges heller ikke og kan derfor genbruges.
Aluminiummet derimod skal igennem en proces bagefter for at pille oxygenatomerne fra det igen.
Nej Galliumet kan man godt kalde en katalysator faktisk, for den hindrer at aluminiummet danner en oxidhinde når det kommer i forbindelse med oxygenet fra vandet. Det bruges heller ikke og kan derfor genbruges.
Aluminiummet derimod skal igennem en proces bagefter for at pille oxygenatomerne fra det igen.
#6, der kommer ikke ilt eller brint ud. Ilten, hvor skulle den komme fra? Den bliver jo bundet i vand. Og brint, det er jo brændstof, hvorfor skulle det ud?
#16, jeg har ikke umiddelbart lyst til at køre rundet med afløbsrens i tanken :P. Og hvor vil du få al natriummet fra?
Og så vil jeg lige gøre opmærksom på, at det bare gælder om at flytte konverteringen af energi.
Hvis man nu tog vand, og spaltede det i brint og ilt (elektrolyse), og brugte brinten til at fylde på sine brintbiler, så ville energien komme fra det sted hvor man spalter, da det kræver strøm.
Det er jo det samme man gør her. Man binder det bare i nogle andre stoffer, så det bliver nemt at transportere.
Men man skal måske også huske på at det kræver masser af strøm at udvinde aluminium af bauxit (selv om det er det oftest forekommende metal på jorden). Så det skal der altså også bruges strøm til.
#16, jeg har ikke umiddelbart lyst til at køre rundet med afløbsrens i tanken :P. Og hvor vil du få al natriummet fra?
Og så vil jeg lige gøre opmærksom på, at det bare gælder om at flytte konverteringen af energi.
Hvis man nu tog vand, og spaltede det i brint og ilt (elektrolyse), og brugte brinten til at fylde på sine brintbiler, så ville energien komme fra det sted hvor man spalter, da det kræver strøm.
Det er jo det samme man gør her. Man binder det bare i nogle andre stoffer, så det bliver nemt at transportere.
Men man skal måske også huske på at det kræver masser af strøm at udvinde aluminium af bauxit (selv om det er det oftest forekommende metal på jorden). Så det skal der altså også bruges strøm til.
#24
Det må være en fejl i newz.dk's resume. I artiklen står der intet om katalysator, eller at oxyderingen bliver forhindrer.
Til gengæld står der at galliumet forhindrer at der bliver dannet en skal af oxyderet aluminium, som forhindrer yderligere oxydering. Dvs. galliumet HJÆLPER oxyderingen, den forhindrer det ikke.
Det må være en fejl i newz.dk's resume. I artiklen står der intet om katalysator, eller at oxyderingen bliver forhindrer.
Til gengæld står der at galliumet forhindrer at der bliver dannet en skal af oxyderet aluminium, som forhindrer yderligere oxydering. Dvs. galliumet HJÆLPER oxyderingen, den forhindrer det ikke.
The gallium is critical to the process because it hinders the formation of a skin normally created on aluminum's surface after oxidation. This skin usually prevents oxygen from reacting with aluminum, acting as a barrier. Preventing the skin's formation allows the reaction to continue until all of the aluminum is used.
#24 Læs hele artiklen, mester!
The waste products are gallium and aluminum oxide, also called alumina. Combusting hydrogen in an engine produces only water as waste.
Nu har Britiske forskere regnet på at "litium-hydrid" er den mest effektive måde at oplagre brint-energi.
http://ing.dk/article/20070524/MILJO/70523010?top
Altså igen-igen: Ikke nogen energi-KILDE, kun et energi-LAGER.
http://ing.dk/article/20070524/MILJO/70523010?top
Altså igen-igen: Ikke nogen energi-KILDE, kun et energi-LAGER.
Opret dig som bruger i dag
Det er gratis, og du binder dig ikke til noget.
Når du er oprettet som bruger, får du adgang til en lang række af sidens andre muligheder, såsom at udforme siden efter eget ønske og deltage i diskussionerne.