Flickr - Grantuking



Ledelsen af Tsukuba Express i Japan siger undskyld

Via BBC News - , redigeret af modgaard

Ledelsen af Tsukuba Express togforbindelsen mellem Tokyo og Tsukuba siger undskyld, efter et af deres tog grundet en menneskelig fejl forlod en station 20 sekunder for tidligt. En medarbejder havde glemt at tjekke køreplanen. Selskabet har dog ikke modtaget klager over den for tidlige afgang.

Mange, der ikke er fra Japan, har på de sociale medier udtrykt overraskelse over undskyldningen. Som dansker kan man måske heller ikke undgå at spekulere på, hvordan japanerne ville opleve den danske togdrift.

Historien er blevet delt verden over og ifølge BBC i særdeleshed i Storbritannien, hvor udfordringerne med togdriften lader til at være noget større end i Japan.





Gå til bund
Gravatar

#1 nwinther 17. nov. 2017 14:36

Hvis togene i Japan ankommer på en station mere end 1 minut for sent, får passagererne deres penge tilbage.

I Danmark tager det 7 år at skifte et togsignal.
Gravatar

#2 CBM 17. nov. 2017 15:03

#1: enig. DSB kunne lære en hel del af japanerne.
#ComeToTheDuckSide www.duckduckgo.com, BB Priv because REAL QWERTY is a privilege, ASUS = kvalitet! #BringBackTheKeyboard.
Gravatar

#3 freesoft 17. nov. 2017 18:59

#2
Lige med signalet er det vel Bane Danmark ;-)
We're the Federal Government. We record everything.
Gravatar

#4 kblood 17. nov. 2017 20:40

nwinther (1) skrev:
Hvis togene i Japan ankommer på en station mere end 1 minut for sent, får passagererne deres penge tilbage.

I Danmark tager det 7 år at skifte et togsignal.

Virkelig? Jeg troede nu egentlig at det var det at det kørte for tidligt her der var problemet, da det måske blev set som værre ikke at kunne nå toget overhovedet, end at det måske var lidt for sinket.

Hvis det er så stramt de køre det så er det godt nok imponerende. Siger vidst også en del om deres kultur.
Gravatar

#5 retrospect 18. nov. 2017 13:30

Næste gang der skal investeres i togbaner skal politikerne måske fravælge italien og kigge mod japan (eller Märklin) i stedet :-D
Gravatar

#6 Eric 18. nov. 2017 15:47

retrospect (5) skrev:
Næste gang der skal investeres i togbaner skal politikerne måske fravælge italien og kigge mod japan (eller Märklin) i stedet :-D

Kunne ikke være mere enig. Kom IC4 togene nogensinde ud og køre??
Og ja, DSB kunne seriøst lære af japanerne.
DSB er konstant forsinket af den ene eller anden årsag, og her får man blot et ligegyldigt svar og af og til et frækt svar når man klager. Jesus en forskel?
Gravatar

#7 CBM 18. nov. 2017 17:29

#3: DSB og BaneDanmark er vist lige kaotiske :-)

#6: Nogle få er solgt men de fleste er blevet solgt som jern skrot
#ComeToTheDuckSide www.duckduckgo.com, BB Priv because REAL QWERTY is a privilege, ASUS = kvalitet! #BringBackTheKeyboard.
Gravatar

#8 arne_v 19. nov. 2017 02:22

nwinther (1) skrev:

I Danmark tager det 7 år at skifte et togsignal.


Hvis du hentyder til BaneDanmark signal projekt, så er det først færdigt om 7 år, men så har projektet taget 11 år.
The greater danger for most of us lies not in setting our aim too high and falling short; but in setting our aim too low, and achieving our mark.
Gravatar

#9 CBM 19. nov. 2017 05:54

@arne: forudsat de så er færdige om 7 år.
Er der virkelig så mange signaler eller har de kun en enkelt pensionist ansat et par timer om ugen?
#ComeToTheDuckSide www.duckduckgo.com, BB Priv because REAL QWERTY is a privilege, ASUS = kvalitet! #BringBackTheKeyboard.
Gravatar

#10 arne_v 19. nov. 2017 14:07

CBM (9) skrev:

@arne: forudsat de så er færdige om 7 år.


Ja. De kunne jo blive yderligere forsinket i løbet af de 7 år.

Jeg vil faktisk blive overrasket hvis de ikke bliver det.

CBM (9) skrev:

Er der virkelig så mange signaler eller har de kun en enkelt pensionist ansat et par timer om ugen?


Jeg ved ikke hvor mange signaler der er.

(jeg tror dog ikke at det er den fysiske udskiftning af signal hardware som er problemert)

Men der er flere ansatte end en enkelt pensionist.

Ifølge det nyligt fremkomne, så har Banedanmark et 3 cifret antal konsulenter ansat til at lave projekstyring og leverandørstyring d.v.s. i hundredevis af folk til bare at styre dem der skal lave det faktisk arbejde.
The greater danger for most of us lies not in setting our aim too high and falling short; but in setting our aim too low, and achieving our mark.
Gravatar

#11 CBM 19. nov. 2017 15:54

@arne: de må nødvendigvis have mange ansatte men det var for at sætte det lidt på spidsen.

Det virker vanvittigt at det skal tage så mange år trods så mange ansatte
#ComeToTheDuckSide www.duckduckgo.com, BB Priv because REAL QWERTY is a privilege, ASUS = kvalitet! #BringBackTheKeyboard.
Gravatar

#12 udenrigsministeren 19. nov. 2017 22:30

Jeg ser det som et rent "publicity stunt", der skal minde omverdenen om, hvor dedikerede, effektive og ærekære, japanerne har ry for at være.
Ingen af passagererne havde trods alt indgivet klager, så hensigten er muligvis at markedsføre/brande disse dyder.
Gravatar

#13 CBM 20. nov. 2017 04:07

#12: det stiller i hvert fald den danske togdrift i relief :-)

#ComeToTheDuckSide www.duckduckgo.com, BB Priv because REAL QWERTY is a privilege, ASUS = kvalitet! #BringBackTheKeyboard.
Gravatar

#14 PHP-Ekspert Thoroughbreed 20. nov. 2017 05:40

#6
IC4 - Danmarks dyreste læhegn

#12
Njae, det tror jeg faktisk ikke det er. De er meget punktlige i Japan, du må ikke hænge mig op på det, men jeg mener at gennemsnittet i Japan er, er alle toge er inden for 30 sekunder af deres køreplan. I Danmark er det vel nærmere 30 minutter?

Deres kultur er noget helt andet, og hvis man har kørt tog i Japan vil man ikke køre tog noget andet sted bagefter :)
Doner til Kræftens Bekæmpels i forbindelse med JJ's for tidlige afsked: https://www.betternow.org/dk/jjnewzdk
Gravatar

#15 CBM 20. nov. 2017 08:29

@TB: på en GOD dag, uden frosne skinner, uden varme skinner, uden blade på skinnerne, uden signal fejl, uden materiel fejl, uden whatever på skinnerne... og hvad de ellers har af undskyldninger...

der er togene i gennemsnit indenfor 30 minutter af køreplanen :-)

lidt synd at DSB er blevet sådan en dårlig vittighed... Olsen Banden på sporet var i sin tid en hyldest til DSB og deres rettidighed... I dag ses filmen som en hån mod DSB og deres evindelige forsinkelser
#ComeToTheDuckSide www.duckduckgo.com, BB Priv because REAL QWERTY is a privilege, ASUS = kvalitet! #BringBackTheKeyboard.
Gravatar

#16 nwinther 21. nov. 2017 08:55

CBM (15) skrev:
lidt synd at DSB er blevet sådan en dårlig vittighed... Olsen Banden på sporet var i sin tid en hyldest til DSB og deres rettidighed... I dag ses filmen som en hån mod DSB og deres evindelige forsinkelser


Jeg tror du misser det satiriske element i Olsenbanden på Sporet.
Gravatar

#17 CBM 21. nov. 2017 10:09

nwinther (16) skrev:
CBM (15) skrev:
lidt synd at DSB er blevet sådan en dårlig vittighed... Olsen Banden på sporet var i sin tid en hyldest til DSB og deres rettidighed... I dag ses filmen som en hån mod DSB og deres evindelige forsinkelser


Jeg tror du misser det satiriske element i Olsenbanden på Sporet.


dengang i 70'erne hvor filmen blev optaget, der kørte DSB rent faktisk så rettidigt at du kunne stille dit ur efter dem.

Selv da jeg gik i folkeskole i 90'erne kørte de rettidigt. Jeg var af og til ude at se med DSB ifm skole udflugter i de gamle kupe vogne..

jeg er ikke den eneste der mener at togene kørte mere præcist i gamle dage:

http://dk.fritid.jernbaner.narkive.com/PY1Ul7R4/ds...

havde det været satire dengang ifm forsinkelser, så tænker jeg at man havde udenladt "ballet" elementet... i dag ses filmen som en hån mod DSB
#ComeToTheDuckSide www.duckduckgo.com, BB Priv because REAL QWERTY is a privilege, ASUS = kvalitet! #BringBackTheKeyboard.
Gå til top

Opret dig som bruger i dag

Det er gratis, og du binder dig ikke til noget.

Når du er oprettet som bruger, får du adgang til en lang række af sidens andre muligheder, såsom at udforme siden efter eget ønske og deltage i diskussionerne.

Opret Bruger Login