mboost-dp1

People of Lava

Lavafolket kommer med Android-fjernsyn

- Via engadget - , redigeret af Net_Srak , indsendt af Jonasee

Et ukendt svensk firma med navnet “People of Lava” har besluttet at tage kampen op mod kæmper som Samsung, Sony, LG og Sharp på fjernsynsmarkedet. Det skal ske med en serie af fjernsyn kaldet Scandinavia.

For at skille sig ud fra konkurrenterne har People of Lava valgt at basere deres fjernsyn på Android til den interaktive del. Ifølge svenskerne vil det blive det første af sin art, når den udkommer senere i år.

I første omgang kommer der en model på 42 tommer, men den bliver efterfulgt af udgaver på 47″ og 55″. I hjertet af fjernsynet sidder en SOPC100 (Cortex A8) 833 MHz processor, der som udgangspunkt drives af Android 1.5.

Med fjernsynet kommer software til YouTube, Google Maps, vejret, ur, kalender og browser, ligesom der kan hentes yderligere programmer via en app-store, bl.a. til Facebook og Twitter.

People of Lava forventer at have de første fjernsyn klar til september, hvor de vil komme til at koste mellem 15.000 og 18.500 kroner for den mindste model.

Du kan læse yderligere detaljer om fjernsynet på dets hjemmeside.





Gå til bund
Gravatar #1 - hj3lmen
7. apr. 2010 14:54
Øhh .. laver de her 2People of Lava" også selv deres paneler til tv'et eller er det kun softwaren ? fordi, skal skal man da godt nok langt frem i skoene for at slå samsung eller panasonic af pinden.

men ellers ser det da rigtig fedt ud med de informationer til det nye fjernsyn :-)
Gravatar #2 - Wraith
7. apr. 2010 14:56
dobbeltpost...
Gravatar #3 - kofoed
7. apr. 2010 15:19
#1 nu er der mere end bare paneler og SW i et TV, men med 99% sikkerhed, så laver de ikke deres paneler, kan på ingen måde betale sig for sådan et lille firma.
Gravatar #4 - bnm
7. apr. 2010 15:36
Android 1.5? But why? Hvis de nu smed 2.1 i var der Google Earth og bluetooth support. Hvad med DLNA? Har de skrevet en klient til Android?
Gravatar #5 - BattY
7. apr. 2010 16:24
Gravatar #6 - Bastardo
7. apr. 2010 16:30
Rigtig fornuftig idé. Alt held og lykke herfra, de får brug for det på det marked.
Gravatar #7 - Holger_dk
7. apr. 2010 16:34
Hm... altså idéen lyder da fed nok. har selv lige købt et Sony tv, som er fedt nok, men "softwaren" er noget langsom (når man navigerer rundt i menuerne).

Så der ville et hurtigt (og mere advanceret) android baseret system være fedt...

men hvad med HDCP licenser? og DLNA og alt det der?
Gravatar #8 - Morphin
7. apr. 2010 16:43
hj3lmen (1) skrev:
Øhh .. laver de her 2People of Lava" også selv deres paneler til tv'et eller er det kun softwaren ?


Umiddelbart ville jeg sige ja, for når man ser på deres hjemmeside, hedder modellerne Scandinavia 42" osv. Jeg tror da også at der ville have stået hvilke produkter de ville samarbejde med hvis de ikke havde egne produkter.

Ellers er det da et udemærket initiativ. De virker godt nok lidt spøjse angående hvad der står på deres hjemmeside og navn osv., men det er da fedt nok.
Gravatar #9 - nezz_dk
7. apr. 2010 17:11
#8 der står paneler og ikke produkter i #1 kommentar :)
Gravatar #10 - T_A
7. apr. 2010 19:15
Syntes godt man kunne gå lidt længere og smide en x86 CPU i TV'et.

En dual Atom bruger ikke meget strøm og koster nada, så smider man en linux og så har man en maskine der kan koble sit til sit hjemme net og den kan afspille alle film i alle formater og kan have en fuld internet browser.
Gravatar #11 - Emilm
7. apr. 2010 19:23
Er prisen ikke lige i overkanten, hvis det er LCD? Man kan da få ganske fornuftige fjernsyn på 42" til et stykke under 10.000 nu og med en boks ved siden af har man de samme funktioner til den halve pris.
Gravatar #12 - Atom
7. apr. 2010 19:44
Er helt enig med #10

Når de nu er igang så ville jeg gerne have en enhed der kunne køre XBMC eller ligende. (Savle)
Gravatar #13 - Zombie Steve Jobs
7. apr. 2010 20:03
Smid multi touch i, så vil jeg stærk genoverveje, om jeg skal fortsat skal leve uden tv. Ikke at det sådan gør tv'et bedre, det er bare nice, ala perceptive pixel.
Gravatar #14 - izym
7. apr. 2010 20:09
#12: Et TV med Atom 330 og Nvidia ION.. *savle*
Gravatar #15 - gonul
7. apr. 2010 20:10
Jeg tror de får svært ved at sælge deres tv til den pris.
Da de er nye og ukendte, er folk måske lidt bange for at betale så mange penge for et tv man ikke kender noget til.

Men ideen er fed, og hvis man havde pengene til det... tjooo
Gravatar #16 - GOOOD
7. apr. 2010 20:34
Jeg frygter at der kommer en lang boot tid, når jeg tænder mit tv, skal det helst vise et billede inden for ret få sekunder. Så her skal der virkelig også optimeres.
Gravatar #17 - Scapegoat
7. apr. 2010 21:39
T_A (10) skrev:
Syntes godt man kunne gå lidt længere og smide en x86 CPU i TV'et.

En dual Atom bruger ikke meget strøm og koster nada, så smider man en linux og så har man en maskine der kan koble sit til sit hjemme net og den kan afspille alle film i alle formater og kan have en fuld internet browser.


Nemlig, er også noget jeg selv er igang med. Så slipper man for codec problemer med integrerede afspillere. Havde engang en DVD afspiller som også kunne afspille DivX og XviD, men efter et par måneder blev codecs'ne jo lidt nyere og så kunne den ikke noget alligevel. Og den kunne ikke software opdateres ligesom blandt andet Kiss's afspillere kan. Men de skulle heller ikke være meget værd.

Mit spørgsmål er så bare om jeg i fremtiden skal forvente at mit TV er ~2 minutter om at starte op? Eller bare 30 sekunder. Syntes at de ~10 sekunder det tager idag er irriterende.
Gravatar #18 - Remmerboy
7. apr. 2010 22:15
medmindre android os'et gøre billedet bedre, har de ikke en chance for at klare sig godt, ved at købe sig til design og paneler hos producenterne og bare smider android på og sælge til en højere pris end en tilsvarende tv med samme hardware.
en 42" til 15k er mange penge til et ukendt navn. til det pris, kan man købe sig de nye sharp, lg og panasonic som får gode karaktere hos flatpanels.
hvis "scandinavia" skal klare sig mod konkurrenterne, skal billedkvaliteten være i orden og bruge nada i strøm. det må tiden vise om de kan finde ud af det. men til prisen, ser det ikke godt ud
Gravatar #19 - Windcape
7. apr. 2010 22:47
Holger_dk (7) skrev:
Så der ville et hurtigt (og mere advanceret) android baseret system være fedt...
Android er ikke just "hurtig" til nagivation.

Det er faktisk fusterende langsomt.
Gravatar #20 - lassep
8. apr. 2010 01:08
Desværre er det uden dvb-c tuner, så alle der ser digital kabel tv skal ud have en ekstern boks alligevel.

En dual dvb-c tuner og mulighed for at optage som på de nye panasonic ville have været rart.
Gravatar #21 - VonDoom
8. apr. 2010 06:34
Grunden til at andre producenter som B&O og nu People of Lava kan eksistere er, at grundet Samsung, LG og Sonys hurtige product to market strategi, sløser disse virksomheder med softwaren (både ift. billede og funktion). Derfor er der masser af optimeringspotentialer i at skrive en ordentlig billedbehandling- og funktionssoftware.

Ser du eksempelvis B&Os BeoVision 4 sammenlignet med Panasonics PX80 tv. så er der markant bedre billede på BV 4 selvom de er baserede på samme panel.
Gravatar #22 - myplacedk
8. apr. 2010 07:02
Windcape (19) skrev:
Android er ikke just "hurtig" til nagivation.
Det er faktisk fusterende langsomt.

I forhold til hvad? Har du en kilde på det? Eller snakker du om mobiltelefoner med utilstrækkelig hardware?
Gravatar #23 - VonDoom
8. apr. 2010 07:48
#22 Helt enig
myplacedk (22) skrev:
I forhold til hvad? Har du en kilde på det? Eller snakker du om mobiltelefoner med utilstrækkelig hardware?


Grunden til at Android føles langsommere end eksempelvis iPhone er, at Android telefoner er ægte smartphones og derfor tillader multitasking (i modsætning til iPhone). Resultatet er at Android telefoner kan hænge lidt hvis ikke du bruger en Task Killer.
Gravatar #24 - Slettet Bruger [2185344129]
8. apr. 2010 09:32
#19

Min milestone har en 1GHz cpu :) navigeringssløvheder er fortid xD
Gravatar #25 - myplacedk
8. apr. 2010 09:59
#23
At en computer (uanset størrelse) er langsom ved overbelastning, er særdeles indlysende og uinteressant.

Hvis man laver et Android-TV må man jo tilpasse software og hardware så det passer sammen, ligesom al anden elektronik hvor brugeren ikke selv kan installere software.

Windcapes kommentar i #19 giver kun mening, hvis der er en meget grum fejl i Android, som betyder at det er vanskeligt at skalere hardwaren så den passer til softwaren. Og hvis ikke kan kan komme med en kilde på det, så er det jo bare hans sædvanlige ubrugelige muggeri.
Gravatar #26 - myplacedk
8. apr. 2010 10:00
SlettetBruger (24) skrev:
Min milestone har en 1GHz cpu :) navigeringssløvheder er fortid xD

Hvilket tyder på at min antagelse er korrekt: Det er en eller anden ukendt og irrelevant telefon han kritiserer, ikke Android.
Gravatar #27 - OmniGnu
9. apr. 2010 08:18
http://www.peopleoflava.com/television/scandinavia/specifications/ skrev:
Television

+ Built-in AndroidTM platform
+ Out of the box applications: YouTube, Google Maps, Weather, Time, Calendar, Internet Browser
+ Free downloadable applications: Facebook, Twitter, Mail… (With more coming on App Store)
+ OS: Android 1,5 Cupcake (upgradable through Internet)
Hardware

+ Processor: SOPC100 (Cortex A8) 833MHz
+ Wireless keyboard
+ Optional USB periphials
+ Operating voltage: 100-240V AC, 50-60Hz
Embedded media-player

+ Video player
+ Audio player
+ Image viewer
+ Video-formats: MPEG4, H.264 HD (720p), 3GP
+ Audio-formats: MPEG-1 layers 1,2 and 3(MP3)
Internet connectivity

+ Built-in ethernet connection, 100BASE-T, RJ45 connector
+ Optional wireless USB dongle
Keyboard

+ Wireless keyboard with pointer/mouse, in the box


*savle*

Hvis det ikke opfylder alle medie center ønsker ved jeg ikke hvad gør :)

... hmm, ved nærmere eftertanke er der ikke nævnt divx / xvid codec understøttelse .. men mon ikke der er et app til det :)

Gå til top

Opret dig som bruger i dag

Det er gratis, og du binder dig ikke til noget.

Når du er oprettet som bruger, får du adgang til en lang række af sidens andre muligheder, såsom at udforme siden efter eget ønske og deltage i diskussionerne.

Opret Bruger Login