mboost-dp1

NIST

Lasere kan erstatte tændrør i forbrændingsmotorer

- Via Science Daily - , indsendt af Norrah

Et hold forskere har formået at skabe en laser, som kan antænde den blanding af luft og benzin, som benyttes i en forbrændingsmotor.

Laseren gør det muligt at antænde mere af blandingen end nuværende tændrør formår og kan dermed være med til at nedbringe forureningen, som motoren forårsager ved at øge effektiviteten.

Forskernes system sender to eller tre højenergi-laserstråler forskellige længder ind i motorens cylindere, og dette får altså antændt mere af luft- og benzinblandingen end et tændrør, der kun får antændt den del af blandingen, som er i nærheden af den gnist, der frembringes.

Lige så vigtigt er det dog, at systemet er småt nok til at kunne sidde i en motorcylinder, hvilket ikke tidligere har været muligt, da laseren skal levere 10 gigawatt per kvadratcentimeter, og lasere med denne styrke har tidligere været store og ustabile. Problemet blev klaret ved at benytte keramisk pulver, som opvarmes og derefter opnår samme funktion som krystaller har i normale lasere.

Forskerholdet er i øjeblikket i samtaler med firmaet Denso om at bringe teknologien til bilmarkedet.





Gå til bund
Gravatar #1 - Slettet Bruger [4222600918]
25. apr. 2011 09:41
Det har været brugt før. Mener også jeg har læst om en bil der brugte det.

Ihvertfald kan google viser ting fra 2002 om det ^^
Gravatar #2 - Unimox
25. apr. 2011 09:46
I det mindste er dette en "nyhed" som nogen rent faktisk kan bruge til noget i den virkelige verden. Eftersom de er igang med at få det ud til forbrugere.
Gravatar #3 - Testa
25. apr. 2011 09:48
Man kan sige meget skidt omkring forbrændingsmotoren, men det er ret flot at man selv efter så lang tid kan blive ved med at finde på nye måder at gøre den mere effektiv på.

Eneste problem jeg kan se ved den her udvikling er at prisen på reserve dele vil gå voldsomt op, da det jo nok er lidt mere komplekst at lave sådan en laser antænder frem for en simpel gnist mekanisme.

#1 Folk har prøvet mange ting før i tiden, men de er altid gået i stå pga. et eller andet problem. Oftest fordi at teknologien på nogle kritiske områder ikke var moden nok til at man billigt kunne producere de dele der skulle bruges.
Gravatar #4 - HerrMansen
25. apr. 2011 09:59
#3: Kan jo være at de kan få det til at fungere med f.eks. LED pærer - er de ikke relativt billige at lave efterhånden, eller var det en anden undertype af pære?
Gravatar #5 - Montago.NET
25. apr. 2011 10:00
Troede de havde løst problemet med stempelmotore med den nye Boxor-motor fra DTU !?!?!??!

hvorfor bruge lasere når trykket er nok til at selvantænde dampen !?
Gravatar #6 - Sikots
25. apr. 2011 10:13
#5 Det ændrer jo ikke alle de forbrændingsmotorer som allerede er på markedet...
For mig lyder det som om, at disse lasertændrør, kan erstatte de nuværende tændrør i eksisterende forbrændingsmotorer.

Den motor fra DTU må være en special-bygning og altså ikke noget man kan føre direkte over på nuværende motorer, som min fra 1995...
Gravatar #7 - kongsted
25. apr. 2011 10:17
#5 Ret mig hvis du kender til noget nyere, hvor benzin-motorer kan antænde vha. tryk. Det er den proces, som sker med diesel-motorer (antændelse vha. tryk). Jeg kender kun til tændrør i benzin-motorer.
//Kongsted
Gravatar #8 - Tukanfan
25. apr. 2011 10:20
Kan denne teknologi også bruges med andre brændsler som f.eks. Metan? For benzin er vel næppe fremtiden i forbrændingsmotorer alligevel.
Gravatar #9 - SirCAS
25. apr. 2011 10:48
#4
Artiklen skrev:
[...]laseren skal levere 10 gigawatt per kvadratcentimeter[...]

Det er nok lige i overkanten af hvad LED'er kan levere i dag :P
Gravatar #10 - Diver_92
25. apr. 2011 12:30
Altså det er da pisse smart hvis det er noget der kan blive alment i størstedelen af motorer :)
Men tror måske at en sådan teknologi koster noget mere end traditionelle tændrør?
Gravatar #11 - Tengu
25. apr. 2011 12:33
Dyrere men måske mere holdbar, hvem ved?
Gravatar #12 - HerrMansen
25. apr. 2011 13:37
SirCAS (9) skrev:
#4

Det er nok lige i overkanten af hvad LED'er kan levere i dag :P


Touché - det er nok lige i overkanten. Men noget skal der jo til for at få dem ned i et prisniveau hvor det kan betale sig.
Gravatar #13 - Pwncopter
25. apr. 2011 13:42
Det bliver sikkert ulovligt i Danmark:)

(Man må ikke engang chip tune sin bil ordentligt^^ - Det lyder da som om bilen ville kunne opnå en kraftigere acceleration hvis der forbrændes mere benzin af den samme mængde)
Gravatar #14 - prebbish
25. apr. 2011 13:59
#13 Chiptuning øger forureningen pga. større mængde uforbrændt brændstof, hvorimod laseren her mindsker mængden...
Gravatar #15 - Slettet Bruger [4222600918]
25. apr. 2011 14:07
prebbish (14) skrev:
#13 Chiptuning øger forureningen pga. større mængde uforbrændt brændstof, hvorimod laseren her mindsker mængden...


kommer da an på hvordan man tuner... tuning er ikke = mere fart
Gravatar #16 - Jakob Jakobsen
25. apr. 2011 14:11
#7

Et lidt ældre link.
Teknologien er dog kommet langt og der er flere modeller i dag, hvor tændrørene kun bruges ved lave omdrejninger.


prebbish (14) skrev:
#13 Chiptuning øger forureningen pga. større mængde uforbrændt brændstof, hvorimod laseren her mindsker mængden...


Nej. Brian-chiptuning gør rigtigt nok. Men de fleste ECUer i moderne biler, er justeret så bilen kan køre på selv det dårligste brændstof, desuden er kodningen den samme på de fleste motorer og tager ikke højde for de små forskelle der er på alle motorer. Derfor kan man ofte hive 10-15% bedre brændstoføkonomi ud af motoren, ved at få den på rullefelt og give den ECU-tuning. Samtidig får man ofte op til 30% flere heste.
Hvis man så konstant bruger de ekstra heste, ja så får du dårligere brændstoføkonomi.
Gravatar #17 - Remmerboy
25. apr. 2011 16:16
men laseren kræver vel en form for en linse. i forbrændingsmotoren soder det over tid
Gravatar #18 - Jakob Jakobsen
25. apr. 2011 16:24
#17

Det er også det der undrer mig.
Dog kan laseren, ved rent nok brændstof, selv brænde sig fri. Ved "rigtige" lasere bruges der oftest ikke linser/objektiver.

Jeg tvivler dog på at det er muligt at lave et stabilt system med den kvalitet af brændstof vi har på nuværende tidspunkt.
Gravatar #19 - Slettet Bruger [4222600918]
25. apr. 2011 16:41
Det jeg har læst mig til er at laseren er kraftig nok til at brænde det snask der sætter sig.

Sikkert mindre chancer for at snaske sig til end en tandrør har idag. og det er jo den, den skal udskifte
Gå til top

Opret dig som bruger i dag

Det er gratis, og du binder dig ikke til noget.

Når du er oprettet som bruger, får du adgang til en lang række af sidens andre muligheder, såsom at udforme siden efter eget ønske og deltage i diskussionerne.

Opret Bruger Login