mboost-dp1

Microsoft

Lad Windows XP leve

- Via Computerworld DK - , redigeret af Pernicious , indsendt af Bachy

InfoWorld har på deres hjemmeside samlet over 57.000 “underskrifter” i et forsøg på at overbevise Microsoft om at holde Windows XP i live. Microsofts plan er egentlig, at Windows XP skal udfases d. 30. juni i år, hvorefter det ikke vil være muligt at erhverve sig en ny XP licens.

På bloggen kan man finde argumenter både for og imod udfasningen af Windows XP. Nogle mener, at man ikke skal bekæmpe forandringer, mens andre holder på, at forandringer såmænd er ok, men at forandring for forandringens skyld ikke er ønskværdigt.

En ledende strateg i Burton Gruppen sammenligner denne situation med situationen i 80’erne, hvor Coca Cola erstattede selskabets populære klassiske opskrift på cola med deres nye opskrift på “New Coke”. Dette medførte en storm af utilfredse Coca Cola nydere, som forlangte, at Coca Cola skiftede tilbage til den klassiske opskrift, også kaldet Coke Classic.





Gå til bund
Gravatar #1 - mathiasmadsen
22. jan. 2008 22:26
et fornuftigt tiltag der vil gavne alle - kort sagt
Gravatar #2 - TheThufir
22. jan. 2008 22:33
#1 Undtagen microsofts pengepung ;)
Gravatar #3 - mathiask
22. jan. 2008 22:37
Så længe de ikke kan få min Vista til at løbe lige så hurtigt som min ældre computer med XP, så er det da kun på grund af deres monopolstatus at de kan få deres vilje. Hvis Microsoft vil udfase XP så gør de det, for der er ingen konkurrenter der kan overtage de utilfredse kunder.

Det er bare fakta.
Jeg så også gerne at alle programmer også blev lavet til Linux, men som det er nu, er der altså ingen konkurrenter til Microsoft. De bestemmer selv hvornår de vil udfase XP.
Gravatar #4 - Tyfo
22. jan. 2008 22:38
Jeg har ikke tænkt mig at skifte til Vista, overhovedet.
Gravatar #5 - Neffi
22. jan. 2008 22:42
hmm

Ja, jo, ved da godt at XP har nogle år bag sig nu, men ligefrem at stoppe salget af XP synes jeg er lige overdrevet nok. Selv om microsoft nok helst ser, at vi efterhånden køber vista (kommer jeg også selv til senere i år), så må de også lige kigge på, at vista er et krævende OS, og ikke alle nye Pc'ere der blevet solgt i dag, lever op til min. setting, for at kører vista flyende. (Ved at 2 af mine venner har måtte smide yderlig 2gb ram, alså fra 2gb op til 4gb, for at få vista til at kører 100% flyende)

og udover det, så synes jeg personligt at XP er et kanon godt OS, som godt kan være med et eller to mere endnu.

men ok, man skal jo ikke stå i vejen for fremtiden =)
Gravatar #6 - Hack4Crack
22. jan. 2008 22:44
udgiv det under GNU licensen efter Juni. problem solved
Gravatar #7 - Xill
22. jan. 2008 22:49
hvis alle PC'er der bliver solgt efter d. 30. juni har over 2 GB ram .. så kan jeg ikke se noget problem, da jeg personligt er glad for Vista og mener det kan klare mange ting meget bedre end XP ..

men er da godt klar over at det fx har sine problemer med FPS i spil, men ellers har jeg da ikke haft nogen problemer med det.
Gravatar #8 - mathiask
22. jan. 2008 22:52
Mit problem er nok at jeg endnu ikke har fået købt nogle flere ram. Jeg har kun 2 gb. Der var engang hvor det var rigeligt. Alt det grafiske gejl som kører perfekt i Ubuntu, kan de ikke finde ud af at se nogenlunde flydende ud i Vista. Også selvom de nærmest har en milliard udviklere ansat.
Gravatar #9 - mathiask
22. jan. 2008 22:53
#6
Jeg har på fornemmelsen det vil være pinligt for Microsoft at frigive deres kode til Windows. Jeg tror ikke de tør.
Gravatar #10 - übermench
22. jan. 2008 22:53
Jeg håber stadig på at Microsoft vil komme med en ny version af DOS.
Det er længe siden at det fabelagtige styresystem er kommet i en ordenlig version.
Gravatar #11 - rackbox
22. jan. 2008 23:06
Jeg har p.t. 2 programmer, som ikke vil fungere 100% under Vista - og som jeg er afhængig af i mit daglige virke. Jeg mener på den led, at udfasningen af XP er for brat i forhold til at få alle til at kunne følge med.

Økonomisk må det da også være en fordel for MS at holde fast i XP lidt endnu. De, der køber XP i dag, vil alligevel sandsynligvis skifte inden alt for længe = 2 køb i stedet for 1.

/off topic
Den der holdning med at hænge fast i det gamle og kendte... Det får mig til at tænke på en ikke uvæsentlig mængde af tråde omkring forandringerne på newz.dk i øjeblikket :P

Disclaimer: Do not comment upon my off topic expressions as to not maintain a flamewar!!

Note: Véd ikke, hvorfor min disclaimer skulle være på engelsk...
Gravatar #12 - farmerhe
22. jan. 2008 23:13
Tja håber de lader det leve noget længere ellers kommer vi til at se en stigning i folk der piratkopiere XP vil jeg tro

lyder underligt at de ikke vil indse Vista ikke er jordens bedste OS og så lade os få lov til at købe XP...

#10 jeg kan ikke være mere enig... et OS der ikke forhindre at alle programmer har direkte adgang til hardware og kan afvikle sin kode uden begrænsninger vil være perfekt... umidelbart tror jeg der vil gå under 2 uger fra udgivelsen til det skrottes fordi der er for mange viraer til det... :P
Gravatar #13 - angelenglen
23. jan. 2008 00:01
Jeg har set alt for mange computere med Vista der kører meget langsomt selv direkte out-of-the-box uden noget ekstra installeret - selv med 2Gb ram eller mere.

XP forever (or untill something better shows up!)
Gravatar #14 - Nesk
23. jan. 2008 00:02
For mig lyder det som et ret så ublidt trick for at få gang i salget af Vista.
Gravatar #15 - kireru
23. jan. 2008 00:07
Måske skulle man begynde at hamstre lidt på nogle XP licenser :P
Gravatar #16 - Coney
23. jan. 2008 00:10
#8

Jeg kører xp med extensions... Jeg har mere grafisk gejl som jeg morer mig med end der overhovedet er i Vista... Og mit kører langt hurtigere påmin pc med 1gb ram end på min roomies med 3 gb og vista:)

Jeg ved ikke hvad der er galt med vista men et eller andet sted har de altså lavet en kæmpe fejl:S
Gravatar #17 - simonduun
23. jan. 2008 00:20
Jeg går 100% ind for at windows XP skal overleve. Jeg havde Vista installeret på min laptop acer i en dag, og det kørte forfærdelig langsomt!

Dog har jeg hørt rygter om at man kan tweake og indstille sin computer, så vista kommer til at køre optimalt?
Gravatar #18 - rlc
23. jan. 2008 00:28
Oprindeligt var vista jo bare en del af servicepack 3.. men så fik Bill en vision.. en dollar vision.

Computer producenter krævede jo godt nok, (for stadig at bundle windows med nye pc'er) at vista krævede meget mere kraft og ram..
Gravatar #19 - themuss
23. jan. 2008 00:38
Dog har jeg hørt rygter om at man kan tweake og indstille sin computer, så vista kommer til at køre optimalt?
Ja det gør man ved at afinstallere Vista og installere et andet OS.
Gravatar #20 - nezz_dk
23. jan. 2008 00:51
Syntes der er mange folk der lyder som dem der brokkede sig da XP kom, med at det var noget lort og det trak mere end win2k, men nu vil folk så heller ikke væk fra XP, hva sker der?

Jeg køre vista perfekt på en gammel 2.0Ghz Pentium M processor, og der er også spil jeg får bedre FPS i end i XP da, vista jo slår skrivebords grafikken fra når man starter en 3D fuldskærms applikation og derved frigøre ekstra ram til spillet.

Dog kræver vista en god hurtig harddisk og et par gigabyte ram, men det er jo heller ikke så galt.
Gravatar #21 - bjerh
23. jan. 2008 00:54
#17.. Du skulle vel aldrig køre i "Power saver"-mode.. vel? :)
Gravatar #22 - Coney
23. jan. 2008 00:54
#19 meget morsomt men jeg tror nu han mener de mods der er udsendt som piratkopi... De findes også til xp... og jeg kan da selv huske at jeg blev så frustreret over hvor langsomt min lovlige udgave af XP var engang at jeg afprøvede en af dem... Det virker super godt... Og jeg må nok indrømme at jeg på ingen måde har ondt i røven over at gøre det når jeg i forvejen har betalt for min licens...
Gravatar #23 - MacroMe
23. jan. 2008 03:17
# 16 :

ja, DET har de, det kaldes Windows Vista, een af de største "fejl"
siden salig windows ME .. kan udmærket forstå, at de gerne vil
tjene penge, det vil vi vel alle, forskellen er bare, at xp VIRKER,
hvorimod Vista ?? een STOR "børnesygdom" .. .. den største katastrofe til dags dato var dog, at man gik over til "directx" ..
ved godt at det var besværligt at man selv sq installere hver ENESTE driver manuelt, til gengæld VIRKEDE de, HVER gang .. ..
jeg overvejer SELV en xp Pro, det fåes NÆPPE bedre lige nu, hvis det altså SKAL være M$'s "programmel" man kører med,
kan ikke rigtig se nogen "konkurrenter" til dette ..

nogen der har nogen ide'er ??

BH

MM
Gravatar #24 - BurningShadow
23. jan. 2008 03:42
... men at forandring for forandringens skyld ikke er ønskværdigt.
Uheldigvis er det bare den eneste slags forandringer vi ser, for tiden. Styresystemer, (nyheds-)websites, osv... :-(
Der var engang man ændrede ting, for at gøre dem bedre, nu ændre man dem, for at vise at man kan.
Gravatar #25 - simonduun
23. jan. 2008 04:22
#19 kunne ikke være mere enig ;) F.eks Linux eller Mac
Gravatar #26 - mathiass
23. jan. 2008 06:07
Syntes der er mange folk der lyder som dem der brokkede sig da XP kom, med at det var noget lort og det trak mere end win2k, men nu vil folk så heller ikke væk fra XP, hva sker der?
Det har du fulstændig ret i. Der er dømt kollektivt tuderi på et meget tyndt grundlag af en masse påstande hver gang Vista nævnes i en nyhed.

Jeg køre vista perfekt på en gammel 2.0Ghz Pentium M processor, og der er også spil jeg får bedre FPS i end i XP da, vista jo slår skrivebords grafikken fra når man starter en 3D fuldskærms applikation og derved frigøre ekstra ram til spillet.
Det kan jeg kun bekræfte, men som hintet ovenfor så er der nok ikke rigtigt nogle af whinerne som rent faktisk har prøvet Vista. Myten om at Vista kræver 2GB ram ser ud til at leve fint her.
Gravatar #27 - mathiass
23. jan. 2008 06:10
Vista ?? een STOR "børnesygdom" .. .. den største katastrofe til dags dato var dog, at man gik over til "directx" ..
ved godt at det var besværligt at man selv sq installere hver ENESTE driver manuelt, til gengæld VIRKEDE de, HVER gang .. ..
Forstår ikke helt hvad du skriver? Har du noget gammelt hardware som der ikke findes vista drivere til? Og hvad har directx med sagen at gøre? DirectX var også at finde i WinXP...

xp Pro, det fåes NÆPPE bedre lige nu, hvis det altså SKAL være M$'s "programmel" man kører med,
kan ikke rigtig se nogen "konkurrenter" til dette ..

nogen der har nogen ide'er ??
OS X, leopard...
Gravatar #28 - spangsberg
23. jan. 2008 06:10
Se HER for oplysninger om erstatningen for Vista!
Gravatar #29 - hviidskid
23. jan. 2008 06:53
#28
DirectX 10 er udelukkende udkommet til Vista, ikke XP. Visse spil understøtter kun directX 10.

OS X leopard som en konkurrent til XP?
Det er bare så svært at få fat i OS X uden at skulle købe en af de der fisher price bokse som de sælges med (ibook, imac osv) så en egentlig konkurrent er det ikke. Et alternativ ja, men ikke en konkurrent. Fisher price kassen er jo lidt dyr....

On topic

Vista er det bedste der er sket længe, alle nye billige bærbare bliver leveret med 2 gb ram i dag på grund af Vista, så ud med skidtet og ind med XP og hu hej hvor det går. Skal der turbo på er win2k stadigvæk up to date.
Gravatar #30 - Disky
23. jan. 2008 07:00
#11
Hvorfor skal microsoft holde liv i et gammel os, bare fordi 2 af dine programmer ikke virker ?

Det er producenterne bag dit software som har lavet fejlen ikke at tilpasse det nye OS, dette gælder også hvis det skulle være Microsoft programmer der ikke virker ordentligt.

Når folk siger Vista er ustabilt osv, er det i langt største delen af tilfældene driver/forældet software der er fejlen, ikke OS'et.

Hvad er det for programmer du ikke kan køre ?

Jeg har selv kørt med Vista på 3 af mine 4 maskiner nu læne, og har ingen problemer what so ever med noget software. Den 4. maskine kører WHS som også bare drøner derud af.
Gravatar #31 - Mr. Q
23. jan. 2008 07:09
Stop whine.. Get a Mac.. - Hæh ;)

Ej.. Det er da den hurtigste udfasning MS nogensinde har lavet er det ikke? - Jeg holder helt sikkert også på at XP er bedre end Vista, (Med mindre du smider det på en MacBook Pro), de steder jeg har prøvet det.

Håber MS forstår hvorfor folk laver sådanne underskriftindsamlinger, og forstår at de ikke skal udfase det så hurtigt, og så lade folk vænne sig til det nye "mystiske" OS..

Just my cents..
Gravatar #32 - Trez
23. jan. 2008 07:14
#30 Hmmm den holder ikke helt med at det er producenterne bag softwaren.

Ingen tvivl om at de har en del af skylden, men MS har også en del af skylden.

Min kæreste har købt en nye computer for 4 måneder siden med Vista, og det er noget af det værste OS jeg nogensinde har oplevet siden Windows ME.

Hun har f.eks. en browser kørende (IE vel og mærket) og Media Player, begge er MS programmer og som det eneste ikke MS program McAfee (som ikke burde påvirke OS på nogen måde) og hun oplever i tide og utide Blue Screen of Death.

Så MS er langt fra uden skyld.

Og hvis MS var så hooked på at få Vista ud til alle nu ville de nok ikke lave en SP3 til XP der gør systemet op til 25% hurtigere hvor Vista kun bliver 10% hurtigere med SP1.

Generelt er Vista alt for tungt at arbejde med selv om mange maskiner i dag kommer med min. 2 GB ram, har siddet og rodet med det i stor stil på mit arbejde og XP er det OS de er vendt tilbage til. Det er kun nogle få maskiner der er sat til at bruge Vista for at vi kan lege med det.
Gravatar #33 - springby
23. jan. 2008 07:15
coca cola... *homer-ralle*
Gravatar #34 - henne
23. jan. 2008 07:19
#2: Allerede nu tager MS mere for en XP-oem end en Vista Ultimate-oem, så deres pengepung tager sq ikke skade... ;-)
Gravatar #35 - vision-dk
23. jan. 2008 07:19
Jeg har været glad xp-bruger længe, også før SP1, hvor mange brokkede sig og ville blive på win2k/win98.

I virkeligheden havde vi det samme brok, da skiftet var fra win3.11 til win95, det var for tungt og ustabilt osv. osv. Det var det måske, men det var også et skridt over til et rigtigt operativsystem fra en "skal med ikoner" ovenpå DOS.

Jeg har arbejdet lidt med vista (har stadig xp selv) og må sige at det virker ok. Ja, der er ting man skal vænne sig til, som Netværkscenteret, den nye explorer og at der er lidt bøvl med at fra administratorkontoen slået til, men overordnet, vinder den sku ved nærmere bekendtskab. "Bruger Adgang Kontrol (UAC)" var dog en "feature" jeg hurtigt fik sparket ud.

Mon ikke fanskaren vokser, når vi får en SP1, ligesom det skete med xp.

Jeg kan ikke se noget forkert i at de udfaser xp, hvis det er deres forretningsstrategi, man er jo fri til at vælge andre alternativer (og jo de eksisterer, man hører da ofte om folk der fint begår sig uden at benytte windows)
Gravatar #36 - rackbox
23. jan. 2008 07:22
#30 Netop fordi MS har (noget tilsvarende) et monopol på OS-markedet, så forpligter de sig også til at give folk (og ikke mindst 3. partsproducenter) tid til at tilpasse sig. Vista har sikkert en ordentlig stak børnesygdomme. det havde XP også. Men svjh blev 98 og me ikke udfaset før XP SP2. Vista er endnu ikke nået til SP1.
Gravatar #37 - hviidskid
23. jan. 2008 07:24
#35
#36
der er da en sp1 til vista?
Gravatar #38 - XereX
23. jan. 2008 07:29
#37
Sp1 til vista giver ikke nogen nævneværdig performance :-( så alle der har glædet sig til at SP1 skulle fixe de fleste hastighedsproblemer får en lang næse.

Prøv selv at hente sp1 på microsofts hjemmeside og installer den hvis du benytter vista. Lav en test før og efter og se så på forskellen som i de fleste tilfælde lig nul :-(

Man må håbe at hvis de vitterligt vil udfase XP, så må de få performance niveauet på vista op til samme som XP...
Gravatar #39 - Metfan
23. jan. 2008 07:32
#38 Nu er den SP1 der er tilgængelig nu også kun en Release Candidate. Jeg ved godt at den muligvis ligger meget tæt på det endelig release, men alligevel. De kan jo nå at ændre noget.

Btw, så kører jeg Vista Home Premium på min Znote 4200 med 1 GB RAM, og jeg synes det kører helt fint. Også de grafiske features som Flip3D. Men måske er jeg mere tolerant.
Gravatar #40 - Diskill
23. jan. 2008 07:57
Fint nok, men kan man få Coke Classic i Danmark?
Gravatar #41 - aterra
23. jan. 2008 08:04
#29
OS X leopard som en konkurrent til XP?
Det er bare så svært at få fat i OS X uden at skulle købe en af de der fisher price bokse som de sælges med (ibook, imac osv) så en egentlig konkurrent er det ikke. Et alternativ ja, men ikke en konkurrent. Fisher price kassen er jo lidt dyr....

nope det er ikke længere nødvendigt, nu hvor leopard sælges i løssalg kan du købe den og installere den på en pc, indrømmet hardware support er begrænset, men både min bærbar og stationær har support. Kig evt. på http://wiki.osx86project.org/wiki/index.php/Main_P... for en liste over kompatibelt hardware. For installations guiden se http://dailyapps.net/2007/12/hack-attack-install-l... (Ja jeg ved at de bruger et iso billede, men du har jo en licens fra købet af leopard).
Gravatar #42 - vision-dk
23. jan. 2008 08:05
#37 tjaa... det er som man ser på det, jeg tæller ikke en release candidate med i denne sammenhæng, da der kan ske radikale ændringer inden endelig version.

SP1 RC
Gravatar #43 - mee
23. jan. 2008 08:20
Brok brok brok, det er utroligt som folk ikke kan lide Vista.

XP er møg gammelt og kæmper for at udnytte meget af den hardware der er kommet ud det sidste år. Det er salget af XP der stopper, mens support fortsætter mange år endnu, så skaf en licens og hent en CD fra nettet og kør XP mange år endnu hvis det er hvad du ønsker.

Vista har højere krav end XP, men sætter man en computer rigtigt sammen kører Vista flydende, uden komponenterne koster en bondegård.

De problemer jeg har set i Vista har været relateret til gamle programmer og drivere eller billige komponenter med dårligt testede drivere.
Gravatar #44 - deu
23. jan. 2008 08:20
Min rimlig nye c2d bærbare kom med preinstalleret Win Vista licens. Jeg har selv installeret Win xp sp1 på den, og jeg vil våge at påstå at alt i windows tager omkring den halve tid. Boottime er halveret. Bare det at flytte en fil har ingen delay som i vista (typisk 20 sek bare for 1 mb, fordi at vista starter større lysshow) + at overførsel af eks. 4,3 GB er blevet flere minutter hurtigere. Har 4 GB ram i og XP fanger 3 af dem og vista fanger 3,35 af dem. Er 100% sikker på at jeg også bruger xp sp3 om 5 år :) vista er så urimligt ueffektivt.
Gravatar #45 - vision-dk
23. jan. 2008 08:27
#44 Nu har jeg kun prøvet overordnede ting i vista, men lur mig om man ikke kan slå det du kalder "et større lysshow" fra. I xp kan man jo også neddrosle grafikken til win2k udseende.

Det er min erfaring at folk ofte brokker sig over ting, der relativt nemt kan ændres, blot man gider bruge lidt tid på at sætte sig ind i tingene.
Gravatar #46 - 12V
23. jan. 2008 08:30
Sidst jeg installerede en Vista stod der i bunden af EULA'en at man lovligt kunne nedgradere til en række Windows XP versioner. Jeg har ikke prøvet hvordan det virker i praksis - tager man Vista koden og installerer fra en XP cd? Men anyway, hvis dette blir ved er jeg glad, så kan man prøve om Vista virker til ens sager, hvis ikke må man nedgradere.

Jeg har så sent som i går formateret min kærestes helt nye bærbar med Vista, da den blev ved med at "fryse" og gå ned. Det er altså trist, især da den intet andet havde installeret end en office pakke og et antivirus program :( Jeg har solgt en del af den PC model med XP og der kører den perfekt, så det kan kun være Vista der fejler i dette eksempel :-/

PS: Jeg har allerede i slutningen af sidste år købt et par pakker med XP OEM licenser ;-)
Gravatar #47 - j_jorgensen
23. jan. 2008 08:32
Jeg forstår simpelthen ikke al den brok der er fra anti-vista folk. Det er lortehardware, og dårlige drivere der er skyld i at det går langsomt. Og så sørg for at få updates på fra Microsoft Update, så kører vista altså rigtig godt!

Det er noget sludder at vista "kræver" >2gb ram for at køre flydende. Hvis der skal køres tunge programmer alá Sims 2 (som æder ca alt ram den kan komme i nærheden af), CS3, 3dmax, whatever.. så er OS'et det der tager allermindst hukommelse.

#46 du har ikke overvejet at det er dårlige drivere?
Gravatar #48 - ejldk
23. jan. 2008 08:43
Har lige underskrevet!

XP skal bestå!!! Godt man endnu ikke har smidt sin xp cd ud.
Gravatar #49 - flywheel
23. jan. 2008 08:43
#30

Og det at at Vista kører fint på dine tre maskiner er altså ensbetydende med at Vista kører fint overalt ?
Gravatar #50 - mee
23. jan. 2008 08:43
# 44

OK jeg kan ikke lade være med at glo på de ting folk brokker sig over ved Vistas ydelse.

Jeg har ikke testet dette system med XP, da det ikke er min egen computer.

Pentium 2140 ( 1.6 GHz )
Asus bundkort med Intel chipset
2 GB DDR 800 RAM
Radeon HD 2400 PRO
160 GB HD

De komponenter er langt fra imponerende alligevel starter alt hurtigt og uden irriterende forsinkelser, jeg har ikke oplevet Vista har lavet en eneste fejl og det kører upåklageligt.

Hvis folk ikke kan lide Vista kan de lade være med at acceptere EULA'en, når de skal pakke computeren ud, og få pengene for Vista tilbage.
Gå til top

Opret dig som bruger i dag

Det er gratis, og du binder dig ikke til noget.

Når du er oprettet som bruger, får du adgang til en lang række af sidens andre muligheder, såsom at udforme siden efter eget ønske og deltage i diskussionerne.

Opret Bruger Login