Alarmcentralen i Region Hovedstaden bruger kunstig intelligens, der er bedre til at opdage hjertestop, end mennesker er.
Et projekt i Region Hovedstadens Akutberedskab har afsløret, at det AI-system, alarmcentralen i regionen bruger, kan fange op til 10 procent flere hjertestop end mennesker.
Det gør computersystemet ved at lytte med på samtalen, når borgere ringer 1-1-2. Her lyttes der efter specifikke kendetegn så som bestemte ord, åndedrættet og stemmeføringen på personen, som ringer.
I projektet har man undersøgt 110.000 opkald til 112.
Ved 1.000 af opkaldene handlede det om hjertestop, og her opdagede AI-systemet 84,1 procent af tilfældene, imens medarbejderne opdagede 72,5 procent.
På grund succesen med AI-computeren er man også begyndt at fodre systemet med opkald, hvor der var tale om hjerneblødninger, så computeren i fremtiden kan hjælpe alarmcentralens ansatte yderligere.