mboost-dp1

Facebook

Kun få nyheder deles meget på Facebook

- Via Kommunikationsforum - , redigeret af Pernicious

En undersøgelse fra Center for Jounalistik ved Syddansk Universitet har kigget nærmere på brugen af ‘I Like’-, anbefal-knappen og kommentarer i forbindelse med nyheder på danske netmedier.

Undersøgelsen dækker perioden fra 10. april til 10. oktober 2011, hvor der blev udgivet 258.693 historier. Af disse var det kun 112.008 historier, der blev delt, kommenteret eller anbefalet. Af disse var der 37.115 historier, som havde en mere end de 6 anbefalinger, 5 delinger eller 8 kommentarer, der var gennemsnittet.

Undersøgelsen viser også, at borgelige brugere er mere tilbøjelig til at dele historier på Jyllandsposten, hvorimod venstreorienterede vælgere er mere tilbøjelige til at dele historier på Politiken.





Gå til bund
Gravatar #1 - Louis
3. dec. 2011 07:48
#0 Nyheden skrev:
Undersøgelsen viser også, at borgelige brugere er mere tilbøjelig til at dele historier på Jyllandsposten, hvorimod venstreorienterede vælgere er mere tilbøjelige til at dele historier på Politiken.


Surprise!
Gravatar #2 - PHP-Ekspert Thoroughbreed
3. dec. 2011 08:07
Sjovt at tænke på ... Og Danmark har ca 1 mio brugere på facebook? Hvad laver de sidste 850k? Spiller Zynga-spil?
Gravatar #3 - Bllets
3. dec. 2011 08:39
#2
Ahem.. Fordi det eneste man kan bruge facebook til udover "i like" på nyhedssider er FarmVille?

Gravatar #4 - Clinkie
3. dec. 2011 09:03
#3:
Ja, jeg tror hans kommentar var helt og aldeles seriøst ment.
Gravatar #5 - nielsbuus
3. dec. 2011 09:49
De sidste 850.000 deler ikke (politiske eller værdiladede) nyheder på facebook, de skriver i stedet for om hundens nye trøje, om turen i BabyBio, om hvor meget de stener i dag, om hvor lækre den jordbærkage de har købt smager og om sammenhæng mellem at være tyk og have tynd mave. Alle sammen opdateringer som er temmelig apolitiske og kun kan afstedkomme forudsigelige kommentarer og likes.

Alt med substans i udelades for det er ikke interessant at stå på mål for i et offentlige forum som Facebook hvor andre givetvis vil rynke på næsen over det. Og når man ser folks velovervejede kommentarer når TV2 spørger "manden på gaden", så forstår man godt at der er 850.000 brugere som ikke gider plastre deres væg til med aktuelle nyheder for de har hverken lysten eller evnen til at forholde sig til dem i en større kontekst.
Gravatar #6 - HerrMansen
3. dec. 2011 09:49
Sikke da et chok - folk deler ikke nyheder fra andre sider på Facebook? *gisp*

Facebook er jo for pokker ikke twitter - kender ingen der gider at re-booke (det hedder det vel hvis at twitter kalder det re-tweete? :P) nyheder eller videoer. Det er jo slemt nok at folk skal se X poppe op én gang.
Gravatar #7 - webwarp
3. dec. 2011 10:39
På G+ synes jeg netop folk deler interessante artikler (til diskution), hvor facebook mest handler om baby tøj og at vinde en æske chokolade.. Hvis der endelig kommer en artikel på FB går der 'Nationen' i den med usaglige, fordummende kommentarer.. Så kan godt forstå, at folk ikke gider dele nyhedsartikler på FB..
Gravatar #8 - tentakkelmonster
3. dec. 2011 12:06
Det smitter også af den anden vej. Facebook fylder mere og mere i de danske aviser. Det er blevet for nemt at være journalist efterhånden.
Gravatar #9 - Kaltoft
3. dec. 2011 12:12
FB er efter min mening ikke et sted jeg gidder diskutere nyheder. kan godt finde på at læse dem hvis folk poster dem men gidder ikke at diltage der.

FB er simpel for useriøs

MadiZone (5) skrev:
, de skriver i stedet for om hundens nye trøje, om turen i BabyBio, om hvor meget de stener i dag, om hvor lækre den jordbærkage de har købt smager og om sammenhæng mellem at være tyk og have tynd mave. Alle sammen opdateringer som er temmelig apolitiske og kun kan afstedkomme forudsigelige kommentarer og likes.


nemlig

så vil jeg hellere diltage på diverse forums (som Newz railgun Filmz ) ;)

jeg kan da også selv komme med dumme kommentar og pjat, men syntes abare FB er for pjattet selv til mig, især for ting som jeg har en holdning til, som jeg holder ved.

Gravatar #10 - PHP-Ekspert Thoroughbreed
3. dec. 2011 12:32
Bllets (3) skrev:
#2
Ahem.. Fordi det eneste man kan bruge facebook til udover "i like" på nyhedssider er FarmVille?


Hov, glemte [irony]-tagget ...

Nej selvfølgelig ikke, men dengang jeg var på facebook (samt dem jeg kender) blev/bliver oversvømmet med latterlige game-requests - derfor min kommentar

Men det siger måske mere om min vennekreds ... Personligt foretrækker jeg at sende en mail istedet for at bruge FB, men jeg er også bare gammeldags
Gravatar #11 - tentakkelmonster
3. dec. 2011 13:09
Google+ er også allerede klar med diverse gaming tilbud (der er en hel side i topmenuen til det), og når jeg logger ind på www.google.com står der "Click here to start sharing on Google+".
Wtf. Start sharing what, niggas? Jeg tror de er ved at level'e op i bullshit bingo på det seneste.
Gravatar #12 - Cosmikaze
3. dec. 2011 13:34
Det er da også yderst sjældent jeg dele nyheder på facebook, og hvis jeg endelig gør er det normalt fra newz eller filmz. Ellers bruger jeg mest mit facebook til at holde kontakten med folk og dele status opdateringer, som de fleste her inden nok vil kalde latterlige, i ved den slags #5 snakker om
Gravatar #13 - nezz_dk
3. dec. 2011 14:45
Jeg ser 'i like' knappen som den nye 'send til en ven', funktion der findes på alle e-handels sider men aldrig bliver brugt.

dem der betaler for udviklingen af sitet, har en drøm om at folk bruger funktionen, men virkligheden er en anden.

Jeg tror der er større chance for at folk vil bruge 'i like' på en blog, hvor de selv læste noget der giver mening for dem og de er enige i.

en nyhed er lidt noget andet, 'i like' skulle jo gerne være noget som personen kan lide, og de fleste nyheder er jo ikke af positiv karakter, så der er nok mest hvis en af de politiske fløje dummer sig at en nyhed bliver delt af dem på den anden fløj, eller hvis den er underholdende.

så derfor er det klart at det er en meget lille procent del af nyheder der bliver delt.
Gå til top

Opret dig som bruger i dag

Det er gratis, og du binder dig ikke til noget.

Når du er oprettet som bruger, får du adgang til en lang række af sidens andre muligheder, såsom at udforme siden efter eget ønske og deltage i diskussionerne.

Opret Bruger Login