mboost-dp1

unknown

Kritik af computerproducent

- Via Politiken - , redigeret af Zero

Forbrugerrådet har rettet kritik imod Dell computer. Grunden til denne kritik er, at Dell igennem sin brugslicens lader intetanende forbrugere skrive under på, at de ikke vil bruge den indkøbte PC til at fremstille masseødelæggelsesvåben med.

Når en kunde køber en ganske almindelig pc hos computerfabrikanten Dell, skriver han samtidig under på, at han vil sikre, at maskinen ikke bliver eksporteret videre til lande som Cuba og Nordkorea og at den ikke vil blive brugt til terrorist aktiviteter.





Gå til bund
Gravatar #1 - annoia
19. jan. 2004 11:08
Må man så ikke bruge sin nye Athlon til at antænde atombomber med mere? Pis da også!
Gravatar #2 - Lobais
19. jan. 2004 11:10
rotfl! Den er da for langt ude!
Gravatar #3 - faun
19. jan. 2004 11:10
Det var forbrugerrådet ikke lang tid om at indse :) Det er kun 3 år siden at Dell indførte den e.u.l.a. :op
Gravatar #4 - ada
19. jan. 2004 11:10
#1, de sælger da kun Intel systemer sidste gang jeg checkede.
Gravatar #5 - DR_CHAOS
19. jan. 2004 11:11
De amerikanere er dog utrolige.
Det er absurd den måde som almindelige mennesker skal drages ind i storpolitiske ting.
Hvad er sandsynligheden for at hr jensen køber en pc og sender den til Nordkorea?

Synes at den gode bush administration er gået lidt for vidt.

Måske skulle bush eksporteres til nordkorea de kan vidst godt bruge en ny despot dernede :)
Gravatar #6 - DR_CHAOS
19. jan. 2004 11:12
#1 jeg synes det er bedre at smule kemiske våben i dem og lave en timer funktion til at udløse våbenet :)
Gravatar #7 - annoia
19. jan. 2004 11:14
#4 - Så kan det da slet ikke betale sig, Intel-maskiner er alt for dyre! ;)
Gravatar #8 - ada
19. jan. 2004 11:20
#7, start ikke en religionskrig uden at være forberedt på det værste.
Gravatar #9 - shadowsurfer
19. jan. 2004 11:23
Man må ikke bruge Sun Microsystems computerer eller software til at drive et atomkraftværk... Og sådan har det været meget længe...
Jeg håber £$½£$ ikke de køre windows på atomkraftværkerne...

Det handler om at producenterne ikke vil drives til ansvar for hvad forbrugerne laver med deres vare. I et land som USA, vil man sikket kunne dømme et firma for at lave en ganske alm. computer, som en eller anden gruppe sindsforstyret personer brugte til at udveklse informationer krypteret om hvordan de skulle dræbe Bussemanden der føre krig med alle og en hver der ikke vil betale beskyttelses penge til ham...
Når de har sagt de ikke må bruge varende til nogle bestemte formål, beskytter de sig mod sådan sagsanlæg så godt som de nu kan...

Det er totalt @£¼%&"¤$@%¤/&¤%½{ at firmaerene gør sådan noget. Men det er da endnu mere £$¢#¤%"#&¤Y¤#### at de føler at det er nødvendig for at beskytte sig selv, i tilfædet af at noget ikke går helt efter planden...
Gravatar #10 - kello
19. jan. 2004 11:46
Jeg har en bekendt der ikke satte kryds i det felt. Han fik alligevel sit udstyr.

Nu har de nok travlt i Dell, med at holde øje med ham :)
Gravatar #11 - 2hades
19. jan. 2004 11:48
ja, USA er sgu USA - men desværre har resten af verden det med ligeså stille at blive påvirket og lade sig rive med.
Gravatar #12 - Jazz_1.41
19. jan. 2004 11:57
Jamen det er jo bare USA igen, der er ikke noget der hedder "at tænke selv" i det lands love.
Man kan jo sagsøge knivfabrikanten, hvis man er kommet til at skære sig i fingeren, og det ikke har stået på pakken at kniven var skarp, ell. lign.

Når man rejser ind i USA skal man også skrive under på at man ikke er spion...
Gravatar #13 - FISKER_Q
19. jan. 2004 12:02
Tjae det er utroligt hvad man skal sikre sig imod, i USA. Men ville det ikke være muligt at sætte et mere overordnet tema end fx. "brug til masseødelæggelsesvåben". Kunne man ikke lige så godt skrive "Jeg accepterer hermed at jeg ikke vil bruge min Dell computer til formål der strider imod dansk lovgivning"?
 
Gravatar #14 - ada
19. jan. 2004 12:15
Hov hov, USA er frihedens og mulighedernes land. [griner sarkastisk]
Gravatar #15 - LaSG
19. jan. 2004 12:29
Så vidt jeg husker står det med masseødelæggelsesvåbenene da også i EULA til Windows (XP?). Nu er det noget tid siden jeg har installeret det, og dermed noget tid siden jeg har læst licensaftalen, men jeg mener det var i den det stod.
Gravatar #16 - booster
19. jan. 2004 12:31
måske har forbrugerrådet tænkt sig at fremstille masseødelæggelsesvåben ..?
Gravatar #17 - Mr.Weasel
19. jan. 2004 12:49
Jeg under mig egentligt mere over hvor mange terrorister der sidder og surmuler over ikke at kunne købe Dell hardware, bare fordi de ikke med god samvittighed kan sætte kryds i den lille checkbox.

"Desværre Osama, vi kunne ikke skaffe computere. De ville vide om vi var terrorister. Jeg tror vi er afsløret" ... Det sker jo ikke vel. Det er lidt ligesom når Pentagon på deres hjemmeside spørge hvad man skal med et billede af deres bygning. Der skriver man jo heller ikke at man har planer om at bombe dem.
Gravatar #18 - BlackAutt
19. jan. 2004 13:26
Min kommentar til dette??

HA HA HA HA HA HA HA HA

det er fandeme længe siden jeg har grint så godt over andres stupiditet!
Gravatar #19 - XorpiZ
19. jan. 2004 13:31
#17

Hvor ser du det med Pentagon? :D
Gravatar #20 - Mort
19. jan. 2004 13:50
Kan forbrugerrådet så ikke oplyse på deres website HVOR man køber en computer som man må bruge til terrorist aktivitet og fremstilling af masseødelæggelses våben ?
Gravatar #21 - Mr.Weasel
19. jan. 2004 13:50
#19
http://www.defenselink.mil/photos/Apr1998/DF-ST-87...
http://www.defenselink.mil/photos/Apr1998/DF-ST-87...

Tidligere skulle man skrive hvem man var, og hvilken organisation man tilhørte og hvad man ville med billedet. Men det skal man åbenbart ikke mere.
Gravatar #22 - C#
19. jan. 2004 13:52
Screenshot af siden man skal skrive under på ved dell :)
http://www.myip.dk/dell.jpg (blev taget ved køb af bærbar for et par år siden, kan være ændret siden)
Gravatar #23 - dirtymind
19. jan. 2004 14:08
#22
gad vide hvad der sker hvis du svarer ja til at du vil bruge pc-en til masseødelæggelsesvåben?? nogen der vil teste det?? hehe
Gravatar #24 - XorpiZ
19. jan. 2004 14:12
#21

Okay :)
Gravatar #25 - MegaCore
19. jan. 2004 14:21
#22:

LOL! Det er da for morsomt...
Gravatar #26 - dasbutt
19. jan. 2004 15:04
Bah! Mangen til skrammel maskiner skal man sku også kigge længe efter. Jeg tror jeg holder mig til IBM servere.
Gravatar #27 - Xanthia
19. jan. 2004 15:08
Ja, det var så dagens amerikaner. Jeg opfordrer folk til at få grinet af hurtigst muligt, så de kan komme videre med nogle nogen lunde fornuftige aktiviteter:)
Gravatar #28 - Cronoz
19. jan. 2004 15:13
#13
"Jeg accepterer hermed at jeg ikke vil bruge min Dell computer til formål der strider imod dansk lovgivning"?

Tjaah... Det ville antipiraterne ihvertfald blive glade for... Dansk lovgivning inkluderer jo også lov om copyright, hehe...

Jeg vil bygge et maxi-tower fyldt med C4 og en lille atomladning, og sende den til Bush...
Gravatar #29 - plaf
19. jan. 2004 15:20
tja, amerikanske firmaer osv.

men hvor mange mensker har også tænkt sig at købe en fårking pc og så eksportere den til CUBA!?!!?!?!?

gaaab.....
Gravatar #30 - Darkos
19. jan. 2004 15:32
#29
Du vil blive overrasket over hvad jeg bruger min SU til :)
Gravatar #31 - plaf
19. jan. 2004 16:07
haha :)

damn you studerende og jeres fede SU. damn youuuuu!!
Gravatar #32 - maj0r
19. jan. 2004 17:52
Lol det er ligesom med Prague.. Dernede har de klistermærker på bankerne der forbyder pistoler - Hvor sygt er det så ikke? Jeg mener, burde det ikke være logisk at man ikke må havde en pistol med ind i en bank?
Gravatar #33 - Porthos
19. jan. 2004 17:54
Nu er det jo faktisk ikke noget Dell selv har fundet på at spørge sine kunder om.
Når man rejser ind i USA bliver man jo også (i flyveren når man ikke kan vende om) præsenteret for en formular hvor der skal afkrydses om man tager til usa for at begå terror eller anden kriminalitet.
Dette er skam ikke noget post 11-september påfund, den har de haft i mange år.
Stupidt siger man måske.. Tjaa, men Dell har jo ryggen fri når du enddag bruger maskinen til noget ulovligt alligevel.
Gravatar #34 - Redhack
19. jan. 2004 18:49
Vi har en Dell maskine stående, og det gør ikke noget at vi ikke må bruge den til at lave bomber med.

Jeg kan faktisk ikke se problemet...

Hey ps. Hvorfor opdatere Opera ikke når jeg har skrevet et indlæg?
Gravatar #35 - acker.dk
19. jan. 2004 19:50
Det er sgu da bedøvende lige meget om der står det i deres betingelser! Hvad brokker Forbrugerrådet sig dog for?
Er det fordi de mener at de fleste forbrugere er terrorister der sælger deres computer videre til folk i Nord Koreas?!

Det er for LAMT!
Gravatar #36 - snailwalker
19. jan. 2004 20:15
Nej, forbrugerrådet brokker sig fordi forbrugerne kan få bøder på op til 70000 kr, hvis deres computer bliver brugt til masseødelæggelsesvåben. Også selv om de sælger den videre. Chancen er nok ikke så stor, men alligevel :)
Gravatar #37 - ChrashOverride
19. jan. 2004 20:46
Det er så typisk amerikans at det er til at få Ulrik syge over + Diare og andre Masse producerende gylle sygdomme.

Det er dog det mest uinteligente jeg har hørt fra amerikanerne i lang lang tid...

Der burde være en "Best price for the moste stupid american law"

Jeg mere min pc bliver stjålet af aliban Isnogood og bliver der efter Bin ladens eje og han går der efter igang med at producere et eller andet Meget Meget slemt, Også bliver jeg rets forfuldt????.

Det vil være det samme som at sige at folk med anden etnisk baggrund uanset om de er Invrander, Flygtninge af 1,2,3 generation ikke må købe pc'er pga de måske sympaticere med Bin laden, eller pga de er mørke i huden.

jeg har kun et at sige DELL Grow up. Dump that stupid law or send it back with address unknowen, så vil den dumme amerikaner sikker side og klø sig i skalden over at dell måske ikke eksistere mere, for med en IQ på størelse med en retaderet skovsnegl kan han sikkert ikke klare en opgave af den kaliber.

MVH
Chrashoverride
Gravatar #38 - repsac
19. jan. 2004 22:41
#37:
Det vil være det samme som at sige at folk med anden etnisk baggrund uanset om de er Invrander, Flygtninge af 1,2,3 generation ikke må købe pc'er pga de måske sympaticere med Bin laden, eller pga de er mørke i huden.
... og hvorfor vil det være det samme som det? Jeg forstår ikke rigtig sammenligningen.

Måske skal du overveje at bruge et sekund eller to på at læse det igennem du har skrevet – der er, tør jeg vist godt sige, en god sjat taste-/stavefejl :-)
Gravatar #39 - Donkanut
19. jan. 2004 23:43
Lad leverandøren tage ansvaret
Willy Dyhr opfordrer til, at Dell som sine konkurrenter lader leverandøren tage ansvar for, at computeren ikke misbruges.

Ja, og lad Chrysler stå for ansvaret for at der ikke er nogen der bruger deres bil til at køre folk ned med.
Helt ærligt. Det er da ikke andet en en lille ting at grine over, med den afkrydsning om hvor vidt man vil bruge sin computer til terror-aktioner. Synes personligt den er ret sjov :)
Gravatar #40 - daze1210
20. jan. 2004 02:41
Hvis man har tænkt sig at lave masseødelæggelsesvåben, så er man vel også lidt lige glad om ens garenti ryger!! Er man ik'?
Og hvor kraftfulde mener Dell selv deres PC'er er?
Daze1210.
Gravatar #41 - maj0r
20. jan. 2004 05:54
#37

Er en "retaderet skovsnegl" da mindre end en "normal skovsnegl"?...
Gravatar #42 - jensendk
20. jan. 2004 07:11
#39 problemt med Dell's direct model er at de selv er leverandør. Dell skal sikre deres røv.

Hp/Compaq og IBM kan skyde skylden videre på deres forhandlere, Dell har ikke sådanne. Jeg tvivler på at Dell kan gøre noget ved det, sådan er det bare at være Amerikansk producent..
Gravatar #43 - Ramses II
20. jan. 2004 14:15
My GOD hvad er det for noget at begynde at whine over ...!
Gravatar #44 - woodman
20. jan. 2004 14:21
Jeg kan ikke engang se pointen i at indføre sådan en lov når det er så let at få fat i udstyret alligevel.

Der findes måske ingen hurtige pc'er på Cuba?

Nogen gang er verden virkelig absurd - især den liberalistiske. :-)

From russia with love
Gravatar #45 - Expatriate
20. jan. 2004 16:32
Ærligt talt, så virker dette lige tåbeligt fra begge sider. På den ene side er det latterligt at de overhovedet har en sådan klausul i deres salgsprocess. Men på den anden side er det sgu også til grin at forbrugerrådet tror vi har brug for beskyttelse mod at vi ved et uheld sælger vores PC til terrorister. Jeg har svært ved at forestille mig en dansk domstol der vil idømme en Dell kunde bøder fordi vedkommendes computer er havnet i "forkerte hænder" efter at være blevet solgt som brugt.

Der er sgu mere presserende sager forbrugerrådet bør tage op, som reelt påvirker en gruppe forbrugere. De kunne jo tage fat i Telia's utrolige useriøse måde at behandle kunderne på, istedet for at beskytte os mod noget der ikke kommer til at ske.
Gravatar #46 - thunderdwarf
20. jan. 2004 18:17
jeg mener at det samme gjaldt med de første Apple G3 maskiner.
Gravatar #47 - malterub
21. jan. 2004 10:13
#32 "Lol det er ligesom med Prague.. Dernede har de klistermærker på bankerne der forbyder pistoler - Hvor sygt er det så ikke? Jeg mener, burde det ikke være logisk at man ikke må havde en pistol med ind i en bank? "

du har vist ikke set dukumentarprogrammet "bowling for columbine", heri er der en scene fra en bank, hvor man får et gevær med, når man åbner en konto i banken !

Iøvrigt så mener der er for meget hylen over USA mig lort her og der !!!
syntes folk skulle se lidt mere rundt i verden og se mere uretfærdighed, men det er jo sjovere at svine USA, end at kritisere regimer rundt i verden der undertrykker folk på det groveste...

ps er ikke enig i alt hvad de laver derovre, ej politik eller levestil, men ja det kan kun sagligt diskutioner rette op på, ikke en flok bumsebefængte småknægte hvinen !
(tror sku enhedslisten er kommet på Newz ;-))))
Gravatar #48 - malterub
21. jan. 2004 10:20
hov glemte lige noget, der er i den danske lovgivning også indskrevet love der forbyder salg til visse formål, samt handelsrestriktioner, hvilke jeg tror at stort set alle andre af verdens lande også har i deres lov.

vi er nok blot ikke vandt til at det skal stå i papirene til slutkunden herhjemme, hvis det er alm vare, men hvis det er vare der er omfattet af restritionerne skal det stå der !
Gravatar #49 - Ramses II
21. jan. 2004 10:37
#47

"Iøvrigt så mener der er for meget hylen over USA mig lort her og der !!!
syntes folk skulle se lidt mere rundt i verden og se mere uretfærdighed, men det er jo sjovere at svine USA, end at kritisere regimer rundt i verden der undertrykker folk på det groveste...

ps er ikke enig i alt hvad de laver derovre, ej politik eller levestil, men ja det kan kun sagligt diskutioner rette op på, ikke en flok bumsebefængte småknægte hvinen !
(tror sku enhedslisten er kommet på Newz ;-)))) "

Ha Ha Smukt sagt :)
Gå til top

Opret dig som bruger i dag

Det er gratis, og du binder dig ikke til noget.

Når du er oprettet som bruger, får du adgang til en lang række af sidens andre muligheder, såsom at udforme siden efter eget ønske og deltage i diskussionerne.

Opret Bruger Login