mboost-dp1

SXC - Woodsy

Kriminelle hackere tømte konti for 52 millioner kroner

- Via Dailytech.com - , redigeret af johnny_newz , indsendt af Clauzii

Tilbage i november sidste år lykkedes det en gruppe kriminelle at lænse 130 kreditkort for ikke mindre end 52 millioner kroner. Kreditkortinformationerne var blevet stjålet fra firmaet RBS Worldpay ved at bryde ind i deres computersystemer.

Tyveriet kom frem i sidste måned, men først nu er det kommet frem, hvor mange penge, tyvene nåede at svindle sig til. I en koordineret indsats blev de stjålne kortinformationer brugt til at hæve pengene inden for en halv time i 49 forskellige byer verden over.

Når det endelige beløb blev så højt, til trods for at det var et forholdsvist lavt antal kortinformationer, der blev stjålet, så skyldes det angiveligt, at nogen forinden havde fjernet grænsen for, hvor meget, der maksimalt kan hæves på kortet.

FBI, der efterforsker sagen i USA, er indtil videre på næsten bar bund i sagen, det eneste, de har offentliggjort, er fotos fra et par af hæveautomaterne, af de personer, de mener, er en del af svindelnummeret.





Gå til bund
Gravatar #1 - LennyBoy
5. feb. 2009 14:29
Så kan man da tale om at tømme penge automaten.. Noget skidt at sådan noget kan ske..
Gravatar #2 - ToFFo
5. feb. 2009 14:35
I en koordineret indsats blev de stjålne kortinformationer brugt til at hæve pengene inden for en halv time i 49 forskellige byer verden over.

Ja det må sgu være en koordineret indsats hvis de har kunne flænse 49 hæveautomater rundt omkring i verden! Det er finanskrisens skyld!
Gravatar #3 - Slettet Bruger [3347992366]
5. feb. 2009 14:37
"FBI er næsten på bar bund"

Jeg tror det er FBI selv der har nuppet pengene :D
Gravatar #4 - albani
5. feb. 2009 14:40
"FBI er næsten på bar bund"

og dog... de ved at det er de KRIMINELLE hackere og ikke de andre (?) hackere der gjorde det .... ?!
Gravatar #5 - madsl
5. feb. 2009 14:41
Undskyld jeg spørg.. men var det ikke i radioen for en lille måned siden eller 2?
Gravatar #6 - Sunah
5. feb. 2009 14:43
#5

Der står at sagen blev nævnt for en måneds tid, men dengang ikke hvor mange penge det drejede som.
Gravatar #7 - arne_v
5. feb. 2009 14:45
Interessant historie.

Det computer system er da blevet totalt kompromiteret.

Stjæle kort numre og pin koder plus fjerne limits på hævninger må da betyde at de har haft adgang til alt.
Gravatar #8 - f-style
5. feb. 2009 14:48
Der må være nogle kunder der får sig et shock når de ser deres næste kontoudskrift:

Fakta: 150 kr.
Frisør: 500 kr.
hæveautomat: 1.000.000 kr.
el-regning: 5.000 kr.

1.000.000 hmm. hvornår har jeg brugt dem :P. Nårh det var nok sidste bytur der gik lidt galt.
Gravatar #9 - Xenophanes
5. feb. 2009 14:49
Det kan godt være jeg er uvidende, men i så fald må nogen lige sparke ind. Findes der andet end kriminelle hackere? Eller er der lidt dobbelt konfetti overskriften
Gravatar #10 - nioxic
5. feb. 2009 14:51
er det nødvendigt at skrive hackerne er kriminelle?
Gravatar #11 - Mac4ever
5. feb. 2009 14:56
Så vidt jeg ved er hackere ikke lig med kriminalitet. Der findes også et udtryk der hedder Crackere, som jeg nærmere vil kalde de personer der står bag dette...

http://da.wikipedia.org/wiki/Cracker
Gravatar #12 - Windcape
5. feb. 2009 14:57
#9 / #10

Ja, siden det at være hacker often er et nick for at være professinel inden for IT-sikkerhed.

Jeg "hacker" da også kode fra tid til anden, det gør mig ikke kriminel :p
Gravatar #13 - Hůňděštějlě2
5. feb. 2009 14:59
Mac4ever (11) skrev:
Så vidt jeg ved er hackere ikke lig med kriminalitet. Der findes også et udtryk der hedder Crackere, som jeg nærmere vil kalde de personer der står bag dette...

http://da.wikipedia.org/wiki/Cracker


Jeg sidder også bare og venter på at hacker/cracker definitionskrigen bryder ud i lys luge, som det altid gør i denne slags nyheder.
Gravatar #14 - Mac4ever
5. feb. 2009 15:03
#12
Lige præcis
Gravatar #15 - arne_v
5. feb. 2009 15:07
#12 og 14

Normalt mener jeg at man bruger enten:
white hat hacker = security professional
black hat hacker = kriminel
eller:
hacker = programmoer (typisk med hang til ulaeselig C kode)
cracker = kriminel
Gravatar #16 - Pernicious
5. feb. 2009 15:13
Efter hvad jeg har læst mig frem til, så er cracker et akronym for "CRiminal hACKER", på den baggrund er der tale om crackere.
Gravatar #17 - Morfar_Toast
5. feb. 2009 15:16
Så det vil sige at der er blevet hævet over en million kr. på hver automat? Det må fandme være nogle store 'huller' pengene kommer ud af så
Gravatar #18 - Systran
5. feb. 2009 15:16
albani (4) skrev:
og dog... de ved at det er de KRIMINELLE hackere og ikke de andre (?) hackere der gjorde det .... ?!


Hvis de har gjort det, så er de kriminelle ;)

Hmm, de måtte godt have tømt mit overtræk..,
Gravatar #19 - knasknaz
5. feb. 2009 15:35
En cracker var i gamle dage en person som brød kopisikringer i spil. Deraf ord som "crackergrupper" og hele demo-scenen. Det havde intet med internet eller servere at gøre.
Gravatar #20 - zorcerer
5. feb. 2009 15:56
Hmm...
130 kreditkort og 52 millioner kroner... enten er der nogen som har for mange penge eller også en for stor kassekredit :-)
Gravatar #21 - arne_v
5. feb. 2009 15:59
#20

Som jeg læser det er det kort udstedt til firmaer som bruges til lønudbetalinger.
Gravatar #22 - arne_v
5. feb. 2009 16:00
Og så er det iøvrigt debit kort ikke kredit kort (som teksten i #0 siger).
Gravatar #23 - zorcerer
5. feb. 2009 16:02
22: Der står nu kreditkort i #0
Gravatar #24 - Moulde
5. feb. 2009 16:11
#23 Ja netop..
Gravatar #25 - arne_v
5. feb. 2009 16:12
#23

Ja. Og det er forkert. Linket siger debit kort.
Gravatar #26 - LordMike
5. feb. 2009 16:19
Skal vi så gætte om #23's hårfarve? .. eller ?
Gravatar #27 - Daniel-Dane
5. feb. 2009 16:21
#16
Forkert.
Det er en forkortelse af ChRistian hACKER. (stumpt 'h')
Gravatar #28 - homer
5. feb. 2009 16:24
#13 tillykke du vandt.

såvidt jeg lige kunne se ved at skimme ned over siden (gad ikke læse det hele når nyheden er gammel og comments kan man jo regne ud hvad handler om med den overskrift)

At..Ingen af jer ret faktisk har skrevet at en hacker osse kan være en der putter mere ram i sin cykelcomputer.. ville lige sige det for at i har noget at give jer til resten af dagen.
Gravatar #29 - froggiestone
5. feb. 2009 16:27
Tjah, man kan også gøre som mig, og altid bare havde 0 på kontoen..

f-style (8) skrev:
Der må være nogle kunder der får sig et shock når de ser deres næste kontoudskrift:

Fakta: 150 kr.
Frisør: 500 kr.
hæveautomat: 1.000.000 kr.
el-regning: 5.000 kr.

1.000.000 hmm. hvornår har jeg brugt dem :P. Nårh det var nok sidste bytur der gik lidt galt.


Hvis du giver 500kr for at blive klippet ville jeg godt nok føle mig snydt, medmindre du er kvinde, hvilket chancen er omkring 0,01% for herinde.
Gravatar #30 - arne_v
5. feb. 2009 16:35
Gravatar #31 - cracker_jack
5. feb. 2009 19:46
Til alle dem som ikke selv har cracket et program før...

Cracker = En som koder med det formål at "knække" koden - så den frit kan kopieres.
(Craker : af "to crack" - altså at knække : IKKE CRiminalhACKER)

Hacker = En som koder uden specielt formål - men af nysgerrighed

I 80-90'erne havde enhver provinsby sin egen "warez" gruppe, med suppliers. spreadere, musikere, grafikere og crackere.
Det meste foregik via "posterestante" .. og de voksne troede: "han har bare mange pennevenner".
Nogle tog så skridtet videre - og blev professionelle tyveknægte.
oh memory-lane..
Gravatar #32 - joensson
6. feb. 2009 07:17
#31 - ja det var sgu tider dengang.
Der var så heller ikke helt så meget fart på internettet dengang - så det var rent faktisk hurtigere at sende det med posten ;-)
Gravatar #33 - Emmoss65
6. feb. 2009 10:08
Hvis de siger Kriminel Hacker. så mener de vel også en Cracker, . .

Som Pernicious siger:
Pernicious (16) skrev:
... så er cracker et akronym for "CRiminal hACKER", ...


dvs, ingen fejl i overskriften?
Gravatar #34 - Zagadka
6. feb. 2009 13:23
Hvis det er tid til endnu et slag i definitionskrigen om hacker/cracker, så vil jeg da vende tilbage til en gammel klassiker The Jargon File.

Deres definition på cracker og definitionen på hacker.

#15
Det er meget godt at du nævner begreberne white hat hacker og black hat hacker, men du har glemt gray hat hacker.

I forhold til dine definitioner så er en gray hat hacker en der ligger mellem en white hat hacker og en black hat hacker. Begrebet er blevet introduceret fordi verden ikke er sort/hvid.
Gå til top

Opret dig som bruger i dag

Det er gratis, og du binder dig ikke til noget.

Når du er oprettet som bruger, får du adgang til en lang række af sidens andre muligheder, såsom at udforme siden efter eget ønske og deltage i diskussionerne.

Opret Bruger Login