mboost-dp1

happiimobil.dk & BiBoB

Krig mellem Happii og Bibob

- Via Comon - , redigeret af Pernicious

Selvom udtrykket priskrig bliver brugt jævnligt for tiden, så er en decideret krig mellem to firmaer ikke noget, der ses ofte.

Men det ligner midlertid en direkte krig, der i øjeblikket er ved at eskalere mellem Happii og BiBoB.

For noget tid siden reklamerede BiBoB med en bonus til de af deres kunder, der tilegnede sig et Happii-abonnement og ringede massivt til BiBoB-numre. Årsagen er, at Happii skal betale mere til BiBoB for at ringe til deres net, end de får fra kunden, hvilket så påfører dem tab.
Det har fået Happii til at lukke for 6 Happii-kunders abonnementer, fordi de er under mistanke for at have udnyttet sig af netop samme bonus.

Som genmæle truer BiBoB nu Happii med at trække dem i retten for diskrimination.

Bonusen fra BiBoB lød på “25 øre i minuttet for indkommen teletrafik fra andre netværk”.





Gå til bund
Gravatar #1 - el_barto
26. feb. 2008 13:11
Virker det ikke lidt barnligt at føre krig på den måde? Det er i hvert tilfælde ikke noget der får mig til at skifte fra stille og rolige telmore - heller ikke selvom jeg kan spare 10 kr. om måneden :)
Gravatar #2 - Skaboufar
26. feb. 2008 13:12
svineri!

#1
Enig
Gravatar #3 - karga
26. feb. 2008 13:12
Jeg synes det virker sygt.. altså som jeg har skrevet i nyheden er det jo en total krig mellem dem, der er under opsejling.. priskrig kan være gavnligt for kunderne, men en krig er jo bare chikane..
Gravatar #4 - moulder666
26. feb. 2008 13:14
Hmm - er det ikke ulovligt til at starte med, det med at oprette et abonnement, der har fordele forbundet med specielt et firma - eller udnytter de et eller andet loophole med, at man gerne må diskriminere positivt?
Gravatar #5 - siliankaas
26. feb. 2008 13:20
Jeg ved godt man siger at dårlig omtale er bedre end slet ingen omtale, så måske er det bevist??

Men jeg skal så også indrømme at det på INGEN måde får mig til at overveje et selskab der vil synke så dybt. En smule selvrespekt er aldrig af vejen :-)
Gravatar #6 - Remmerboy
26. feb. 2008 13:26
#4
abonnementet siger "25 øre i minuttet for indkommen teletrafik fra andre netværk"
ikke "25 øre i minuttet for indkommen teletrafik fra happii".

Jeg kan dog ikke læse mig frem i comon, at det er dyerer for happii at ringe bibob, som kommer kunderne til gode.
måske er det fra en anden nyhed
Gravatar #7 - Onde Pik
26. feb. 2008 13:30
#4

Hvis man læser artiklen viser det sig at bonusen ikke kun udbetales når det indgående opkald kommer fra Happii men fra alle andre selskaber. Der hvor det skaber problemer for Happii er jo netop da de sælger deres minutter til 10 øre. Dvs. den bonus på 25 øre gør at man kan tjene 15 øre i minuttet på at oprette et Happii abonement of få det til at ringe til Bibob.


Så nej det er nok ikke ulovgligt. Men det er i hvertfald enorm dårlig stil. Generelt lyder det somon at bonusen er en lige lovlig kreative måde at konkurrere med Happii på.

Det giver jo kun mening at misbruge det hvis man er Happii kunde. Da man ikke kan tjene penge på at gøre det med nogen andre selskaber. Hvliket kunne tyde på at Bibobs bonus er inspireret af Happii's lave priser som jo er direkte konurrent til Bibobs.

Desuden er det sjovt nok folk der både er kunde hos Bibob og Happii der bliver lukket, og tilmed folk der (ifølge happii) ringer så meget mellem 2 specifikke numre at man ikke ville kunne have en normal døgnrytme samtidigt med at man ringede på den måde hvilket antyder at det er en computer der foretager opkaldne.

Under alle omstændiheder kan man vel godt argumentere for at der er tale om en form for misbrug hvis en kunde sætter en computer til at ringe op til et andet nummer med det ene formål at tjene penge på det.
Gravatar #8 - karga
26. feb. 2008 13:30
#6 det er noget en admin har tilføjet.. jeg har heller ikke hørt om det
Gravatar #9 - Sikots
26. feb. 2008 13:35
Hahaha

Min far kan banke din far!!!
Kanon med en krig - jeg håber at begge selskaber går neden om og hjem - og så fortsætter jeg, som i de sidste 7 år, hos Mobilix/Orange/Telia...
Gravatar #10 - Onde Pik
26. feb. 2008 13:36
Mangler en Edit funktion, så her kommer tilføjelsen i seperat post.
----

Desuden virker det jo besynderligt at Bibob vil trække Happii i retten fordi Happii lukker egne abonementer. Hvorfor er det Bibobs problem hvis ikke netop at bonustilbudet var til for at udnytte Happii's billige taletid til at påføre dem tab.

Rent interessemæssigt burde Bibob jo egentlig være glade for at få lukket et abonnement som gør at de skal give uforholdsvis stor andel fri taletid til udvalgte kunder. Så det at de istedet vælger at lægge sag under disse mystiske omstændigheder virker totalt mærkværdigt. Og jeg tror at Bibob har svært ved at argumentere for at deres handlinger sker i god tro.
Gravatar #11 - Huleboeren
26. feb. 2008 14:21
Offtopic men hvad var grunden til de begge skulle vælge SÅ latterlige navne? :S
Gravatar #12 - rauhe
26. feb. 2008 14:26
#11 CBB startede som "Club Bla Bla" :)


En helt anden ting: Jeg synes faktisk at Happii sætter sig selv i en dårlig position, når de laver et abonnement der koster dem penge hvis en person ringer meget.

At Bibob laver en service der kan udnytte dette er der vel egentligt ikke noget galt med ?!
Gravatar #13 - avlanden
26. feb. 2008 14:41
Denne priskrig er så dejlig fordi den virkelig får priserne til at dumpe ned. Før havde jeg vist Telia go, og så skiftede jeg til Bibob, jeg sparer månedtligt ca. 50 % ifh. til mit gamle abonnement.

Det er også lækkert at BiBoB har dumpet datapriserne så langt ned som det eneste firma. 1.5 kr/MB.

Så BiBoB er slet ikke dumt hvis man bruger meget data og sms'er meget. Den eneste løsning der generelt kan være billigere end BiBoB er (hvis man ikke har specialsyede behov) Happii Maxi som helt klart kan anbefales hvis man ringer rigtig meget!
Gravatar #14 - Snoop
26. feb. 2008 14:41
#12: De startede med at hedde Club Blah Blah.

Bare lige for at få det hele på det rene.
Gravatar #15 - karga
26. feb. 2008 14:44
#13 vil du helt seriøst påstå den her farce er positiv for forbrugeren? Og ikke mindst almindelig firmapraksis for hvad man kan tillade sig..

Noget andet er, at Bibobs manglende fri sms gør dem totalt uattraktive for netop folk der skriver mange beskeder..
Gravatar #16 - avlanden
26. feb. 2008 14:44
Jeg ikke tror ikke de 2 firmaer er glade for at se deres respektive logoer i samme png billedfil. Det kan måske også gå ind under diskriminationsparagraffen? :)
Gravatar #17 - StaggerLee
26. feb. 2008 14:50
Det hele er simpelt gynge/karussel princip.

Happii prøver at dumpe prisen kunstigt for opkald, så de kan få flere kunder, og derved tjene på de når der bliver ringet til kunderne fra andre teleselskaber.

Bibob svarer igen med at ødelægge det ældgamle princip som man jo så ofte ser når f.eks. Bilka har deres super billige tilbud på sodavand som de jo kun har for at 1. ødelægge de små butikker 2. få kunder ind de så kan tjene på når de køber andre varer. Bilka er bare så smarte at de sætter en begrænsning på tilbudet så deres tab ikke bliver for stort (det er jo ikke fordi det er umuligt at fremstille flere sodavand).

Happii skulle skulle bare gøre det samme, når nu de dumper prisen til et kunstigt lavt niveau.

Den bedste løsning er dog så simpel, man bare skal komme tilbage til at tage det for produktet som det reelt koster ! Men på den anden side telebranchen har jo altid levet efter at lave så indviklede priser at man ikke kan sammenligne dem, derfor findes der jo stadigvæk "1-kr-telefoner" og 16 (?) forskellige abonnementstyper hos Sonofon.
Gravatar #18 - avlanden
26. feb. 2008 14:52
#15

Det positive i denne situationen er at konkurrencen virkelig er hård, og det mener jeg kan gavne os forbrugere. At tonen så er så hård er ærgerligt.

Med hensyn til firmapraksis skal forbrugerombudsmanden nok skride ind. Det spændende er at det er lidt en ny situationen og der er så mange forskellige prissætninger og tilbud man kan ofre kunderne, heraf BiBoBs nye ikke nær så simple produkt.

Ja du har ret i at folk der skriver rigtig mange sms'er nok ikke skal vælge BiBoB, i hvert fald ikke endnu :). Frank Rasmussen har måske et par esser tilbage i ærmet.

Det triste i denne situation er at alle de andre teleselskaber ikke følger med. Så jeg kan kun opfordre alle til enten at skifte til BiBoB eller Happii fordi det kan simpelthen ikke passe at de store bare kan sidde på deres røv uden at komme med nye initiativer, prissætninger og produkter!
Gravatar #19 - NightBreaker
26. feb. 2008 15:26
Også mega lækker med den bouns ting. Har fået en del ud af den. :D
Gravatar #20 - Vandborg
26. feb. 2008 15:32
#18
Årsagen til jeg ikke skifter fra Telmore er at jeg har en sikkerhed om at Telmore har en gennemtænkt forretningsplan, der gør at det ikke er sandsynligt det firma lukker foreløbigt. Føler ikke den samme tryghed ved hver hapii eller bibob. I mine øjne er disse blot midlertidige firmaer der håber på at blive opkøbt af de større spillere på markedet. Det kan dog sagtens være at både hapii og bibob har fremragende udsigter for fremtiden, men jeg ser dem som midlertidige spillere, så synes ikke de er besværet værd.
Gravatar #21 - Xill
26. feb. 2008 15:52
#20 Telmore er jo startet op på samme måde som bibob (tilmed af samme mand), den gang var CBB det eneste firma med tilsvarende "urealistiske" priser, som Happii er det i dag.

jeg kan dov godt følge dig i at Happii virker lidt usikker (efter som de kan tabe penge på en kunde), men bibob er da baseret på en allerede afprøvet forretningsplan, og grunden til at han kan gøre det billigere end sidst er fordi firmaget, grundet hans personlige indskud i firmaget, kan tabe en del penge det første stykke tid.

Husk på at hvis bibob er ude hvor de ikke kan bunde, skal du forvente at det er Frank Rasmussen der taber mest.

men jeg kan da pludselig godt følge de andre sælgskaber i hvorfor de ikke følger med i priskrigen, når folk som dig vælger ikke at skifte selvskab.
Gravatar #22 - avlanden
26. feb. 2008 15:54
#20

Forstår udemærket dit handlingsgrundlag, eller mangel på samme :) hehe.

Men jeg mener bare at et virksomhed som opkøber en af "disse midlertidige firmaer" nok ikke vil ændre forretningsstrategi lige med det samme, da det vil koste mange kunder. Man må huske at de kunder som er blevet tiltrukket af disse "midlertidig firmaer" nok tilhører et segment som følger med i mobilverdenen.

Ingen af de større spillere der kunne finde på at opkøbe et af de "midlertidige firmaer" ville kunne finde på at hæve priserne i hvertfald.

Jeg tog springet og skiftet både ud fra personlig gevinst, men også udfra at en ideologi som sagde mig at det ville være sundt for markedet hvis jeg kunne bidrage til at det rykkede sig. Og der mener jeg både prismæssigtigt og initiativmæssigt. Det ville klæde telebranchen hvis de skævede over til politikkerne og sendte nogle flere prøveballoner op i luften (bare i form af mobilprodukter).

Jeg er sikker på at denne priskrig har fremskyndet og øget udbudet af mobildata i form af flatrate.
Gravatar #23 - avlanden
26. feb. 2008 15:59
#21

Man må også tage med i betragtning at Happii ikke kun har en mobilforretning men også har en webbutik der kan bære et underskud, selvfølgelig under forudsætning af at Happii's forretning giver overskud.

Frank Rasmussen prøvede jo også at lancere en onlinebutik, men der var åbenbart ikke nok penge i det, han lukkede den i hvert fald ned.
Gravatar #24 - caffery
26. feb. 2008 16:38
Det skal også med at Happiimobils betingelser/vilkår ikke er klart nok beskrevet hvad angår hvornår der er tale om misbrug eller ej. Dvs. kunder der rent faktisk ringer til konen flere timer ad gangen kan også risikere at få lukket deres nummer. Og samtidig har jeg også lige erfaret at der er problemet med dobbelttaksering af opkald hos happiimobil, så der skal man også lige bruge unødvendig tid på hele tiden at tjekke om de nu gør det rigtigt. Og dertil kommer også det skjulte faktum at man faktisk er kunde hos Unotel og ikke happiimobil.

Alt sammen særdeles dårlige tegn, der bla. får mig til at sige nej tak til happiimobil som mit næste mobilselskab.
Gravatar #25 - Emil Melgaard
26. feb. 2008 17:56
#15 Lige nu kan du sende 1580 sms'er hos BiBoB for den pris det koster at have fri sms hos Telmore i en måned, så du skal sende 53 sms'er om dagen før det kan betale sig at have fri sms.

Jeg tror gerne på at det kan betale sig for nogle, men 1580 sms'er om måneden er altså ret mange.
Gravatar #26 - mathiask
26. feb. 2008 18:42
Om troværdigheden ved de 2 firmaer:
Bibob har en Telmorestifter.
Happii har de store elselskabers pengetank i ryggen


Jeg tror ikke at de lukker foreløbigt...
Gravatar #27 - jingojester
26. feb. 2008 19:31
BiBoB modtager X antal øre pr. indgående opkald fra andre net, denne avance har de valgt at dele med deres kunder. Der er fra BiBoB's side gjort helt klart hvad dette betyder. Der er ikke navngivet nogen andre selskaber eller lignende.

Happii derimod vælger at lukke folk der ringer "for længe" til BiBoB. Det er helt rigtigt miskreditering, som Frank Rasmussen siger.
Nu har jeg ikke læst Happii's betingelser, men der står næppe noget så konkret.
Ville Happii også lukke deres kunder af, hvis de ringede "for længe" til et Unotel abonnemt? Næppe.

Jeg synes det er at gå over stregen fra Happii's side.
De siger dermed at hvis du er BiBoB kunde så kan du ikke være sikker på at alle kan ringe til dig.


Den fair "krig" fra Happii, var hvis de indførte samme bonus, hvis man ringede fra andre net.
BiBoB taber faktisk også penge på at kunderne ringer til Happii.
BiBoBs prisaftale er offentligt tilgængeligt, og Frank har desuden skrevet om priserne på deres telesnak.dk forum.
Gravatar #28 - Diojr
26. feb. 2008 19:42
#25 Og med normale priser skal man sende 200 sms'er hos BiBoB for at spare en 10'er, hvilket faktisk OGSÅ er ret mange SMS'er.

Jeg har Telmore, fordi der er gratis tale imellem Telmore kunder. Min vennekreds har været så DYBT genial, at vi allesammen har fået telmore. Dvs. at 10-15 af de faste folk jeg ringer sammen med, ringer jeg gratis til - DET er sgu da smart.
Gravatar #29 - Xill
26. feb. 2008 20:10
#28 .. det lyder smart, så kan du jo bruge det til at ringe til de 10-15 stk. og sige at bibob har en lignende mulighed for at ringe gratis, og på samme tid er resten af priserne lavere. ;-)
Gravatar #30 - Simonth
26. feb. 2008 20:39
#29: En lignende mulighed for at ringe gratis? Nu kender jeg ikke Diojr's telefonvaner, men 1 minut pr. opkald med et maximum på 60min om måneden lyder ikke af meget, hvertfald ikke for mig. 1 minut er altså ikke lang tid, hvis det er mere end "jeg er der om 5min" man skal sige.
Men du har dog ret i at nogen af BiBoB's andre priser er lavere ja.

BiBoB har heller ikke fri SMS/MMS, hvilket er et kæmpe minus, hvertfald for mig.
Gravatar #31 - jingojester
26. feb. 2008 21:15
#30: Jævnfør Frank Rasmussen er et gennemsnitligt opkald hos BiBoBs kunder 1½ minut langt, set i det lys er 1 minut gratis jo en god deal.

Hos telmore er der jo heller ikke tale om gratis telmore til telmore, men om en abonnomentsordning. Den vil f.eks. ikke være en fordel for mig med mit forbrug.

Dog er jeg enig i at den BiBoB til BiBoB løsning de er kommet med ikke holder.

Mit forslag havde været: Første 15 min = ½ øre i sekundet, derefter = 1 øre i sekundet.
Det havde været fair og gennemskueligt og en fordel for alle. Forretningen skal jo heller ikke gå nedenom og hjem.
Gravatar #32 - reonekot
26. feb. 2008 21:56
Som andre har nævnt, så har tilbudet ikke kun været møntet på Happii, men på alle selvskaber. Og det er ikke chikane, men skyldes den prisstuktur der er på mobilmarkedet.

Cut&Paste fra Frank Rasmussen på telesnak.dk:
Vi betaler 12 øre i opkaldsafgift.
Vi betaler 85 øre for kald til andre net.
Vi betaler 35 øre til fastnet.
Vi betaler 40 øre til kald på eget net (Sonofon).

Alle priser er excl. moms, så det skal sammenlignes med vores minutpris på 48 øre.

Ergo betaler de for opkald til andre net, ligesom de tjener penge når andre net ringer til dem.
Gravatar #33 - Xill
26. feb. 2008 23:31
#32 .. yes .. og derfor giver det mere mening med denne løsning frem for at sinke prisen mere, da denne løsning holder dem fra at kunne meste mange penge på samme måde som Happii

faktisk ganske smart at dele deres overskud med kunden.
Gravatar #34 - SiniSael
27. feb. 2008 08:31
haha - det er fandme stenet ^^ givet det er da smart fra bibobs side og deres kunder ^^ men synes nu stadig det er griner ^^
Gå til top

Opret dig som bruger i dag

Det er gratis, og du binder dig ikke til noget.

Når du er oprettet som bruger, får du adgang til en lang række af sidens andre muligheder, såsom at udforme siden efter eget ønske og deltage i diskussionerne.

Opret Bruger Login