mboost-dp1

No Thumbnail

Kommuneformand: “Vi skal lige vænne os til e-mail”

- Via Computerworld DK - , indsendt af Jens Møller Nielsen

“Mailsystemet er noget, som vi alle sammen skal vænne os til at bruge,” siger Erik Fabrin (V), der er formand for kommunernes forening og borgmester i Rudersdal Kommune, til Computerworld.

Hans egen kommune var en af de 22 kommuner, der aldrig svarede på de mails, som Computerworld sendte til dem, i anledning af at det var 25 år siden, den første danske e-mail blev afsendt.

Erik Fabrin opfordrer dog alle borgere til at blive ved med at sende mails til kommunerne, for at de skal blive hurtigere og mere effektive til at få svaret.





Gå til bund
Gravatar #1 - mhartvig
8. feb. 2008 09:13
lol - Hvad har han da lavet de sidste.. Ja lad os da bare reducere det til 10 år????????.....

Skift ham ud, eller ansæt dog en til at varetage e-mail distrubution internt!!!
Gravatar #2 - ulrikn
8. feb. 2008 09:13
SKÆMMENDE .......

Fyr de tosser der endnu ikke har gidet sætte sig ind i hvordan email fungerer.
Gravatar #3 - dktekno
8. feb. 2008 09:14
Vi har haft emails siden 1980'erne. Vi er idag et godt stykke inde i det 21. århundrede.

Det giver bare ingen mening at sige at de skal "vænne sig til email". For det første har det været her i så mange år, at det er en selvfølge at skrive emails.

For det andet er emails altså langt lettere, hurtigere og mere effektivt at skrive, sende, modtage og arkivere, end papirpost.

Selv har jeg (forgæves) bedt kommunen om at lade være med at sende brevpost til mig med mine udbetalinger, da de fremgår på min netbank, og jeg er træt af al den anden brevpost. Det er simpelthen for besværligt.

Værst bliver det dog hvis jeg selv skal til at sende et brev, så bliver jeg altid nødt til at få assistance.

Hvis der er noget man skal "vænne sig til" så er det da brevpost, og ikke email! Email er idiotsikret!
Gravatar #4 - KS-DK
8. feb. 2008 09:15
Lad os alle sammen spamme kommunerne for at se om de svarer tilbage, de har sikkert ikke så meget at lave alligevel.

Computerworld har dokumenteret, at en lang række kommuner ikke følger kravene om at kunne modtage dokumenter i ODF og OOXML.
OFMGZF!!! er der overhovedet nogen der bruger de formater?...nej? tænkte det nok.
Gravatar #5 - KS-DK
8. feb. 2008 09:18
@ #3

Selv har jeg (forgæves) bedt kommunen om at lade være med at sende brevpost til mig med mine udbetalinger, da de fremgår på min netbank, og jeg er træt af al den anden brevpost. Det er simpelthen for besværligt.
Det der nymodens eboks er ikke noget for dig?
Gravatar #6 - ulrikn
8. feb. 2008 09:21
Synes generelt at mange burde tage sig sammen og få emails indført i højere grad.

Prøvede engang at få en tid ved ørelægen indenfor den ene times telefontid de har om morgen. Optaget 2 dage i træk fordi det hele vælter ind over dem der.

Tredje dag opgav jeg og sendte jeg en fax ( ikke i telefontiden ), og fik en fax retur med min tid. HVA' SKER DER ? FAX !!?!?!?!
Gravatar #7 - Staeren
8. feb. 2008 09:32
Hvad piver folk over? Det er da en gylden billet til mord, tyveri og piratkopiering...

"Jamen hr. betjent, jeg er kun 23 år gammel - jeg skal lige vænne mig til, at man skal overholde loven..."

En undskyldning, som i den grad er til at græmmes over... Sørgeligt, at folk mange steder bliver dummere og dummere, jo længere oppe i hierakiet de befinder sig...
Gravatar #8 - karga
8. feb. 2008 09:36
Det ENESTE jeg nogensinde sender pr. brev er dokumenter der har eller kræver underskrift og pakker (ja okay, ikke just et brev, men)..
- email kommer frem med det samme
- email er gratis
- email er (desværre) mere pålideligt end post
Gravatar #9 - SmackedFly
8. feb. 2008 09:40
#8

Antispam løsninger som f.eks. Graylisting gør desværre at email ikke altid kommer frem med det samme, men ellers har du ret.
Gravatar #10 - karga
8. feb. 2008 09:43
#9 ja okay, det havde jeg egentlig ikke taget med i overvejelsen.. post er bare så meget mere irriterende, at jeg glemmer spam også er med i overvejelsen der taler for post..

Dog har jeg efterhånden fået et massivt spamfilter, men jeg vælger også hellere at få mulige spam end frasortere mulig privatpost
Gravatar #11 - Thomasg
8. feb. 2008 09:47
det ville være som at sige man ikke kunne finde ud af at ringe fra en mobiltelefon, som har været her i samme antal år.
Gravatar #12 - UltimateW
8. feb. 2008 09:48
Med de priser vi efterhånden skal betale hos postdk, ville jeg ønske jeg kunne sende mine pakker med e-mail :P

Jeg sad og grinende da jeg hørte det i radioen i går. Jeg tvivler på de har svært ved at bruge e-mail, det er med garanti mere et spørgsmål om der er nogle som skal have ansvaret for at fordele den post der kommer ind, hvis man eks. skriver til en info mail, samt man bør have en god antispam på, men skal stadig gennemgås for at se om de fanger noget forkert.

Det hele kan koges ned til : Bare en dårlig undskyldning for ringe ledelse, der ikke har taget hånd om den opgave.
Gravatar #13 - Magten
8. feb. 2008 09:51
Tror mit største problem ville være at vænne mig til almindelig post :-/
Gravatar #14 - fastwrite1
8. feb. 2008 09:53
Jeg var ved at få min fiktive kop kaffe galt i halsen da jeg læste sætningen "skal lige vænne sig til det med e-mail". Hvor har den mand boet de sidste 20 år?!

Jeg har haft en e-mail og brugt den flittigt siden jeg var 16 år og det er nu 16 år siden. (regne, regne, regne.. jo, den er god nok.. jeg er skræmmende 32)

Den mand burde afsættes, eller flyttes over til en arbejdsopgave der matcher hans kvaliteter. Måske som brevholder eller husk-at-slukke-lyset-assistent.
Gravatar #15 - el_barto
8. feb. 2008 10:52
De fleste offentlige instanser har procedurer der beskriver at e-mails skal behandles med samme "vigtighed" som alm. brevpost.

Intentionerne følges dog desværre ikke altid med virkeligheden :(

Næh...det eneste der virker er at ringe til dem. Sjovt nok kan det få de fleste i omdrejninger.
Gravatar #16 - mZungu
8. feb. 2008 11:01
kom lige til at tænke på jeg sendte en mail til Aalborg kommune i april sidste år. Der er ikke kommet svar tilbage på den. Det var bare et simpelt spørgsmål.
Gravatar #17 - lennardg
8. feb. 2008 11:03
Skræmmende, men som ansat i det offentlige er det ikke overraskende...

send dem på efterløn med et komplet sæt Beatles CD'er og et staffeli som afskedsgave så vi kan komme videre.
Gravatar #18 - OxxY
8. feb. 2008 11:12
Jeg morede mig også kraftigt over at skulle vende sig til Email. Min mormor på 86 sender mig emails en gang imellem, og tvivler på hun er mere skarp til pc'er end de offentlig ansatte! :P

Det skal dog siges at min kommune Gladsaxe har svaret på de få mails jeg har sendt til deres borgerservice inden for 1-2 dage, og dette var 3-4 år siden! Så der er åbenbart komuner hist og her der ka finde ud af det.
Gravatar #19 - hgul
8. feb. 2008 11:15
Hvad kan man forvente, når selv diverse ministerier ta'r mere end et år om at svare på mails?

Det er sørgeligt, at der breder sig en generel opfattelse i det offentlige om, at service og faglig stolthed ikke er noget der er specielt vigtigt.

Selvom lønnen ikke er så høj som i det private erhvervsliv - der er dog også væsentlige personalegoder der skal tages med i den betragtning - så er det IMO dybt forkert, at det offentlige udviser en ligegyldighed med borgerne som der kommer flere og flere eksempler på, at de gør.

Men hvad, lad os da endelig forblive i papirssamfundet - jeg er også helt vild med at udfylde timesedler i hånden hver måned for at få min løn udbetalt fra kommunen :-P
Gravatar #20 - bobslaede
8. feb. 2008 11:33
#4
Jeg bruger f.eks. ODF til alle mine dokumenter.
Det virker noget bedre en alm. .doc format.
Gravatar #21 - Hůňděštějlě2
8. feb. 2008 11:42
Jeg har pudsigt nok arbejdet med netop dette emne på jobbet i dag og undersøgelser viser faktisk at mange, både offentlige og private administrative afdelinger har svært ved at håndtere e-mails, hvorimod mange års erfaring har effektiviseret behandlingen af papirer.
Problemet er at man, mange steder, endnu ikke har fundet ud af en måde at arkivere e-mails centralt, hvormed de forbliver på den enkelte medarbejders computer og aldrig kommer ud til resten af organisationen.

Jeg er helt uenig i at de skal 'vænne sig' e-mails. De skal derimod bevidst gå efter et effektivt system som forbedrer sagsbehandlingen.
Gravatar #22 - Emmoss65
8. feb. 2008 12:13
selv min bedstefar har email.. !!!!!!! han bruger den jævnligt..
Gravatar #23 - Shaftmann
8. feb. 2008 12:17
Så er det lige man tænker....800.000 ansatte..hvad dævlen får de tiden til at gå med ?

Det er nok ikke helt forkert at sige, at hvis det offentlige var en privat virksomhed...så var der vist lukket og slukket for længe siden.

Off the record - Prøv at sende en email til en bilforhandler..så er resultatet tæt på det samme...
Gravatar #24 - sisseck
8. feb. 2008 12:23
#4
bum bum bum, Linux brugere ville nok bevæge sig i et af de formater. Er selv helt vild med måden matematisk/kemiske formler kan skrives ind i openoffice. Tar kun 1/3 af den tid jeg normalt brugte i MS office.
Gravatar #25 - Decipher
8. feb. 2008 16:14
Manden siger "Vi svarer dem godt nok ikke, men bliv ved at sende dem, det kan være vi engang lærer det"

Damn en sinke.
Gravatar #26 - hgul
8. feb. 2008 23:57
#23 På jobcentrene får de tiden til at gå med at vente på at IT-systemerne virker :-P
Gravatar #27 - 001110
9. feb. 2008 02:47
Man kunne vel i teorien indlede en diciplinærsag, at man ikke vil sætte sig ind i kommunikationen på sin arbejdsplads nærmer sig vel ikke bare inkompetence, men "samarbejdsvanskeligheder"

Jeg ville blive fyret hvis jeg nægtede at håndtere emails.

Det er i min optik en misligholdelse af ansættelseskontrrakten at man ikke vil kommunikere med borgerne på deres eget plan (email).


Jeg kan forstå at man generelt set har problemer med mængden af emails, men den ligegyldige holdning "chefen" udtrykker her, ville være lig med en fyreseddel i det private.
Gravatar #28 - Fru Nielsen
9. feb. 2008 11:49
# 19

- der er dog også væsentlige personalegoder der skal tages med i den betragtning -
Hvilken offentlig arbejdsgiver har du været ansat hos?! Dér vil jeg også ansættes! 7 års offentlig ansættelse og jeg har næsten glemt betydningen af ordet 'personalegoder'. Personalekantine (ikke gratis og dermed dyrere end min husbonds i det private erhvervsliv), motionsrummet (medlemsskab kræves, lokale aftenskolehold er billigere) mulighed for psykologbistand (tjah, i betragtning af, at vi hver eneste dag taler med dødssyge mennesker, selvom vi ikke er uddannet til det, så er det nødvendigt hvis vi overhovedet skal kunne arbejde, så 'personalegode'?!) sorry, jeg kan simpelthen ikke komme i tanke om flere, og ligefrem væsentlige vil jeg ikke kalde dem. En gratis-frugt-ordning (årspris 10.000, det var en lille afdeling) blev nedlagt efter påbud fra sygehusledelsen, årsag; det var for dyrt. Hvem sagde medarbejdertilfredshed. Hvad de offentligt ansatte laver? Sygemelder sig med stress på stribe! Håbløse systemer, ingen penge, ingen kolleger, ingen løn (vi får almisser i stedet) og en 33% stigning i arbejdsmængden pr. år de sidste 2 år uden nogen stigning i ressurcer overhovedet. Email? Det har vi fandeme ikke tid til når telefonerne kimer non-stop, og folk forlanger PAPIR-kopier af hvad som helst!
Beklager, men det var en temmelig øm tå, du lige fik trådt på dér.
Gravatar #29 - vandfarve
9. feb. 2008 14:43
#28 Under andre omstændigheder ville jeg nok have forsvaret Oxxy (#18), for sådan var verden inddelt for 10-20 år siden. Man kunne (meget groft sagt) vælge imellem en god løn, mange frynsegoder og lange, ufleksible arbejdsdage i det private eller lav løn, færre frynsegoder, men fleksible og korte arbejdsdage. Da antallet af ledige begyndte at falde i slutningen af 1990'erne og fortsatte i gennem 2000'erne, så begyndte erhvervslivet at ændre deres arbejdstider og krav til de ansatte i en sådan grad, at man nu får langt bedre vilkår og bedre løn i det private ift. det offentlige.

Det private har således ændret sig voldsomt de sidste 20 år, mens det offentlige har været usandsynlig statitisk og har stort set ikke ændret sig mærkbart (i positiv retning) i den samme periode. I stedet har de ansatte oplevet større arbejdsbyrder, færre ressourcer og større krav uden større kompensation i form af løn, frynsegoder m.m.

Det offentlige har brug for et meget stort løft indenfor de næste 10-20 år, men spørgsmålet er, om det danske samfund har råd til det - relativt. Mine skøn lyder på 25-100 milliarder kroner hvert år over den næste lange årrække, hvis vi skal have bragt det offentlige tilbage i den stand, som det var i slutningen af 1970'erne. Det var dengang, hvor Danmark var ved at køre i sænk sidste gang, så spørgsmålet er også, om det er et ideal, som er værd at stræbe efter. Så selvfølgelig skal vi efterleve de offentlige ansattes krav om forbedringer, men det skal ikke ske hovedløst uden hensynstagen til klimaet, betalingsbalancen, købekraften, inflationen og en masse andre funktioner/mekanismer, der er mindst lige så vigtige for Danmark som helhed som de offentlige ansattes velfærd.
Gravatar #30 - Fru Nielsen
11. feb. 2008 10:56
# 29
Spørgsmålet er vel også, om den danske befolkning, samlet set, virkelig vil ha' den offentlige service, man så ofter hører efterlyst. Service koster penge, det gælder uanset hvem der skal levere den, men det ser ikke rigtig ud til, at nogen vil være med til at betale. Den offentlige sektor lader til efterhånden at have antaget karakter af en gudegivet, altid-tilstedeværende, ikke-vedligeholdelseskrævende menneskeret for en stor del af befolkningen; den skal bare være der, den skal fungere upåklageligt og optimalt altid, hele tiden - og den må ikke koste penge...??? Det ville da være herligt, hvis det kunne fungere sådan, men det er der jo så meget der ville. Den danske befolkning vil have skattestop. Fair nok, valget er jo frit, men det ville den ondestejlemig klæde den (befolkningen), hvis den så også ville ta' konsekvenserne af det uden klynken! You made your bed - now lie in it. Spørgsmålet om, hvorvidt vi (samfundet - som jo er os alle sammen, ikke bare 'de andre'), har råd til den offentlige sektor vi (måske) ønsker os, er et langt stykke hen ad vejen et spørgsmål om valg, men jeg giver dig helt ret i, at der er mange faktorer at tage hensyn til, ligesom al erfaring viser, at det ikke løser noget som helst, bare at hælde penge i systemet uden mål og med. Hvis det lød, som om jeg mente, at det er en løsning, så undskylder jeg; det mener jeg ikke. Til gengæld mener jeg helt og aldeles alvorligt, at jeg er træt-træt-træt af brok! Jeg er træt af at blive anklaget for dovenskab, manglende fleksibilitet, manglende fornyelsesvilje og hvad-ved-jeg af mine arbejdsgivere (jer), mens I samtidig forklarer mig, at jeg altså må acceptere, at min realløn ikke stiger i samme takt som jeres egen, fordi I vil have flere penge til forbrug. Skyd på systemet selv; på manglende overordnede planer, manglende efteruddannelse, manglende forudseenhed på ledelsesplan (aka regeringer, amts- og kommunal-, nu regionspolitikere - som vi selv har valgt!), men fri mig for fordommen om den offentligt ansatte, som ikke gider tage sig af brugeren/patienten/borgeren, fordi det altså afbryder kaffepausen, og tag så og tag noget ansvar selv!
Dette indlæg er forsinket pga. overarbejde, som i øvrigt aflønnes med afspadsering jeg ikke kan ta', fordi der ikke er personale til at dække mit fravær... god frokostpause til jer alle ;]
Gå til top

Opret dig som bruger i dag

Det er gratis, og du binder dig ikke til noget.

Når du er oprettet som bruger, får du adgang til en lang række af sidens andre muligheder, såsom at udforme siden efter eget ønske og deltage i diskussionerne.

Opret Bruger Login