mboost-dp1

Københavns Universitet
- Forside
- ⟨
- Forum
- ⟨
- Nyheder
Hmm - det var ellers "godt" forsøgt da de fleste undervisningsinstitutioner kører med F-Secure, da en institutionlicens bliver tilbudt gennem UNI-C til næsten ingen penge.
Kunne nemt ha' gået galt :)
Kunne nemt ha' gået galt :)
#4
Nu kender jeg ikke lige KUs IT afdeling, men uddannelsessteders IT afdelinger er sjældent de skarpeste.
Det ændre dog ikke ved at de sikkert har flere brikker at rykke med end #2, at dømme fra den kommentar :D
Er der nogen der har modtaget denne mail eller ved hvor man kan se indholdet? Kunne ikke lige finde noget link fra epn's artikel.
Nu kender jeg ikke lige KUs IT afdeling, men uddannelsessteders IT afdelinger er sjældent de skarpeste.
Det ændre dog ikke ved at de sikkert har flere brikker at rykke med end #2, at dømme fra den kommentar :D
Er der nogen der har modtaget denne mail eller ved hvor man kan se indholdet? Kunne ikke lige finde noget link fra epn's artikel.
Nu har KU og deres fakulteter igennem langt tid informeret om diverse internet/e-mail faldgrupper på uddannelserne, igennem universitetsavisen og på deres speciel oprettet side om emnet.
http://informationssikkerhed.ku.dk/
Derudover var det vist kun LIFE der var blevet ramt, og efter hvad jeg har hørt var der ingen der bed på. Desuden behøver vi ikke hjælp af brasilianere til at sende spam, det klarer vi nemlig helt selv.
http://informationssikkerhed.ku.dk/
Derudover var det vist kun LIFE der var blevet ramt, og efter hvad jeg har hørt var der ingen der bed på. Desuden behøver vi ikke hjælp af brasilianere til at sende spam, det klarer vi nemlig helt selv.
Lars Hesselberg (8) skrev:Gad vide hvad formålet var med at gå efter Københavns Universitet?
Servere der står på en dejlig hurtig internetforbindelse... Hvem kan ikke bruge sådan nogle til et eller andet?
Det er også sket i aalborg, og sidste sommer lykkedes det da vistnok for nogen at bryde ind i en del servere og installere rootkits...
#5
Det kunne jo sagtens være at de har brugt et translate program, feks Google Translate :)
#12
Nogle steder kan de ikke manuelt finde loginoplysninger frem hvis de er krypteret i databasen. De kan fremsende det til den pågældende email, men ikke selv se dem.
Men lyder godt nok mærkeligt at just-eat.dk bare sådan kan udlevere det på den måde?
Det kunne jo sagtens være at de har brugt et translate program, feks Google Translate :)
#12
Nogle steder kan de ikke manuelt finde loginoplysninger frem hvis de er krypteret i databasen. De kan fremsende det til den pågældende email, men ikke selv se dem.
Men lyder godt nok mærkeligt at just-eat.dk bare sådan kan udlevere det på den måde?
Hvem fanden er dum nok til at bruge deres egen ip til sådan noget? Det kunne sagtens være nogle danskere/europæere der har brugt en proxy-server i Brasilien :)
Desuden har vi også for lidt over 1 time siden(11:06) modtaget en mail fra en administrator på Århus universitet(datalogisk institut) om at sådanne mails er i omløb vdr. AU :S
Tror nogen forsøger at få noget seriøs regnekraft og internet forbindelse til et botnet :)
Desuden har vi også for lidt over 1 time siden(11:06) modtaget en mail fra en administrator på Århus universitet(datalogisk institut) om at sådanne mails er i omløb vdr. AU :S
Tror nogen forsøger at få noget seriøs regnekraft og internet forbindelse til et botnet :)
Det er ikke huen der klemmer, hvis man frit udleverer sine oplysninger. Og det med at det er brasilenere, kan hverken KU eller F-secure vel udtale sig om? Går ikke ud fra, de har adgang til at følge forbindelsen hele vejen tilbage?
Men nok om det. Heldigt at det blev opdaget i tide.
Men nok om det. Heldigt at det blev opdaget i tide.
#8 Vi har før haft tyveri af forskningsmateriale herude på science afdelingen..
#12
Den korrekte måde at gøre det på er, som jeg altid har lært det, at administratoren der skal have adgang til din konto, resetter dit password og derefter, når han er færdig, sender dig et nyt midlertidigt, som du så skal gå ind og ændre næste gang du logger ind.
I et ordentligt system bør ingen kunne se hvad gemte passwords er - selv ikke admins.
Den korrekte måde at gøre det på er, som jeg altid har lært det, at administratoren der skal have adgang til din konto, resetter dit password og derefter, når han er færdig, sender dig et nyt midlertidigt, som du så skal gå ind og ændre næste gang du logger ind.
I et ordentligt system bør ingen kunne se hvad gemte passwords er - selv ikke admins.
ChillySkye (6) skrev:Nu kender jeg ikke lige KUs IT afdeling, men uddannelsessteders IT afdelinger er sjældent de skarpeste.
KU kan ikke sammenlignes med den typiske folkeskole eller gymnasie.
Indtil for nylig var det Jan P. Sørensen, som var ansvarlig for netværket på KU.
MalteN (14) skrev:
Det kunne jo sagtens være at de har brugt et translate program, feks Google Translate :)
Har du nogensinde brugt Google Translate? Den oversætter så dårligt, at man skulle tro det var den der blev brugt til at lave de scam-mails normalt. :D Prøv at tage et par tilfældige sætninger og oversæt :)
ChillySkye (6) skrev:#4 Er der nogen der har modtaget denne mail eller ved hvor man kan se indholdet? Kunne ikke lige finde noget link fra epn's artikel.
Det er godt nok ikke den danske version der er blevet sendt rundt fornyligt, men her er en af de gamle der er blevet sendt rundt.
http://www.it.life.ku.dk/advarsel.aspx skrev:Dear 'LIFE.KU.DK' email account owner,
This message is from the UNIVERSITY LISTSERV MESSAGING CENTER to all our students and staffs currently using the 'LIFE.KU.DK' email account. We are currently upgrading our database and e-mail account center. We are DE-ACTIVATING all unused accounts in order to create space for new 'LIFE.KU.DK' email accounts subcribers.
To prevent your account from being DE-ACTIVATED, you are adviced to update it as directed below so that we will know that its presently a used account. These notification is strictly to all our ISP account users and all the university students and staffs account owners as this is the last notice/verification exercise.
CONFIRM YOUR EMAIL IDENTITY BELOW:
Your Full Names:.............
Name of Department:.........
User Login Id:...............
User Password:................
YOU ARE REQUIRED TO SEND THESE DETAILS TO THE ADMIN UPGRADING
CENTER IMMEDIATELY via Email: [email protected]
Warning!!! Account owner who fails to update his/her account on
receiving this notification will loose his/her account in due time.
Thank you for using ISP/listserv support.
Warning Code:VX2G99AAJ
Thank you.
"UNIVERSITY WEB CENTER"
Efter at jeg har læst mailen, så kan jeg slet ikke forstå, at folk skulle have troet, at det var sendt fra vores IT-brugerservice.
Den så således ud:
Udover at der både er grammatiske fejl i massevis, så ligner mailen PÅ INGEN MÅDE de mails, som vi får fra IT-Service. Forskellen er kæmpe (Uden at pointere alt for mange forskelle, så kan jeg sige, at KU's IT-service laver deres mail en del mere professionelle!
Desuden, alle, der kender lidt til IT, ved også, at KU kan opgradere alle deres klienter fra centralt hold vha. en software agent, så det giver ingen mening.
Folk, der har hoppet på den, burde få dummeslag samt påtvungen kursus i basal viden om IT.
Den så således ud:
Kære konto Bruger,
Din e-mail-konto skal opgraderes til vores nye F-Secure F-HTK4S anti-virus/anti-spam 2009 version.
Alt du skal gøre er at klikke på svar og udfylde kolonne nedenfor, og klik derefter sende; vores webmail Team vil opgradere din konto. Undladelse af at gøre dette, vil din konto blive suspenderet midlertidigt fra vores tjenester.
Bruger-id:
Password:
Telefonnummer:
Tak for Deres samarbejde!
ku.dk Web-Administrator
Udover at der både er grammatiske fejl i massevis, så ligner mailen PÅ INGEN MÅDE de mails, som vi får fra IT-Service. Forskellen er kæmpe (Uden at pointere alt for mange forskelle, så kan jeg sige, at KU's IT-service laver deres mail en del mere professionelle!
Desuden, alle, der kender lidt til IT, ved også, at KU kan opgradere alle deres klienter fra centralt hold vha. en software agent, så det giver ingen mening.
Folk, der har hoppet på den, burde få dummeslag samt påtvungen kursus i basal viden om IT.
vandfarve (25) skrev:Desuden, alle, der kender lidt til IT, ved også, at KU kan opgradere alle deres klienter fra centralt hold vha. en software agent, så det giver ingen mening.
KU har 8000 ansatte og 38000 studerende (ifølge wikipedia). Jeg er ret sikker på at et pænt antal af dem ikke har forstand på automatiske opdateringer.
#28 Igen, det er ikke desto mindre yderst relevante at diskutere, hvorfor man ikke må stille så høje krav til de ansatte.
Der har været massive oplysningskampagner, phising-angreb er ikke just særligt innovativt, da man har oplevet det tusinde gange før, og hvis de arbejder ved en computer, så må de kunne kende forskellen på en officiel meddelelse og et phising-forsøg.
Jeg er enig i, at der altid er outliers, men måske burde man så overveje, hvad man kan gøre for at undgå det og måske prøve at gå efter lidt flere IT-kyndige personer.
Der er en verden til forskel på phising-mailen og de officielle mails, så det burde lyse langt fra, at det er forkert at besvare den, og hvis de ikke kan se det, så har de et stort problem.
Der har været massive oplysningskampagner, phising-angreb er ikke just særligt innovativt, da man har oplevet det tusinde gange før, og hvis de arbejder ved en computer, så må de kunne kende forskellen på en officiel meddelelse og et phising-forsøg.
Jeg er enig i, at der altid er outliers, men måske burde man så overveje, hvad man kan gøre for at undgå det og måske prøve at gå efter lidt flere IT-kyndige personer.
Der er en verden til forskel på phising-mailen og de officielle mails, så det burde lyse langt fra, at det er forkert at besvare den, og hvis de ikke kan se det, så har de et stort problem.
Opret dig som bruger i dag
Det er gratis, og du binder dig ikke til noget.
Når du er oprettet som bruger, får du adgang til en lang række af sidens andre muligheder, såsom at udforme siden efter eget ønske og deltage i diskussionerne.