mboost-dp1
gobike
- Forside
- ⟨
- Forum
- ⟨
- Nyheder
Var problemet ikke at der var nogen som stjal de andre cykler, og de endte i søerne eller havnene?, men som jeg kan forstå så skal man "leje" dem inde i en butik?
Overholder cykel lyset reglerne?
skal det ikke sidde på styret, istedet for på stellet, som virker bedre når man drejer?
skal det ikke sidde på styret, istedet for på stellet, som virker bedre når man drejer?
#4
Ifølge Rådet for Sikker Trafik så skal lygten bare være fastgjort cyklen og lyse lige frem eller tilbage. Der er ingen krav om at lygten skal sidde på styret.
http://www.sikkertrafik.dk/Raad-og-viden/Paa-cykel...
Ifølge Rådet for Sikker Trafik så skal lygten bare være fastgjort cyklen og lyse lige frem eller tilbage. Der er ingen krav om at lygten skal sidde på styret.
http://www.sikkertrafik.dk/Raad-og-viden/Paa-cykel...
gramps (1) skrev:Endelig! En cykel med kardan! Jeg forstår ikke hvorfor vi skal spises af med kæder når det er så ineffektivt.
Ineffektivt i forhold til kæde? har du en kilde på det?
Jeg har altid hørt at man med kardan får mindre vedligehold, men mere krafttab og højere vægt.
Tablets er smarte, ingen tvivl om det, men er det ikke lidt tåbeligt at sætte dem på alt muligt, bare fordi?
Kortet er vel smart nok, hvis man ikke kender området.
Jeg cykler selv en del og folk har svært nok ved at orientere sig som det allerede er, er min observation. Så nu skal de sidde og glo ned i en tablet, istedet for at kigge lidt til siderne for at se hvilke butikker der er, eller hvor de er og hvad der foregår omkring dem (der kom sgu en lastbil!).
For helvede...
Kortet er vel smart nok, hvis man ikke kender området.
Jeg cykler selv en del og folk har svært nok ved at orientere sig som det allerede er, er min observation. Så nu skal de sidde og glo ned i en tablet, istedet for at kigge lidt til siderne for at se hvilke butikker der er, eller hvor de er og hvad der foregår omkring dem (der kom sgu en lastbil!).
For helvede...
Sandt sandt :) Der er mindre friktion i et kædetræk, en smule mere i bæltetræk og mest ved kardan. Der er så mindre vedligeholdelse ved kardan, en smule mere ved bæltetræk og mest ved kædetræk... plus at det kan svine. Sådan er det ihvertfald ved MC'er, så det gælder højst sandsynligt også ved de små umotoriserede cykler ;) Der er så også andre bagdele ved at have kardan fordi det er et langt mere stift system, men det er nok ikke relevant ved cykler.Exedor (6) skrev:Jeg har altid hørt at man med kardan får mindre vedligehold, men mere krafttab og højere vægt.
Forstår ikke tablet løsningen.
Det gør den dyrere, mere udsat for hærværk og tyveri og alt andet lige giver det også en spørgsmål, opdateringer og i løbet af kort tid forældet hardware.
Var jeg ansat på kommunen, ville jeg argumenterer for en universal smartphone holder, og en gratis "KBH Bike" app.
Ved godt at de håber på at score kassen på at sælge reklamer, og det er det der er hele pointen med denne cykel.. men Københavns kommune, burde tænke mere på bruger oplevelse og pris for den der lejer.
Det gør den dyrere, mere udsat for hærværk og tyveri og alt andet lige giver det også en spørgsmål, opdateringer og i løbet af kort tid forældet hardware.
Var jeg ansat på kommunen, ville jeg argumenterer for en universal smartphone holder, og en gratis "KBH Bike" app.
Ved godt at de håber på at score kassen på at sælge reklamer, og det er det der er hele pointen med denne cykel.. men Københavns kommune, burde tænke mere på bruger oplevelse og pris for den der lejer.
Jeg synes at bycyklen er en super ide, det er bare en skam at der findes så mange unge mennesker rundt omkring der har behov for at ødelægge ting. Et hammerslag på den tablet og den er sikkert ødelagt.
Angående kardantræk på cyklen, så har jeg af og til undret mig over hvorfor det ikke er mere udbredt, jeg synes jeg har alt for meget bøvl med mit kædetræk, hvor kæden skal smøres hver 3. uge, strammes fra tid til anden og udskiftes en gang om året. Men hvis det øget cyklens pris med 1000kr. og den bliver mindre effektiv, så er det jo nok en del af forklaringen.
Angående kardantræk på cyklen, så har jeg af og til undret mig over hvorfor det ikke er mere udbredt, jeg synes jeg har alt for meget bøvl med mit kædetræk, hvor kæden skal smøres hver 3. uge, strammes fra tid til anden og udskiftes en gang om året. Men hvis det øget cyklens pris med 1000kr. og den bliver mindre effektiv, så er det jo nok en del af forklaringen.
#6, #8
I går ud fra at kæden, bæltet og kardanen er optimal. I den virkelige verden er din kæde ikke optimal. Der er rust, skidt, snavs og slid på både kæde og tandhjul. Det er sandt at den optimale kæde (som strammes på månedligt basis, smøres på ugentligt basis og renses på dagligt basis) giver en bedre kraftoverførsel med mindre tab - men hvem gør så meget ud af sin kæde? For langt, langt de fleste personer er kardanen et bedre valg, fordi en brugt kardan er så meget bedre end en brugt kæde.
Hvis kæden var bedst, hvorfor har en bil så kardan? I disse dage, hvor det gælder om at få så mange kilometer ud af en liter benzin som muligt ville man vel vælge kæden?
Min kilde er i øvrigt en fysiskprofessor fra SDU.
I går ud fra at kæden, bæltet og kardanen er optimal. I den virkelige verden er din kæde ikke optimal. Der er rust, skidt, snavs og slid på både kæde og tandhjul. Det er sandt at den optimale kæde (som strammes på månedligt basis, smøres på ugentligt basis og renses på dagligt basis) giver en bedre kraftoverførsel med mindre tab - men hvem gør så meget ud af sin kæde? For langt, langt de fleste personer er kardanen et bedre valg, fordi en brugt kardan er så meget bedre end en brugt kæde.
Hvis kæden var bedst, hvorfor har en bil så kardan? I disse dage, hvor det gælder om at få så mange kilometer ud af en liter benzin som muligt ville man vel vælge kæden?
Min kilde er i øvrigt en fysiskprofessor fra SDU.
gramps (12) skrev:Hvis kæden var bedst, hvorfor har en bil så kardan? I disse dage, hvor det gælder om at få så mange kilometer ud af en liter benzin som muligt ville man vel vælge kæden?
Kædetræk er mere effektiv, men slides hurtigere og har mere vedligeholdelse end kardantræk.
Af samme grund, vil kardantræk være en fordel til disse bycykler, da de ikke skal serviceres så ofte.
#12
En kardan aksel er dumt på cykel fordi der sker 2 stk ortogonale kraftoverførsler ( i en bil er der kun 1 ) ... Ved hver ortogonal overførsel mister du noget der ligner 10-20% energi hvilket er helt horribelt på en cykel.
Med en kæde har du ingen konvertering mellem vinkler, hvilket optimerer kraft overførslen...
En kardan aksel er dumt på cykel fordi der sker 2 stk ortogonale kraftoverførsler ( i en bil er der kun 1 ) ... Ved hver ortogonal overførsel mister du noget der ligner 10-20% energi hvilket er helt horribelt på en cykel.
Med en kæde har du ingen konvertering mellem vinkler, hvilket optimerer kraft overførslen...
#15
10-20% er måske lidt ekstremt.
På motorcykler regner man med omkring 2-3% tab i en kæde og omkring 5% tab i en kardan.
10-20% er måske lidt ekstremt.
På motorcykler regner man med omkring 2-3% tab i en kæde og omkring 5% tab i en kardan.
Opret dig som bruger i dag
Det er gratis, og du binder dig ikke til noget.
Når du er oprettet som bruger, får du adgang til en lang række af sidens andre muligheder, såsom at udforme siden efter eget ønske og deltage i diskussionerne.