mboost-dp1

University of Washington

Klistermærker forvirrer selvkørende biler

- Via The Hacker News -

Sætter man et par klistermærker på et vejskilt, kan det være nok til, at softwaren i selvkørende biler fejltolker skiltets mening.

Forskere fra blandt andet University of Washington har vist, hvordan ‘de fleste’ selvkørende biler fejltolker et vejskilts betydning, når der er sat et eller flere klistermærker hen over dele af skiltet.

I deres videnskabelige artikel demonstreres dette med forskellige klistermærker. Her blev et stopskilt i 100 procent af tilfældene fejltolket som værende ‘fartbegrænsning 45 mph’.

Samme klistermærker på et ‘højresving’-skilt gav i to ud af tre tilfælde en fejltolkning som værende et stop-skilt.

Forskerne har ikke fremlagt, hvilke biler de brugte i testen.





Gå til bund
Gravatar #51 - PHP-Ekspert Thoroughbreed
19. aug. 2017 17:31
nwinther (45) skrev:
Én af de ting, jeg håber din kørerlærer har fortalt dig er, at "du skal følge trafikken" og du skal "køre efter forholdene".


Well, det giver jo ikke carte blanche til at køre for stærkt, gør det? ;)
Gravatar #52 - nwinther
22. aug. 2017 13:56
IT-ekspert Yvossen (49) skrev:
Jeg antager du mener det kan skabe farlige situationer fra lastbiler bagved grundet manglende afstand baseret på deres større bremselængde.


Også det. Men mest fordi lastbilerne kan finde på at overhale, hvis jeg kører 10 km/t langsommere end dem.

IT-ekspert Yvossen (49) skrev:
Med 90 km/t har du risici for at komme op bag visse lastbiler som overholder deres fartgrænser (Ja, det sker åbenbart. Jeg har fået bekræftet at visse chauffører er pålagt det fra deres vognmand og deres "køreskive" tjekkes.), traktorer, folk der overholder fartgrænsen og biler med trailer.


Ikke nær så mange, som kommer op bag mig. Der er tale om en gennemsnitsbetragtning - og jeg kan sagtens finde på at reducere farten til 88 eller 85 eller 80, hvis forholdene er derefter. Jeg insisterer ikke på at holde de 90 altid.

IT-ekspert Yvossen (49) skrev:
Er det så lastbilen der bør følge bilen foran, eller er det køretøjet foran der skal følge lastbilens ønsker?


Det må være op til den enkelte. Jeg bryder mig personligt ikke om at køre 80 km/t, og det eneste jeg kan se i bakspejlet er ordet "SCANIA".

IT-ekspert Yvossen (49) skrev:
Er det OK at lade en form for "gruppepres" (du vil nok kalde det "at følge trafikken") være årsag til risici for en økonomisk straf ved lovbrud hvis det er imod ens ønske?


OK? Nej, det synes jeg ikke. Er det ikke desto mindre virkeligheden? Ja, i den grad. Og når jeg kører bil, forsøger jeg at forholde mig til virkeligheden.

IT-ekspert Yvossen (49) skrev:
Hvis jeg kører blandt en række andre biler der alle ønsker køre gennem vejarbejde (uden mennesker på arbejde) på motorvejen med lidt over 80 km/t hvor der er en fartgræse på 50 km/t, i et enkelt spor, skal jeg så følge efter?


Ja.

IT-ekspert Yvossen (49) skrev:
Hvor er grænsen for at "følge trafikken"?


At du ikke skaber en farlig situation. Hvis strømmen af biler i forvejen kører 80, du bliver ledt ind på én spor og pludselig står der 50 på et skilt til højre, og bilen foran dig holder de 80 og du har en bil bag dig, skal du ikke straks bremse til de 50. Hvad synes du selv?

IT-ekspert Yvossen (49) skrev:
Mht. at "køre efter forholdene", så handler det jo også om at nedsætte hastigheden fra den tilladte hastighed hvor det er nødvendigt af sikkerhedsmæssige årsager.


Enig.
Og nøgleordet her, er "sikkerhedsmæssige årsager". Jeg ser masser af steder, hvor der ingen sikkerhedsmæssige årsager er - f.eks. ved nogle vejarbejder, hvor der ikke arbejdes og hvor plads, afskærmning og udsyn er upåklageligt. Og jeg kan også konstatere, at stort set ingen overholder den regel, sådanne steder.

IT-ekspert Yvossen (49) skrev:
Det er ikke grønne lys for at tilsidesætte færdselslovens hastighedsbegræsninger og køre så hurtigt som du vurderer det er forsvarligt hvis det er over den tilladte hastighed.


Det tror jeg heller ikke, jeg har påstået. Pointen er jo, at det er vigtigere at komme godt igennem trafikken, end at følge loven rigidt, med ulykker til følge. Højresvingsulykkerne med lastbiler vs. cyklister er et godt eksempel herpå, at du skal udvise agtpågivenhed, også selvom du sådan set overholder loven, og dine medtrafikanter ikke gør.

IT-ekspert Yvossen (49) skrev:
Ja, hvis der er plads til at jeg kan komme ind i rundkørslen på forsvarlig vis, så kører jeg da ind. Jeg venter ikke på at den er tom. At vente på at der ikke er andre biler i rundkørslen virker da lidt mystisk.


Pointen er, om du objektivt evner at vurdere, hvor stærkt de andre i rundkørslen kører?

Du sagde jo selv tidligere:
IT-ekspert Yvossen (35) skrev:
Hvilken hastighed skal man forvente at folk kører? Den tilladte hastighedsgrænse 80 km/t? Det vil jeg vurdere at man sjældent kan.

Så man kan altså godt vurdere, hvor stærkt folk kører, i en rundkørsel? Ligesom langt de flest formår at navigere ud af en tilkørselsvej med livet i behold, selvom trafikken bevæger sig med højere hastighed, end loven tilskriver.

IT-ekspert Yvossen (49) skrev:
Du har da også så sandeligt ret i at rødt lys betyder "Fuldt Stop", men en fartgrænse på 80 km/t betyder jo også at du maksimalt må køre 80 km/t. Hvilke dele af færdselsloven er acceptabel at bryde ud fra ens egen logik? Hvilke er ikke?


Forskellen er, at rødt lys lige om lidt bliver til grønt lys. Der er 80 km/t hele vejen fra Varde til Herning.

IT-ekspert Yvossen (49) skrev:
Nu når du er så påpasselig med regler når der er dårligt udsyn i lyskryds, så antager jeg at du også nedsætter hastighed til 50, 60 og 70 km/t efter skiltning i situationer hvor der er tilstødende sideveje og andre udkørsler til vejen du færdes på i sving med dårligt udsyn.


Ja - hvis der er uforsvarligt at køre 80, så sætter jeg da hastigheden ned. Men jeg kommer forbi mange tilkørselsveje med 70km begrænsning, men hvor jeg - sommer og vinter - kan se en kilometer i begge retninger, ift. om der kommer biler (hovedvej 12 Vardevej udenfor Herning). Jeg har på fornemmelsen, at det primært er lavet, så politimesteren i Herning nemt kan nå sit måltal, hvert efterår.

IT-ekspert Yvossen (49) skrev:
Eller vent, for hvis der er andre bilister omkring dig der ikke gør dette, så følger du jo trafikken.


Hvis jeg har en hurtigkørende bil bag mig, så knalder jeg ikke bremserne i for princippets skyld, nej. Men jeg letter muligvis foden fra speederen.

IT-ekspert Yvossen (49) skrev:
Det ændre dog ikke på at vurderingen har potentiale for at være hurtigere og lettere hvis der var en forventningsafstemning.


Men den forventningsafstemning finder sted millioner af gange hver dag. Hvis jeg kommer kørende med 90, og en bil kommer ud foran mig henne ved tilkørselsvejen, og jeg vurderer, at han tror jeg kører langsommere, så sænker jeg naturligvis farten på ansvarlig vis.

IT-ekspert Yvossen (49) skrev:
Jeg ved ikke om du fisker her, men dette er vist en ekstrem edge-case.


Jeg sætter det på spidsen, fordi jeg udmærket ved, at du også foretager vurderinger i stil med "det er vist en fejl". Du kører ikke 10 km. - eller 2 km -
til næste tilkørsel med 40 i timen, mens snesevis af biler hamrer forbi dig med 90.

IT-ekspert Yvossen (49) skrev:
I best-case kunne du vel lige så vel køre 150 km/t eller mere, hvis du er den eneste på vejen.


Tjo, det kunne jeg vel. Men jeg bryder mig generelt ikke om at køre så hurtigt.
Gravatar #53 - PHP-Ekspert Thoroughbreed
22. aug. 2017 18:04
nwinther (52) skrev:
Det må være op til den enkelte. Jeg bryder mig personligt ikke om at køre 80 km/t, og det eneste jeg kan se i bakspejlet er ordet "SCANIA".

Hvis bare du gider flytte dig når jeg kommer i min Scania så er jeg tilfreds ...
Gå til top

Opret dig som bruger i dag

Det er gratis, og du binder dig ikke til noget.

Når du er oprettet som bruger, får du adgang til en lang række af sidens andre muligheder, såsom at udforme siden efter eget ønske og deltage i diskussionerne.

Opret Bruger Login