mboost-dp1

Stinus Højensbo

Kinect gør blinde i stand til at “se”

- Via ing.dk - , redigeret af Pernicious

Der har været mange eksempler på, hvad Microsofts bevægelsessensor Kinect kan bruges til, og nu har studerende fra DTU udviklet et nyt. Ved at bruge sensoren som et ekkolod gør det nemlig blinde i stand til at navigere ved hjælp af lyd, meget lignende den måde flagermus orienterer sig på. Det skriver Ingeniøren.

Dette system fungerer dog ved at opfange lyset i kameraet og omdanne inputtet til lyde, udtaler Stinus Højensbo omkring sit bachelorprojekt i Elektroteknologi. Derved kan den blinde lytte sig frem tilmulige forhindringer.

Stinus Højensbo, DTU-studerende til Ingeniøren skrev:
Mine venner og jeg havde kigget på, hvad man kunne få ud af en Kinect, da Microsoft udgav et development kit til pc. Vi havde flere ideer, men det var det indbyggede dybdekamera, der gav os inspirationen til at lave noget, der kunne hjælpe blinde og svagtseende

Kinect måler afstande ved hjælp af en laser, der kan måle genstande op til 4 meter væk, og ned til 0,8 meter. Det afmålte område bliver så omsat til lyd, som giver en højere lyd desto tættere et objekt befinder sig på kilden. Samtidig kan der skælnes mellem om et objekt er placeret til højre eller venstre. Systemet består af 25 lydbilleder, som stammer fra den frie database CIPIC, og er så delt op efter afstande til højre og venstre orientering. Endnu kan systemet dog kun registrere horisontalt, men Højensbo forventer at udvikle systemet yderligere i sit masterprojekt.

Stinus Højensbo overvejer at frigive sit projektet som open source. Du kan se en video af hvordan systemet fungerer herunder.





Gå til bund
Gravatar #1 - moulder666
29. apr. 2013 10:40
Det lyder til, at DTU er et spændende sted at studere.

Jeg synes efterhånden jævnligt, at man hører om interessant studier som dette fra DTU!
Gravatar #2 - luuuuu
29. apr. 2013 11:41
#1

DTU er som saadan ikke mere interessant end andre steder. De har bare en tendens til at tiltraekke interessant mennesker fordi de faar lov til at udfolde sig og lave interessante ting.
Gravatar #3 - Makey
29. apr. 2013 12:16
Minder mig om Neil Harbisson, som hører farver:
http://www.ted.com/talks/neil_harbisson_i_listen_t...

Det interessante i ovenstående link i forhold til topic er ikke så meget det at omdanne noget 'visuelt' til lyd, men mere de langtidseffekter (positive) det har haft på Neil at have dette redskab med sig. Man kan kun håbe at det for blinde vil have samme effekt at anvende et produkt baseret på denne teknologi.
Gravatar #4 - zcuba
29. apr. 2013 12:18
#2 De har bare en rigtig god PR afdeling.
Rigtig mange af de ting som studerende på DTU har opfundet, har jeg set andre studerende på AAU lave, og jeg tror også syddansk kan vise lignende eksempler.

Dermed ikke sagt noget dårligt om DTU, bare at Danske Ingeniør og Datalog studerende helt generelt laver rimelig fede ting.
Gravatar #5 - Mort
29. apr. 2013 15:21
Jeg har nu haft en Kinect for Windows i et halvt års tid, og jeg anede ikke at den brugte en infrarød laser til dens afstandsbedømmelse, før jeg læste denne artikel.

Da Kinect for Windows kræver en ekstern strømforsyning, udover den USB connection som den bruger, er det lidt upraktisk at benytte hvis en blind person skal slæbe rundt på den.

Som proof of concept er det da et ganske interessant proof of koncept og med en Kinect er det relativt let at lave en sådan løsning.

Jeg tror at den største udfordring ved projektet har været at lave lyden på en måde så den giver brugeren indtryk af hvorhenne forhindringerne er.

Som det også nævnes er det dog svært at lave et lydbillede af hvorhenne i højden en forhindring findes, hvilket nok må siges at gøre en vigtig forskel for brugeren.

Jeg havde ellers forestillet mig at det måtte være muligt at lave forskel i frekvensen, på de lyde der afspilles, således at feks lave frekvenser betød forhindringer i en lav højde, mens høje frekvenser betød forhindringer i en højere højde - Men det virker måske ikke ligeså godt i praksis, som jeg forestiller mig.
Gravatar #6 - markjensen
29. apr. 2013 15:40
Mort (5) skrev:
Da Kinect for Windows kræver en ekstern strømforsyning, udover den USB connection som den bruger, er det lidt upraktisk at benytte hvis en blind person skal slæbe rundt på den.


Er du sikker på det? Jeg mener at jeg har to muligheder for tilslutning med min hvor den ene ikke behøver ekstern strøm (måske er det fordi jeg har en xbox 360 slim eller hvad den hedder)
Gravatar #7 - Mort
29. apr. 2013 16:51
markjensen (6) skrev:
Er du sikker på det? Jeg mener at jeg har to muligheder for tilslutning med min hvor den ene ikke behøver ekstern strøm (måske er det fordi jeg har en xbox 360 slim eller hvad den hedder)


XBox versionen er anderledes end Windows versionen. Så vidt jeg ved kræver XBox versionen ikke ekstern strøm.
Gravatar #8 - rmariboe
29. apr. 2013 17:47
moulder666 (1) skrev:
Det lyder til, at DTU er et spændende sted at studere.

Jeg synes efterhånden jævnligt, at man hører om interessant studier som dette fra DTU!

Deres bachelor i IT var til at lukke op at ..., da jeg tog den. Elendig topstyring over oftest inkompetente underviserne (formodentligt pga. halvhjertet indsats overfor studiet fra instituttet side) medførte over 50% frafald og ekstremt lave karakterer iblandt resten. Men det er selvfølgeligt snart ti år siden, så der kan være sket en smule siden - såsom nedlægning af studiet...

Jeg hører, at ITU er et godt sted at studere (imens jeg hører ret ringe om stedet som arbejdsplads).
Gravatar #9 - Rockstar
30. apr. 2013 05:26
#7
Der er kun én version af kinect... Der følger blot et kabel med xboxen som ikke virker til PC + usb og ekstern strømforsyning hvis man vil sætte den til pc eller den gamle version af xbox 360..
Gravatar #10 - Mort
30. apr. 2013 06:35
#9

SDK softwaren checker direkte på om det er XBox versionen eller Windows versionen af Kinect man kører med, og viser en fejlmeddelelse hvis man forsøger at køre med XBox versionen.

Alene pga det check, tror jeg ikke på at det er samme hardware der bliver brugt.

Also:
http://www.microsoft.com/en-us/kinectforwindows/news/faq.aspx skrev:
The Kinect for Windows sensor is a fully-tested and supported Kinect experience on Windows with features such as “near mode,” skeletal tracking control, API improvements, and improved USB support across a range of Windows computers and Windows-specific 10’ acoustic models.
The sensor was specifically designed to be used with computers, and includes a shortened USB cable to ensure reliability across a broad range of computers. Kinect for Xbox 360 was built for and tested with the Xbox 360 only, not with any other platform, which is why it is not licensed for general commercial use, supported, or under warranty when used on any other platform.
Kinect for Xbox 360, on the other hand, was built for and tested with the Xbox 360 only, not with any other platform, which is why it is not licensed for general commercial use, supported, or under warranty when used on any other platform.
Microsoft has a large team of engineers that is dedicated to continual improvements of the hardware and software associated with Kinect for Windows, and is committed to providing ongoing access to Microsoft's deep investment in human tracking and speech recognition.
Gå til top

Opret dig som bruger i dag

Det er gratis, og du binder dig ikke til noget.

Når du er oprettet som bruger, får du adgang til en lang række af sidens andre muligheder, såsom at udforme siden efter eget ønske og deltage i diskussionerne.

Opret Bruger Login