mboost-dp1

No Thumbnail
- Forside
- ⟨
- Forum
- ⟨
- Nyheder
på den anden side er det jo ikke fordi det kommer til at larme utroligt meget når først skidtet er bygget færdigt, vel?
"bbbbzzzzzooooommmm........."
i stedet for nu hvor det siger
"klok... klok klok... KLOK KLOK.... KRRRRRRRRRRRRRRRRRRRFFFFFFFFFWWWWWWWWRRRRRRRROOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOoooooooooooooooooommmmmmmmmmmm................fffhhhhh.....!!"
sådan ca. :)
"bbbbzzzzzooooommmm........."
i stedet for nu hvor det siger
"klok... klok klok... KLOK KLOK.... KRRRRRRRRRRRRRRRRRRRFFFFFFFFFWWWWWWWWRRRRRRRROOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOoooooooooooooooooommmmmmmmmmmm................fffhhhhh.....!!"
sådan ca. :)
Man må da håbe, at det er en højbane. Ellers bliver der nok suget mangt et barn og risbonde ind under skidtet.
de 20m må da være sikkerheds grændsen for at andet it udstyr faktisk virker, da der må være nogen kæmpe magnetiske bølger rundt om sådan en bane... ???
Lækkert at se at der er nogen der tør prøve lidt innovation i trafikken - selvom det måske ville være smartere at bruge et mere udviklet land, som "test-land". En ret stor investering for et land, som Kina skulle man tro.
[Fredag]
Det er ret god humor at sætte et billede af et dansk IC3 tog ved artiklen - det er da ironi på højt plan :D
Hvad der ville være rigtigt sjovt på et meget skræmmende plan, ville være samme tog i Indien... De steder hvor folk hænger på ydersiden af togene :D Ha! Så er det sgu med at holde fast!
[/fredag]
[Fredag]
Det er ret god humor at sætte et billede af et dansk IC3 tog ved artiklen - det er da ironi på højt plan :D
Hvad der ville være rigtigt sjovt på et meget skræmmende plan, ville være samme tog i Indien... De steder hvor folk hænger på ydersiden af togene :D Ha! Så er det sgu med at holde fast!
[/fredag]
Banen kommer til at ligge over byen, ligesom den nuværende bane de har i Tokyo og test modellen i paris, disse kører "kun" med 380 Km/t. Dvs. fra København til Århus på 1 time og 25 minutter.....=)
Nå, ja de der japsere og jo vant til at bo 4 mennesker på 5*2 m2 så mon ikke de overlever...?
Nå, ja de der japsere og jo vant til at bo 4 mennesker på 5*2 m2 så mon ikke de overlever...?
Den første strækning er 30 km, toget vil højst sandsynlig komme til at køre med 435 km/t.
Lidt over 4 minutter for den tur. 5 min hvis vi skal være large, med opstart og nedbremsning indberegnet. Det er effektivt! :-D
Lidt over 4 minutter for den tur. 5 min hvis vi skal være large, med opstart og nedbremsning indberegnet. Det er effektivt! :-D
#7 Kina er langt fra hvad du går og tror. De er inovative og langt fremme i skoene. De er blandt de mest moderne og progressive mennesker. Syntes dette er et kanon projekt, en god opfølgelse på deres allerede eksisterende magnetsvævetog i Shanghais buisness distrikt (Går ud til lufthavnen med over 400 km/t).
De flytter vel bare folk væk fra banen hvis det er, ligesom under byggelsen af Yangtze dæmningen hvor de flyttede/flytter hele byer væk fra oversvømmelses grænsen og længere op i landskabet. Intet projekt er for stort for det land.
PS. Nu skal de bare lære at skide på den rigtige måde ;)
De flytter vel bare folk væk fra banen hvis det er, ligesom under byggelsen af Yangtze dæmningen hvor de flyttede/flytter hele byer væk fra oversvømmelses grænsen og længere op i landskabet. Intet projekt er for stort for det land.
PS. Nu skal de bare lære at skide på den rigtige måde ;)
forstil jer et sådan tog i danmark. tror faktisk at have sådan et der bare køre fra (hjørring-)aalborg-aarhus-odense-københavn ville være genialt.
Folk gider jo ikke bruge toget i dag simpelthen pga. man kommer frem ca. ligeså hurtigt med bil. Men hvis det pludselig kan gøres på en tid der ikke ligger meget fra hvad der kan klares med fly fra jylland til kbh, så er det pludselig attraktivt.
Så behøver vi jo heller ikke at vedligeholde vores banenet så meget hvis den primære belastning pludselig får nye skinner.
Set fra alle aspekter vil et sådan system kun give fremgang i danmark. Vi vil få turister mere rundt i landet, se flere 1 dags ture til danske storbyer, og dsb vil HELT sikkert få flere til at køre i tog, der vil komme mindre trafik på vejene, og man behøver derfor ikke gå helt amok med at udvide motorvejene + mindre CO2 udledning.
Jeg kunne blive ved... ;)
Folk gider jo ikke bruge toget i dag simpelthen pga. man kommer frem ca. ligeså hurtigt med bil. Men hvis det pludselig kan gøres på en tid der ikke ligger meget fra hvad der kan klares med fly fra jylland til kbh, så er det pludselig attraktivt.
Så behøver vi jo heller ikke at vedligeholde vores banenet så meget hvis den primære belastning pludselig får nye skinner.
Set fra alle aspekter vil et sådan system kun give fremgang i danmark. Vi vil få turister mere rundt i landet, se flere 1 dags ture til danske storbyer, og dsb vil HELT sikkert få flere til at køre i tog, der vil komme mindre trafik på vejene, og man behøver derfor ikke gå helt amok med at udvide motorvejene + mindre CO2 udledning.
Jeg kunne blive ved... ;)
#14 yep, sådan et tog og så broen fra Jylland til Sjælland, det ville være lækkert. Eller også skal vi bare udbygge motorvejene og droppe hastighedsbegrænsningerne.
#15 Mener du, hvis det accelerere så hurtigt, så kan det være ligemeget om det standser igen? :)
(folk er vel marmelade i bunden af toget)
#15 Mener du, hvis det accelerere så hurtigt, så kan det være ligemeget om det standser igen? :)
(folk er vel marmelade i bunden af toget)
#7: Som #12 siger. Kina er verdens 3. stoerste oekonomi og paa mange omraader ultramoderne, paa nogle punkter foran den vestlige verden.
Men jo, jeg havde en lignende misforstaaet holdning, farvet af skoleboegerne i 80erne og den almindelige introverte opfattelse af Verden i DK. Da jeg besoegte Shanghai var der en del sandheder at indse.
Det er heller ikke et testprojekt, deres Maglev i Shanghai startede konstruktion i 2001 og blev sat i kommercielt brug i 2004 og det var ikke "nogen der testede Maglev i Kina", men derimod "Kina der testede Maglev" for at se om det var brugbart paa sigt.
Det minder mig om, sidste gang jeg var i Danmark brugte man stadigtvaek klippekort paa de offentlige transportmidler! I Shanghai har man et chip-kort der virker paa bussen, i metroen og selv i taxierne! Selv i ultra-konservative London har man chip-kort (omend de virker surt nok ikke paa taxierne).
Her i Vancouver benytter man ogsaa stadigtvaek smaa stykker papir, saa Koebenhavn er ikke alene...
Men jo, jeg havde en lignende misforstaaet holdning, farvet af skoleboegerne i 80erne og den almindelige introverte opfattelse af Verden i DK. Da jeg besoegte Shanghai var der en del sandheder at indse.
Det er heller ikke et testprojekt, deres Maglev i Shanghai startede konstruktion i 2001 og blev sat i kommercielt brug i 2004 og det var ikke "nogen der testede Maglev i Kina", men derimod "Kina der testede Maglev" for at se om det var brugbart paa sigt.
Det minder mig om, sidste gang jeg var i Danmark brugte man stadigtvaek klippekort paa de offentlige transportmidler! I Shanghai har man et chip-kort der virker paa bussen, i metroen og selv i taxierne! Selv i ultra-konservative London har man chip-kort (omend de virker surt nok ikke paa taxierne).
Her i Vancouver benytter man ogsaa stadigtvaek smaa stykker papir, saa Koebenhavn er ikke alene...
#17 problemet med kina er jo den ENORME kløft der er mellem land og by, rig og fattig.
På den område mener jeg, at kina virkelig sakker bagefter os, og jeg kan godt forstå folk har den holdning/tanke.
Og jeg tror da, at de fleste er klar over, hvilken størrelse kina har i det globale samfund, og at der virkelig sker noget, men det er bare lidt svært at forholde sig til, når så mange bor under forhold, man ikke forventer at finde i et sådant land.
(Menneskerettigheder og alt mulig andet tænker jeg ikke på lige nu)
Men ja, den offentlige sektor er ikke ligefrem synonymt med FORNYELSE - på trods af den enormt velfungerende privatisering. Chipkort kommer nok, Sverige har det i hvert fald flere steder.
På den område mener jeg, at kina virkelig sakker bagefter os, og jeg kan godt forstå folk har den holdning/tanke.
Og jeg tror da, at de fleste er klar over, hvilken størrelse kina har i det globale samfund, og at der virkelig sker noget, men det er bare lidt svært at forholde sig til, når så mange bor under forhold, man ikke forventer at finde i et sådant land.
(Menneskerettigheder og alt mulig andet tænker jeg ikke på lige nu)
Men ja, den offentlige sektor er ikke ligefrem synonymt med FORNYELSE - på trods af den enormt velfungerende privatisering. Chipkort kommer nok, Sverige har det i hvert fald flere steder.
Jeg hader at være den irriterende nørd, der sidder bagerst og fremstiller alle andres fejl uden at vise mine egne, men lige nu tvinger i mig til at bruge min overdrevne store viden - eller bare den smule, som jeg har samlet til mig gennem mit arbejde i DSB og min nysgerrig for alt nyt. Så ja, det jeg har at sige, kan godt være lidt offtopic og lidt galde-agtigt for jer, så bær lige over mig med:
#9
DSB kan ikke indføre hurtigere tog, da skinnenettet i Danmark er til grin i forhold til de andre europæiske lande, som i prøver at sammenligne os med. Jeg har sagt det før, men der er åbenbart brug for at få opfrisket dataerne - allerede i midten af 1980'erne fremlagde DSB et forslag, hvor det kun skulle tage en time at komme fra København - Odense - Århus. Det blev skudt ned, og derfor har vi i dag gamle skinner, hvor togene maksimalt kan køre 180 km/t. At købe TGV-tog vil derfor være hovedløst, da deres potentiale slet ikke udnyttes. Og for at undgå en hovedløs diskussion og komme på forkant med din argumentation, så mener jeg bestemt, at både Transportministeriet og DSB bliver frikendt i en nyere rapport om bestillingen af IC4-togene, hvorfor AnsaldoBreda fik det fulde ansvar for forsinkelserne. Ligeledes er det snart almindelig kendt, at hverken Banedanmark eller DSB er skyld i de mange skinne- og ledningsfejl. Disse utallige fejl og følgende forsinkelser skyldes udelukkende vores skiftende regeringer, der alle stort set konsekvent har nægtet at vedligeholde den offentlige infrastruktur og bygninger. Se selv på Køge Bugt-motoervejen, kig på dit nærmeste hospital, tjek lige din tidligere folkeskole. Kan du se et mønster? Det kan jeg.
#17
Dette system er allerede i gang med at blive udviklet - så siger Rejsekortet dig overhovedet noget? Lige nu bliver det vist testet på en lille strækning mellem Høje Taastrup og København (Right me, if I'm wrong), mens det bliver gjort klar til at blive rullet ud over hele Danmark. I sommeren 2008 skal det efter planen dække hele Sjælland, i 2009 skulle også Øresundsregionen være hæftet på, og i slutningen af 2010 regner man med, at hele Danmark bruger dette system. At det ikke er kommet før, skyldes først og fremmest at det er første gang, at et lignende chip-system bruges på et så stort (geografisk og trafikforskellighedsmæssigt område), ligesom det vil være svært at få mange af de danske borgere til at bruge - tænk selv på, hvor lang tid det har taget af få de ældre borgere til at benytte Dankortet. Selv i dag, 25 år efter det indførelse, nægter mange pensionister at bruge kortet. Så nej, vi i Danmark er nogle gange på forkant med udviklingen.
#9
DSB kan ikke indføre hurtigere tog, da skinnenettet i Danmark er til grin i forhold til de andre europæiske lande, som i prøver at sammenligne os med. Jeg har sagt det før, men der er åbenbart brug for at få opfrisket dataerne - allerede i midten af 1980'erne fremlagde DSB et forslag, hvor det kun skulle tage en time at komme fra København - Odense - Århus. Det blev skudt ned, og derfor har vi i dag gamle skinner, hvor togene maksimalt kan køre 180 km/t. At købe TGV-tog vil derfor være hovedløst, da deres potentiale slet ikke udnyttes. Og for at undgå en hovedløs diskussion og komme på forkant med din argumentation, så mener jeg bestemt, at både Transportministeriet og DSB bliver frikendt i en nyere rapport om bestillingen af IC4-togene, hvorfor AnsaldoBreda fik det fulde ansvar for forsinkelserne. Ligeledes er det snart almindelig kendt, at hverken Banedanmark eller DSB er skyld i de mange skinne- og ledningsfejl. Disse utallige fejl og følgende forsinkelser skyldes udelukkende vores skiftende regeringer, der alle stort set konsekvent har nægtet at vedligeholde den offentlige infrastruktur og bygninger. Se selv på Køge Bugt-motoervejen, kig på dit nærmeste hospital, tjek lige din tidligere folkeskole. Kan du se et mønster? Det kan jeg.
#17
Dette system er allerede i gang med at blive udviklet - så siger Rejsekortet dig overhovedet noget? Lige nu bliver det vist testet på en lille strækning mellem Høje Taastrup og København (Right me, if I'm wrong), mens det bliver gjort klar til at blive rullet ud over hele Danmark. I sommeren 2008 skal det efter planen dække hele Sjælland, i 2009 skulle også Øresundsregionen være hæftet på, og i slutningen af 2010 regner man med, at hele Danmark bruger dette system. At det ikke er kommet før, skyldes først og fremmest at det er første gang, at et lignende chip-system bruges på et så stort (geografisk og trafikforskellighedsmæssigt område), ligesom det vil være svært at få mange af de danske borgere til at bruge - tænk selv på, hvor lang tid det har taget af få de ældre borgere til at benytte Dankortet. Selv i dag, 25 år efter det indførelse, nægter mange pensionister at bruge kortet. Så nej, vi i Danmark er nogle gange på forkant med udviklingen.
#21
Ulykkerne sker oftest i ulovlige miner, og der bliver faktisk skredet ind over for den slags.
Først brokker i jer over minerne. Når dem der står bag minerne så bliver straffet, så brokker i jer også over dét.
Ulykkerne sker oftest i ulovlige miner, og der bliver faktisk skredet ind over for den slags.
Først brokker i jer over minerne. Når dem der står bag minerne så bliver straffet, så brokker i jer også over dét.
Det hurtigste jeg har været er 431km/t
Det var også i kina - ud til lufthavnen i shanghai..
Det går **** ****** ****** *** stærkt!! :o
Det var også i kina - ud til lufthavnen i shanghai..
Det går **** ****** ****** *** stærkt!! :o
Som addon :P
til #15, maglev accelerer nu altså pænt sygt:
http://video.google.com/videoplay?docid=2926400396...
(ikke shanghais, men JR-maglev istedet)
"
2003 – Reached a speed of 581 km/h with passengers.
2004 – Number of passengers for Maglev trial ride exceeded 80,000 persons. Test of two trains passing each other at a maximum relative speed of 1,026 km/h. "
#25
Nu bruger maglev jo strøm ikke brændstof som de fleste af togene her i danmark, og når de samtidig bruger atom kraft til strøm mange steder i kina er der da minimalt forurening samenlignet med f.eks danmark.
(og ja jeg er tilhænger af atomkraft/maglev i dk, men sker nok aldrig desværre. :( )
til #15, maglev accelerer nu altså pænt sygt:
http://video.google.com/videoplay?docid=2926400396...
(ikke shanghais, men JR-maglev istedet)
"
2003 – Reached a speed of 581 km/h with passengers.
2004 – Number of passengers for Maglev trial ride exceeded 80,000 persons. Test of two trains passing each other at a maximum relative speed of 1,026 km/h. "
#25
Nu bruger maglev jo strøm ikke brændstof som de fleste af togene her i danmark, og når de samtidig bruger atom kraft til strøm mange steder i kina er der da minimalt forurening samenlignet med f.eks danmark.
(og ja jeg er tilhænger af atomkraft/maglev i dk, men sker nok aldrig desværre. :( )
Jeg gad nu godt vide hvor meget energi sådan et tog forbruger, ift. et konventionelt tog og (endnu mere relevant) en bil. Under alle omstændigheder kan det jo drives af strøm fra det almindelige elnet, så hvis vi kan få noget vedvarende energi banket op, vil det jo klart være til fordel for miljøet.
Det ser dog ikke ud til at kunne løbe rundt økonomisk, endnu. Ifølge Wikipedia[/url] kostede den allerede eksisterende linje til lufthavnen i Shanghai 9,9 milliarder yuan = 7,2 milliarder kroner at bygge, og med en billetpris på 50 yuan og 7.000 passagerer i timen vil banen ikke kunne tjene sig selv hjem i sin egen levetid.
Men det er da fint at Kina vil blære sig, det fremmer vel udviklingen af skidtet så vi andre kan hoppe på vognen når det kommer til at kunne betale sig.
Det ser dog ikke ud til at kunne løbe rundt økonomisk, endnu. Ifølge Wikipedia[/url] kostede den allerede eksisterende linje til lufthavnen i Shanghai 9,9 milliarder yuan = 7,2 milliarder kroner at bygge, og med en billetpris på 50 yuan og 7.000 passagerer i timen vil banen ikke kunne tjene sig selv hjem i sin egen levetid.
Men det er da fint at Kina vil blære sig, det fremmer vel udviklingen af skidtet så vi andre kan hoppe på vognen når det kommer til at kunne betale sig.
#27
Det behøver jo ikke som sådan at tjene sig selv ind, hvis de ikke havde det, ville de stå med endog meget store kø problemer istedet, tag f.eks københavn, der koster "kø tid" allerede ~6 miliarder pr år for hovedstaden alene (http://www.dr.dk/Nyheder/Penge/2006/10/05/164036.htm?rss=true), der spiller meget mere ind på om det vil kunne betale sig :)
Tag f.eks udgiften pr kilometer for metro'en i københavn, i foldhold til det koster maglev jo ikke ret meget pr kilometer i forhold til. (15mia i 2005 alene for metro).
Det behøver jo ikke som sådan at tjene sig selv ind, hvis de ikke havde det, ville de stå med endog meget store kø problemer istedet, tag f.eks københavn, der koster "kø tid" allerede ~6 miliarder pr år for hovedstaden alene (http://www.dr.dk/Nyheder/Penge/2006/10/05/164036.htm?rss=true), der spiller meget mere ind på om det vil kunne betale sig :)
Tag f.eks udgiften pr kilometer for metro'en i københavn, i foldhold til det koster maglev jo ikke ret meget pr kilometer i forhold til. (15mia i 2005 alene for metro).
#27 - efter lidt hurtig calc.exe'eri så siger mine beregninger at:
50 yuan gange 7000 passagerer giver 350.000 yuan i timen.
350.000 yuan gange 24 timer giver 8,4 millioner yuan.
8,4 millioner yuan gange 365 dage giver 3,066 milliarder yuan om året.
9,9 milliarder yuan divideret med 3,066 milliarder yuan giver 3,23 år for at få dækket etableringsomkostningerne.
3,3 år... det var en ualmindelig kort levetid. Danskerne kan vist ikke brokke sig over at det danske tognet er slidt ned på grund af 30 års forsømmelser.
Men men men... oven i kommer naturligvis driftsomkostninger, ligesom det heller ikke vides om de 7.000 er gennemsnit i peakhours eller døgn.
Der er ikke taget højde for eventuelle renter på det lån som har finansieret banen.
50 yuan gange 7000 passagerer giver 350.000 yuan i timen.
350.000 yuan gange 24 timer giver 8,4 millioner yuan.
8,4 millioner yuan gange 365 dage giver 3,066 milliarder yuan om året.
9,9 milliarder yuan divideret med 3,066 milliarder yuan giver 3,23 år for at få dækket etableringsomkostningerne.
3,3 år... det var en ualmindelig kort levetid. Danskerne kan vist ikke brokke sig over at det danske tognet er slidt ned på grund af 30 års forsømmelser.
Men men men... oven i kommer naturligvis driftsomkostninger, ligesom det heller ikke vides om de 7.000 er gennemsnit i peakhours eller døgn.
Der er ikke taget højde for eventuelle renter på det lån som har finansieret banen.
#29 Undskyld, jeg kom til at skrive time i stedet for døgn, så det skal lige ganges med 24 = 77,5 år.
#25 Kina tænker utrolig meget på miljøet faktisk. Første skridt i at reducere forbruget af olie og kul var at lave verdens største dæmning - De Tre Slugters dæmning ved Yangtze floden (som nævnt tidligere). Den skulle efter sigende være i stand til at producere strøm nok til 10% af Kinas befolkning (Svarende til verdens 3 største byer på en gang). Det andet skridt som de er ved at tage er at indføre universale opladere, så man slipper for at oplader til både mobil, pc, mp3 osv. Et kæmpe tab for producenterne, men hvilket resource spild man vil undgå ved at folk bare smider deres opladere ud, køber en ny når du er ude at rejse fordi de har glemt den osv...
#33
Nu er det nogenlunde begrænset hvor mange fritgående elefanter der er i Kina, men fred være med det...
Nu er det nogenlunde begrænset hvor mange fritgående elefanter der er i Kina, men fred være med det...
#28
En del af de penge er jo nok nedgravningen som sikkert gør det meget dyrer. Men jeg har da læst at Maglev er billigere end TGV style højhastigheds tog. Naturligvis på et site som er pro maglev, http://www.500kmh.com/
Tag f.eks udgiften pr kilometer for metro'en i københavn, i foldhold til det koster maglev jo ikke ret meget pr kilometer i forhold til. (15mia i 2005 alene for metro).
En del af de penge er jo nok nedgravningen som sikkert gør det meget dyrer. Men jeg har da læst at Maglev er billigere end TGV style højhastigheds tog. Naturligvis på et site som er pro maglev, http://www.500kmh.com/
Opret dig som bruger i dag
Det er gratis, og du binder dig ikke til noget.
Når du er oprettet som bruger, får du adgang til en lang række af sidens andre muligheder, såsom at udforme siden efter eget ønske og deltage i diskussionerne.