mboost-dp1

Flickr - freezelight

Kampen mod Srizbi-botnettet fortsætter

- Via The Register - , redigeret af Net_Srak

I går [url=spam-botnet-vaekket-til-live-igen]kunne vi her på newz.dk berette[/url], at botnettet Srizbi igen var vækket til live, efter det lykkedes folkene bag nettet at få etableret en række kontrol-servere i Estland.

Den sejr har nu vist sig at være kortvarig, idet serverne røg offline efter en aktion mod selskabet, der hostede serverne. Der er ikke mange detaljer om aktionen, men angiveligt nåede serverne kun at være online i 13 timer.

Ifølge Alex Lanstein fra sikkerhedsfirmaet FireEye, så er der p.t. kun en enkelt kontrolserver aktiv, og den står i Frankfurt. Når der alligevel er registreret en stigning i mængden af spam, så skyldes det reaktiveringen af et andet botnet ved navn Rustock, der også var blevet ramt af McColo-nedlukningen.





Gå til bund
Gravatar #1 - Mnc
28. nov. 2008 11:20
13 timer. :)
Rart at se at der bliver gjort noget ved det.
Gravatar #2 - webwarp
28. nov. 2008 11:23
Få folk ud fra guantanamo, så der kan blive plads til de her fjolser :p
Gravatar #3 - tadeusz
28. nov. 2008 11:24
And there was much rejoicing .... horray !
Gravatar #4 - Abech
28. nov. 2008 12:11
Dejligt at se at der nu bliver gjort noget ved det!

Men hvorfor skulle det tage så lang tid?

Jeg håber de bliver ved med at lukke spammernes servere ned.
Gravatar #5 - knasknaz
28. nov. 2008 12:24
For en gangs skyld, synes jeg man burde gå efter manden og ikke efter bolden! ;)
Gravatar #6 - Zeales
28. nov. 2008 12:25
knasknaz (5) skrev:
For en gangs skyld, synes jeg man burde gå efter manden og ikke efter bolden! ;)


Det er forklaret i den tidligere artikel. Kort sagt er det fordi det er alt for svært, da der er flere myndigheder blandet ind, og de forskellige prioritere sager som disse meget lavt.
Gravatar #7 - støv
28. nov. 2008 12:26
jeg er faktisk temmelig imponeret over at der er firma'er der allokere tid, penge og ressourcer til at bekæmpe spam. det er jo dybest set et problem for det enkelte individ, og så vidt jeg ved betaler jeg ikke personligt for nogen form for bot-net bekæmpelse.

så godt gået dér!

Gravatar #8 - Smasher
28. nov. 2008 12:36
Ja, dejligt der bliver gjort noget ved det...

Har heldigvis et rigtig godt spamfilter hos mit webhotel.

Men kunne da godt mærke der lige røg en 4-5 stykker igennem filtret om dagen efter det kom op at køre igen, men ellers modtager jeg næsten ingen spam mere.

Bruger så også MailWasher til at sortere de få spammails fra, som når frem.
Gravatar #9 - Bjarni
28. nov. 2008 14:36
#7 Ja hatten af for dem. Men det giver så også rimelig god verdensomspændende reklame, så mon ikke det giver pote i brandingsværdi at stå som dem der bekæmper de onde?
Gravatar #10 - Phr4gG3r
28. nov. 2008 18:37
Bjarni (9) skrev:
#7 Ja hatten af for dem. Men det giver så også rimelig god verdensomspændende reklame, så mon ikke det giver pote i brandingsværdi at stå som dem der bekæmper de onde?


Jeg tror desværre ikke det giver særlig meget branding at bekæmpe disse botnets..
Hvis det giver noget kendskab, så må det være i den professionelle branche, da jeg, for eksempel, ikke ville kende noget til nogen af de her botnets hvis ikke det var for artiklerne her på siden..
Gravatar #11 - Anders Fedеr
28. nov. 2008 19:00
webwarp (2) skrev:
Få folk ud fra guantanamo, så der kan blive plads til de her fjolser :p

Din kommentar er ratet sjov, men den har en kerne af sandhed - hvad er egentlig til størst gene for samfundet som helhed? De sporadiske terror-aktioner vi oplever med års mellerum eller de mange terabyte (petabyte?) spam der fylder mail-indbakker verden over hver evig eneste dag?

Phr4gG3r (10) skrev:
Jeg tror desværre ikke det giver særlig meget branding at bekæmpe disse botnets..
Hvis det giver noget kendskab, så må det være i den professionelle branche, da jeg, for eksempel, ikke ville kende noget til nogen af de her botnets hvis ikke det var for artiklerne her på siden..

Eh, netop?
Gravatar #12 - ghostface
29. nov. 2008 09:55
#11
Jeg vælger ikke at tage stilling til de folk der sidder i Guantanamo, aner ikke om de er terrorister eller sidder der uskydligt.

Men såfremt man kunne opgøre menneskeliv i $ (nok egentligt smartere i € efterhånden) så kunne man jo regne på det men jeg har på fornemmelsen at prisen på den mængde båndbredde (og vel strøm?) spam bruger idag ikke er i nærheden af det man ville kunne opgøre selv en mindre terroraktion (Bali fx) til.

Nu ved jeg godt det ikke er representativt at bruge 9/11 i en sammenligning men den pris der var rent materielt på de to bygninger (3 hvis du tæller den lille) må da alt andet lige have oversteget

Selv da det blev bygget i slut 60erne var prisen 70 millioner $. Det er en seriøs mængde strøm og båndbredde der skal til før det er opvejet. Det er bare for opbygningen af bygningen, inventar og selvfælgelig prisen på et menneske skal også regnes med ind.

Jeg tror desværre ikke Spammere får samme høje profil som terrorister nogen tid snart.
Gravatar #13 - I.F.F.
29. nov. 2008 10:16
"Jeg tror desværre ikke Spammere får samme høje profil som terrorister nogen tid snart."

Hvilket deres ugerninger, hvor irriterende de end maa vaere, absolut heller ikke giver belaeg for.
Gravatar #14 - Anders Fedеr
29. nov. 2008 10:25
ghostface (12) skrev:
Men såfremt man kunne opgøre menneskeliv i $ (nok egentligt smartere i € efterhånden) så kunne man jo regne på det men jeg har på fornemmelsen at prisen på den mængde båndbredde (og vel strøm?) spam bruger idag ikke er i nærheden af det man ville kunne opgøre selv en mindre terroraktion (Bali fx) til.

Det er ikke så meget båndbredde og strøm jeg tænker på, men mere det spild af ressourcer der sker ved at folk f.eks. skal bruge ekstra tid på at sortere deres post på arbejdet, information der gå tabt ved fejlsortering osv. Jeg kender ikke lige umiddelbart de nøjagtige tal, men det er rigtig mange penge det løber op i iflg. nogle undersøgelser.
Gravatar #15 - ghostface
29. nov. 2008 16:13
#14 jeg tror ikke spam er så stort et problem længere.
Jeg får måske 1 om måneden der slipper igennem spam filteret via gmail og det samme på arbejde.

De virksomehder som lider under det har nok lavet en cost benefit analyse af situationen og fundet ud af det ikke kan betale sig at investere i et filter.
Gravatar #16 - myplacedk
29. nov. 2008 16:20
#12
Jeg synes ikke du skal prøve at gøre menneskeliv op i penge, eller forsøge at sammenligne én forbrydelse med en helt anden.

Mord, terrorisme, spam ... det har altså ikke nok tilfældes, til at kunne sammenlignes på en eller anden brugbar skala, så man kan sammenligne straffen.

Men der er en anden måde man kan se det på: Straffen skal være så høj, at den (sammen med sandsynligheden for at blive taget) betyder, at forbrydelsen ikke kan betale sig.

Hvis det betyder at straffen for at spamme ser ud til at være højere end straffen for mord, ja så må man jo lade være med at tage chancen.
Gravatar #17 - myplacedk
29. nov. 2008 16:26
ghostface (15) skrev:
#14 jeg tror ikke spam er så stort et problem længere.
Jeg får måske 1 om måneden der slipper igennem spam filteret via gmail og det samme på arbejde.

"Jeg ser intet problem, ergo er der intet problem."
Meh.

(Beklager, orker ikke lige at forklare og argumentere lige nu. Rate mig bare irrelevant hvis du har lyst.)
Gravatar #18 - Anders Fedеr
29. nov. 2008 17:21
myplacedk (16) skrev:
Mord, terrorisme, spam ... det har altså ikke nok tilfældes, til at kunne sammenlignes på en eller anden brugbar skala, så man kan sammenligne straffen.

Det er rigtigt, men det er der omvendt så meget der ikke kan. F.eks. kan vi jo sagtens give Kurt Thorsen en straf svarende til hvad man får for mord, selvom de to ting ikke kan sammenlignes.
Gravatar #19 - ghostface
29. nov. 2008 18:03
#17 men du vælger altså ikke at kommentere på resten af mit indlæg?

Den mængde penge der spildes på medarbejderne skal slette spam er åbenlyst så lille at det ikke kan betale sig for dem at investere i et spam filter.

Spam filtre idag er meget effektive (hvilket jeg også forsøgte at fortælle idet jeg aldrig eller næsten aldrig ser nogen på trods af spam mappen har +5000 liggende af gangen som gradvist slettes efter en uge.

Så til trods for mængden af spam stiger så falder mængden af spam der rent faktisk kommer til slut brugeren.
Gravatar #20 - Anders Fedеr
29. nov. 2008 18:21
#19
Nej. Det #17 siger er at din logik er forkert. Det du siger i #15 er at hvis en virksomhed har valgt pest over kolera, så har de sikkert lavet en cost-benefit analyse der siger at pest er billigere end kolera, så må pest være den bedste løsning. Du glemmer bare at tage højde for den tredje mulighed - "hverken pest eller kolera" - selvom det er klart den bedste.
Gravatar #21 - myplacedk
29. nov. 2008 18:36
ghostface (19) skrev:
men du vælger altså ikke at kommentere på resten af mit indlæg?

Det var egentlig en generel kommentar til hele dit indlæg, det jeg citerede syntes jeg bare var essensen.

ghostface (19) skrev:
Spam filtre idag er meget effektive

Tjah. På min arbejdsplads bliver indgående post af og til flere timer forsinkede, fordi der er problemer i forbindelse med spam-filtrering.

Desuden har selv det bedste spam-filter en risiko over "falske positiver". En risiko som ikke alle kan leve med.

Tænk også på de firmaer, som skal håndtere emails. Langt det meste af både hardware og personale-ressourcer går til spam-problemet. Selve mail-delen er ret simpel.

Osv...
Gravatar #22 - Aske Uhd
30. nov. 2008 21:01
#21, men så virker det da som et ret dårligt spamfilter?

GMail, hvad end løsning de nu benytter sig af, slipper 4-5 spam e-mails igennem til mig om året. og alle e-mails kommer instantly?
Gravatar #23 - myplacedk
30. nov. 2008 21:29
#22
Hvis det er de der timers forsinkelse du snakker om, så er det da en ulempe ved den spam-løsning de har valgt. Alternativet er vel større ulemper, ellers havde de vel valgt en anden løsning.

Det er vist noget med at mail-serveren spørger en eller anden server på nettet om et eller andet, og når den ikke kan kontaktes går skidtet i stå. Eller sådan noget, jeg gætter bare ud fra de halve oplysninger jeg får når der er noget galt.
Gå til top

Opret dig som bruger i dag

Det er gratis, og du binder dig ikke til noget.

Når du er oprettet som bruger, får du adgang til en lang række af sidens andre muligheder, såsom at udforme siden efter eget ønske og deltage i diskussionerne.

Opret Bruger Login