mboost-dp1

ESA - C.Carreau

Kæmpestjernen Betelgeuse bliver mindre

- Via Videnskab.dk - , redigeret af Emil , indsendt af ktg

Sammenlignet med observationer foretaget tilbage i 1993 har astronomer fundet af, at kæmpestjernen Betelgeuse er skrumpet med hele 15 %.

Den enorme stjerne, der har haft en omkreds svarende til Jupiters bane om hvor egen sol, har slanket sig, med hvad der svarer til Venus’ bane om solen. Opdagelsen er foretaget af astronomer fra Berkeley University i USA.

Astronomerne har ikke en entydig forklaring på, hvorfor stjernen er skrumpet, men en forklaring kunne være ustabilitet i de øverste lag. Nogle gange stiger “bobler”, såkaldte konvektionsceller, op gennem stjernens indre, og når de når ud til overfladen, kollapser de. Grundet “boblernes” enorme størrelse kan det få stjernen til skrumpe.

Et andet bud stammer fra den danske professor Jørgen Christensen-Dalsgaard, der mere tror, at det er pga. dannelsen af en ny forbrændingsskal i stjernen. Nogle typer stjerne forbrænder ikke kun grundstoffer i det indre, men også i skaller længere ude i stjernen. Daslgaard mener, at Betelgeuse har fået dannet en ny skal, der har fået overfladen til at pakke sig tættere og derfor er blevet mindre.





Gå til bund
Gravatar #1 - pbol01
10. jun. 2009 13:53
I løbet af 16 år? For mig lyder det mest sandsynlige som at de til at starte med har målt størrelsen forkert. Jeg har sgu lidt svært ved at se at en stjerne bare kan ændre sig så radikalt, uden der ellers er nogen der har opdaget noget. 16 år er INGEN TING i astronomiske sammenhænge...
Gravatar #2 - Chillyskye
10. jun. 2009 14:08
#1
Helt enig, det ser ud til der stikker mere under, 16 år og en formindskning på 15%.
De burde tage nogle årlige målinger for at se om dette er en gradvis eller pludselig udvikling, hvis det overhovedet er andet end en regne/observationsfejl.
Gravatar #3 - Stagen
10. jun. 2009 14:10
Det er en ny supernova! Sensationelt og katastrofalt! Det er enden på universet og begyndelsen på enden! Armageddon redux!!11 ohnoes!



Tjaeh, det ville da i det mindste gøre denne nyhed mere spændende. :-/
Gravatar #4 - Sirius7dk
10. jun. 2009 14:10
Det maa vaere global opvarmning! Global opvarmning faar jo alting til at blive mindre! (vandstanden undtaget) :)
Gravatar #5 - BatLuder
10. jun. 2009 14:14
#1 og #2, hvad baserer I det på? Har I nogen baggrund for den skepsis?
Gravatar #6 - terracide
10. jun. 2009 14:20
#1:
Betelgeuse "synger" på allersidste vers, den kan rent faktisk gå Super Nova hvert øjeblik, så at den oplever voldsomme ændringer er ikke uventet, men faktisk forventeligt...prøv at kigge på hvordan Betelgeuses størrelse altid har svinget...

#5:
Ren og skær uvidenhed er mit bud...
Gravatar #7 - BurningShadow
10. jun. 2009 14:50
Hmm, det er da der Ford Prefect og Zaphod Beeblebrox er fra...
Gravatar #8 - marty
10. jun. 2009 14:58
#6 hmm... ja lyder meget supernova-agtigt i mine ører.

Er der ikke noget med, at det kan være ret så farligt for jorden pga. stråling? Betelgeuse er iflg. wikipedia kun 600 lysår væk, hvilket da vist ikke er så meget.

Nogen kommentarer?

Rettelse:

Fandt svaret på wikipedia selv... der skrives i hvert fald, at fordi rotationsaksen ikke peger mod jorden, vil der ikke blive sendt en gamma ray burst i vores retning. Meget rart at vide :o)
Gravatar #9 - MathiasLM
10. jun. 2009 15:16
Den enorme stjerne, der har haft en omkreds svarende til Jupiters bane om hvor egen sol, har slanket sig, med hvad der svarer til Venus' bane om solen.


Hvad er dog det for nogle ubrugelige sammenligninger ?!!
Gravatar #10 - Norrah
10. jun. 2009 15:22
Det er nok en kommende Neutron Stjerne. Så må vi bare vente på at jern kernen implodere. Trist den er for lille til at skave et sort hul.

Mit bud er at menneskeheden kommer til at opleve denne stjerne lyse op.

Kunne den ikke bare havde afgivet det yderste lag?.. var min første tanke da jeg læste det. Men det burde vel kunne ses ret tydeligt. så meget masse og energi forsvinder jo ikke bare..
Gravatar #11 - greylion
10. jun. 2009 15:28
Ændringer i stjerner over kortere tidsrum er helt i overensstemmelse med modellen for det elektriske univers:
http://www.electric-cosmos.org/hrdiagr.htm
http://www.electric-cosmos.org/sun.htm
Gravatar #12 - Mnemonic
10. jun. 2009 15:30
greylion (11) skrev:
Ændringer i stjerner over kortere tidsrum er helt i overensstemmelse med modellen for det elektriske univers:
http://www.electric-cosmos.org/hrdiagr.htm
http://www.electric-cosmos.org/sun.htm

Tak! Jeg var lige selv ved at finde et link til info om "Main Sequence" stjerner - Og "Beetlejuice" hører vist til i den tunge ende af scalaen... ;)
Gravatar #13 - shantri
10. jun. 2009 15:51
Observationer i rummet er fine nok, men usikkerheden er for stor til at kunne generalisere.

qoute fra artiklen
" Røde kæmpestjerner et mysterium
Det lille hold astronomer har studeret Betelgeuse for at blive klogere på røde kæmpestjerner, som bliver ved med at overraske astronomerne. En af de ting, som man ved meget lidt om, er hvordan sådanne stjerner udvikler sig over tid. "


Enough said.
Gravatar #14 - Sommer
10. jun. 2009 16:36
Så mangler vi bare at en eller anden sekt påstår det er Guds kogeblus, i stil med "Guds hånd" som vi så for... ? noget tid siden!

Det er altså dog stadig fascinerende hvad man finder, og at nogen arbejder med det. Jeg tror ikke jeg ville fatte en bjælde af sådan en arbejdsdag.

Nogen der ved hvor stod sådan en stjerne er når de kigger på den i teleskopet? Går udfra vi snakker under en mm, men man ved sq aldrig hvad de er i stand til...
Gravatar #15 - TS
10. jun. 2009 17:38
Selv om Betelgeuse skulle ende som en supernovaeksplosion, er den for langt væk til at udgøre en trussel for livet på Jorden. Set herfra vil en sådan eksplosion ses som en skarp lysplet med omtrent samme farve som lyset fra en glødelampe, og lyset fra den vil være sammenligneligt med måneskin; man vil kunne læse sin avis i lyset fra Betelgeuse. Selv om dagen vil man kunne se denne stjerne på himlen
"Fra Wikipedia"


Hvis det skulle ske håber jeg det bliver mens det er nat Danmark ,
næsten usansynligt man får det at se , med vores forholdsvise
korte levetid .
Gravatar #16 - vandfarve
10. jun. 2009 17:43
TS (15) skrev:

Hvis det skulle ske håber jeg det bliver mens det er nat Danmark ,
næsten usansynligt man får det at se , med vores forholdsvise
korte levetid .


Sådan en supernova vil nok være nærmere 2-3 år end 2-3 timer, så det skal nok nå at blive nat i Danmark et par gange eller to!
Gravatar #17 - Søren
10. jun. 2009 18:02
Undskyld, men er jeg helt lost når jeg kobler supernovaeksplosioner sammen med gammaglimt, som kun varer meget kort tid? Altså vil den vel ikke vare flere dage som #16 siger?


I teorien kan den jo allerede været sprunget i luften for 599 år siden, så det lysglimt kommer til næste år!?! eller? :P
Gravatar #18 - Norrah
10. jun. 2009 18:04
#17 Hvis vi bliver ramt af et gamma glimt, så vel den del af jorden der bliver ramt, brænde op på stedet. Det vil dog ikke gå igennem jorden, men den anden halvdel vil sikkert dø pga vores ozanlag er ristet, eller atmosfæren har taget så meget skade.

Og sandsynligheden for det sker i hele jordens levetid, er vidst en til en milliard.. hvis det overhovedet kan gøre det!
Gravatar #19 - Nextnx
10. jun. 2009 18:04
Der må være nogen der har bygget en LHC og haft lidt for mange praktikanter ;-)
Gravatar #20 - Qw_freak
10. jun. 2009 20:58
Er jeg den eneste der tænker:

BeetleJuice???
Gravatar #21 - angelenglen
10. jun. 2009 21:06
MathiasLM (9) skrev:
Den enorme stjerne, der har haft en omkreds svarende til Jupiters bane om hvor egen sol, har slanket sig, med hvad der svarer til Venus' bane om solen.
Hvad er dog det for nogle ubrugelige sammenligninger ?!!

Jupiters kredsløb er ca. 7,78 * 10^8 km i radius, Venus' kredsløb er ca. 1,08 * 10^8 km i radius.

Som jeg læser det, var den før ca. samme størrelse som Jupiters kredsløb om vores sol, nu er den Jupiters kredsløbs størrelse minus Venus' kredsløbs størrelse, så ca. 6,6 * 10^8 km i radius.
Hvis det omregnes i procenter, er det ca. 15,16 % mindre, hvilket er okay tæt på de 15% der snakkes om?

Men ja, hvis man ikke har en fornemmelse af hvor store de to planeters kredsløb om solen er, giver det ikke en særlig god fornemmelse af hvor meget den er skrumpet.
Måske er dén sammenligning tiltænkt folk med baggrund i astronomi?
Gravatar #22 - marty
10. jun. 2009 22:29
#15 Det er meget muligt, at den er langt væk, men såfremt eksplosionen starter med et gammaglimt mod jorden, så er vi pænt ristet

#16 Helt enig, den vil lyse op i lang tid.

#17 Supernovaen udløser ikke blot en enkelt type stråling - det er noget mere komplekst end det. Så vidt jeg forstå mener man, at det starter med et voldsomt gamma-glimt (hvilket i og for sig er en enorm udladning af gamma-bølger, dvs. lyskvanter med ekstremt højt energiindhold). Derudover kommer der er stråling i forskellige bølgelængder. Det vi kan se med det blotte øje begrænser sig som bekendt til en lille del af spektret, så derfor er der stor forskel på hvad vi kan se, og hvad vi kan føle!

Afgik en stjerne ved en supernova omkring 600 lysår fra os og sendte den et gammaglimt mod os, er jeg ikke så sikker på, at vores solsystem ville være upåvirket.
Gravatar #23 - praktikant muffe AKA pewbe
10. jun. 2009 22:49
marty (22) skrev:
Afgik en stjerne ved en supernova omkring 600 lysår fra os og sendte den et gammaglimt mod os, er jeg ikke så sikker på, at vores solsystem ville være upåvirket.

Jeg mener at have læst at hvis det sker tættere på end 1.000 lysår, så vil vi ikke have det så godt bagefter... :P
Gravatar #24 - cazotaro
11. jun. 2009 09:35
#21

Hvis det er nogen hjælp til at forstå hvilke størrelser vi taler om så er:
Jupitors omløbstid om solen lidt under 12 jordår, mens venus er omkring 224 dage. (I følge www.wikipedia.dk).
Gravatar #25 - vandfarve
11. jun. 2009 10:59
#17-18

Der stod ikke noget præcist om, hvor længe sådan en supernova kan vare, men vi snakker altså om mange år ift. udsendelse af energi (eksempelvis har vi historier fra oldtidens kinesiske astronomer, der vist har kunnet se en supernova i mange år). Wikipedia siger dette:

http://en.wikipedia.org/wiki/Supernova#Impact_on_Earth skrev:
The remnant of a supernova explosion consists of a compact object and a rapidly expanding shock wave of material. This cloud of material sweeps up the surrounding interstellar medium during a free expansion phase, which can last for up to two centuries. The wave then gradually undergoes a period of adiabatic expansion, and will slowly cool and mix with the surrounding interstellar medium over a period of about 10,000 years.[87]


Altså, hvis supernovaen er stærk nok (og hvis vi er tilpas tæt på, men heller ikke for tæt på!), så kan vi se den i minimum et par år - og måske op til 100-200 år.
Gravatar #26 - Arconaa
11. jun. 2009 13:21
Er det Spock der er på spil igen?
Gå til top

Opret dig som bruger i dag

Det er gratis, og du binder dig ikke til noget.

Når du er oprettet som bruger, får du adgang til en lang række af sidens andre muligheder, såsom at udforme siden efter eget ønske og deltage i diskussionerne.

Opret Bruger Login