mboost-dp1

NTT DoCoMo, Inc.

Japansk teleoperatør vil bruge lokationsdata til byplanlægning

- Via Penn Olson - , redigeret af Pernicious

Den japanske teleoperatør NTT Docomo har planer om at indsamle anonyme lokationsdata fra sine brugere i et nyt projekt, og efter planen skal disse data bruges på hidtil ukendte måder.

Som eksempel nævnes det, at man ud fra dataene vil kunne se hvor det vil være bedst at bygge beboelse ud fra fordelingen af befolkningen, mens man ved naturkatastrofer, lignende jordskælvet, der ramte Japan tidligere på året, vil kunne se hvor mange mennesker, som er fanget i bygninger og lignende.

NTT Docomo skrev:
We are willing to offer and make use of our operational data, if it’s for our society to grow further. But it is not yet something we will open to the public in a specific format. Rather we hope to improve, enhance, and increase the value of our statistics for the purpose how we can serve for society.

Teleoperatørerne har allerede mulighed for at spore sine brugere med forholdsvis stor nøjagtighed, men i øjeblikket bruges disse data altså ikke til noget, ud over at spore enkelte individer, f.eks. i forbindelse med politiarbejde.





Gå til bund
Gravatar #1 - Jaqen
7. jun. 2011 08:40
lyder som det man visse steder i eu bruger til at opdage trafikpropper og hastighedsnedsættelser, til brug for GPS'er

En af mine onkler byggede boligblokke. før de anlagde stier, såede de græs over alt. efter kort tid havde folk trådt stier, der hvor de kom mest. Her anlagde man så flisestier. Dette var nemmere og bedre end at forsøge at gætte hvor folk ville gå.

Det er nok den samme slags ting disse data kan bruges til. man må bare håbe anonymiseringen er i orden.
Gravatar #2 - maasha
7. jun. 2011 08:49
Må jeg foreslå en Geigertæller istedet.
Gravatar #3 - MiniatureZeus
7. jun. 2011 08:58
Jaqen (1) skrev:
En af mine onkler byggede boligblokke. før de anlagde stier, såede de græs over alt. efter kort tid havde folk trådt stier, der hvor de kom mest. Her anlagde man så flisestier. Dette var nemmere og bedre end at forsøge at gætte hvor folk ville gå.

Det er vidst en meget normal metode, som vidst endda har et 'navn' som jeg dog ikke kan huske lige nu..

Topic:
Underligt man ikke allerede har brugt det til at lede efter mennesker under katastrofer..
Gravatar #4 - Jonas_
7. jun. 2011 09:30
0 skrev:
...mens man ved naturkatastrofer, lignende jordskælvet, der ramte Japan tidligere på året, vil kunne se hvor mange mennesker, som er fanget i bygninger og lignende.


Hmm.. så hvis man er den sidste i nedstyrtende bygning og har glemt mobillos hjemme - så er man lidt på skideren...


Jeg kan ikke lige se hvordan systemet kan bruges til at forudse hvor folk vil flytte hen: Det er jo ikke sådan at folk stiller sig på en tom mark hvis det er der de ønsker at bo.. (Sims måske, men ikke rigtige mennesker).

Gravatar #5 - k3ndo
7. jun. 2011 13:19
Jaqen (1) skrev:

En af mine onkler byggede boligblokke. før de anlagde stier, såede de græs over alt. efter kort tid havde folk trådt stier, der hvor de kom mest. Her anlagde man så flisestier. Dette var nemmere og bedre end at forsøge at gætte hvor folk ville gå.
.


Det virker også som en rigtig fin løsning taget den situation i betragtning.

Men at antage at det virker i større sammenhænge virker forkert. At folk handler på en måde individuelt eller i flok, betyder ikke at de handler fornuftigt, eller i andre sammenhænge f.eks. miljømæssigt korrekt eller hensigtsmæssigt. Lad og tage de danske bilister som eksempel. Der fortages hele tiden uhensigtsmæssige ting i trafikken, situationer som skabes af dårlig bilisme. Her kunne god byplanlægning være med til at gøre en forskel.

Man må derfor som byplanlægger, have for øje, at planlægningen skal være med til at "opdrage" på folk i en fornuftig retning.
Gravatar #6 - Orange
8. jun. 2011 05:18
k3ndo (5) skrev:
Jaqen (1) skrev:

En af mine onkler byggede boligblokke. før de anlagde stier, såede de græs over alt. efter kort tid havde folk trådt stier, der hvor de kom mest. Her anlagde man så flisestier. Dette var nemmere og bedre end at forsøge at gætte hvor folk ville gå.
.


Det virker også som en rigtig fin løsning taget den situation i betragtning.

Men at antage at det virker i større sammenhænge virker forkert. At folk handler på en måde individuelt eller i flok, betyder ikke at de handler fornuftigt, eller i andre sammenhænge f.eks. miljømæssigt korrekt eller hensigtsmæssigt. Lad og tage de danske bilister som eksempel. Der fortages hele tiden uhensigtsmæssige ting i trafikken, situationer som skabes af dårlig bilisme. Her kunne god byplanlægning være med til at gøre en forskel.

Man må derfor som byplanlægger, have for øje, at planlægningen skal være med til at "opdrage" på folk i en fornuftig retning.


Dette er jo et klassisk planlægningsdilemma. Skal det være markedsstyret, hvor massernes præferencer bestemmer udviklingen, eller planstyret, hvor planlæggere og politikere bestemmer udviklingen? Infrastrukturudvikling til transport i DK har eksempelvis primært været markedsstyret, og af samme grund har vi nu et elendigt kollektiv transportsystem til at binde landet sammen, fordi man har plastret Jylland, Fyn og Kbh-området til i motorveje, mens skinnenettet ligner det fra 1960.
Gravatar #7 - taima7700
8. jun. 2011 06:07
maasha (2) skrev:
Må jeg foreslå en Geigertæller istedet.


What?



MiniatureZeus (3) skrev:

Topic:
Underligt man ikke allerede har brugt det til at lede efter mennesker under katastrofer..


Ja det undre faktisk også mig en hel del, når de jo alligevel engang imellem bruger det til at finde personer ved f. eks politiarbejde
Gå til top

Opret dig som bruger i dag

Det er gratis, og du binder dig ikke til noget.

Når du er oprettet som bruger, får du adgang til en lang række af sidens andre muligheder, såsom at udforme siden efter eget ønske og deltage i diskussionerne.

Opret Bruger Login