mboost-dp1

IT- og Telestyrelsen
- Forside
- ⟨
- Forum
- ⟨
- Nyheder
BeLLeDK (2) skrev:Og hvis LTE ikke må kaldes 4G forventes det vel også at Telia får en bøde for falsk markedsføring.
Det er de færreste love, der gennemføres med tilbagevirkende kraft. Vi har oplevet tilfælde, men det er meget begrænset, da det præcedensmæssigt kan skabe en uholdbar juridisk virkelighed.
Strippet for fancy-pancy ord: Jeg tvivler på det.
Hvorfor? Telia kan i en vis udstrækning argumentere for, at de var i god tro, siden der i forvejen eksisterer en vis grad af usikkerhed blandt eksperter og organisationer, hvad man overhovedet kan tillade sig.
At ITU eksempelvis forklare, at LTE godt må markedsføres som 4G, gør Telias sag stærkere.
drbravo (5) skrev:#3
Jeg tvivler stærkt på at forbrugerombudsmanden vedtager en lov der siger at LTE ikke er 4G..
Forbrugerombudsmanden kan ikke vedtage love, da kun Folketinget (den lovgivende magt) har kompetencer til dette, men lad det bare ligge...
Forbrugerombudsmanden har dog følgende beføjelser:
http://www.forbrugerombudsmanden.dk/Om-Forbrugerombudsmanden/introduktion skrev:- Mulighed for forhandling og dialog med brancheorganistioner om retningslinjer og vejledninger på særlige områder
- Forhandling med erhvervsdrivende
- Håndhævelse så som anlæggelse af retssager, forbud samt påbud. Retssagerne kan være enten straffesager, der kan resultere i bøder og civile retssager om fx tilbagebetalingskrav. Endelig kan Forbrugerombudsmanden anlægge gruppesøgsmål hvor institutionen repræsenterer forbrugere kollektivt i sager om ensartede krav
Det er derfor overvejende sandsynligt, at virksomhederne retter sig efter Forbrugerombudsmanden, da deres fortolkninger af love og retningslinjer for markedsføring generelt opfattes som alment gældende.
Selvfølgelig har man mulighed for at prøve en udtalelse fra Forbrugerombudsmanden, men hvis organisationen siger X, så er det oftest sådan (eller, rettere, jeg har aldrig hørt om, at Forbrugerombudsmanden har taget fejl i en sag).
Hvis de derfor mener, at LTE ikke er kan markedsføres som 4. generation af mobiltelefoni, så er det det tætteste, som vi kommer på dansk lovgivning uden at være dansk lovgivning. :)
vandfarve (3) skrev:Det er de færreste love, der gennemføres med tilbagevirkende kraft. Vi har oplevet tilfælde, men det er meget begrænset, da det præcedensmæssigt kan skabe en uholdbar juridisk virkelighed.
Strippet for fancy-pancy ord: Jeg tvivler på det.
Hvad i alverden taler du om? Markedsføringsloven gælder skam allerede, og hvis forbrugerombudsmanden vurderer, at det selskabet har lavet ikke er i overensstemmelse med god markedsføringsskik, jf. lovens § 1, så kan det resultere i en bøde. Det her har INTET med tilbagevirkende kraft at gøre.
Mon ikke det du ville have sagt, hvis du havde haft evnen, var: "Tilbagevirkende kraft kan skabe retssikkerhedsmæssige problemer."
Men godt forsøg på at spille smart ellers :)
vandfarve (8) skrev:#7 Jeg snakkede om, hvorvidt Telia ville få en bøde for falsk markedsføring, til hvilket jeg svarede, at det mindede om tilbagevirkende kraft, hvilket er meget sjældent.
Bilanalogi incoming:
Et par gange når jeg har haft kørt for hurtigt i bilen, er jeg blevet stoppet af politiet.
De skulle så ikke give mig en bøde, fordi det er med tilbagevirkende kraft?!
LTE er ikke 4G, det er en del af 3G netværket.
At det så er "pre-4G", er en anden ting.
Omend det ikke er populært, er her en artikel til wikipedia: http://en.wikipedia.org/wiki/3G
GPRS er også en del af 2G netværket - af mange kaldet "2.5G" og "pre-3G" men aldrig 3G...
#10
EDGE er en del af 3G standarden, men anses at være præ-3G af de fleste. Her er artiklen i wikipedia:
Folk opfatter G'et i 2G/3G/4G som generation. Altså når teleselskaberne skifter deres netværk ud. Derfor opfattes EDGE ikke som 3G, da den er baseret på GSM og ikke UMTS. Ligeledes opfattes LTE som 4G og ikke som 3G, eftersom den ikke er baseret på UMTS, men samme teknologi som LTE-A (den rigtige 4G).
IMHO var det dumt af dem, at bruge ordet generation som navnet for deres standard. Det er jo ikke løgn, at teleselskaberne har taget næste generation a telenettet i brug med LTE. Det opfylder godt nok ikke 4G-standarden, men man kan ikke komme uden om, at dette er næste generation af telenettet.
EDGE er en del af 3G standarden, men anses at være præ-3G af de fleste. Her er artiklen i wikipedia:
http://en.wikipedia.org/wiki/3G skrev:While the GSM EDGE standard ("2.9G"), DECT cordless phones and Mobile WiMAX standards formally also fulfill the IMT-2000 requirements and are approved as 3G standards by ITU, these are typically not branded 3G, and are based on completely different technologies.
Folk opfatter G'et i 2G/3G/4G som generation. Altså når teleselskaberne skifter deres netværk ud. Derfor opfattes EDGE ikke som 3G, da den er baseret på GSM og ikke UMTS. Ligeledes opfattes LTE som 4G og ikke som 3G, eftersom den ikke er baseret på UMTS, men samme teknologi som LTE-A (den rigtige 4G).
IMHO var det dumt af dem, at bruge ordet generation som navnet for deres standard. Det er jo ikke løgn, at teleselskaberne har taget næste generation a telenettet i brug med LTE. Det opfylder godt nok ikke 4G-standarden, men man kan ikke komme uden om, at dette er næste generation af telenettet.
Sikots (10) skrev:Bilanalogi incoming:
Et par gange når jeg har haft kørt for hurtigt i bilen, er jeg blevet stoppet af politiet.
De skulle så ikke give mig en bøde, fordi det er med tilbagevirkende kraft?!
LTE er ikke 4G, det er en del af 3G netværket.
At det så er "pre-4G", er en anden ting.
Omend det ikke er populært, er her en artikel til wikipedia: http://en.wikipedia.org/wiki/3G
GPRS er også en del af 2G netværket - af mange kaldet "2.5G" og "pre-3G" men aldrig 3G...
Da du kørte for stærkt var det allerede vedtaget af du højst måtte køre med X km/t
Da telia begyndte med kampagnen var det ikke beslutter om man måtte kalde det for 4G
duppidat (4) skrev:Tvivler nu også på de får en bøde.
Men de bliver tvunget til at stoppe med at markedsføre det som 4G.
Og det giver som regel en ekstraomkostning på support og den tid man skal forklare forbrugere at det IKKE var 4G alligevel
det eneste man skal forklare kunden er af forbrugerombudsmanden ikke vil have af man kalder det 4G
Opret dig som bruger i dag
Det er gratis, og du binder dig ikke til noget.
Når du er oprettet som bruger, får du adgang til en lang række af sidens andre muligheder, såsom at udforme siden efter eget ønske og deltage i diskussionerne.