mboost-dp1

unknown

iPod erstatter traditionel “black box” i sportsfly

- Via Flight - , redigeret af ZOPTIKEREN

Den amerikanske flyproducent, LoPresti SpeedMerchants, har valgt at erstatte deres traditionelle flight data recorder med en iPod.

iPod’en vil blive fuldt integreret med instrumenterne i cockpittet, og en iPod vil kunne optage op til 500 timers flyvning.

”This is the perfect marriage of a consumer product to the aviation market” fortæller Vicepræsident R.J. Siegel og fortsætter “The iPod has an ideal product spec for aviation. It’s light and small, with very low power requirements and a simple interface. There are thousands of developers passionate about writing applications for the iPod. With such a large body of programmers we literally have no idea what the next great aviation application may be.”





Gå til bund
Gravatar #1 - mathiasmadsen
3. mar. 2007 14:01
Hmm.. kan den holde til det?
Den sorte boks er jo lavet af en ekstra kraftigt materiale, så at udskifte den med en iPod lyder lidt riscikapelt?
Gravatar #2 - vortex
3. mar. 2007 14:14
#1 Mon ikke den bliver beskyttet på den ene eller anden måde.
Gravatar #3 - Cyberguyen
3. mar. 2007 14:23
Det er jo fuldstændigt hjernedødt!

Flightrecorders er normalt bånd eller solid state devices som kan tåle enorme rystelser.

En ipod kan slet ikke tåle så kraftige rystelser pga. sin harddisk og uanset hvordan man pakker den ind vil det være et problem.

Hvorfor har man i grunden behov for 500 timers optagelse?
Det er vel kun de sidste 5 minutter, som afgør et styrt og 50 timers optagelse på noget flashram burde da kunne gøre det ud for det?
Gravatar #4 - dude_p
3. mar. 2007 14:33
Nu har jeg haft min iPod Video i ca. et år.

Den har været til reparation 5 gange. Altid harddisk fejl. Så efter den erfaring jeg har med iPod, ville jeg aldrig sætte mig i et fly med en iPod som Black Box.

En anden ting er, er det ikke billigere og købe en 250gb harddisk så ? Jeg mener en iPod video med 30gb koster ca. 2.200kr ! Skal de bruge skærmen til et eller andet ? I så fald hvad ?
Men en SSD'er ville sku stadig være smartest !
Gravatar #5 - ysangkok
3. mar. 2007 14:42
Nu ved vi jo ikke hvilken slags FDR (Flight Data Recorder) de havde før. Og så forstår jeg ikke helt logikken i at "jeg ville godt nok ikke sætte mig ind i et fly med en Ipod som FDR". Vil i så heller ikke sætte jer ind i svævefly f.eks.? De har jo slet ikke nogen FDR.
De forbedrer jo ikke din personlige sikkerhed at der er en god FDR. De er snarere firmaets og myndighedernes fordel, så de kan vide hvorfor flyet forulykkede og hvad der skal laves om.
Og nej, jeg er ikke Apple fanboy.
Gravatar #6 - mora
3. mar. 2007 14:43
Artiklen siger det kun skal certificeres til "light aircraft", hvis de mener ultralight reglerne, er det jo langt fra "de rigtige fly", du kan endda bygge dit eget fly og få det godkendt som ultralight.

Det er nok mere beregnet til at man kan analysere sine flyvetimer bagefter, og havde en hjælp til når man skal udfylde sin logbog.

Så vidt jeg ved er det heller ikke et krav at civile fly i den klasse/størrelse har en crash-sikret data recorder ?
Gravatar #7 - henrikmk
3. mar. 2007 14:46
Der står godt nok "harddisk" i artiklen, men derudover er der ikke nævnt om det er en iPod Nano med Flash RAM, man vil bruge eller en harddisk baseret iPod Video.
Gravatar #8 - DR KOBALL
3. mar. 2007 15:02
Jeg tror det i dette tilfælde er en regular Flight Data Recorder,
Som ikke skal erstatte en sort BOX,
Man kan forestille sig at man smider sin Ipod, i maskine flyver en tur, som man nu vil.
Når man kommer hjem med sin ipod, og aflæser alt hvad der er sket. smider det ind i en simulator så kan man finde ud af om man har fløjet optimalt,
Gravatar #9 - DanaKaZ
3. mar. 2007 15:05
#4 I det tilfælde at black boxen skulle bruges, så er det ret ligegyldigt for dig som tidligere passager og nuværende død, om den fungerer eller ej.. ;-)
Gravatar #10 - Spiderboy
3. mar. 2007 15:18
Det er da en tosset ide. Det er iPod'en da overhovedet ikke beregnet til, ligesom flere andre har været inde på. Hvorfor ikke bruge en ordentlig black box, som er fremstillet til formålet?

At bruge iPod som black box er da lidt som at bruge en gaffel til at spise suppe med.
Gravatar #11 - hejboel
3. mar. 2007 15:56
t was not immediately clear from the company's statement which parameters would be recorded and for what purpose. Recorders are currently used to collect data for maintenance purposes through system monitoring, for post-flight analysis in training and safety-monitoring, and, when suitably protected, for crash investigation.


bare lige en beskrivelse af hvad en FDR også er..
Dens primære opgave er at bistå teknikere ved servicetjeks, og når den er godt nok beskyttet, til at finde ud af hvad der skete i et crash.. som #7 skriver, ved vi ikke om det er en HD baseret Ipod eller en flash...
Kunne vel sagtens være en Ipod Nano, 8 Gb, der kan da være vanvittig rimeligt meget data på..

det svarer til at indsamle 10-12 Mb info pr time...

#3 læs kilden om hvad en også FDR er
Gravatar #12 - mathiass
3. mar. 2007 16:08
Hvorfor har man i grunden behov for 500 timers optagelse?
Det er vel kun de sidste 5 minutter, som afgør et styrt og 50 timers optagelse på noget flashram burde da kunne gøre det ud for det?
Så skal man bare huske at tænde den 5 min inden man styrter ;-)
Gravatar #13 - mathiasmadsen
3. mar. 2007 16:40
#12 Nu plejer sådanne systemer at fungere således at 'båndet' fyldes op og derefter begynder at slette det ældste mens nyere data kommer på, så tror #3 har fat i noget - dog mener jeg ikke altid at det er styrtet der er det vigtigste at lagre information om. Flykapring og analyse af flyets stabilitet er fx også relevante i nogle henseender.
Gravatar #14 - gensplejs
3. mar. 2007 18:36
Hvis nogen er i tvivl om hvad en ipod kan holde til så tjek dette [url=
Gravatar #15 - zak
3. mar. 2007 19:44
hmm, hvis det ikke er påkrævet for mindre fly at have en "black box", hvorfor så ikke spare lidt penge på den...og hvis den ikke virker er man der jo aligevel ikke til at være utilfreds...:O
Gravatar #16 - Hack4Crack
3. mar. 2007 22:27
#14, "This is one smokin iPod" haha :D
geniale videoer btw
Gravatar #17 - Disky
3. mar. 2007 23:28
#9
Men det er DÆLME vigtigt for alle fremtidige passagerer.
Gravatar #18 - Cyberguyen
4. mar. 2007 12:00
Jeg mener bare at hvis det falsk tryghed, så skal man ikke gøre det.

"Dette sportsfly er udstyret med det nyeste inden for FDR som vi håber vil registrere nogle ting når flyet styrter"
Gravatar #19 - salva
4. mar. 2007 21:35
Nogle herinde er lidt syge at høre på i deres formaninger af "hjernedødhed" og "falsk tryghed" osv. Hvis I gutter bare gad læse de uddybende artikler, så kunne det være ligheden mellem JER og de gamle sladdertanter nede hos frisøren kunne blive lidt mindre markant.

For det første, så citerer jeg lige:

Recorders are currently used to collect data for maintenance purposes through system monitoring, for post-flight analysis in training and safety-monitoring, and, when suitably protected, for crash investigation.


For det andet, så er de maks beregnet til sportflyvere med max 2 passagerer. Dvs fly som ikke som standard har en (beskyttet) flightrecorder. De typiske "samlesæts"-sportfly har fx ikke som standard en flightrecorder, som de typisk i de fleste tilfælde vil bruge som skrevet i ovenstående citat.

Hele idéen med at bruge en IPOD er at programmører kan skrive specielle programmer til den nemmere og hurtigere end før, så piloter kan få skræddersyet programmer og analyser til netop deres gøremål.

En IPOD kan selvfølgelig ikke gøre det op for sin sorte fætter, men det er et godt og billigt alternativ.
Gravatar #20 - mel
6. mar. 2007 10:05
Og den sorte fætter er faktisk i de fleste tilfælde orange-farvet.
Gå til top

Opret dig som bruger i dag

Det er gratis, og du binder dig ikke til noget.

Når du er oprettet som bruger, får du adgang til en lang række af sidens andre muligheder, såsom at udforme siden efter eget ønske og deltage i diskussionerne.

Opret Bruger Login