mboost-dp1

Tesla Motors, Inc.

Investorbank: Tesla skal skaffe 10 milliarder dollars inden 2020

- Via Bloomberg - , indsendt af arne_v

Investorbanken Goldman Sachs, har vurderet, at Tesla skal skaffe 10 milliarder dollars inden 2020.

De penge skal Tesla bruge til at finansiere nye produkter, en udvidelse ind i kinesisk territorium og ikke mindst til deres bil-produktion, hvor de har haft problemer med at nå produktionsmål for den hypede Model 3.

Tesla har forskellige muligheder for at skaffe de 10 milliarder dollars, men alle mulighederne har mindst en ulempe.

Samtidig insisterer Tesla-chefen Elon Musk på, at det ikke er nødvendigt at skaffe kapital udefra.

Han mener, at Tesla kan skaffe nok penge ved at skære i virksomhedens produktions-omkostninger i stedet.

Ifølge en analytiker fra Bloomberg er det matematisk korrekt, at de ikke behøver skaffe kapital ved at udstede nye aktier eller på andre måder hæve deres gæld, men det vil være risikabelt.

Teslas aktier er i år hidtil faldet 7,4 procent.





Gå til bund
Gravatar #1 - MarsontheRocks
23. maj 2018 08:16
"Samtidig insisterer Tesla-chefen Elon Musk på, at det ikke er nødvendigt at skaffe kapital udefra."

Det er ikke korrekt. Hans udtalelse tager udgangspunkt i at Tesla kan starte at have sorte tal på papiret i 3. og 4. kvartal, uden indsprøjtning af kapital udefra. Det betyder ikke at de ikke vil gøre det, men at det ikke er nødvendigt. Desuden har det, og er det stadigvæk, ikke noget problem for Tesla at skaffe investinger i virksomheden, da investorer kan se potentialet i Teslas vækst indenfor energi- og bilsektionen. Særligt hvis de ikke er hindrede med kapitalen. Og da investorer kun kan tjene penge ved at se positv vækst og afkast, giver det ikke mening at bakke ud, når det ellers ikke står skidt til. Som det er nu, så går det godt med salget af Model S, 3 og X, lige som deres energiprodukter (Powerpack og Powerwall) sælger bedre end de kan nå at producere dem. Solpanelerne er også kommet i produktion (Tesla Solar Roof solteglstenene), og er begyndt at blive installeret på tage hos kunder. Tesla står derfor meget stærkt overfor konkurenterne, hvilket er vigtigt for overlevelse. Nu skal de "bare" nå
produktionsmålet på de 5.000+ Model 3 om ugen, ved slutningen af Juni, og gøre det konsekvent derefter, og økonomien vil se bedre ud.
Tesla vil meget sandsynligt søge om penge på forskellig vis sidste på året, eller tidligt næste år, hvis ikke før, hvis forhandlingerne i Kina går efter planen. Dette er også åbenlyst, da de dermed skal bygge Gigafactory 3, der ikke kun vil producere batterier som Gigafactory 1, men også køretøjer (hovedsagligt Model 3 og Y, efter Elon Musks egne udsagn sidste måned). Det er dog en udvidelse af deres fabrikker og maskiner, hvilket ikke direkte har noget med drift at gøre.
Desuden vil Tesla langsomt, men sikkert, begynde at kunne få mindre udgifter af udbyggelsen og driften af Supercharger netværket, ved at der kommer flere og flere Model 3 på gaderne, da disse skal betale for opladning, hvilket ikke har været tilfældet med S og X tidligere.
Gå til top

Opret dig som bruger i dag

Det er gratis, og du binder dig ikke til noget.

Når du er oprettet som bruger, får du adgang til en lang række af sidens andre muligheder, såsom at udforme siden efter eget ønske og deltage i diskussionerne.

Opret Bruger Login