mboost-dp1

Interpol International

Interpol fjerner digital maskering

- Via Interpol - , redigeret af Pernicious

I en sag om pædofili, fandt Interpol en række billeder med en mistænkt, men desværre var billederne sløret digitalt. Nu har Interpol offentliggjort billeder af den mistænkte, hvor det er lykkedes dem at fjerne så godt som alt sløring. De håber nu efter offentliggørelsen, at der er nogen der kender vedkommende.

Kristin Kvigne, Interpol skrev:

The decision to make public this man’s picture was not one which was taken lightly, but after thoughtful consideration and with the full agreement of experts from Interpol’s member countries dedicated to fighting this appalling criminal activity.

Hvis man kender manden på billederne eller har spor i sagen, kan man skrive en mail til Interpol.





Gå til bund
Gravatar #1 - dinmor
9. okt. 2007 10:50
Han er så 0wned, fuck han kan lære det! :D
Gravatar #2 - TuxDK
9. okt. 2007 11:01
Jordens dårligste sløring.
Altid lig noget over, lad være med at twiste det eller lign. som han har gjort der.

Hvis dit billedebehandlingsprogram kan beregne en slørings mekanisme, kan de også beregnes den anden vej. Tosse.

Havde jo været umuligt for dem hvis de bare havde lagt en sort cirkel ind over eller klippet hovedet ud.

Jeg tvivler dog på at de vil være i stand til at genkende ham hvis de forkerte folk får fat i ham først ;)
Gravatar #3 - betahelix
9. okt. 2007 11:13
Lad folk sløre ham for real...
Gravatar #4 - MBORANGER
9. okt. 2007 11:26
old newz...! :(
Gravatar #5 - tadeusz
9. okt. 2007 11:26
Fedt nok, men siden de offentligøre det, vil andre pædofile jo netop ikke bruge den samme metode, og vil derfor være svære at "finde" i fremtiden ....

håber han bliver genkendt af en sur Rocker på speed !
Gravatar #6 - Hundestejle
9. okt. 2007 11:28
Hvad satan. Hvad laver et billede af min nabo på newz.dk?
Gravatar #7 - Shaftmann
9. okt. 2007 11:28
#2 - Det er forhåbentlig heller ikke de skarpeste der deltager i den slags modbydeligheder...

Han får vist, uanset instans, den rette "behandling"
Politi: Tæsk + det løse
Fængsel: Tæsk + det løse
Offentligheden: Tæsk + det løse

Spørgsmål? Hvad vælger han...?
Gravatar #8 - Stewart
9. okt. 2007 11:29
meget godt lavet.. hvis man ser hvordan billede så ud før, så har de faktisk fået lavet et godt stykke arbejde med det billed..
Gravatar #9 - Skum
9. okt. 2007 11:29
#4 useless comment? Interpols pressemeddelelse er fra i går, overlever du?

@ Topic:
Det er sgu fantastisk de gør så meget ved det, man må sige de har gjort et godt stykke arbejde... Glæder mig til de knalder manden...
Gravatar #10 - Holger_dk
9. okt. 2007 11:32
Tror bare vi skal prise os lykkelige for at han ikke er smartere, da det vil være nemmere at fange ham.
Gravatar #11 - ahnfelt
9. okt. 2007 11:41
#2 Der er noget vrøvl. Der er massere af sløringsfiltre der taber information fra det originale billede (som derfor ikke kan genskabes). En af de bedste er JPEG ;-)
Gravatar #12 - Benjamin Krogh
9. okt. 2007 12:02
#2
Altid lig noget over, lad være med at twiste det eller lign. som han har gjort der.

En fra FBI redigerede i nogle dokumenter (PDF) der skulle offentliggøres. Dvs. at han skulle klippe de fortrolige oplysninger ud.

Mandens løsning var at lægge en sort rektangel over diverse steder... Self lavede han et nyt lag. :)

Altid: "Print ud, klip ud" ;)
Gravatar #13 - fennec
9. okt. 2007 12:14
Hvorfor overhoved bruge et billed af sig selv??

Ikke nok med at manden er klam (pga det han har gjort), men han er også snot dum. Jeg ville da aldrig smide et rigtigt billed af mig selv ud på nette, selv om det så var sløret.

Håber han bliver fanget og smidt i et fængsel sammen med en masse rockere, som søger nyt "bekenskab".
Gravatar #14 - Borg[One]
9. okt. 2007 12:27
Så må man bare håbe på at manden ikke er photoshoppet ind i billedet, før det blev forvrænget...

Synes det er temmelig problematisk at offentligøre den slags, uden manden er kendt skyldig for noget som helst...
Gravatar #15 - Odyssey
9. okt. 2007 12:36
#14: Ja det var også min tanke.

Jeg vil anbefale folk at se filmen "Anklaget".
Gravatar #16 - canner
9. okt. 2007 13:31
#14, well - de har fire billeder. om han har briller eller ej, så ligner det stadig den samme på de fire billeder. chancen for at han først har photoshoppet fire billeder af den samme person er vel ikke så stor. det er muligt, men chancen er vel ikke så stor, tænker jeg..
Gravatar #17 - TuxDK
9. okt. 2007 13:36
#12

Det var så også i et word dokument han gjorde det.
Er jo også bare dumt at lave det i et format der gemmer lagene (PDF).

Svare til at jeg laver en sort kasse og ligger den over mit ansigt, i photoshop, gemmer med lag i PSD og sender dig den.

"Synliggør lag" -> Bingo.

Næh du, åben det er MS paint, lav en sort kasse indover og gem.
Se DET er sløring :P
Gravatar #18 - canner
9. okt. 2007 13:46
#12+17, det samme gør skat, når man printer sin forskudsopgørelse ud, mener jeg det var. altså, laver en sort rektangel over en tast-selv-kode i pdf'en.. ikke så heldigt sikkerhedsmæssigt.
Gravatar #19 - exert
9. okt. 2007 13:55
# 2
Hvis dit billedebehandlingsprogram kan beregne en slørings mekanisme, kan de også beregnes den anden vej. Tosse.


Arh nu er du vist lidt for hurtigt. De fleste sløringer kan ikke bare lige vendes om. Det afhænger af hvor meget "orignal" information der er i billedet og et kendskab til sløringsmetoden. I dette eksempel var metoden ret så tydelig og indeholdte meget information, da metoden hovdesagligt består i at flytte pixels.
Gravatar #20 - boyzen
9. okt. 2007 14:29
#14
Synes det er temmelig problematisk at offentligøre den slags, uden manden er kendt skyldig for noget som helst...


Så er det også problematisk når politiet offentligør billeder af umaskerede røvere i aktion ? Hele pointen er jo netop, at den slags KUN sker, når man har brugt alle andre muligheder, intensivt kigget strafferegistre igennem osv uden at kunne genkende manden.
OG når det materiale politiet har ikke efterlader tvivl om, at vedkommende har haft en meget alvorlig rolle i den forbrydelse han/hun efterlyses for.
OG når det vurderes, at der er stor risiko for at vedkommende fortsætter hvis han ikke hliver stoppet.

Hvilket hensyn er det, du mener der bør tages overfor manden?
Gravatar #21 - andreas_p
9. okt. 2007 15:06
#14

Hvis nu da det er lykkedes rimelig godt at genskabe billederne og de til forveksling ligner hinanden temmelig meget, kan jeg ikke se problemet i det.

Det billedmateriale Interpol ligger inde med må jo være betydeligt siden de kan skrive at mandens eskapader har floreret på nettet i flere år.

Og det er jo nok ikke portræt billeder af manden som har tænkt han skal anholdes for.

Og udover manden ansigtstræk må der være flere ting de kan stykke tingene sammen med. Men det tåler nok bare ikke at blive vist frem på hjemmesiden.
Gravatar #22 - chrown
9. okt. 2007 15:47
#9
Citat -> Glæder mig til de knalder manden... <- citat slut
Ja, ved du hvad? Det skal de store skaldede liderlige skinheads inde i fængslet nok sørge for i fællesbadet når han skal række ned efter sæben.
Gravatar #23 - Spiderboy
9. okt. 2007 16:02
Det er et udmærket stykke arbejde matematikerne har gjort. At reverse sådan en sløring er nok ikke helt nemt. Thumbs up for det.

Lad os håbe, at han bliver fundet.
Gravatar #24 - DusteD
9. okt. 2007 17:04
Problemet syntes jeg, er at f.eks. ham på billedet, nok er verdens mest normalt udseene mand, og det vil være meget nemt at forveksle ham med en masse mænd da det stadig er lidt sløret..

Desuden, hvorfor slørede han dem? Hvorfor ikke slette dem hvis han ikke vil genkendes? lol
Gravatar #25 - Hundestejle
9. okt. 2007 17:35
#24: DusteD

Ja, dette bekræfter i den grad, at pædofile kan hvemsomhelst. Jeg kender da også mange fyre som ligner ham i en eller anden grad, men jeg tror dog ikke, at man er et sekund i tvivl, hvis man kender ham godt.
Gravatar #26 - Entrobias
9. okt. 2007 18:00
#17 - Jeg har rent faktisk erfaret at paint tricket ikke er helt tilstrækkeligt. Jeg skulle censurere nogle billeder før jeg lagde dem op på en hjemmeside (noget med nogle drenge der var fulde og havde meget lidt tøj på), så jeg smed sorte firkanter over deres ædlere dele. Når man klikkede på et af billederne i explorer, kunne man på preview-billedet (i baren til venstre) stadig se det i original-udgaven, altså uden censur. Af en eller anden grund havde den altså ikke ændret i thumbnailen.
Gravatar #27 - izym
9. okt. 2007 18:33
#26 Muligvis fordi windoze gemmer thumbsne, for ikke at skulle lave dem igen og igen (Ikke gemt i lang tid ofc. Gætter kun)

#22 Tjah, han får vel forhåbentlig en tur på den skaldede hævner ;)

#On Topic
Håber de finder ham, hader de pædofile idioter. :<
Gravatar #28 - Borg[One]
9. okt. 2007 18:39
#20 + #21 I har naturligvis ret i, at når nu ham interpol, ligger inde med omkring 200 billeder af den selvsamme herre, er sandsynligheden for at han photoshoppet ind i billedet ikke synderlig stor (erkendt, jeg havde ikke læst kilden til nyheden).

The photos shown here are from a series of around 200 pictures involving 12 different young boys, believed to have been taken in Vietnam and Cambodia in 2002 or 2003.


Men for at tage de spørgsmål i stiller mig - på sidelinien af denne sag, så ser svarene således ud:

#20
Hvilket hensyn er det, du mener der bør tages overfor manden?

De samme hensyn som der tages til enhver anden mistænkt for en forbrydelse.
Du kan ikke tillade dig at hænge folk ud som røver og banditter, på nogle tilfældige formodninger - det er derfor man prøver sagen i retten, og når deres afgørelse er faldet, kan du forholde dig til afgørelsen.
Alt andet er indicer, og 'hvis' manden var photoshoppet ind i disse billeder og blev hængt ud på denne måde, ville det lynhurtigt kunne spolere en uskyldig mands liv.
Og med spolere mener jeg, at konen og børnene skrider, han bliver fyret, hans venner skrider og bliver han set på gaden kan han snildt for en lige højre af tilfældige forbipasserende.
Det er et hensyn man er nødt til at tage, så længe skylden ikke er påvist.

#21
Så er det også problematisk når politiet offentligør billeder af umaskerede røvere i aktion ?

Nej, for de billeder kommer fra et overvågningskamera, som butikken har haft oppe. Det er ikke 4 år gamle stillbilleder, som kan have været manipuleret 1000 gange - det er 10 minutter gamle "live"-billeder, iøvrigt fulgt op med diverse øjenvidners historier.
Gravatar #29 - byteeater
9. okt. 2007 18:50
De kunne nu godt have "renset" billederne lidt bedre - dvs. fjernet cirkel mærkerne med lidt photoshop.
Kender man svinet så kan man vist nemt genkende ham.
Gravatar #30 - byteeater
9. okt. 2007 18:53
#12, #17 Det minder jo lidt om dengang statsministerens tale blev udsendt, hvor det så var muligt at se hvad der havde været redigeret i Word dokumentet. Ikke smart.
Gravatar #31 - bjerh
9. okt. 2007 19:31
#26,#27 Gemmer dem i Thumbs.db... Slet filen, så er du "good to go".. Eller kan du også bare højreklikke på billedet, og trykke "Opdater minature".
Gravatar #32 - Spiderboy
9. okt. 2007 19:45
#26
Du sletter bare thumbs.db i den pågældende mappe. Så bliver der genereret nye thumbnails, når du ser indholdet af mappen.
Gravatar #33 - madeinrussia
9. okt. 2007 20:05
anyhow det er vist taget fra noget film noget O.o der klipper man jo ikke bare en ind
Gravatar #34 - boyzen
9. okt. 2007 21:04
#28
Du kan ikke tillade dig at hænge folk ud som røver og banditter, på nogle tilfældige formodninger - det er derfor man prøver sagen i retten, og når deres afgørelse er faldet, kan du forholde dig til afgørelsen.


Det gør de så heller ikke, jfr. dit eget citat fra Interpol's site. Læste du hvad jeg skrev om de omstændigheder der skal være opfyldt før de gør det? Ellers kig på #20 igen.

HVIS de "hang folk ud på tilfældige formodninger" havde vi nok set en hel del billeder som det her før, ikke? Men det har vi ikke. Hvis du læser kilden vil du se hvilke alvorlige overvejleser Interpol gjorde sig før de valgte at gå ud med det.
Gravatar #35 - pote
9. okt. 2007 21:50
Så kan han fanme lære det! Klamme svin. Håber han får en meget hård tid i fængslet.
Gravatar #36 - rackbox
9. okt. 2007 22:02
Jeg kan ikke lade være med at lægge mærke til, hvordan så mange i denne tråd viser deres afstandstagen til denne mands påståede handlinger gennem hævnlyst og afsky... Får mig til at fundere over, om det er ægte "afsky" eller i virkeligheden en "jeg hyler som de ulve jeg er iblandt" for at sikre sig, at man i hvertfald ikke selv bliver anklaget for noget tilsvarende...

Sådan starter enhver god heksejagt :P
Gravatar #37 - Spiderboy
9. okt. 2007 22:05
#36
Jeg har tænkt nøjagtigt det samme.
Gravatar #38 - Silentkill
9. okt. 2007 23:38
#36,#37
Vi er bare nogen der syntes personer som ham fortjener at blive (af)straffet hårdt, fordi vi syntes han har begået en utilgivelig og ond handling.

Man kan finde gode undskyldninger for mange ting, i nogle tilfælde selv overlagt mord, men lige meget hvor meget jeg tænker over det, så kan jeg ikke komme på nogle gode undskyldninger for at misbruge børn, ergo min uforbeholdne afsky over for den slags mennesker.

Syntes det er fint at have en heksejagt på pædofile, det kan jeg virkeligt ikke se problemet i. Selvfølgelig skal pædofile kendes skyldig ved en domstol før de modtager deres straf, og bevisbyrden skal løftes i forhold til gældende lovgivning, men billeder er fint til det formål.
Gravatar #39 - rackbox
10. okt. 2007 00:17
#38 jeg håber i den grad, at du ikke véd, hvad heksejagt er, for ellers skræmmer det mig at der kan findes så afstumpede personer i verden...
Gravatar #40 - PeterPanComplex
10. okt. 2007 04:51
Enig med #39.

#38 - Håber du misforstår betydningen af "heksejagt".

Et godt eksempel på en heksejagt ville være skuespillet "The Crucible".
Skuespillet omhandler hængningen af 11 uskyldige mennsker i midten af det 19. århundrede, som alle blev beskyldt for at være "i kontakt med djævlen".
Det viste sig senere hen at være det pure opsind - ganske ærgeligt, når man er død.

Når man snakker om heksejagt i nyere tid tales der om ubegrundede beskyldninger imod personer, som virker mistænkelige. Fakta er, at størstedelen af disse mennesker er uskyldige.
Gravatar #41 - ÅzD
10. okt. 2007 06:32
#26 + andre....
Hvad med EXIF thumbnails...?
det er noget med at nye(re) digitalkameraer gemmer en thumbnail i EXIF delen af jpeg filen for hurtigere at kunne loade previews og så videre...

EXIF er en slags standard for ekstra informationer i digitalbilleder... fx står der noget om dato og kamera model og indstillinger for den bestemte optagelse..

Når man redigerer i et billede sker det ofte at EXIF thumbnailen forbliver som det originale billede....

prøv fx at se på den her side .. ved godt det er lort.dk (så NSFW warning...)

Er jeg helt ved siden af??
Gravatar #42 - Spiderboy
10. okt. 2007 09:01
#38
Har rackbox og jeg skrevet, at vi ikke ønsker en hård og retfærdig straf? Nej.

Bare fordi man ikke lukker spandevis af galde ud, betyder ikke, at man ikke er forarget.

Og nej, heksejagt er aldrig nogensinde i orden, uanset hvilken bestialsk forbrydelse den anklagede end måtte have gjort. Selvfølgelig skal børnemisbrugerne findes og dømmes, men der må aldrig nogensinde gå heksejagt i det.

F.eks. var der for et par år siden en sag i Danmark med nogle børn, der blev narret af deres plejefamilie til at rette falske incestanklager mod deres far. Han begik selvmord i fængslet fordi hans liv var ødelagt, og senere blev det opdaget, at han var uskyldig. Er det hvad vi ønsker?

Eller mandlige pædagoger, der skal leve i evig angst for at blive anklaget og hængt ud for børnemisbrug på baggrund af rygter og misforståelser, udelukkende i kraft af sit arbejde. jeg forstår godt, at det er næsten umuligt at få mænd til at blive pædagog.

Jeg synes, at det er sørgeligt, at mænd næsten ikke kan give en knus til ens nevø eller niece uden at nogen kigger skævt til en. Der skal sgu ikke meget til at starte et rygte. Men det er desværre konsekvensen af det 21. århundredes udgave af den mørke tidsalders heksejagte.
Gravatar #43 - psn
10. okt. 2007 10:09
#19

Arh nu er du vist lidt for hurtigt. De fleste sløringer kan ikke bare lige vendes om. Det afhænger af hvor meget "orignal" information der er i billedet og et kendskab til sløringsmetoden. I dette eksempel var metoden ret så tydelig og indeholdte meget information, da metoden hovdesagligt består i at flytte pixels.


En sløring er normalt en destruktiv operation - altså en som fjerner informationer fra billedet. En tvistning som der er tale om her er ikke en egentligt sløring men en transformation. Det er udelukkende pixels der bliver flyttet efter en bestemt algoritme, som kan vendes om igen. At der så alligevel er et vist tab skyldes at billedet har en begrænset opløsning, så programmet "smelter" pixelsne sammen i resultatet.
Gravatar #44 - min_mening
10. okt. 2007 12:54
Ja der er da forfærdeligt at lave sådan noget lort. Jeg har selv en lille søn og får det dårligt når nogen laver sådan noget pis. MEN dem der går ind for at "rockerne bankser ham i fængslet" må jo så også gå ind for at det bliver den officielle straf. Dvs. at man i Danmark simpelthen indfører f.eks. piskeslag. Så kan en dommer idømme f.eks. en pædofil 100 piskeslag, og måske tre fingre knust i dertil indrettet torturredskab. Velkommen til sidste år 0.

Problemet med at rockere afstraffer ham er at det er ulige fordelt. For hvad med den rocker der lavede et bankrøveri og skød en familiefar for nogle år siden. Han får sgu' ikke bank, han er vel nærmere en helt. Så det er jo et problem at tilfældige kriminelle skal bestemme straffen for en forbrydelse.
Gravatar #45 - buch
10. okt. 2007 21:48
Ligner det ikke rimelig meget pernicious, medejer af newz.dk :O

http://newz.dk/~pernicious

Jeg ser en slående lighed.
Gravatar #46 - Spiderboy
10. okt. 2007 22:05
#45
På det billede lidt måske, men overhovedet ikke, hvis du sammenligner med de andre billeder på Interpols website.

Men som nævnt tidligere, så ser han meget almindelig ud. Der er sikkert mange, der ligner ham.
Gravatar #47 - freesoft
19. okt. 2007 12:05
De har hvis fanget ham, se linket i #46
(Hørte det lige i radioen)
Gå til top

Opret dig som bruger i dag

Det er gratis, og du binder dig ikke til noget.

Når du er oprettet som bruger, får du adgang til en lang række af sidens andre muligheder, såsom at udforme siden efter eget ønske og deltage i diskussionerne.

Opret Bruger Login