mboost-dp1

unknown

Internettet ud i rummet

- Via Politiken -

NASA er i gang med at udvikle et system, der gør det muligt for rumskibe og satelitter at være på nettet. Columbia, en amerikansk rumfærge, er ved at blive udstyret med en server, så den får sin egen adresse. Serveren kører RedHat Linux, og udfordringen består i at opretholde en stabil forbindelse til serveren, selvom rumskibet bevæger sig (ret hurtigt) rundt om jorden.
 
Update (16:36 1. Feb): Rumfærgen Columbia er netop rapporteret som værende styrtet ned under indflyvning til Kenndy Space Center, læs mere her.





Gå til bund
Gravatar #1 - loadet
1. feb. 2003 15:08
gammel nyhed .. det er vist Columbia der lige er crashed. (redhat ?).. check cnn
Gravatar #2 - Cyrack
1. feb. 2003 15:15
Yep, den er styrtet ned i Texas, er på CNN lige nu.
Gravatar #3 - gnOsis
1. feb. 2003 15:22
hmm så kan de lære ikke at køre RedHat ;-P ...
Gravatar #4 - -Jumper-
1. feb. 2003 15:22
lad os håbe at dem der bor ovre i Texas har deres sikkerheds hjelme klar
Gravatar #5 - El_Coyote
1. feb. 2003 15:28
#4 hjælper vist ikke meget når stykkerne fra shuttlen rammer jorden med samme hastighed som en riffelkugle der forlader løbet.
Gravatar #6 - RosaKranbil
1. feb. 2003 15:49
#5

Well... riffelkugle? Tror det er stykker på flere tons der ryger ned med en overlydsfart :]

Man bliver ihvertfald boret et par meter ned i jorden, hvis man altså ikke implodere på grund af trykket, og ligger og flyder rundt om krateret
Gravatar #7 - TWFH
1. feb. 2003 15:52
Hehe, ja... Så kan det være NASA får flere penge til at forhindre fremtidige "ulykker". Ikke at jeg skal smide om mig med konspirationsteorier :-)
Gravatar #8 - duckfighter
1. feb. 2003 16:00
det er meget skidt for fremtiden i rumforskningen - måske er det undskyldningen bush har søgt for at geare lidt ned for NASA .. var det ikke ham der ville det ?
Gravatar #9 - west
1. feb. 2003 16:06
Tjaa ...

"For NASA, space is still a high priority."
- Governor George W. Bush

:)
Gravatar #10 - Hektor
1. feb. 2003 16:27
Jeg gad godt vide, hvem den nar var, der bragte terrorisme op i forbindelse med dette.

An administration official said the shuttle's altitude -- over 200,000 feet -- made it "highly unlikely" that the shuttle fell victim to a terrorist act."

Nej, tænk!

Helt ærligt - hvis man begynder at mistænke terrorisme ved sådan noget, så er man

1) Paranoid
2) Ude på at sælge aviser/reklamer
3) Paranoid
4) Dum i roen
5) GOTO 1

Formålet med terrorisme er at skræmme befolkningen - at sprænge 7 mennesker og udstyr til et par hundrede millioner dollars i luften har ikke lige sådan en effekt. Med mindre vi har at gøre med en befolkning, der er paranoide, dummere end vådt rispapir og komplet afblanket for fornuft.

Hov - glemte lige, det er USA ... my bad.
Gravatar #11 - Cyrack
1. feb. 2003 16:27
@ gnOsis & -Jumper-

Det er jo ikke sjovt, der er syv mennesker der er døde af det. Prøv at tænke på det inden i er sjove på deres bekostning...
Gravatar #12 - Fjolle
1. feb. 2003 16:32
#10

måske sagde han det før at bush ville dumme sig med at give saddam skylden...
Gravatar #13 - Hektor
1. feb. 2003 16:32
#11 ZyBo:
Hvert år omkommer ~600 mennesker i trafikken i Danmark - må vi ikke lave grin med traffikuheld?

Hvad med aborter? Fald fra stilladser? Min bedstefar døde af en hjerneblødning - må vi heller ikke joke med det?

Vær venlig at tage din blødsødne politiske korrekte mangel op humor og stikke den så langt op i røven på dig selv, at du aborterer din mavesæk, får en hjerneblødning, falder ned fra dit stillads og bliver kørt ned af en lastbils-convoy!!!
Gravatar #14 - Cyrack
1. feb. 2003 16:34
#13 - Hektor

FFS, du går måske også hen og griner af en mast cykelist? Der er faktisk noget som hedder respekt for de afdøde, og ja, man kan joke med mange ting, men der er en grænse, og en ting som dette laver man, imho, ikke grin med.
Gravatar #15 - Mort
1. feb. 2003 16:42
Hektor:
Du synes ikke at det er en lille smule mistænkeligt at det lige tilfældigvis er den rumfærge som medbringer det der skulle være første israeler i rummet, som springer i luften ?

Når det nu er 40 år siden at en bemandet rumfærge sidst er sprunget i luften, så må du indrømme at chancen for at det sker er temmelig lille - Hvis man ikke overvejen at der kan ligge terrorisme bag ulykken, så er man da:

1) Ignorant
2) Ude på at spare penge på aviser/reklamer
3) Ignorant
4) Lidt blød i skalden
5) Repeat until Ignorant = FALSE

Vil man have fokus på sin terrorist gruppe eller bare fange opmærksomheden fra mange landes vil det at springe en top sikret rumfærge i luften da være et ganske glimrende terrorist mål.
Gravatar #16 - Hektor
1. feb. 2003 16:44
#14 ZyBo:
Your loss.

I mine øjne kan man joke med og om alt. Min klassekammerat, Peter Sinkbæk, blev kørt ned i trafikken midt i 2. g. Død på stedet så vidt jeg ved. Blev åbenbart ret smadret ved det, for der var en lukket kiste ved begravelsen.

Peters sidste ord var efter sigende "jeg kan godt nå over". Nej Peter - det kunne du ikke. Du kunne blive KØRT over i stedet for.

Det var det samme ved Roskilde-festivallen. Der var en masse mennesker, der blev pisse sure, blot fordi andre lavede sjov med det. Helt ærligt - hvorfor fanden skulle det gå ud over os, at de otte mennesker ikke kunne tåle gruppepres.

Hvis du ikke kan lide, at jeg laver sjov med det, så har du adskillige muligheder:

1) Bede en af de andre admins om at slette indlæggene
2) Gå et andet sted hen
3) Sagsøge mig

#3 bliver ret svært, for §77 giver os ytringsfrihed under ansvar for en domstol, og der er INGEN lov, der forbyder os at lave sjov med/om døde mennesker.
Gravatar #17 - Hektor
1. feb. 2003 16:47
#15 Mort:
"Når det nu er 40 år siden at en bemandet rumfærge sidst er sprunget i luften"

Rumfærgen er fra 1972 - det er 31 år siden.

Challanger sprang i luften i '83 eller '84 - det er 19 eller 20 år siden.

Der er LANGT til 40 år.

Nej - jeg anser det ikke for mistænkeligt - det er et tilfælde.

Rumfærgen er et af verdens mest komplicerede fartøjer, og det er lavet af billigste udbyder - og det er efterhånden meget gammelt.

Challanger gik til, fordi en producent ville spare omkring 5$ pr O-ring, ved at bruge en billigere gummiblanding.

"Do not attribute to malice, what can be attributed to incompetence."
Gravatar #18 - Cyrack
1. feb. 2003 16:49
#16 Hektor
Så har du et andet moralkodeks end jeg har, og vi bliver nok enige, men jeg håber også at du kan holde til at andre griner af dig hvis du havner i en kørestol, for så skal jeg nok komme for fordi grine min røv i laser, mens jeg sætter en cykellås på din stol...
Gravatar #19 - Hektor
1. feb. 2003 16:53
#17 Hektor:
Jeg er da åbenbart en dør til at huske årstal:

Shuttle systems test
Launch: 04/12/1981
Landing: 04/14/1981

Det er 22 år siden.
Challanger
Launch: 01/28/1986

Det er så 17 år siden.
Gravatar #20 - Panic-Killer
1. feb. 2003 16:56
Hmmm det vil nok blive lidt kedeligt at ikke joke med det (ikke ondt ment) men hvis nu en af die venner døde komisk fx faldt i vandet og druknede vil det jo nok kun gøre det lidt bæder hvis man kunne joke med det så kunne man fx side "mads lær at smømme inden du prøver at starte med enden næste gang" osv så tink jeg lige om

ps jokes gjore det kun bæder den 11 september
Gravatar #21 - Mort
1. feb. 2003 17:29
#17 Hektor:

Du har ret, det er ikke den første bemandede rumfærge som er eksploderet i 40 år. Det er den eneste anden bemandede rumfærge som er eksploderet i 40 år. I den periode har der været omkring 200 bemandede opsændelser, ud af de opsændelser har der indtil nu kun været <STRONG>et</STRONG> rumfartøj som er eksploderet (Hvis vi formoder at russerne ikke har brændt en masse kosmonauter af uden at fortælle om det).

At fartøjet skulle eksplodere fordi det er mange år gammelt er heller ikke et særligt godt argument. Hver gang det skal sendes ud på en ny mission bliver alle delene gennemgået, og de dele som viser tegn på slitage bliver udskiftet. Man kan tværtimod sige at det er et temmeligt godt gennemprøvet fartøj som man har meget stor erfaring med.

At challenger eksploderede pga en billig O-ring er vist en sandhed med modifikationer. O-ringen blev brugt i en temperatur som lå udenfor dens specifikationer, fordi nogle beukrater valgte at opsende rumfartøjet på trods af advarsler fra ingeniørerne fra det firma som havde udviklet O-ringen.

"Allah Akhbar"
Gravatar #22 - Hektor
1. feb. 2003 18:03
#21 Mort:
"Du har ret, det er ikke den første bemandede rumfærge som er eksploderet i 40 år. Det er den eneste anden bemandede rumfærge som er eksploderet i 40 år."

Hvorfor hiver du 40 ind i det? Første RUMFÆRGE er fra 1981.

Dette var opsendelse nummer 107 - Challanger var 51. Det giver os en fejlrate på ~2 procent.

Kigger vi på opsendelser som helhed, så er fejlraten nok også deromkring. Jeg kan personligt komme i tanke om to andre mislykkede opsendelser, dog ikke bemandede, og det er alene fra den europæiske del ...

Rumfart er IKKE en sikker transportform, og det har det aldrig været.
Gravatar #23 - dyg
1. feb. 2003 21:53
Der var da den russiske, kan ikke huske hvad den hed, der eksploderede idet den skulle launches. Men pga. opbygningen af de sovjetiske (må det være) raketer kunne astronauterne skyde sig ud af deres kapsel, jeg ved ikke om alle overlevede eller hvor mange var med, men der var mindst en der overlevede.
Gravatar #24 - akerman
2. feb. 2003 01:11
Det er vel ikke Hektor der har postet denne nyhed? Det staves med ét "r"... [udstyret med]
Gravatar #25 - gentox
2. feb. 2003 20:22
# 22

Det var forøvrigt også Columbia der var den første rumfærge som du rigtigt nævner blev opsendt i 1981, så man kan sige at den holdte i mange år.

Men jo, det er det tragisk når den slags sker, fordi det vil helt sikkert bremse udviklingen endnu mere pga. af frygt og uvidenhed i den amerikanske befolkning.

Og til dem der mener at vi kan undvære rumforskning har jeg kun en kommentar.
-Hvor tror i at hvores teknologi ville være hvis der ikke havde været et rum program?

højst sansynligt en hel del længere tilbage samt en masse materialer og opfindelser ville aldrig have set dagens lys.
Gravatar #26 - XorpiZ
2. feb. 2003 20:40
#25

Du kan vel hurtigt nævne et par opfindelser så :)
Gravatar #27 - Ngala
3. feb. 2003 01:50
#26 solceller vil være mit bedste bud
Gravatar #28 - gentox
3. feb. 2003 07:04
# 26

Jo da :)

Velcro, mri og cat scan, røg alarmer,øre termometre, stregkoder, pc joysticks, tøj der kan holde 400 gange dets egen vægt i vand, kunstige muskler (Electro active polymer), støjdæmpende materialer (flydende plastic opløsning der blev brugt til apollo missionerne), ledningsfri værktøj......
samt en hel del mere :)
Gravatar #29 - KaffeGoblen
3. feb. 2003 12:40
- ja... og der er også de der poser som de tisser i!

Det har jeg nemlig set i fjernsynet! :D
Gravatar #30 - XorpiZ
3. feb. 2003 16:59
#28

Kunstige muskler siger du? Så ved jeg, hva der skal spares op til :)

Men tak for svaret..altid rart at lære noget
Gå til top

Opret dig som bruger i dag

Det er gratis, og du binder dig ikke til noget.

Når du er oprettet som bruger, får du adgang til en lang række af sidens andre muligheder, såsom at udforme siden efter eget ønske og deltage i diskussionerne.

Opret Bruger Login